la Flaca Skrevet 29. juli 2004 #81 Del Skrevet 29. juli 2004 En av definisjonene på intelligens er evnen til å lære ut i fra erfaring. Man kan trygt konkludere at denne kvinnen ikke scorer særlig høyt, for å si det mildt! Dette synes jeg blir for useriøst. Trekker meg ut av diskusjonen..... Vet du, jeg syns faktisk ikke det var useriøst. Hvis man ikke kan lære av de feilene man gjør har man et problem. Med mindre man syns det er OK å planlegge graviditet etter graviditet for så å ta abort når det ikke passer likevel. Jeg syns IKKE det er greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. juli 2004 #82 Del Skrevet 29. juli 2004 Enig med La Flaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 29. juli 2004 #83 Del Skrevet 29. juli 2004 Ja det er lett å dømme.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. juli 2004 #84 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg dømmer ikke. Jeg mener at ut i fra det hun har skrevet her er det best å ikke få dette barnet. Jeg mener også at det burde hun tenkt på FØR hun ble gravid og hun bør heller ikke vurdere å bli gravid senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #85 Del Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor ikke sterilisere seg? Da trenger hun ikke å bli gravid igjen. Det er slike som henne som ikke burde få barn. Abort er mord! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. juli 2004 #86 Del Skrevet 29. juli 2004 Hvorfor ikke sterilisere seg? Da trenger hun ikke å bli gravid igjen. Det er slike som henne som ikke burde få barn. Abort er mord! :evil: Den var litt drøy da.............. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #87 Del Skrevet 29. juli 2004 Nei jeg synes ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PREgnanT Skrevet 29. juli 2004 #88 Del Skrevet 29. juli 2004 Noen her inne misforstår ganske mye synes jeg. Hadde jeg vært klar over at jeg skulle bli så syk så hadde jeg ALDRI gått hen å blitt gravid,det håper jeg de fleste skjønner. Jeg skrev ganske mye om meg selv for å få enkelte til å forstå at jeg har vært alvorlig syk og fikk et tilbakeslag. Ikke synes synd på meg,nei det trenger jeg ikke. Er for voksen til å løpe rundt å be om "stakkars deg" osv. Jeg planlegger ikke å bli gravid igjen i nærmeste fremtid om dere tror det. Det hadde vært altfor uansvarlig. Det vil ta flere år til før jeg kommer til å tenke den veien der. Og i mellomtiden vil jeg bruke tiden på å bli helt frisk med alt hva det måtte innebære. For jeg må ærlig innrømme at jeg ønsker et til,men jeg ønsker at de barna jeg har nå og det som eventuelt kommer om noen år skal ha en frisk,oppegående mor som kan være der for dem i et og alt. Jeg har ikke gått hen å blitt gravid flere ganger med vilje for så å ta abort. Det er bare tull. dette er første gangen det skjer at jeg går og tar ABORT. 2 ganger har jeg blitt gravid med prevensjon,den enen gangen mista jeg det hjemme og den andre gangen klarte jeg å beholde barnet. Jeg er klar over at dette er et sårt tema for de fleste, det er det for meg også. Tror dere ikke at jeg har samvittighet eller omløp i hodet i det hele tatt?? Så igjen: ikke synes synd på meg. Jeg vet at dette er mitt ansvar og min avgjørelse og det er jeg som må leve med det. Men det å være psykisk syk er ikke noe å tøyse med. Jeg hadde aldri gått hen å blitt gravid,ønsket å bli gravid,planlagt og drømt om jeg var syk skjønner dere. Da hadde sykdommen sagt ifra selv. Tenk om det skulle skje en av dere. Dere føler at alt ligger til rette også raser hele værden foran øynene på dere. Man kan faktisk aldri hvite hva morgendagen bringer. Og være nedlatende mot meg er det bare å slutte med,det sier mer om dere enn det gjør om meg. Jeg tør å snakke om dette her åpent,ta det opp,sette ord på ting,forklare og fortelle at jeg skal ta abort. Og mange svar tyder på uvitenhet rundt dette med psykisk syke mennesker. Det er ikke bare å sette barn til verden om man vet at man ikke kan ta vare på det. Så vil noen si:jammen dette skulle du tenk på før. Hvordan i alle dager skulle jeg klart å gjøre det når jeg var frisk som en fisk?? :o :o :o bare lurer :o :o Noen sier at jeg er uansvarlig. Andre at jeg bør sterilisere meg. Skal jeg straffes fordi jeg har vært psykisk syk,fått tilbakeslag og har blitt gravid 2 ganger med prevensjon? Skal ikke vi få lov til å bli friske å oppleve det som de fleste ønsker? Da kan dere jammen umyndiggjøre mange tusen mennesker i dette landet. Synes dette emnet er helt allright jeg. Det bør jo diskuteres synes jeg,ja uansett om det var meg eller en annen som legger inn et slikt tema. Hadde jeg ikke sagt og forklart så mye som jeg har gjort så hadde jeg blitt nedlessa med at jeg hadde få eller ingen grunner til å ta det vekk. Og når jeg velger å være åpen så får jeg vite at det å være psykisk syk ikke er grunn nok. Da er dere som sier slikt velig uvitende. Da er det ikke min evne til å oppfatte,forstå eller min inntelligens det er noe galt med. Ingen trenger å være enige med meg,men kanskje man kan se forbi sin egen situasjon å se at slike ting som dette faktisk skjer hver eneste dag,det er bare jeg som TØR å sette ord på det. Og der er jeg faktisk stolt. For at dette temaet har vært innteresant og provoserende for fryktelig mange. En debatt er ikke skadelig og kommentarer som strider imot mine tåler jeg. Det er bare bra å diskutere,det er slik man vokser å lærer. En diskusjon er ikkeå overbevise den andr part at man har rett,det er en meningsutveksling . Og innimellom så lærer vi noe alle sammen. Vi lærer å se ting fra flere vinkler og skjønner etterhvert at livet ikke bare er svart eller kvitt,det er også gråsoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 29. juli 2004 #89 Del Skrevet 29. juli 2004 Nei jeg synes ikke det. Deg om det. Jeg synes det blir for drøyt å si at slike som henne ikke skulle hatt barn. Hva vet egentlig du om hvordan hun er sammen med de barna hun allerede har? Selv om hun sliter med denne graviditeten så kan hun være en god mor for allerede eksisterende barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 29. juli 2004 #90 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg må ærlig innrømme at jeg ble mektig provosert over at noen kan planlegge en graviditet, for så å ta abort. Men etterhvert kom det fram nye opplysninger. Jeg tror ikke Pregnant er heverken dum, kynisk eller hva det nå måtte være. Ingen kan forutsi fremtiden. Jeg synes det er trist at hun har fått tilbakeslag, men når det først har kommet må hun ta vare på seg selv og de barna hun allerede har. Jeg håper ting ordner seg for deg, Pregnant på alle måter. :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #91 Del Skrevet 29. juli 2004 Der skal jeg si dere en ting,jeg er en glimrende mor,stille og rolig med glade utadvente barn som fungere så ypperlig i skolen og i barnehagen da de gikk der. jeg innkludere ungene mine i et og alt og har så utrolig god kontakt med dem. Så min omsorgsevne for dem og min kjærlighet til dem vil ingen ende ta. Og gå på omsorgsevnen til syke mennesker blir for vanvittig. Hvordan kan du vite at naboen din,tanta di eller en nær venn ikke går til behandling eller går på lykkepillen fordi det sliter psykisk. Dette er fortsatt et så ømt tema at folk er nettopp redd for slike attakk som er kommet her inne. Jeg tåler dette,men fryktelig mange hadde brutt sammen av slike kommentarer. Folk velger å holde slike ting for seg selv fordi folk er for uvitende og strenge rett og slett. Det finnes ingen garantier for hvem i din omgangskrets eller familie som sliter eller bruker medisiner. Folk tør ikke åpne seg i frykt i hva som vil møte dem. De fleste er redde for å møte slike som dere her inne. jeg vet,for jeg har vært der i 20 år. Jeg vet det ble en diskusjon utover selve temaet,måtte bare få dette frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pReGnANT Skrevet 29. juli 2004 #92 Del Skrevet 29. juli 2004 det var meg som skrev innlegget over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 29. juli 2004 #93 Del Skrevet 29. juli 2004 Det jeg ikke klarer å forstå er at du sier du ønsker et barn til en gang i fremtiden. Når du har blitt frisk. Og så sier du at da dere planla dette barnet var du frisk, og du ante ikke at du skulle få tilbakefall. Hvordan kan du vite at ikke det samme kommer til å skje neste gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 29. juli 2004 #94 Del Skrevet 29. juli 2004 En annen ting. Hvis du ikke ønsker at folk skal synes synd på deg, hvorfor har du egentlig startet denne tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pusekatt i.i Skrevet 29. juli 2004 #95 Del Skrevet 29. juli 2004 En annen ting. Hvis du ikke ønsker at folk skal synes synd på deg' date=' hvorfor har du egentlig startet denne tråden?[/quote'] Kanskje for å få litt input fra andre i en fortvilet situasjon? Det går faktisk ann å legge inn innlegg her uten at hensikten er at alle andre skal synes synd på en. Jeg vil ikke gå inn på om valget ditt er riktig eller galt, Pregnant, for det tror jeg du er den eneste som med tiden kan si noe om. Men jeg synes det står respekt av å være så åpen ang sykdommen din og livssituasjonen din som du har vært. Ønsker deg lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #96 Del Skrevet 29. juli 2004 Huff, synes det er mange harde ord her. Alle som har lest her er vel enig i at denne personen har kommet i en mildt sagt vanskelig situasjon. Men jeg synes folk skal være litt forsiktig med å dømme for hardt. Hun har det sikkert vanskelig nok som det er. Og det er mange måter å komme med kritikk på.... Selv om det selvfølgelig er sårt for en som sliter med å få barn å lese at andre "sløser" med muligheten til det samme, tror jeg ikke alltid det er riktig å ta ansvar for et nytt barn. Enhver må gjøre det valget som er riktig for seg i sin situasjon, og da synes jeg det blir feil å kun tenle på sitt eget ståsted. Joda, men hvis man ikke tåler både harde og "myke" ord og er forberedt på begge deler så får man la være å legge ut en diskusjon!! !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PREgnanT Skrevet 29. juli 2004 #97 Del Skrevet 29. juli 2004 Joda, men hvis man ikke tåler både harde og "myke" ord og er forberedt på begge deler så får man la være å legge ut en diskusjon!! !! Joda alle sammen,jeg tåler det som blir sagt her jeg. Men er det regler for hvilke diskusjoner man kan legge ut eller ikke????????????? :o :o Og for ENTE gang jeg la det ikke ut for at folk skal synes synd på meg. Kjære dere,jeg tåler kritikk. Tydelig at dette er et tema som får følelser i sving hos mange og det er sunt,da begynner hjernebarken å jobbe litt ekstra også. Har lagt merke til at fryktelig mange ganger da folk legger inn forskjellige historier her inne,så får de så hatten passer,og det er okay det i seg selv,men vi gjør ikke dette for at vi skal bli syntes synd på. Kanskje bare det å skrive ned ting hjelper en sart sjel i en vanskelig livssituasjon. :-) :-) :-) Trenger jeg noen til å trøste meg eller bygge meg opp 100% så går jeg til mannen min,hadde jeg trodd at jeg skulle fått 100% støtte her inne så hadde jeg jo vært riv ruskende gal i hue!! Kanskje jeg bare ville dele denne historien og hva er galt i det. Tydelig at mange ble revet med i dette emnet også,så da er det vel et tema mange er engasjert i og innteresserer seg for,for det er mange svar og mange besøkende på dette forumet. Basta. Jeg trodde jeg var frisk etter 3-4 års psykoterapi og masse hjelp,men jeg tok feil i det jeg tok graviditetstesten. Nå blir det å jobbe i 3-4 år til og se hvordan formen er da. da er jeg eldre,klokere og med mer erfaring. Dette her blir den eneste gangen i livet mitt jeg kommer til å gjøre noe slikt. Og det er beintøft. Nå er valget tatt,jeg har ikke mareritt,jeg gråter ikke og jeg har slutta med medisiner fordi jeg vet at valget er riktig. Jeg kan ikke gamble med mange liv fordi jeg er sjuk. De unga jeg har har opplevd mamma meget syk over flere år,skal jeg da sette et barn til ,til verden som ikke får en skikkelig oppegående mor?? Nei der synes jeg det er helt feil. Om jeg vet at jeg forringer mine barns liv,mitt,mannen min sitt og det nye barnets liv fordi jeg skal fullføre dette svangerskapet,da er svaret meget enkelt. Jeg får ta vare på det jeg har. Ja jeg skulle ha tenkt på dette før om jeg visste hva som ville skje,det har dere helt rett i. men poenget er jo at jeg ikke visste!! : :o :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 29. juli 2004 #98 Del Skrevet 29. juli 2004 Uff ja! Jeg er enig. Det er nok av barn som blir satt til verden som ikke får det noe særlig bra. Hvorfor skal en da gjørs på, når en vet at en ikke er klar? Bedre å ta det valget nå, eller hate barnet når det kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sommertid!!! Skrevet 29. juli 2004 #99 Del Skrevet 29. juli 2004 har lest alt og skjønner problemstillingen. Ingen ønskelig situasjon og du har det sikkert ikke lett. Så uansett om mange gir deg hard medfart så skal du ikke få det av meg. Livet blir ikke alltid som man planlegger det. hilsen sommertid!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #100 Del Skrevet 29. juli 2004 Du skriver at du har startet denne diskusjonen for å belyse et tema... Ok hvorfor skriver du dette da? Jeg har innvolvert alle de menneskene som har jobbet rundt meg i åresvis,for jeg tar ikke lett på dette. Jeg ønsker råd,støtte,oppbygging og ikke minst trøst.Selv om jeg er voksen så trenger jeg en skulder. Om en halvtime skal jeg til min psykiater å grine og snakke,for jeg vet at jeg ikke kan klare alt dette alene. Håper du nå er klok av erfaring og heller koser deg med de 3 barna du har, og ikke risikerer dette en gang til. Du har faktisk ingen garanti mot at det ikke skjer igjen! Det går faktisk an å sikre seg mot uønsket graviditet også (du skriver at du blir lett gravid), f.eks p-piller OG kondom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå