Gå til innhold

Hvor mange ting/gaver får deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sammen med en som handler ting til ungene sine hele tiden. Han er ikke rik. Han har en vanlig lønn. Men alt han bruker penger på er dem. Han har barn med xkone og det virker som at han kjøper ting for at de skal ønske å være hos han når de egentlig skal til mor. jeg syns det er helt på trynet. Jeg har sagt det flere ganger at jeg aldri har opplevd maken til bortskjemte barn. De har 2-3 spillekonsoller på hver rom, de har smartv, de har alt av sykler,brett en annen bare ville drømt om! Jeg merker det provoserer meg, men han bruker jo av sine egne penger så jeg kan jo ikke si noe. Hva ville dere gjort?



Anonymous poster hash: 96150...6a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så mye du kan gjøre, men du kan jo være åpen om at du er redd for at barna skal bli bortskjemt og ikke sette pris på noe.

Hva gir han til jul og bursdag hvis han allerede har kjøpt alt de ønsker seg i det sekundet de ønsker seg det??

Anonymous poster hash: b72a0...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Frem til dere eventuelt får delt økonomi så har du egentlig ingenting du skulle ha sagt. Du har allerede fortalt ham at du synes han skjemmer bort barna sine.

Mer kan du ikke gjøre nå.

Du får heller ha dette i mente til om du eventuelt får delt økonomi med ham i fremtiden; at du insisterer da på at han kun skal gi dem presanger kun til jul og bursdag (samt at dere setter opp budsjett sammen for hvor mye dere da skal bruke).

Selv prøver vi å finne en balansegang mellom det å ikke skjemme bort ungen vår med mange presanger versus det at poden er enebarn og vi ønsker at det skal være attraktivt for hans kamerater å komme på besøk til oss. Det er en balansegang som ikke er så lett alltid. Men poden vår får absolutt høre at han må vente til jul, bursdag etc. med å få ting også. Men det er en kunst å finne riktig balansegang.

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et eksempel. I går var vi på Toysrus fordi det var 25%. Vi var der uten barna. Så endte det opp med at han fader meg kjøper en ting til dem hver som de har sagt de ønsker seg til jul (!) sånn at de hr dette når de kommer hjem neste gang. Jeg har aldri hatt det sånn. Husker så godt da vi møttes så spurte han meg om jeg var materialistisk, for det orket han ikke. Det er jeg ikke sa jeg. Jeg kan klare meg med brukte ting eller ting i flere år. Det som betyr noe for meg er samholdet og verdier som gode venner, tillit osv.. Han er jo bare en stor dobbeltmoral på alt han gjør.

TS



Anonymous poster hash: 96150...6a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et viktig poeng, og det er helt riktig at barn i dag får veldig mye. Rommene flyter over av leker i de fleste hjem og det er vanskelig å vite hva man skal kjøpe annet enn nye versjoner av den samme leken.

For ikke å snakke om klær - barna går rundt i antrekk som kan fore en hel familie i Bangladesh i flere måneder.

Slik er det i dag, mange har råd til det, til og med om man går på trygd, så HAN er slett ikke uvanlig. Du syns det er forkastelig uten å kunne bestemme noe, men du kan jo velge å påvirke positivt på din måte allikevel for du har absolutt et poeng. Vise at gratis aktiviteter i fellesskap kan være en verdifull gave f.eks. :)

Det er nesten blitt slik at "fattige" barn i Norge kan være heldige i så måte at de får gode verdier og vet å sette pris på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til mitt stebarn kjøper også alt barnet peker på. Barnet fortalte sin far at han ønsket seg fifa 15 fra oss til jul. Et par dager senere sa mor til far at hun skulle kjøpe spillet til gutten. Far sa at vi tenkte å kjøpe det til jul, men samme dag var mor på butikken og kjøpte spillet til ham. Sånn er det alltid, gutten ser noe på reklame som han ønsker seg og mor kjøper det med en gang. Hva mor bruker pengene sine på kan ikke vi bestemme, men det er vanskelig å lære gutten om verdier og materielle ting. Ofte slår gutten seg vrang når far ikke kjøper noe han ønsker seg med en gang. Mor her ønsker å være en supermor for barnet, og det er hun, men hun ser ikke hva det å kjøpe alt barnet peker på, gjør med både barnet og eventuelle forventninger til livet.

Anonymous poster hash: 2af9e...6d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...