Gå til innhold

Halloween-bråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her prøvde drittungene å åpne døra,de dro i håndtaket og greier. Mange utenlandske barn her som ikke engang kler seg ut,bare går og tigger godteri med en kiwi pose hver...skammelig.

I USA er det totalt annerledes(bodde der i 2år)der er det kos og de har kledd seg ut og kjenner sin innetid,høflige er de og.

Kjenner meg igjen :( Vi hadde også et par skikkelig ufyselige unger på døren med en Kiwi pose i hånden og total mangel på respekt, han ene forlangte mer godteri fordi han fikk for lite.

Anonymous poster hash: 64780...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Kjenner meg igjen :( Vi hadde også et par skikkelig ufyselige unger på døren med en Kiwi pose i hånden og total mangel på respekt, han ene forlangte mer godteri fordi han fikk for lite.

Anonymous poster hash: 64780...4ae

Det er synd at ikke alle kan oppføre seg, å det ødelegger for alle de barna som faktisk har folkeskikk.

Vi hadde på forhånd avtalt med datteren vår at hun bare fikk ta en ting, og at hun måtte takke pent, samt bare gå inn til de som hadde tent lykt eller gresskar utenfor (pga nytt boligfelt hvor alle har sensorstyrt utebelysning som ikke kan skrues av).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og hvordan foreslår du at man bare skal "avvikle" noe som mange vil si "dessverre" har utviklet seg til en tradisjon? Du skriver at "knask eller knep" tradisjonen bør avvikles fort slik at det ikke får fotfeste - greia er at når det først blir beskrevet og omtalt som en tradisjon, da har det vel allerede fått fotfeste? Så i stedet for å avvikle hele greia(som jeg ikke skjønner hvordan man skal få til) må man vel heller jobbe med holdninger og oppdragelse, foreldre har et stort ansvar for å oppdra ungene sine til hva man kan og IKKE kan gjøre i en sånn setting. TS sin opplevese er et godt eksempel på total mangel på oppdragelse i mine øyne. Da jeg var liten og gikk knask eller knep var "knep" noe vi ikke gjorde, var bare noe man "sa", fordi vi hadde foreldre som tydelig og klart hadde fortalt oss at all form for hærverk og andre ting som innebærer knep i halloween sammenheng ikke er greit.

La barna kle seg ut og gå på godtejakt i Halloween selskap. Drit i hele greien med å gå fra hus til hus. Hvis mange nok kuttet ut knefall for alt man arver fra U.S.A.

Det virkelig ironiske i dette er at jeg vedder på at en hel haug av de som helt ukritisk arver amerikanske greier er piss redd for muslimer og annen påvirkning som lommer øst fra.

Og hvordan unngår man å få Halloween-høye unger på døren? Jo, man gjør det helt klart i nabolaget at en ikke feirer det og at en hver form for mangel på respekt for dette (spesielt det med å ringe på om igjen og om igjen på ringeklokken og ta seg til rette i hagen til folk) vil bli politianmeldt.

Sett lapp på døren om at her feires ikke Halloween og at "knep" blir anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barna kle seg ut og gå på godtejakt i Halloween selskap. Drit i hele greien med å gå fra hus til hus. Hvis mange nok kuttet ut knefall for alt man arver fra U.S.A.

Nettopp.

Jeg lurer på hvor det er blitt av Norwegian Defence League, når det blir 31.oktober...

Er de på ferie, den dagen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Herlighet, lage problemer ut av EN dag i året... Mange sure megger her... La ungene ringe på kun etter avtale... Hjelpes! La nå ungene få lov til å kle seg ut, tigge snop å ha det gøy den ene dagen i året! Jeg koser meg med halloween, jeg pynter med gresskar og skjeletter og edderkopper og masker på trappa, ungene elsker det. La dem nå få ha det gøy! Halloween er kommet for å bli, deal with it! Og hvis babyen våkner av dørklokka så bør du venne babyen din til å sove også når det er litt bråk ute, evt får du koble ut dørklokka. Anonymous poster hash: c8cd1...472

En dag? I hele romjulen smeller rakettene vegg-i-mellom fordi ungdom må jo få utfolde seg. Nå er Halloween i ferd med å ta av og du mener at en baby skal sove seg gjennom terror ringing på dørklokken. Hvem er den største meggen her, du som mener at andres privatliv skal forstyrres av ufordragelige unger eller de som ønsker at det skal være FRIVILLIG å feire amerikanske høytider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag? I hele romjulen smeller rakettene vegg-i-mellom fordi ungdom må jo få utfolde seg. Nå er Halloween i ferd med å ta av og du mener at en baby skal sove seg gjennom terror ringing på dørklokken. Hvem er den største meggen her, du som mener at andres privatliv skal forstyrres av ufordragelige unger eller de som ønsker at det skal være FRIVILLIG å feire amerikanske høytider?

I det tilfellet så var det vel foreldrenes egen skyld at babyen våknet. Slå av ringeklokka.

Anonymous poster hash: c8cd1...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

I det tilfellet så var det vel foreldrenes egen skyld at babyen våknet. Slå av ringeklokka. Anonymous poster hash: c8cd1...472

Ja, jeg hører du mener det. Du kan gjenta det til månen blir grønn av mugg. Ringeklokken ble ringt 15 ganger i strekk. Hvis du mener det er grei oppførsel så skjønner jo jeg hvordan dine unger/kommende unger kommer til å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg noen gang utidige unger på døra, så kommer jeg til å bakbinde en av dem, og anmelde til politi og barnevern. Regner med navn og adresse på dem som var i gjengen kommer trillende ut av munnen på stakkaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Vi hadde noen barn på døra, bor i blokk så får ikke slått av noe utelys. Skulle ut med hunden da de var på vei til å ringe på. Lurte på om vi hadde godteri, nei det har vi ikke, svarte vi. Men dere har sikkert noe, hva med brus, fikk vi til svar. Nei, det har vi heller ikke, sier vi. Å få gå inn å se da, om dere har noe vi kan få. Jeg bare låste dra og gikk, de var i 10-12 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kvinne i 30-årene og med et barn som er for ungt til å feire Halloween selv, så er det ENESTE stedet jeg noengang har hørt om denne lys-regelen, her på KG. Mine foreldre som ikke er på KG og heller ikke har småbarn, hadde aldri hørt om den noe sted da jeg nevnte det for dem i fjor. Selvfølgelig er det "dårlig innlært", dersom det bare er noe småbarnsforeldre avtaler seg imellom.

Forøvrig har vi en slik oppgang til huset vårt (steinsti med løse steiner) at det er direkte farlig å gå der uten belysning, så hvis vi skrur av lyset på Halloween kan jo INGEN gå opp til huset vårt trygt, verken barn ute på godteritigging eller mennesker som faktisk skal på besøk.

Samboer som ikke er på KG visste om den regelen, og mine kolleger, tviler for at de er på KG. Kommer vel an på hvem man prater med og kansksje hvor man bor. Vi slo av lyset og ingen ringte på.

Vi ville egentlig slå av ringeklokken fordi vi har en baby men den går faktisk på strøm og er i stuen, så samme sikringskrets som i stua. Ville ikke sitte i mørket og ikke få se på tv. Heldigvis ringte ingen på.

TS: veldig synd dette, late foreldre som ikke passer på. Hadde jeg fått beskjed om at min sønn løp rundt i naboen sin hage og ringte masse på døra så hadde jeg sendt han på rommet og Halloween hadde vært over for han!

Anonymous poster hash: 08229...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det tilfellet så var det vel foreldrenes egen skyld at babyen våknet. Slå av ringeklokka.

Anonymous poster hash: c8cd1...472

Vår ringeklokke går på strøm, har ingen avknapp. Og er samme sikring som resten av det i stuen går på, skulle vi sittet i mørket i flere timer, uten tv, uten varme osv.? Nei barn som går Halloween skal passes på så de ikke ringer ørten ganger på dører.

Anonymous poster hash: 08229...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett par skikkelige diskusjoner på FB om dette, da jeg virkelig er i mot tigging på dørene og selvsagt nekter barna mine å gå! Er vist en grusom mor...

Og absolutt alle har sagt til meg at "det er jo bare å sku av utelampa" Eller "du får bare koble ut ringeklokka". Altså, alle bor ikke i hus, hvor dette er mulig!

Vi bor i blokk, og om jeg skrur av utelampa nede, er det vel ingen som bryr seg, eller andre som skrur den på...

Ringeklokka er koblet på ett fellesanlegg, og kan ikke kobles ut, tro meg vi har prøvd.

Og når vi ikke åpner døra, står dem å sparker i døra og røsker i dørhåndtaket...

Nei til helvete med hele greia!! La folk få være å fred i sine egne hjem!

Men du dæven å noen av ungene har fått kjeft ett par ganger, når de har vekt mine unger!!! Da har dem løpt gråtene inn i heisen... og ikke kommet tilbake neste år:) Merkelig nok ingen foreldre med, for da hadde de fått en skyllebøtte eller ti også! makan til oppførsel å lære ungene sine!!



Anonymous poster hash: 89cde...d3c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mitt forslag er at man gjennomfører følgende: de som feirer Halloween og ønsker tigging på døren setter ut et gresskar med lys i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt forslag er at man gjennomfører følgende: de som feirer Halloween og ønsker tigging på døren setter ut et gresskar med lys i.

Det syns jeg var et kjempegodt forslag! Vi gikk jo ikke julebukk til de som ikke hadde pyntet heller, for de feiret jo ikke jul.

Anonymous poster hash: 2e3d2...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og så får man være konsekvent med å anmelde alt hærverk slik at ikke "vi gledesdrepere" må finne oss i skade på annen manns eiendom og trakassering bare fordi man ukritisk overtar dårlige tradisjoner fra U.S.A.

Jeg synes forøvrig det er utrolig frekt å be oss som ikke feirer Halloween med knask og knep ta et aktivt skritt for å unngå barnslighetene (slå av ringeklokken og/eller slukke utelys). Det skulle virkelig bare mangle at det var omvendt.

Og til slutt: jeg synes den norske julebukk tradisjonen er koselig - men det er ingenting som er sjarmerende med uhøflige unger som ikke er fornøyd med snopet de får, like lite som det er snilt å legge kokt fisk i posen til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som en kvinne i 30-årene og med et barn som er for ungt til å feire Halloween selv, så er det ENESTE stedet jeg noengang har hørt om denne lys-regelen, her på KG. Mine foreldre som ikke er på KG og heller ikke har småbarn, hadde aldri hørt om den noe sted da jeg nevnte det for dem i fjor. Selvfølgelig er det "dårlig innlært", dersom det bare er noe småbarnsforeldre avtaler seg imellom.

Forøvrig har vi en slik oppgang til huset vårt (steinsti med løse steiner) at det er direkte farlig å gå der uten belysning, så hvis vi skrur av lyset på Halloween kan jo INGEN gå opp til huset vårt trygt, verken barn ute på godteritigging eller mennesker som faktisk skal på besøk.

Vel... Den regelen om utelampe har vært "synlig" andre steder enn på KG i årevis. Det er bare å søke på Halloween på nett så finner du det skrevet, eller lese om Halloween i aviser, -de fleste nevner det i "store" artikler.

Men dessverre så er ikke den regelen så veldig kjent, hverken blant Halloween-barna eller deres foreldre. Den burde blitt mer "fremhevet" slik at flere kan få det med seg, og ta hensyn. Ellers er det, som en nevner, en grei skikk å sette ut et gresskar og lære barna at det er bare hos de med gresskar at de skal gå.

Regelen om avslått utelys kommer fra USA hvor vi vel kan sies å ha "hentet" Halloween. Men her til lands følger man kun de delene av feiringen som passer en selv - dvs. tigging av godter.

Anonymous poster hash: 9b35a...ae0

Halloween er faktisk en irsk skikk, ikke en amerikansk skikk. Det var irske og britiske emigranter som tok med seg tradisjonen til USA.

https://snl.no/halloween

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Jeg lurer på hvor det er blitt av Norwegian Defence League, når det blir 31.oktober...

Er de på ferie, den dagen?

nå stammer ikke halloween fra USA, men men :P

Anonymous poster hash: 1e0fd...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så får man være konsekvent med å anmelde alt hærverk slik at ikke "vi gledesdrepere" må finne oss i skade på annen manns eiendom og trakassering bare fordi man ukritisk overtar dårlige tradisjoner fra U.S.A.

Jeg synes forøvrig det er utrolig frekt å be oss som ikke feirer Halloween med knask og knep ta et aktivt skritt for å unngå barnslighetene (slå av ringeklokken og/eller slukke utelys). Det skulle virkelig bare mangle at det var omvendt.

Og til slutt: jeg synes den norske julebukk tradisjonen er koselig - men det er ingenting som er sjarmerende med uhøflige unger som ikke er fornøyd med snopet de får, like lite som det er snilt å legge kokt fisk i posen til ungene.

skikken i USA feks er at dere utelyset ikke er tent skal de ikke gå å ringe på. Bare Norge som ikke har fått med seg at der er lover og regler for dette. Og hvor mange kalorier koster det deg å skru av utelyset hvis du ikke ønsker besøk en kveld i året?

Anonymous poster hash: 1e0fd...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kvinne i 30-årene og med et barn som er for ungt til å feire Halloween selv, så er det ENESTE stedet jeg noengang har hørt om denne lys-regelen, her på KG. Mine foreldre som ikke er på KG og heller ikke har småbarn, hadde aldri hørt om den noe sted da jeg nevnte det for dem i fjor. Selvfølgelig er det "dårlig innlært", dersom det bare er noe småbarnsforeldre avtaler seg imellom.

Her i området brukes den blant annet i avisen. Og tydeligvis er det flere også!

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat/dette-maa-du-passe-paa-de-uskrevne-halloween-reglene/a/23326611/

http://nrksuper.no/super/supernytt/2013/10/31/lure-huskeregler-for-halloween/

http://www.tb.no/nyheter/kjoreregler-for-halloween-1.8136014?localLinksEnabled=false

http://www.smabarnsforeldre.no/kjoreregler-for-halloween/

Ellers syntes jeg det der er mye bedre med halloween en julebukk. Halloween er kun en dag, julebukk er hele romjula!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...