Gå til innhold

Økonomisk uansvarlig med 8 år studielån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er 20 år og studerer økad på BI. Drømmen var egentlig å studere medisin eller Jus, men grunnet lite motivasjon første årene gikk jeg ut av vgs med kun 4,5 i snitt. Bestemte meg vel egentlig for at jeg skal ta opp fag og satse på at jeg kommer inn i en alder av 23 år, da har jeg også fullt på alderspoeng. Siden jeg ikke har lyst til å jobbe deltid og kun ta opp fag i tre år startet jeg på BI og trives svært godt, synes studiet er relativt enkelt. Tar også opp RLE, Historie og Samf nå og håper det går greit, selvom jeg startet å lese litt sent.

Hvis dette går som planlagt blir det altså Jus eller medisin etter bacheloren. Altså 8 år til med studielån, blir det medisin må jeg også sponse siste året fra egen lomme. Har regnet ut at dette blir godt over 600k i studielån, er dette forsvarlig? Dette er jo mye mer en det som er normalt.

Økonomiske situasjonen min nå er sånn at jeg ikke jobber, men satser på å jobbe noen timer i uken fra etter jul og dette skal spares. Jeg eier en leilighet verdt rett over 2 millioner, men har 1 mill i gjeld på den. Eier også en hytte verdt ca 900k, men den blir nok aldri aktuelt å selge.

Er dette helt idiotisk eller bør det gå bra?



Anonymous poster hash: 17cc7...c0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok bra. Det er kanskje ikke det mest fornuftige som er gjort, men folk har gjort mindre fornuftige ting med dårligere utgangspunkt enn hva du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fult studielån, og det går helt fint. Begynte på en utdanning, byttet til en annen, og har så tatt videre utdanning relatert til dette. Angrer ikke. Lovet meg selv som student at når jeg skulle betale gilde senere så skulle jeg tenke på det jeg hadde fått for pengene, både utdanning og morro, og hvor heldig jeg var som har muligheten til å studere. Det har faktisk hjulpet, tro det eller ei, men jeg syns det er helt greit å betale på studielånet pr i dag. Tror nok det går bra :) Bare husk at medisin er 6 år, og lånekassen git max 8 års støtte, så dersom du tar en full bachelor først må du klare deg ett år uten støtte. Lurt å spare opp litt på forhånd altså.



Anonymous poster hash: 74b77...670
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kan jeg spørre hva du er utdannet som?



Anonymous poster hash: 17cc7...c0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Du har i det minste tenkt frem i tid. Da går det som regel bra. Det er verre med nautene som tar en dag av gangen. Du vil klare deg fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går nok bra. Jeg har selv over 700.000 kr i studielån, har studert i over åtte år. Og så lenge man har kontroll så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg angrer ihvertfall ikke. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk studielån i seks år og jeg angrer på at jeg ikke var mer disiplinert i tidsstyring sånn at jeg kunne latt være. Jeg var såpass ustrukturert som student at jeg ikke følte at jeg kunne jobbe så mye, men å bruke 2500,- hver måned på studielån i 20 år er definitivt ikke verdt det. Fokuser på å bli en disiplinert student sånn at du kan jobbe mest mulig og ha en sunnere økonomi når du går ut i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 85722...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...