Gå til innhold

Tenåring kom hjem med full venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke ditt ansvar; det er foreldrene hennes sitt ansvar.

En av de vanligste unnskyldningene jeg ser til å la unge tenåringer innta alkohol før de er myndige er "Men vi har jo vært unge selv, og vet hvordan det er". Jeg personlig mener at det foreldrene gjorde som 16 åringer, ikke nødvendigvis trenger å overføres til deres barn igjen. Det er jo ikke ulovlig for en 16 åring å innta alkohol (i følge loven), men likevel frarådes det. De er enda i vekst, de har ikke voksne kropper, de tåler ikke like mye og sjansen for avhengighet ligger alltid der.

Men det er jo foreldrene hennes sitt ansvar, så... Jeg ville snakket litt med dem. Det kalles ikke å sladre, det kalles å si i fra. Dette er viktig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har datteren min stått opp, ganske fortvilet. Hun har ikke sovet inatt fordi hun har holdt hår og bøtte for venninnen. Venninnen er kvalm og har hodeverk, men har ikke stått opp enda. De skal faktisk på jobb begge to om en time.

Datteren min sier at det er mulig at det ble drukket mer når hun ikke så, men hun trodde det bare var en øl.

Jeg har alltid sagt til mine barn at det er bedre at de tar med overstadig berusete venner hjem enn å forlate dem på fest. Jeg har hatt en prat med datteren min og påpekt at jeg er stolt over det at hun tok vare på venninnen. Men at det ikke er slik at huset vårt blir et fristed for venninner som skal drikke og ikke tør å dra hjem. Dette er hun enig i, og jeg skal ta den samme praten med venninnen når hun står opp.



Anonymous poster hash: c52e2...0de
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har datteren min stått opp, ganske fortvilet. Hun har ikke sovet inatt fordi hun har holdt hår og bøtte for venninnen. Venninnen er kvalm og har hodeverk, men har ikke stått opp enda. De skal faktisk på jobb begge to om en time.

Datteren min sier at det er mulig at det ble drukket mer når hun ikke så, men hun trodde det bare var en øl.

Jeg har alltid sagt til mine barn at det er bedre at de tar med overstadig berusete venner hjem enn å forlate dem på fest. Jeg har hatt en prat med datteren min og påpekt at jeg er stolt over det at hun tok vare på venninnen. Men at det ikke er slik at huset vårt blir et fristed for venninner som skal drikke og ikke tør å dra hjem. Dette er hun enig i, og jeg skal ta den samme praten med venninnen når hun står opp.

Anonymous poster hash: c52e2...0de

Du skal være utrolig stolt over å ha ett slikt godt forhold til datteren din, hun vet tydeligvis at hun kan stole på deg... det er gull!

Enig med deg at huset ditt ikke bør være ett slikt fristed- på annen side, det er vel mye bedre at datteren din tørr å la de komme hjem til deg og sove ut- enn at de sovner bak skur, grøftekanter- blir med fremmede menn etc hjem?

De er jo faktisk tryggere hos deg.

Anonymous poster hash: 93884...652

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva ville du ønsket hvis det var din datter som hadde gjort noe slikt hos en venninne?

Jeg tipper de aller fleste tenåringsforeldre hadde ønsket å vite hvis noe slikt skjedde. Hvorfor går så mange ut fra at foreldrene til venninna vil kjefte henne huden full, hun kommer til å drikke like mye neste gang, og begge omkommer i en tragisk ulykke siden de sovner i en grøft og noen kjører på dem osv osv...? :klo: Har TS skrevet noe om at venninna kommer fra et uvanlig strengt hjem der foreldrene er veldig urimelige og totalt mangler forståelse for at en tenåring kan gjøre feilgrep?

Jeg er stor tilhenger av å ikke male fanden på veggen og gå totalt fra konseptet hvis ungene gjør en feil. Som mange påpeker kan det føre til at ungdommen fremdeles holder på med sitt, men da i det skjulte. Slike ting må takles på en ordentlig og forståelsesfull måte. Men det tror jeg de fleste foreldre ville gjort.

Og er det ikke på sin plass med en viss reaksjon her? Avtalen var at de ikke skulle drikke! Ikke bare drakk de, men venninna drakk såpass mye at hun ikke kunne finne badet (en halvliter øl må de lenger ut på landet med, altså!). Er det riktige å bare la det passere, fordi de er unge og man ikke vil være kjip?

Nei, med mindre jeg visste at foreldrene var urimelig rigide og ville reagert unormalt sterkt, ville jeg tatt den telefonen. Og jeg ville satt enormt pris på å FÅ den telefonen, hvis det- bank i bordet- en dag skulle gjelde mine barn...

TS, du snakker vel med jentene når venninna omsider våkner. Kanskje hun har gode grunner til å ikke ønske at du sier noe, eller kanskje dere får snakket såpass ut at det ikke er nødvendig. Du vurderer jo selv situasjonen. Men akkurat at ungdom ikke ønsker at foreldrene skal få vite noe er nok ganske vanlig, og det betyr ikke nødvendigvis at det er det riktige å gjøre. Hun tok et valg, hun brøt et løfte, gikk på snørra, og at det er litt flaut at mamma og pappa får vite det er en naturlig konsekvens av det hun selv valgte å gjøre.

Endret av Mafalda
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be jenta selv fortelle det til foreldrene sine før du gjør det?



Anonymous poster hash: 47f86...23d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gir du beskjed til foreldrene. Så får de ta det derfra, du har gjort din del av jobben ved å ta vare på henne i ditt hus i natt, resten er foreldrenes ansvar.



Anonymous poster hash: b98f4...66b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her,

Datteren min drakk ikke, venninnen gjorde.

Jeg har nå snakket med begge jentene, den fulle venninnen var ganske så dårlig da hun dro på jobb.

Lærepenge i seg selv det, drikke dagen før hun skal på jobb er ikke smart.

Jeg kommer ikke til å si noe til jentas foreldre, så fremt det ikke gjentar seg. Men begge jentene vet at huset vårt er ikke fristed etter fest.



Anonymous poster hash: c52e2...0de
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

Datteren min drakk ikke, venninnen gjorde.

Jeg har nå snakket med begge jentene, den fulle venninnen var ganske så dårlig da hun dro på jobb.

Lærepenge i seg selv det, drikke dagen før hun skal på jobb er ikke smart.

Jeg kommer ikke til å si noe til jentas foreldre, så fremt det ikke gjentar seg. Men begge jentene vet at huset vårt er ikke fristed etter fest.

Anonymous poster hash: c52e2...0de

Uff, hva jobber jenta med? Tenker på de stakkarne som må håndtere henne idag...

Anonymous poster hash: dc21c...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har datteren min stått opp, ganske fortvilet. Hun har ikke sovet inatt fordi hun har holdt hår og bøtte for venninnen. Venninnen er kvalm og har hodeverk, men har ikke stått opp enda. De skal faktisk på jobb begge to om en time.Datteren min sier at det er mulig at det ble drukket mer når hun ikke så, men hun trodde det bare var en øl. Jeg har alltid sagt til mine barn at det er bedre at de tar med overstadig berusete venner hjem enn å forlate dem på fest. Jeg har hatt en prat med datteren min og påpekt at jeg er stolt over det at hun tok vare på venninnen. Men at det ikke er slik at huset vårt blir et fristed for venninner som skal drikke og ikke tør å dra hjem. Dette er hun enig i, og jeg skal ta den samme praten med venninnen når hun står opp. Anonymous poster hash: c52e2...0de

Datteren din skal i hvertfall ikke få noe kjeft, hun har jo bare hjulpet ei venninne.

Men de bør fint rydde opp etter seg!

Å få beskjed som du sier at huse deres ikke er noe fristed for fulle ungdommer.

Ville spurt denne jenta rett ut om hun har drukkey mer enn bare en øl. Å at det er viktig at hun svarer sant.

For har hun ikke drukket mer, er det stor sjanse for at hun har fått noe i ølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt beskjed. Jeg ville gjort det om det ser ut til at jenta er på vei mot stupet, men det tror jeg ikke i denne settingen.

Dersom hun ble så dårlig av så lite (om de snakker sant), så er ikke hun en som drikker ofte. Virker som om kroppen fikk litt sjokk, og som at hun ikke likte øl spesielt godt.

MEN om dette er første gang hun drikker og hun ble såååå dårlig, tror jeg ikke akkurat at det første hun kommer til å gjøre neste helg er å drikke igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du skal si ifra, du er en forelder som andre foreldre sikkert tror de kan stole på, ikke venninnen til datteren deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Ho har ikke drukket øl.... Selvsagt

Selvsagt gir du beskjed til foreldrene, slik at de kan snakke med sin datter om det.

Selvsagt skal du IKKE si noe. Dette skjer med alle at man blir litt for fulle, du har nok vært der selv! HAHA, men fikk meg en god latter her ;) Jeg drakk engang en halv liter sprit og ble helt borte jeg og. :fnise::fnise:



Anonymous poster hash: 5636b...433
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

La ungdommen få ha det litt gøy! De må da få ta noen pils og noen drinker. Bare de holder seg unna hjemmebrent og Smirnoff blå, så er vell det meste greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Som mamma ville jeg hvertfall ønske å ta dette med min datter selv.

La ungdommen få ha det litt gøy! De må da få ta noen pils og noen drinker. Bare de holder seg unna hjemmebrent og Smirnoff blå, så er vell det meste greit?

Har man det "litt gøy", når man drikker seg fra sans og samling, og kaster opp hele natten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i akkurat samme situasjon da jeg var 15. Dro på fest med en venninne, og skulle sove hos henne. Spydde utover gulvet på soverommet hennes og moren hennes var steik forbannet og truet med å fortelle min mor det. Mandagen etter så jeg da jeg kom hjem fra skolen at hun hadde ringt (vi hadde telefon med nummervisning), fikk panikk og slettet nummeret. Slet sånn med dårlig samvittighet at jeg fortalte mamma det med en gang hun kom hjem fra jobb. Moren til venninnen min ringte ikke igjen, så hun fortalte aldri min mor det. Er likevel glad for at jeg var ærlig med mamma.

TS, du bør oppfordre venninnen til datteren din om å fortelle sin mor det selv.



Anonymous poster hash: 33103...251
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Jeg syns absolutt du skal fortelle det. Hvor alvorlig dette er og om ungdommen må få lov til å "ha det gøy" er ikke opp til deg å avgjøre. Nå som du vet det, må du fortelle. Jeg hadde hvert fall blitt ganske forbanna om jeg hadde fått vite det i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Som mamma ville jeg hvertfall ønske å ta dette med min datter selv.

Har man det "litt gøy", når man drikker seg fra sans og samling, og kaster opp hele natten?

Ja! Hun har vært ute med venner og hatt det moro. Det er viktig for ungdom på den alderen å være "der det skjer". Det er som oftest på skolen, idrettslag og hjemmefester. Så lenge ungdommen oppfører seg godt på skolen og treninga og ikke shoter eller drikker for sterke varer på fester....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at ungdommene skal prøve og feile, men hadde vært min datter ville jeg visst det. Ikke for at jeg skulle skjelle barnet ut, men jeg ville gjerne tatt den samtalen om alkohol selv.

Og hadde jeg fått vite at en annen mor hadde tatt seg av mitt barn og ikke informert meg så hadde jeg blitt litt småforbannet på denne moren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel ikke så full at man spyr ukontrollert (hun kom seg ikke en gang frem til doen!) av en halvliter øl!

Er usikker på om du burde si noe, som sagt vi har alle vært 16. Kanskje si at om dette skjer igjen i deres hjem så har du ikke andre muligheter enn å fortelle foreldrene hennes om det.

Det var ikke så mye mer jeg drakk når jeg var 16 år, å ble kjempe dårlig. Kvalm i sikkert 12 timer etter at jeg spydde mange ganger

Anonymous poster hash: 66009...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har garantert fått en lærepenge ved at hun ble så dårlig. Hun kommer ikke til å drikke på lenge. La det fare.

Å ta samtalen om alkohol når avkommet er 16 år er ganske mange år for sent.

Anonymous poster hash: baff2...0db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...