Gå til innhold

Halloween-bråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I nabolaget mitt pleier vi å ha et svært godt samarbeid oss småbarnsforeldre imellom. For at Halloween-feiringen skulle bli så grei som mulig for alle snakket vi derfor sammen i forkant av at ungene skulle gå fra dør til dør i dag, og bestemte oss for noen felles "regler":

- En voksen skulle gå sammen med barna til enhver tid. Både fordi noen av ungene er så små, og for at de eldre ikke skal gå bananas på "knep" om de kommer til et hus hvor de ikke får "knask".

- Man skulle bare gå til hus hvor utelampen var på. Den skulle være signalet om at "her er det godteri å få".

- De skulle gå til de tre husene hvor det bor spedbarn først, så ikke bråkende unger kom til hus med sovende babyer og risikerte å vekke dem.

Vi er ett av husene med baby. Barna som var ute og gikk kom til oss til avtalt tid, og de fikk godteri. Etter at alle barna i nabolaget hadde fått litt hver låste vi døren og slukket utelampen.

Ett par timer senere begynte bråket. Først var ungene og løp rundt i vår hage, så på vår terrasse. Vi ba dem gå, noe de gjorde i ti minutter før de kom tilbake. Da ringte de på døren 16 ganger etter hverandre, vekket babyen, og løp leende vekk når de hørte babyen gråte.

Jeg fikk roet babyen, og gikk så over til mabohuset som organiserte "fest" for disse barna, og ba dem sørge for at barna ikke kom til vårt hus igjen fordi babyen sov. Foreldrene som var der sa at det skulle de selvsagt ordne.

20 minutter etterpå ringer det på døra igjen, rundt femten ganger i rasende fart. Vi hører latter på utsiden, og så lyden av småstein som treffer rutene ved døra. Jeg ignorerer det, og de ringer på igjen. Babyen våkner på nytt.

Jeg ba dem forlate eiendommen vår, hvorpå en av ungene bare lo og sa at "du bestemmer ikke hva vi skal gjøre!"

Nå er det ca 20 minuttt siden sist gang det ringte på døra.

Hvordan bør jeg gripe det an om de kommer igjen? (Tviler på at de gjør det, det er nok leggetid for dem for lengst nå)

Hvordan ta opp med foreldrene at det som har skjedd i kveld ikke er greit? Foreldrene til gutten som svarte meg pleier å kunne bli litt defensive...

Har jeg "rett" til å være skuffet over hvordan kvelden ble? Jeg vet jo at det bare er en dag i året det er snakk om, og vil ko ikke være nabolagets sure kjerring heller...

Anonymous poster hash: 7fee7...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig?

Jeg ville spylt jævelungene med hageslangen. Typisk curlingforeldre-avkom.



Anonymous poster hash: 156cd...efb
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget mitt pleier vi å ha et svært godt samarbeid oss småbarnsforeldre imellom. For at Halloween-feiringen skulle bli så grei som mulig for alle snakket vi derfor sammen i forkant av at ungene skulle gå fra dør til dør i dag, og bestemte oss for noen felles "regler":

- En voksen skulle gå sammen med barna til enhver tid. Både fordi noen av ungene er så små, og for at de eldre ikke skal gå bananas på "knep" om de kommer til et hus hvor de ikke får "knask".

- Man skulle bare gå til hus hvor utelampen var på. Den skulle være signalet om at "her er det godteri å få".

- De skulle gå til de tre husene hvor det bor spedbarn først, så ikke bråkende unger kom til hus med sovende babyer og risikerte å vekke dem.

Vi er ett av husene med baby. Barna som var ute og gikk kom til oss til avtalt tid, og de fikk godteri. Etter at alle barna i nabolaget hadde fått litt hver låste vi døren og slukket utelampen.

Ett par timer senere begynte bråket. Først var ungene og løp rundt i vår hage, så på vår terrasse. Vi ba dem gå, noe de gjorde i ti minutter før de kom tilbake. Da ringte de på døren 16 ganger etter hverandre, vekket babyen, og løp leende vekk når de hørte babyen gråte.

Jeg fikk roet babyen, og gikk så over til mabohuset som organiserte "fest" for disse barna, og ba dem sørge for at barna ikke kom til vårt hus igjen fordi babyen sov. Foreldrene som var der sa at det skulle de selvsagt ordne.

20 minutter etterpå ringer det på døra igjen, rundt femten ganger i rasende fart. Vi hører latter på utsiden, og så lyden av småstein som treffer rutene ved døra. Jeg ignorerer det, og de ringer på igjen. Babyen våkner på nytt.

Jeg ba dem forlate eiendommen vår, hvorpå en av ungene bare lo og sa at "du bestemmer ikke hva vi skal gjøre!"

Nå er det ca 20 minuttt siden sist gang det ringte på døra.

Hvordan bør jeg gripe det an om de kommer igjen? (Tviler på at de gjør det, det er nok leggetid for dem for lengst nå)

Hvordan ta opp med foreldrene at det som har skjedd i kveld ikke er greit? Foreldrene til gutten som svarte meg pleier å kunne bli litt defensive...

Har jeg "rett" til å være skuffet over hvordan kvelden ble? Jeg vet jo at det bare er en dag i året det er snakk om, og vil ko ikke være nabolagets sure kjerring heller...

Anonymous poster hash: 7fee7...07a

jeg hadde gått sporenstraks over til aboehuset og skjelt ut foreldrene, makan! Og du må ta det i kveld, nytter ikke diskutere dette i morgen!

Anonymous poster hash: 1e0fd...07d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av dørklokken? Da slipper dere at babyen våkner.



Anonymous poster hash: 05aa3...c81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av dørklokken? Da slipper dere at babyen våkner.

Anonymous poster hash: 05aa3...c81

Babyen kan da våkne av mye annet enn bare dørklokke. Bråk og hylende unger er også til forstyrrelse for en baby

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva venter dere av ungene? Foreldrene (mange av de) kjenner ikke til tradisjonen og regler for denne kvelden. Jeg har spurt barn om hvorfor det er enne dagen...de svarer, det er den dagen vi får godteri. Noe mere vet de ikke.

Spør du voksne om denne tradisjonen, så vet mange av de det ikke. De bare drar å kjøper kostymer til ungene, og lar ungene gå bananas ute.

Tradisjonen kom til Norge rundt 2000, men dessverre har norske unger dradd med seg bandittstreker i tilegg. Slik er det ikke i de landene tradi8sjonen kommer fra.

Jeg slukte alle utelys i kveld. Jeg sliter med helsen og orket bare ikke noe styr. i 18 tiden ser jeg gjennom stuevinduet at det kommer noen små. 5-7 år. Helt alene, ingen voksne. Hadde ikke hjerte til å la være å åpne døren. Ga de både frukt og kaker for jeg hadde ikke noe annet, men de spurte om jeg ikke hadde godteri. Hva faen? (ungene hadde kostyme)

Kl 20 ser jeg det kommer tre stk opp gjennom veien. Alle lamper fortsatt slukket. De var 12-13 og 14 år. Vet hvem de er. Ingen kostymer, men med bæreposer i hånden alle tre. De går rundt i nabolaget på tiggerunde. Ikke søren om jeg gadd å åpne døren. De ringte vel på 7 ganger. Dunking i vegger før de gikk.

Dere får huske på at det er en del eldre mennesker også, som ikke liker dette og kanskje blir skremt.

Neste år får foreldre og barn sette seg inn i regler, skikke for dette. Dette blir for dumt



Anonymous poster hash: 36dfb...a10
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri opplevd at man sender unger ut aleine for å gå og ringe på tilfeldige dører.

Her jeg bor går ungene sammen med sine respektive foreldre til hus der de er blitt invitert for å gå knask eller knep og få snop.

Gjør man dette så plager man heller ingen som ikke feirer denne amrikanske greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva venter dere av ungene? Foreldrene (mange av de) kjenner ikke til tradisjonen og regler for denne kvelden. Jeg har spurt barn om hvorfor det er enne dagen...de svarer, det er den dagen vi får godteri. Noe mere vet de ikke.

Spør du voksne om denne tradisjonen, så vet mange av de det ikke. De bare drar å kjøper kostymer til ungene, og lar ungene gå bananas ute.

Tradisjonen kom til Norge rundt 2000, men dessverre har norske unger dradd med seg bandittstreker i tilegg. Slik er det ikke i de landene tradisjonen kommer fra.

Jeg slukte alle utelys i kveld. Jeg sliter med helsen og orket bare ikke noe styr. i 18 tiden ser jeg gjennom stuevinduet at det kommer noen små. 5-7 år. Helt alene, ingen voksne. Hadde ikke hjerte til å la være å åpne døren. Ga de både frukt og kaker for jeg hadde ikke noe annet, men de spurte om jeg ikke hadde godteri. Hva faen? (ungene hadde kostyme)

Kl 20 ser jeg det kommer tre stk opp gjennom veien. Alle lamper fortsatt slukket. De var 12-13 og 14 år. Vet hvem de er. Ingen kostymer, men med bæreposer i hånden alle tre. De går rundt i nabolaget på tiggerunde. Ikke søren om jeg gadd å åpne døren. De ringte vel på 7 ganger. Dunking i vegger før de gikk.

Dere får huske på at det er en del eldre mennesker også, som ikke liker dette og kanskje blir skremt.

Neste år får foreldre og barn sette seg inn i regler, skikke for dette. Dette blir for dumt

Anonymous poster hash: 36dfb...a10

Nei, sånn er det ikke.

Og man sender ikke ungene ut aleine, heller.

Det er ikke meningen at man skal måtte kjøpe inn hauger med godterier for å dele ut til tilfeldige barn.

Her får kun de barna som er invitert komme og ringe på og de kommer med mor eller far "på slep."

Så viser de kostymet, får snop og sier morna.

Vi avtaler ALLTID på forhånd med foreldrene, ned til tidspunktet de skal komme.

Godteritigging ute hos fremmede folk har jeg ingenting til over for. Norske unger generelt sett får nok godterier og har rike nok foreldre som det er.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Hva venter dere av ungene? Foreldrene (mange av de) kjenner ikke til tradisjonen og regler for denne kvelden. Jeg har spurt barn om hvorfor det er enne dagen...de svarer, det er den dagen vi får godteri. Noe mere vet de ikke.

Spør du voksne om denne tradisjonen, så vet mange av de det ikke. De bare drar å kjøper kostymer til ungene, og lar ungene gå bananas ute.

Tradisjonen kom til Norge rundt 2000, men dessverre har norske unger dradd med seg bandittstreker i tilegg. Slik er det ikke i de landene tradi8sjonen kommer fra.

Jeg slukte alle utelys i kveld. Jeg sliter med helsen og orket bare ikke noe styr. i 18 tiden ser jeg gjennom stuevinduet at det kommer noen små. 5-7 år. Helt alene, ingen voksne. Hadde ikke hjerte til å la være å åpne døren. Ga de både frukt og kaker for jeg hadde ikke noe annet, men de spurte om jeg ikke hadde godteri. Hva faen? (ungene hadde kostyme)

Kl 20 ser jeg det kommer tre stk opp gjennom veien. Alle lamper fortsatt slukket. De var 12-13 og 14 år. Vet hvem de er. Ingen kostymer, men med bæreposer i hånden alle tre. De går rundt i nabolaget på tiggerunde. Ikke søren om jeg gadd å åpne døren. De ringte vel på 7 ganger. Dunking i vegger før de gikk.

Dere får huske på at det er en del eldre mennesker også, som ikke liker dette og kanskje blir skremt.

Neste år får foreldre og barn sette seg inn i regler, skikke for dette. Dette blir for dumt

Anonymous poster hash: 36dfb...a10

Jeg vil tipse deg om å heller ta ut batteriene fra ringeklokka til neste år når det blir Halloween da, heller enn å tro at andre mennesker skal endre seg selv og sin væremåte/tankegang.

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget mitt pleier vi å ha et svært godt samarbeid oss småbarnsforeldre imellom. For at Halloween-feiringen skulle bli så grei som mulig for alle snakket vi derfor sammen i forkant av at ungene skulle gå fra dør til dør i dag, og bestemte oss for noen felles "regler":

- En voksen skulle gå sammen med barna til enhver tid. Både fordi noen av ungene er så små, og for at de eldre ikke skal gå bananas på "knep" om de kommer til et hus hvor de ikke får "knask".

- Man skulle bare gå til hus hvor utelampen var på. Den skulle være signalet om at "her er det godteri å få".

- De skulle gå til de tre husene hvor det bor spedbarn først, så ikke bråkende unger kom til hus med sovende babyer og risikerte å vekke dem.

Vi er ett av husene med baby. Barna som var ute og gikk kom til oss til avtalt tid, og de fikk godteri. Etter at alle barna i nabolaget hadde fått litt hver låste vi døren og slukket utelampen.

Ett par timer senere begynte bråket. Først var ungene og løp rundt i vår hage, så på vår terrasse. Vi ba dem gå, noe de gjorde i ti minutter før de kom tilbake. Da ringte de på døren 16 ganger etter hverandre, vekket babyen, og løp leende vekk når de hørte babyen gråte.

Jeg fikk roet babyen, og gikk så over til mabohuset som organiserte "fest" for disse barna, og ba dem sørge for at barna ikke kom til vårt hus igjen fordi babyen sov. Foreldrene som var der sa at det skulle de selvsagt ordne.

20 minutter etterpå ringer det på døra igjen, rundt femten ganger i rasende fart. Vi hører latter på utsiden, og så lyden av småstein som treffer rutene ved døra. Jeg ignorerer det, og de ringer på igjen. Babyen våkner på nytt.

Jeg ba dem forlate eiendommen vår, hvorpå en av ungene bare lo og sa at "du bestemmer ikke hva vi skal gjøre!"

Nå er det ca 20 minuttt siden sist gang det ringte på døra.

Hvordan bør jeg gripe det an om de kommer igjen? (Tviler på at de gjør det, det er nok leggetid for dem for lengst nå)

Hvordan ta opp med foreldrene at det som har skjedd i kveld ikke er greit? Foreldrene til gutten som svarte meg pleier å kunne bli litt defensive...

Har jeg "rett" til å være skuffet over hvordan kvelden ble? Jeg vet jo at det bare er en dag i året det er snakk om, og vil ko ikke være nabolagets sure kjerring heller...

Anonymous poster hash: 7fee7...07a

Ring politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert nevnt det, men ikke "kjeftet" med en tone som insinuerer at de er "dårlige foreldre" som har bråkebarn. Bare litt som en spøk, kanskje.

Er enig i at de var litt "drittunger" (er det lov å si?), men var ikke vi alle sånn? Høy på sukker og alt som skjer? Skjønner ikke helt hvor irriterende vi er?

TS, det er ikke verdt styret. Vær heller glad for at denne kvelden er over, og gru deg til at babyen din om fem år løper og irriterer andre småbarnsforeldre :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millimani, on 31 Oct 2014 - 22:22, said:

Babyen kan da våkne av mye annet enn bare dørklokke. Bråk og hylende unger er også til forstyrrelse for en baby

Ut i fra ts sitt innlegg virket det som om at de ringte på døren var det som vekket babyen, den åpenbare løsningen er da å slå den av eller ta ut batteriene. Hvis ungen ikke tåler litt bråk utenifra kveldene er det ts sitt problem, ikke nabobarna, de må jo tåle at ungene leker ute i gaten.

Anonymous poster hash: 05aa3...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt snakke med foreldrene. Når din baby er eldre hadde du ikke forventa å få beskjed om h*n var ute og kasta stein på ruter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godteritigging ute hos fremmede folk har jeg ingenting til over for.

Hva gjør dere for å unngå at "ikke inviterte" unger kommer på døra? Her går ungene manngard i alle hus og så drar de videre til neste boligfelt. Jeg har ikke noe i mot at det kommer noen unger på døra så lenge de vet å oppføre seg, men når det kommer 25-30 stk skal det litt godter til.

Anonymous poster hash: 9b35a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tipse deg om å heller ta ut batteriene fra ringeklokka til neste år når det blir Halloween da, heller enn å tro at andre mennesker skal endre seg selv og sin væremåte/tankegang.

Hadde ungene fått litt innføring av foreldrene, så hadde de skjønt når alle utelys var av, så er de ikke velkommen.

Leste på nett nå at politiet i oslo hadde fått flere oppringninger om eggkasting. Når det var tomt for egg, gikk de over til stein. Kiwi nektet de under 18 å kjøpe egg. Så ingen bør komme å fortelle meg hvor hyggelig denne dagen er. Og det bekrefter det jeg skrev tidligere, at de norske har tatt med seg helt andre ting i denne tradisjonen.

Da er det ikke kjekt, og disse ødelegger for mange. Og derfor bør foreldre skjerpe seg overfor barna, og forklar de hva denne dagen er.

Vet faktisk voksne som lager fest om kvelden med gresskar, lys osv...festdeltakerne i kostymer, og de aner ikke hvorfor de har fest. Det er jo helt latterlig. Og derfor spør jeg....hva venter dere av barna

Neste år, spyler jeg barna deres nedover veien her om dere ikke lærer de reglene

Anonymous poster hash: 36dfb...a10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tipse deg om å heller ta ut batteriene fra ringeklokka til neste år når det blir Halloween da, heller enn å tro at andre mennesker skal endre seg selv og sin væremåte/tankegang.

Jeg forventer å få være i fred i mitt hjem på halloween dersom utelyset er av. Vi feirer ikke dette, det er da vitterlig ikke noen norsk tradisjon.

Vi koblet ut ringeklokken og skrudde av utelyset og barna ringte ikke på. Men jeg gikk på kjøkkenet og da så noen av de meg. Da kom de løpende og dundret på døra. Vi åpnet ikke, da vi hadde signalisert at vi ikke feirer. Da går et av barna på terassen vår og glaner inn i stua. Vi sier "du må gå" hvorpå ungen svarer "men det er jo knask eller knep". Vi sa "nei, vi feirer ikke" og han gikk. Foreldrene satt i bilen og passet ikke på.

Må legge til at vi har ei jente på to som ville blitt redd om hun hadde åpnet døren eller vekt om det hadde ringt på.

Halloween er etter min mening noe tull innført av handelsstanden.

Endret av Orchideae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forventer å få være i fred i mott hjem på halloween dersom utelyset er av. Vi feirer ikke dette, det er da vitterlig ikke noen norsk tradisjon.

Vi koblet ut ringeklokken og skrudde av utelyset og barna ringte ikke på. Men jeg gikk på kjøkkenet og da så noen av de meg. Da kom de løpende og dundret på døra. Vi åpnet ikke, da vi hadde signalisert at vi ikke feirer. Da går et av barna på terassen vår og glaner inn i stua. Vi sier "du må gå" hvorpå ungen svarer "men det er jo knask eller knep". Vi sa "nei, vi feorer ikke" og han gikk.

Må legge til at vi har ei jente på to som ville blitt redd om hun hadde åpnet døren eller vekt om det hadde ringt på.

Halloween er etter min mening noe tull innført av handelsstanden.

Julenissen, juletre, julepresanger er heller ingen norsk tradisjon, den er også plukket opp. Er så glad jeg bor et sted der barn respekterer at når utelyset er slått av så skal man ikke gå dit. Men de fleste rundt her synes det er koselig med besøk av smått og stort på døra, det synes vi også. Har til og med vært med minstemor en runde i et par hus i nabolaget. Ingen eggkasting her, tror det går på litt hvor i landet man bor.

Anonymous poster hash: 1e0fd...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julenissen, juletre, julepresanger er heller ingen norsk tradisjon, den er også plukket opp. Er så glad jeg bor et sted der barn respekterer at når utelyset er slått av så skal man ikke gå dit. Men de fleste rundt her synes det er koselig med besøk av smått og stort på døra, det synes vi også. Har til og med vært med minstemor en runde i et par hus i nabolaget. Ingen eggkasting her, tror det går på litt hvor i landet man bor.

Anonymous poster hash: 1e0fd...07d

Det er greit, men julen er da mye mer forankret i den norske tradisjonen og vi vet hvorfor vi feirer. De fleste vet ikke hva halloween egentlig er.

Jeg jobber på en barneskole, og når jeg hørte hvordan barna snakket i dag, om at sånn og sånn type godteri var skikkelig nedtur å få, da mister jeg all lyst til å gi bort noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo, men var ikke hjemme i kveld. Alle vinduene og bilen var fulle av egg. Da jeg kom hjem kom det en guttegjeng på 13-15 år. De ringte på. Jeg åpnet ikke (satt i mørket) så begynnte de å sparke hardt i døra samtidig som de ropte. Ble nesten litt skremt. Så kom det en ny runde med egg på vinduet.

Jeg er fór hyggelige tradisjoner, men dette er vitterlig bare tøys!

Anonymous poster hash: 7354d...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Vi bor i Oslo, men var ikke hjemme i kveld. Alle vinduene og bilen var fulle av egg. Da jeg kom hjem kom det en guttegjeng på 13-15 år. De ringte på. Jeg åpnet ikke (satt i mørket) så begynnte de å sparke hardt i døra samtidig som de ropte. Ble nesten litt skremt. Så kom det en ny runde med egg på vinduet.

Jeg er fór hyggelige tradisjoner, men dette er vitterlig bare tøys!

Anonymous poster hash: 7354d...2a5

Jeg virkelig tviler pá at barn i USA driver med dette i lópet av Halloween. Ä kaste egg pá hus og bil, o.s.v... dette er mer sánn "rampe mentalitet". Ei venninne jeg har som er i fra USA snakker sá bra om Halloween feiringen, og det er tydelig at de fleste driver ikke med slike ting som hva du opplevde av de tenárings guttene der.

Jeg kan fullstendig skjónne at du ble redd, ville ikke ha likt det sjólv. Skikkelig frekt gjort av dem! Lei for at du mátte oppleve det der.

Endret av SunflowerPenguin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...