Gå til innhold

Hvor i Oslo bør en familie på snart 4 bo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skøyen kan virkelig anbefales. Bra skole, sentrumsnært. Men det kan være litt kronglete med kollektivtransport. Det er både tbane, trikk og buss, men holdeplassene er spredt, så det kommer an på hvor boligen ligger.

De terrasseblokkene der er helt supre. Fin planløsning og godt med lekeplasser og trygge småveier rundt. Det burde være mulig å få en av dem til den prisen deres. Fant ingen på finn akkurat nå, men det er mulig jeg ikke lette godt nok.

Når det gjelder pris, er det absolutt ikke sånn at alt går over takst. Noe går under, noe går over. Så du kan tillate deg å se litt under og litt over den prisen du er villig til å gi. Jeg fulgte akkurat med på en leilighet til din prisklasse som gikk 200 000 under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AllisHagtorn

Jeg personlig anbefaler ikke Skøyen/Ullern.

Spesielt Ullern er ekstremt vestkant, mye mer enn hva man ser på Sørlandet av forskjeller.

Om du tenker for deg Kristiansand og forskjeller på bydelene der kan du gange Oslo med 30. Det er nesten parodisk.

Grefsen er også vestkant prismessig, men nok litt mindre ekstremt fokus på det materielle. De jeg kjenner som jobber på ulike skoler bekrefter at forskjellene er veldig tydelige, så personlig hadde jeg heller valgt noe mer "midt på treet".

For Oslofolk er dette litt dagligdags, men for de som er vokst opp i andre byer blir faktisk forskjellene veldig merkbare.

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange steder i Oslo er "ekstremt vestkant"... Særlig steder der skolene har godt rykte og det er kort vei til sentrum. Selv vil jeg tenke at Skøyen slett ikke er noen "versting" i så måte. Det er variert bebyggelse der, og dermed har man også variasjon i befolkningen når det gjelder livsstil.

(I "ekstremt vestkant"-områder får man vel knapt boliger til under 5 mill. Eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(I "ekstremt vestkant"-områder får man vel knapt boliger til under 5 mill. Eller?)

Der jeg bor får man en leilighet (40 kvm) med et soverom til 4,5 mill.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor får man en leilighet (40 kvm) med et soverom til 4,5 mill.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

Og hvor er så det?? På Tjuvholmen?? Ikke engang på Bygdøy er prisene såpass høye!

Anonymous poster hash: c936d...8bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Veldig mange steder i Oslo er "ekstremt vestkant"... Særlig steder der skolene har godt rykte og det er kort vei til sentrum. Selv vil jeg tenke at Skøyen slett ikke er noen "versting" i så måte. Det er variert bebyggelse der, og dermed har man også variasjon i befolkningen når det gjelder livsstil.

(I "ekstremt vestkant"-områder får man vel knapt boliger til under 5 mill. Eller?)

Skøyen er ikke så ekstremt som Ullern kanskje nei.

Men, en annen ulempe der er at luftkvaliteten skal være den dårligste i Oslo pga trafikk.

Om jeg ikke husker feil.

Det finnes liksom ikke "vestkanter" i andre byer slik som i Oslo. Ikke Østkanter i sin ekstremitet heller. Områdene i Oslo er større geografisk, ergo blir det utrolig homogent på ytterkantene.

Grefsen etc er mer knytter til ulike typer bydeler, og preges mer av det.

Forøvrig høres det ut som om TS har snakket med noen som har angst for all østkant siden de nevner de områdene :P

Jeg har vært i barselgruppe på vestkant, og trillet mye i området. Vi snakker ungdom/barn med skolevesker til 10.000, vinterjakke til 7000, kvinner med stellevesker til samme pris og et forbruksnivå som ligger slik til at man blir familien med "minst penger" når man bor i leilighet til 4-5 mill og kjøper helt vanlige ting. Og det merker man veldig godt i sosiale miljø.

For min del er det et poeng å bo et sted hvor barna ikke skiller seg spesielt ut hverken på den ene eller andre side. Det betyr dessverre mer for sosialisering enn man ønsker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i barselgruppe på vestkant, og trillet mye i området. Vi snakker ungdom/barn med skolevesker til 10.000, vinterjakke til 7000, kvinner med stellevesker til samme pris og et forbruksnivå som ligger slik til at man blir familien med "minst penger" når man bor i leilighet til 4-5 mill og kjøper helt vanlige ting. Og det merker man veldig godt i sosiale miljø.

For min del er det et poeng å bo et sted hvor barna ikke skiller seg spesielt ut hverken på den ene eller andre side. Det betyr dessverre mer for sosialisering enn man ønsker.

Dette! :klappe:

Anonymous poster hash: 480c1...574

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor jeg kommer til å flytte, kommer jeg nok til å velge Nordstrand eller Søndre Nordstrand når jeg får barn. Liker å ha mulighet til å ha trampoline i hagen og at barna kan leke ute i hagen



Anonymous poster hash: 8d867...771
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil helst bo næremere sentrum, og gjerne i nærheten av en t - banestasjon. Tenker at det er bedre med tanke på reisevei til og fra jobb, bussene står jo i samme kø som bilene i rushtida, tenker at man kommer seg raskere frem med t - bane. Hvordan er skolene på Årvoll og Tonsenhagen. Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Både Årvoll skole og To senhagen skole er bra skoler ( jeg har selv jobbet på Tonsenhagen i min tid). Veldig fine områder med en litt hyggeligere pris enn St hanshaugen. Det eneste negative jeg ser er at t-banen ikke går dit, og du er avhengig av buss eller bil, men det er jo rimelig sentralt da. Har du sett på nye lørenbyen? Der tror jeg det blir kjempefint ôg barnevennlig. Det kan være fint å flytte med barn til nybebyggelse for da er jo alle i nabolaget " nye" og har samme behov som dere for å stifte nye bekjentskap.

Anonymous poster hash: 4ec41...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor jeg kommer til å flytte, kommer jeg nok til å velge Nordstrand eller Søndre Nordstrand når jeg får barn. Liker å ha mulighet til å ha trampoline i hagen og at barna kan leke ute i hagen Anonymous poster hash: 8d867...771

For det er umulig å få til trampoline i Hagen noe annet sted i Oslo?

Anonymous poster hash: 4ec41...848

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i Oslo så besøkte vi en bekjent av oss på St. Hanshaugen, det var veldig sentralt og fint, mange koselige kafeer og restauranter i nærområdet. Men det var nesten midt i byen og det var mye trafikk, tenker kanskje at det ikke er så barnevennlig? Men hun som bodde der mente at det var flere barnefamilier som bodde der, og flere skoler og barnehager i nærheten. Jeg forelsket meg litt i det området, lurer på om noen av dere kan si litt mer om det? Er det greit for småbarnsforeldre? Det fine med St. Hanshaugen er at mannen kommer til å ha gangavstand til jobben.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

St. Hanshaugen er definitivt et godt sted for barn. Veldig sentralt og mye trafikk, ja, men helt greit å oppdra barn der.

Eller vil jeg anbefale Ekeberg, Karlrud, Lambertseter. Nydelige områder.

Anonymous poster hash: a0a63...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved t-banen østover: Ensjø er faktisk veldig barnevennlig, kommer ny skole om to år. Og 5 min med banen til sentrum.

Ellers er skolene bra både langs linje 3 og 4 østover. Linje 2 og 5 går i Groruddalen, men også der kan man finne oppvekstperler.



Anonymous poster hash: 62798...d13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor får man en leilighet (40 kvm) med et soverom til 4,5 mill.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

Merklig, jeg finner ikke et eneste området i Oslo der boligprisene er så høye.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange steder i Oslo er "ekstremt vestkant"... Særlig steder der skolene har godt rykte og det er kort vei til sentrum. Selv vil jeg tenke at Skøyen slett ikke er noen "versting" i så måte. Det er variert bebyggelse der, og dermed har man også variasjon i befolkningen når det gjelder livsstil.

(I "ekstremt vestkant"-områder får man vel knapt boliger til under 5 mill. Eller?)

Nå er jeg usikker på hvilke områder du sikter til, men jeg har funnet flere leiligheter på f. eks Ulleren innenfor vår prisklasse. Vi ønsker ikke å bo i en enebolig på 300 kvm, en 4 - roms leilighet er alt vi trenger.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skøyen er ikke så ekstremt som Ullern kanskje nei.

Men, en annen ulempe der er at luftkvaliteten skal være den dårligste i Oslo pga trafikk.

Om jeg ikke husker feil.

Det finnes liksom ikke "vestkanter" i andre byer slik som i Oslo. Ikke Østkanter i sin ekstremitet heller. Områdene i Oslo er større geografisk, ergo blir det utrolig homogent på ytterkantene.

Grefsen etc er mer knytter til ulike typer bydeler, og preges mer av det.

Forøvrig høres det ut som om TS har snakket med noen som har angst for all østkant siden de nevner de områdene :P

Jeg har vært i barselgruppe på vestkant, og trillet mye i området. Vi snakker ungdom/barn med skolevesker til 10.000, vinterjakke til 7000, kvinner med stellevesker til samme pris og et forbruksnivå som ligger slik til at man blir familien med "minst penger" når man bor i leilighet til 4-5 mill og kjøper helt vanlige ting. Og det merker man veldig godt i sosiale miljø.

For min del er det et poeng å bo et sted hvor barna ikke skiller seg spesielt ut hverken på den ene eller andre side. Det betyr dessverre mer for sosialisering enn man ønsker.

Uff, det høres ikke sunt ut å bo i et område der man er så fokusert på det matrielle. Jeg og min familie har et helt normalt forbruk, definerer meg hverken som fattig eller rik. Men du er sikker på at det er mer variasjon i befolkning og bebyggelse på Skøyen. Det frister ikke å flytte til et sted må såpass mye kjøpepress.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Uff, det høres ikke sunt ut å bo i et område der man er så fokusert på det matrielle. Jeg og min familie har et helt normalt forbruk, definerer meg hverken som fattig eller rik. Men du er sikker på at det er mer variasjon i befolkning og bebyggelse på Skøyen. Det frister ikke å flytte til et sted må såpass mye kjøpepress.

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Nei, nå har jeg flere bekjente og venner som jobber som lærere i alle bydeler.

Noen bydeler har utrolig store klasseskiller, andre er mer "midt på treet helt vanlig" og Ullern/typisk vestkant utmerker seg veldig ifølge dem også i skolesammenheng.

Selv om det selvsagt finnes oppegående ordentlige folk på Ullern så finner du omtrent ingen andre steder i dette landet hvor læreren påpeker at "barnet ditt ligger litt tilbake i norsktimene" og foreldre presterer svare "ja, jeg skal ta det opp med aupairen - hun snakker så dårlig norsk"...ja, det er et eksempel fra virkeligheten ;)

Det er kjempebra at foreldre engasjerer seg, men her er det litt vel mye fokus på perfeksjon, og flere foreldre som er mindre tilstede i hverdagen til ungene.

Helsesøstre på vestkant har tidligere gått ut i media for å formidle til foreldre at det faktisk er et problem at vektgjennomsnittet er lavest der - pga foreldre som har et stort fokus på vekt og kosthold. Det er et problem når ungdommen selv forteller om stort kjøpepress, og at det er "ukult" når man ikke har skoleveske fra Burberry/andre designere.

Jeg bor på vestkanten selv nå, og det er virkelig ikke en myte eller overdrivelse. Kidsa går i uggs og har Louis Vuitton vesker, hårfarging som koster et par tre tusen å ordne, og treningssenterne er fulle av kvinner med silikon og restylane.

Det er også mange vanlige folk - men dette ser man bare ikke andre steder i Oslo eller landet forøvrig. Du ser ei her og der - men ikke mange konsentrert på en og samme plass.

Men: Om TS ønsker bo i den type miljø - så er det jo glimrende, da kan hun henge på CC Vest, bo på Ullern og være på barselgruppe som bærer preg av akkurat det ;)

Poenget mitt er bare at det kan være litt stor forskjell på vestkant Sørlandet og vestkant Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg usikker på hvilke områder du sikter til, men jeg har funnet flere leiligheter på f. eks Ulleren innenfor vår prisklasse. Vi ønsker ikke å bo i en enebolig på 300 kvm, en 4 - roms leilighet er alt vi trenger.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Da har du funnet en del av Ullern som er mindre "ekstremt vestkant". Poenget mitt er at fenomenet ofte kommer sammen med høye priser. Vi bor i en "vestkantbydel", men akkurat der vi bor, finnes noen blokker, noen rekkehus og en god del kostbare eneboliger (typisk 6 mill og oppover). Det oppleves ikke ekstremt pga denne variasjonen. Men det finnes områder der det bare ligger (store og) dyre boliger, og da blir gjerne miljøet preget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå har jeg flere bekjente og venner som jobber som lærere i alle bydeler.

Noen bydeler har utrolig store klasseskiller, andre er mer "midt på treet helt vanlig" og Ullern/typisk vestkant utmerker seg veldig ifølge dem også i skolesammenheng.

Selv om det selvsagt finnes oppegående ordentlige folk på Ullern så finner du omtrent ingen andre steder i dette landet hvor læreren påpeker at "barnet ditt ligger litt tilbake i norsktimene" og foreldre presterer svare "ja, jeg skal ta det opp med aupairen - hun snakker så dårlig norsk"...ja, det er et eksempel fra virkeligheten ;)

Det er kjempebra at foreldre engasjerer seg, men her er det litt vel mye fokus på perfeksjon, og flere foreldre som er mindre tilstede i hverdagen til ungene.

Helsesøstre på vestkant har tidligere gått ut i media for å formidle til foreldre at det faktisk er et problem at vektgjennomsnittet er lavest der - pga foreldre som har et stort fokus på vekt og kosthold. Det er et problem når ungdommen selv forteller om stort kjøpepress, og at det er "ukult" når man ikke har skoleveske fra Burberry/andre designere.

Jeg bor på vestkanten selv nå, og det er virkelig ikke en myte eller overdrivelse. Kidsa går i uggs og har Louis Vuitton vesker, hårfarging som koster et par tre tusen å ordne, og treningssenterne er fulle av kvinner med silikon og restylane.

Det er også mange vanlige folk - men dette ser man bare ikke andre steder i Oslo eller landet forøvrig. Du ser ei her og der - men ikke mange konsentrert på en og samme plass.

Men: Om TS ønsker bo i den type miljø - så er det jo glimrende, da kan hun henge på CC Vest, bo på Ullern og være på barselgruppe som bærer preg av akkurat det ;)

Poenget mitt er bare at det kan være litt stor forskjell på vestkant Sørlandet og vestkant Oslo.

Vil for all del ikke bo i et sånt miljø. Det virker helt ekstremt. Tror heller at vi satser på Skøyen, St. Hanshaugen, Ullevål og Grefsen.

TS

Anonymous poster hash: 6335d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planlagt en langhelg i Oslo, i november så jeg håper på å få tittet litt rundt på de aktuelle områdene. Jeg er fremdeles åpen for det meste, men holder meg til noen utvalgte bydeler. Vi vil på så sentralt som mulig, det mest ideelle hadde vært om mannen kunne gå til og fra jobben. Men vi får se :) Takk for gode innspill.

TS



Anonymous poster hash: 6335d...b3e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i barselgruppe på vestkant, og trillet mye i området. Vi snakker ungdom/barn med skolevesker til 10.000, vinterjakke til 7000, kvinner med stellevesker til samme pris og et forbruksnivå som ligger slik til at man blir familien med "minst penger" når man bor i leilighet til 4-5 mill og kjøper helt vanlige ting. Og det merker man veldig godt i sosiale miljø.

Pluss at man i noen områder faktisk kan risikere at noen sier at barna ikke kan leke med den og den fordi foreldrene ikke tjener nok. Noen steder på Bygdøy er det sånn. Smestad er desidert aller verst.

Anonymous poster hash: 7e017...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...