Gjest Magdalene Skrevet 2. november 2014 #61 Skrevet 2. november 2014 Mitt forslag er at man gjennomfører følgende: de som feirer Halloween og ønsker tigging på døren setter ut et gresskar med lys i. Helt supert! Vi tok kun med oss ungene til de husene som hadde tent en telyslykt eller gresskarlykt utenfor, og forklarte de pent at man kun får ringe på hos de. Det er jo ikke til å misforstå. 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #62 Skrevet 3. november 2014 Helt supert! Vi tok kun med oss ungene til de husene som hadde tent en telyslykt eller gresskarlykt utenfor, og forklarte de pent at man kun får ringe på hos de. Det er jo ikke til å misforstå. Så flott! Skulle ønske alle gjorde dette, for da slipper alle vi som missliker denne tigginga å få besøk, og barna får gå til folk som støtter dette og vil ha besøk. Og de slipper å møte på sinte folk som skjeller dem ut (slik jeg gjør) Så alle dere som lar barna tigge, sørg for at de KUN går til pyntede dører. Da vil Halloween bli en myyye triveligere dag bårde for de som feirer, og de som ikke gjør det:) Anonymous poster hash: 89cde...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #63 Skrevet 3. november 2014 Jeg hadde helt klart tatt opp gjenntatt ringing og steinkasting med foreldrene i nabolaget. Her var det avtalt på forhånd at ungene skulle til dette huset tidlig, for å ikke vekke babyen. Da hadde jeg tatt opp i samme forum etterpå, at dette ikke ble respektert av ungene. Vi har måttet innse at tradisjonen har kommet for å bli. Ungene gleder seg fryktelig fra år til år, og snakker mye om det på skolen. Men for å gjøre dette til en hyggelig tradisjon, så passer vi på at ungene lærer seg en del grunnregler. 1. Man går kun til hus der det er tent lys utenfor eller på annen måte pyntet. (Mørke hus går man forbi.) 2. Man ringer på EN gang. Og venter til noen åpner. (Ikke lov å åpne/forsøke å åpne andres ytterdører.) 3. Man går ikke inn til folk. Stå utenfor og si pent "knask eller knep". 4. Takk pent for det man får! 5. Man går selvfølgelig bare en gang til hvert hus. 6. Knep er lov, dersom de svarer det. Men innenfor rimelighetens grenser. (Snu dørmatta oppned, eller "true" med lekesverd mot dem som ber om knep.) 7. Hærverk, som eggkasting, steinkasting o.s.v. er ALDRI lov! Hos oss kommer det MYE unger. Det er nemlig lett å gå her, og det bor mange småbarnsfamilier her, så ungene vet at det er mye å hente. Vi slukket lykt og utelys etter ett par timer, og gjorde det mørkt mot gata. Og det var ingen som ringte på etter dette. Ungene var generelt veldig flinke til å gå forbi hus der det ikke var markert at det var greit å komme inn. Flertallet var fulgt av foreldre. De fleste sa pent "takk" (Uten mas fra de voksne) og alle hadde kledd seg ut. Anonymous poster hash: f0540...191 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #64 Skrevet 3. november 2014 1. Man går kun til hus der det er tent lys utenfor eller på annen måte pyntet. (Mørke hus går man forbi.) Ungene var generelt veldig flinke til å gå forbi hus der det ikke var markert at det var greit å komme inn. Anonymous poster hash: f0540...191 Det er et greit sett med regler, men dette jeg har klippet ut kunne foreldre godt ha vært tydeligere på. Det at lyset står på betyr ikke nødvendigvis at det er snop å hente; folk tenner ikke lys utenfor utelukkende for å markere at det er greit å gå halloween der. Unger tolker gjerne disse reglene veldig svart/hvitt, og tenker ikke over at lyset kanskje står på av andre grunner. Anonymous poster hash: 156cd...efb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå