Gå til innhold

Dere som gir MME , lar dere baby ligge å skrike mens dere tilbereder maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det går på latskap da.

Det er anbefalt å kun gi fersk blandet MME. Kan ikke se en eneste grunn til å ikke gjøre det, annet enn at man vil ha det enklest mulig.

Det kan da ikke sammenliknes med å gi fast føde tidligere, eller medisiner i svangerskapet å gjøre, da disse faktisk er livsnødvendig i enkelte tilfeller.

At baby må vente et minutt ekstra handler ikke om liv og helse.

nei det er sant at det nok var dårlige sammenligninger og det er nok ikke babyen sitt liv og helse det er snakk om heller da mor/foreldre får dette anbefalt. Det er heller mor eller far eller begge sin helse. Altså for mye stress da i en allerede dårlig situasjon. Det er ikke snakk om at hvem som helst skal eller kan gjøre dette her, skal mye til å få det anbefalt av hs

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå spiser min seg mett på fast føde men da hun fikk bare mme så gråt hun bare til hun hørte mikroen starte:p Hun skjønte tidlig att det betydde att maten var like om hjørnet og lå helt rolig til jeg kom med flaska.

Anonymous poster hash: 6775e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er sant at det nok var dårlige sammenligninger og det er nok ikke babyen sitt liv og helse det er snakk om heller da mor/foreldre får dette anbefalt. Det er heller mor eller far eller begge sin helse. Altså for mye stress da i en allerede dårlig situasjon. Det er ikke snakk om at hvem som helst skal eller kan gjøre dette her, skal mye til å få det anbefalt av hs

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Nå har de fått nye pakker hvor advarsel om att baby kan bli alvorlig syk av feil tillaget mme står med store røde bokstaver på pakka. Det er skremmende att sykehus ikke er bedre oppdatert på hvor fatale følger dette kan få. Men det betyr ikke att man ikke kan tenke selv om hva som er best. Om man ikke klarer å blande melk når den trengs så får man heller kjøpe slike ferdigpakker fremfor å risikere barnets helse

Anonymous poster hash: 6775e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Nå har de fått nye pakker hvor advarsel om att baby kan bli alvorlig syk av feil tillaget mme står med store røde bokstaver på pakka. Det er skremmende att sykehus ikke er bedre oppdatert på hvor fatale følger dette kan få.

Anonymous poster hash: 6775e...588

Har jobber på både barsel og nyfødt intensiv, og vet at begge avdelingens jeg var på gikk over til å kun bruke ferdig blandet MME for noen år siden. Altså slik at de slipper å blande i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de fått nye pakker hvor advarsel om att baby kan bli alvorlig syk av feil tillaget mme står med store røde bokstaver på pakka. Det er skremmende att sykehus ikke er bedre oppdatert på hvor fatale følger dette kan få. Men det betyr ikke att man ikke kan tenke selv om hva som er best. Om man ikke klarer å blande melk når den trengs så får man heller kjøpe slike ferdigpakker fremfor å risikere barnets helse

Anonymous poster hash: 6775e...588

ja, det er jeg helt enig i at en heller kan bruke ferdig kartongene. jeg spurte dem fordi en annen sa hun fikk dette anbefalt og som hun over her skriver gjør de ikke dette på sykehusene, mente at de der også 'godkjente' at man hadde ferdig blandet stående om man var i en veldig strsset situasjon og dette kunne hjulpet. de informerer selvsagt også om at det eksisterer en forhøyet risiko for økt bakterievekst om man gjør det på denne måten. sånn hs forklarte det hørtes det ikke alvorlig ut med den bakterien, men mer en økt risiko for å bli syk/infeksjon? Forventet egentlig at hun skulle "kjefte" på meg da jeg tok opp spm.

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jeg helt enig i at en heller kan bruke ferdig kartongene. jeg spurte dem fordi en annen sa hun fikk dette anbefalt og som hun over her skriver gjør de ikke dette på sykehusene, mente at de der også 'godkjente' at man hadde ferdig blandet stående om man var i en veldig strsset situasjon og dette kunne hjulpet. de informerer selvsagt også om at det eksisterer en forhøyet risiko for økt bakterievekst om man gjør det på denne måten. sånn hs forklarte det hørtes det ikke alvorlig ut med den bakterien, men mer en økt risiko for å bli syk/infeksjon? Forventet egentlig at hun skulle "kjefte" på meg da jeg tok opp spm.

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Feil.

Det er registrert dødsfall i Europa av bakterien som regnes som farlig, og Verdens Helseorganisasjon/Mattilsynet har derfor endret sine anbefalinger for endel år siden.

Anonymous poster hash: 7d238...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi var alene hjemme hadde jeg han med meg. Flaskene stod klare i kjøleskapet med kokt vann, fort gjort å varme i mikroen (eller å blande fra termos). Pulveret var klart i doseringsbeger fra avent. Ikke noe problem å lage til med baby på armen eller i sjal dersom man planlegger litt på forhånd.

Ikke noe problem egentlig å måtte koke vann og ordne pulver fra pakken heller, man blir vant med det meste. Uaktuelt å la han ligge alene og gråte.

Ikke om de hyler enda mer i bæresjal ;)

Det går heller ikke an å lage mme for de har god kroppskontroll med en unge på armen. Jeg ville heller ikke ha han i nærheten av kokt vann, det er verre med forbrenningsskader enn litt gråting :)

Anonymous poster hash: 7d238...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Det er registrert dødsfall i Europa av bakterien som regnes som farlig, og Verdens Helseorganisasjon/Mattilsynet har derfor endret sine anbefalinger for endel år siden.

Anonymous poster hash: 7d238...6e9

ja er det jeg har lest og hørt også. og er jo det de først sier, men så kommer de med dette 'i noen tilfeller er det best å.......'

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jeg helt enig i at en heller kan bruke ferdig kartongene. jeg spurte dem fordi en annen sa hun fikk dette anbefalt og som hun over her skriver gjør de ikke dette på sykehusene, mente at de der også 'godkjente' at man hadde ferdig blandet stående om man var i en veldig strsset situasjon og dette kunne hjulpet. de informerer selvsagt også om at det eksisterer en forhøyet risiko for økt bakterievekst om man gjør det på denne måten. sånn hs forklarte det hørtes det ikke alvorlig ut med den bakterien, men mer en økt risiko for å bli syk/infeksjon? Forventet egentlig at hun skulle "kjefte" på meg da jeg tok opp spm.

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Dette er feil det hs sa. Den er potensielt dødelig med flere registrerte dødsfall også i vesten. Da er det enda sykere att hs kan anbefale det til for tidlig fødte tvillinger som allerede er svakere enn andre babyer. Mange gamle helsesøstre der ute som virkelig bør oppdatere seg litt. Hadde ei sånn jeg og men jeg undersøkte nøye selv og brukte sunn fornuft.

Anonymous poster hash: 6775e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobber på både barsel og nyfødt intensiv, og vet at begge avdelingens jeg var på gikk over til å kun bruke ferdig blandet MME for noen år siden. Altså slik at de slipper å blande i det hele tatt.

Der jeg fødte blandet de for ett døgn om gangen. Dette var for ett år siden. Jeg spurte nemlig da jeg syntes de kom med melka så fort. Nektet å gi av den da babyen var svak nok som det var og jeg ville ikke risikere noe

Anonymous poster hash: 6775e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om de hyler enda mer i bæresjal ;)

Det går heller ikke an å lage mme for de har god kroppskontroll med en unge på armen. Jeg ville heller ikke ha han i nærheten av kokt vann, det er verre med forbrenningsskader enn litt gråting :)

Anonymous poster hash: 7d238...6e9

forbrenningsskader? skal jo godt gjøres da om flasken står nedi vasken også trykker man på den knappen på termosen mens den er over vasken. hvis man må bruke fra vannkoker går det og over vasken med baby på den ene siden av kroppen mens man samtidig vrir den siden enda mer vekk fra benken. til nøds da

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte blandet de for ett døgn om gangen. Dette var for ett år siden. Jeg spurte nemlig da jeg syntes de kom med melka så fort. Nektet å gi av den da babyen var svak nok som det var og jeg ville ikke risikere noe

Anonymous poster hash: 6775e...588

dette syns jeg høres skummelt ut,men hva er grunnen da til at tydeligvis flere sykehus og hs sier det er greit? tilogmed til for tidlig fødte!

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om de hyler enda mer i bæresjal ;)

Det går heller ikke an å lage mme for de har god kroppskontroll med en unge på armen. Jeg ville heller ikke ha han i nærheten av kokt vann, det er verre med forbrenningsskader enn litt gråting :)

Anonymous poster hash: 7d238...6e9

Man må bare vurdere selv hva som fungerer best for ens egen del, for oss var det ikke noe problem å lage det til med ungen på armen ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg prøver å antyde noe;

Gir ikke babyen tidligere tegn på sult enn hyling?

Min gjor det, sutter paa fingrne og lager smatte lyder, da forter jeg meg a blande mme, som regel greier jeg fint a blande ferdig uten at han begynner a skrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi var alene hjemme hadde jeg han med meg. Flaskene stod klare i kjøleskapet med kokt vann, fort gjort å varme i mikroen (eller å blande fra termos). Pulveret var klart i doseringsbeger fra avent. Ikke noe problem å lage til med baby på armen eller i sjal dersom man planlegger litt på forhånd.

Ikke noe problem egentlig å måtte koke vann og ordne pulver fra pakken heller, man blir vant med det meste. Uaktuelt å la han ligge alene og gråte.

Jeg trodde det ikke var anbefalt a bruke mikro til a varme opp? Eller, det sa i hvertfall legen til meg, mente at mikroen ikke varmer jevnt nok eller noe slik at melken kan bli for varm. Ikke meningen a anklage eller noe, jeg bare lurer, bor ikke i norge, saa for ofte litt andre anbefalinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er sant at det nok var dårlige sammenligninger og det er nok ikke babyen sitt liv og helse det er snakk om heller da mor/foreldre får dette anbefalt. Det er heller mor eller far eller begge sin helse. Altså for mye stress da i en allerede dårlig situasjon. Det er ikke snakk om at hvem som helst skal eller kan gjøre dette her, skal mye til å få det anbefalt av hs

Anonymous poster hash: 8ab9b...1ba

Ikke for a vaere frekk, men jeg skjonner ikke at det er saa stress a blande en flaske fra bunden av. Ja, det er kjedelig a gjore det 12+ ganger i dognet den forste maanden, men det tar jo bare noen faa minutter:O Ferdig kokt vann, blande med mme, varme opp~ det meg tok det kun et par min, og jeg var alene med nyfødt baby i flere uker. Bare skjonner ikke at det verdt risikoen, naar en VET hvor farlige slike bakterier kan vaere:/

Endret av Tanuki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor gjør Ullevål, Riksen og Ahus dette da og også på prematur avdeling og intensiv? Snakket selv med HS i går og hun sa at det går helt fint ann! Regner med at sykehusene vet hva de driver med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjør Ullevål, Riksen og Ahus dette da og også på prematur avdeling og intensiv? Snakket selv med HS i går og hun sa at det går helt fint ann! Regner med at sykehusene vet hva de driver med!

Er du sikker på at det ikke er ferdig blandet mme de har (altså slike ferdige bokser)?. Disse kan nok holde seg er døgn i kjøleskap i åpnet tilstand. Høres rart ut hvis de blander selv og lar det stå, når det advares så stengt mot det.

Anonymous poster hash: d2602...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men hvorfor gjør Ullevål, Riksen og Ahus dette da og også på prematur avdeling og intensiv? Snakket selv med HS i går og hun sa at det går helt fint ann! Regner med at sykehusene vet hva de driver med!

På ahus bruker vi ferdig blandet MME, som man får på kartong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det ikke var anbefalt a bruke mikro til a varme opp? Eller, det sa i hvertfall legen til meg, mente at mikroen ikke varmer jevnt nok eller noe slik at melken kan bli for varm. Ikke meningen a anklage eller noe, jeg bare lurer, bor ikke i norge, saa for ofte litt andre anbefalinger:)

Man rister da melka godt før man gir til baby. Smaker etterpå og da har varmen fordelt seg jevnt

Anonymous poster hash: 6775e...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...