Gå til innhold

Hvor lenge skal man tillate seg å vente med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville starta senest 25. Tenk hvor mange som sliter med å få barn, som kan bruke flere år på det. Skal man ha flere da uten å måtte stresse tror jeg ca. 25. Men jeg er i overkant negativ og har dårlig tid med det meste.



Anonymous poster hash: 821c0...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drar opp igjen denne tråden da jeg er litt overrasket over svarene som er gitt her. Hadde inntrykk av at "alle" mente at man hadde allverdens med tid til å få barn, og at en nærmest er for ung hvis man er i tyveårene.

F.eks i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=879108&page=7&#entry15299833

Her virker det som at majoriteten mener at en i hvert fall kan drøye det til nærmere 40.

Selv er jeg gravid nå, og er 29 år. Jeg er den første i vennegjengen som venter barn. Har endel single venninner på samme alder som tenker at de skal realisere seg selv først, ta enda mer utdanning, reise etc. Burde de egentlig begynne å tenke på å aktivt skaffe seg en familie dersom det er det de ønsker? Føler meg nesten unormal her jeg sitter som gravid, og føler at jeg er tidlig ute..

Anonymous poster hash: 6fbdc...8fa

Spørs hvor mange barn man tenker å få da. Skal man ha 1-2 så kan man sikkert vente til man er 32-33. Jeg utelukker ikke at jeg vil ha flere enn det og da tør jeg ikke vente lengre enn Max 30... Men jeg kommer som deg garantert til å være først ute. Jeg er 28 nå og har ingen i min vennekrets som i det hele tatt tenker på barn...

Anonymous poster hash: f9cf4...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang foreldrepenger så tjener man opp retten til penger i permisjon. Så man trenger ikke å jobbe ett år etter permisjonen for å få rett på nye runde med foreldrepenger.



Anonymous poster hash: 38e2f...8ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å få pepper nå fordi vi faktisk ikke har noe på stell. Men jeg og kjæresten er 30 år nå og må snart prøve å få barn selv om vi kun har vært sammen i 1,5 år. Jeg har pcos og vet og ser for meg årevis med kanskje prøving og sa. Jeg og eksen prøvde i 5 år og jeg ble gravid engang det første året. Det mistet jeg og jeg ble ikke gravid siden. Frykter det samme kan skje nå pga pcos. Kanskje jeg ender opp barnløs.

Men når det er sagt burde vi ikke få barn. Vi har begge vært unge og dumme tidligere og har en del forbrukslån og gjeldsordning. Vi går begge på aap grunnet psykiske ting men er på utprøving hos arbeidsplasser nå. Økonomien er ikke bra og vi kommer til å leie sikkert 10 år til pga nedbetaling av gjeld og ingen egenkapital.

Men jeg velger all like vel å prøve å få barn grunnet pcos da jeg vet at jo eldre jeg blir jo verre blir det. Så over fylte 35 kan være for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å få pepper nå fordi vi faktisk ikke har noe på stell. Men jeg og kjæresten er 30 år nå og må snart prøve å få barn selv om vi kun har vært sammen i 1,5 år. Jeg har pcos og vet og ser for meg årevis med kanskje prøving og sa. Jeg og eksen prøvde i 5 år og jeg ble gravid engang det første året. Det mistet jeg og jeg ble ikke gravid siden. Frykter det samme kan skje nå pga pcos. Kanskje jeg ender opp barnløs.

Men når det er sagt burde vi ikke få barn. Vi har begge vært unge og dumme tidligere og har en del forbrukslån og gjeldsordning. Vi går begge på aap grunnet psykiske ting men er på utprøving hos arbeidsplasser nå. Økonomien er ikke bra og vi kommer til å leie sikkert 10 år til pga nedbetaling av gjeld og ingen egenkapital.

Men jeg velger all like vel å prøve å få barn grunnet pcos da jeg vet at jo eldre jeg blir jo verre blir det. Så over fylte 35 kan være for sent.

Det er kun det psykiske jeg ser på som et problem her. Men det er også et stort problem. Tenk dere GODT om.

Anonymous poster hash: bc1ae...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på ved hvilken alder dere synes det "går an" å vente til før man aktivt prøver å få barn? Dersom en er sikker på at en vil ha barn, og ikke er villig til å risikere å ikke få ønsket antall barn pga alder.

For å ta noen eksempel: Dersom en vet at en ønsker seg tre barn, når bør man da senest starte mener dere? En skal jo rekke å jobbe seg opp foreldrepenger mellom hvert barn, det kan ta tid å bli gravid osv.

Dersom en vet at en ønsker seg familie, men er singel. Når bør man gå seriøst inn for å prøve å få et stabilt forhold med en som også ønsker barn?

Vår situasjon: Vi er et par på 29 og 31, som har alt på plass i forhold til å få barn. Begge har utdanning, jobb, stasjonsvogn og nybygget enebolig. Vi er enige om at vi ønsker enten to eller tre barn. Jeg er ikke villig til å enten ikke få barn fordi jeg ventet for lenge, eller å kun få ett barn f.eks. Han ønsker å vente en stund. Jeg tenker at dersom vi skal ha 3 barn, med f.eks 2-3 år i mellom, ja, da må vi nesten starte snart.

Det sies jo at det blir flere og flere enebarn i norge, pga at folk venter lengre enn før.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 72547...957

Var på legevakten en tur, her.

Mange småbarn med snørrete neser, surklende hoste, urinveisinfeksjoner og vondt i ørene.

Det satt en ung dame der med en skrikende baby.

Så ble de forsøkt hentet av en sykepleier.

Nei, de måtte vente på moren, som var på toalettet.

Hun som holdt babyen var nemlig morens lillesøster og da moren kom så de ut som mor, datter og baby...

Jeg syns sånt er litt.... rart å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun det psykiske jeg ser på som et problem her. Men det er også et stort problem. Tenk dere GODT om.Anonymous poster hash: bc1ae...398

Så forbruksgjeld som har gått så langt at vedkommende faktisk har (offentlig?) gjeldsordning, samt at begge foreldre går på trygd, er ikke noe problem når man vil sette barn til verden? Det sier jo en del om impulskontroll og evne til planlegging.

Anonymous poster hash: 1b322...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvor sterkt barneønsket er. Man kan dessverre ikke vite på forhånd om man vil klare det eller ei. Personlig syns jeg man bør begynne å prøve rundt 30 år. Vi begynte prøvingen da jeg var 27 for jeg hadde i baktankene at det kunne muligens ta tid, men jeg var heldig og vi fikk det til ganske raskt. Jeg syns det var tungt å være gravid og fødselen var også det. Tror jeg vil ha pause på et par år før nestemann og da er jeg veldig glad for at jeg ikke ventet for lenge så jeg har litt tid på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si etter å ha lest tråden her at jeg er litt overrasket over hvor lenge mange

venter med å få barn når de er i fast forhold. Altså jeg forstår de som ikke finner

"den rette" før de er i 30 årene, men det virker generelt som om mange syns det

er normalen å vente lenge. Og ikke tenker på at realiteten er at kvinnekroppen ikke

er skapt for å få barn sent i livet. Nå for tiden skal alle ha lang utdannelse, arb.erfaring,

betale ned gjeld, leve livet og reise, samt selvrealisere seg selv før de velger å få barn,

det de ikke tenker på at er at det da kan være for sent, eller det kan være større risiko

involvert med det å få barn. Selv fikk jeg to barn før 30 årene, og det valget er jeg veldig

glad for i dag. Jeg merket på kroppen at det var tyngre å få det siste barnet enn det første.

Og at jeg ikke under noen omstendigheter hadde orket å få barn i den alderen jeg er i nå.



Anonymous poster hash: d362a...ea0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si etter å ha lest tråden her at jeg er litt overrasket over hvor lenge mangeventer med å få barn når de er i fast forhold. Altså jeg forstår de som ikke finner"den rette" før de er i 30 årene, men det virker generelt som om mange syns deter normalen å vente lenge. Og ikke tenker på at realiteten er at kvinnekroppen ikkeer skapt for å få barn sent i livet. Nå for tiden skal alle ha lang utdannelse, arb.erfaring,betale ned gjeld, leve livet og reise, samt selvrealisere seg selv før de velger å få barn,det de ikke tenker på at er at det da kan være for sent, eller det kan være større risikoinvolvert med det å få barn. Selv fikk jeg to barn før 30 årene, og det valget er jeg veldigglad for i dag. Jeg merket på kroppen at det var tyngre å få det siste barnet enn det første.Og at jeg ikke under noen omstendigheter hadde orket å få barn i den alderen jeg er i nå. Anonymous poster hash: d362a...ea0

Er det såå vanskelig å forstå at andre kan ha andre prioriteringer og tenker annerledes enn deg selv? Hva så om man vil leve livet litt? Kanskje det ikke er krise for alle om de ikke får barn. Noen tar det litt som det kommer. Og hva mener du med at "kvinnekroppen ikke er skapt til å få barn sent i livet"? Sent i livet er i alderdommen, ikke tredveårene. Hvordan kan det da ha seg at kvinner sent i tredveårene føder hver eneste dag - og det går stort sett bra? Det er ikke bare reell alder som teller, men også hvor godt man holder seg. Noen trener og tar vare på kroppen.

Anonymous poster hash: 1b322...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si etter å ha lest tråden her at jeg er litt overrasket over hvor lenge mange

venter med å få barn når de er i fast forhold. Altså jeg forstår de som ikke finner

"den rette" før de er i 30 årene, men det virker generelt som om mange syns det

er normalen å vente lenge. Og ikke tenker på at realiteten er at kvinnekroppen ikke

er skapt for å få barn sent i livet. Nå for tiden skal alle ha lang utdannelse, arb.erfaring,

betale ned gjeld, leve livet og reise, samt selvrealisere seg selv før de velger å få barn,

det de ikke tenker på at er at det da kan være for sent, eller det kan være større risiko

involvert med det å få barn. Selv fikk jeg to barn før 30 årene, og det valget er jeg veldig

glad for i dag. Jeg merket på kroppen at det var tyngre å få det siste barnet enn det første.

Og at jeg ikke under noen omstendigheter hadde orket å få barn i den alderen jeg er i nå.

Anonymous poster hash: d362a...ea0

Kvinnekroppen har en fruktbar alder som varer i ca. 30 år pluss for de fleste. Det er prevensjon som er unaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør begynne å prøve ca. 30 år. Kanskje noen år senere om man bare vil ha 1-2 barn, litt usikker.

Vi er 28 og 31, har det meste sånn passe på stell. Har droppa prevensjon nå, men er ikke direkte "prøvere" heller. Føler det begynner å haste litt, men tenker samtidig at det ikke er helt "rett" akkurat nå, men som flere sier - det blir vel aldri helt rett, så vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnekroppen har en fruktbar alder som varer i ca. 30 år pluss for de fleste. Det er prevensjon som er unaturlig.

Så alle skulle latt naturen styre og unnlatt å bruke prevensjon? Er alt som er naturlig bra?

Uansett kan jeg ikke skjønne hvorfor noen skal irritere seg over at noen velger å vente med barn. For det som er bra med prevensjon (og amdre moderne hjelpemidler) er at man får et valg. Er det det som er så provoserende?

Anonymous poster hash: 1b322...9ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...