Gå til innhold

Postafen mot kvalme - noen som har erfaring?


saya

Anbefalte innlegg

Jeg sliter fryktelig med kvalmen, og legen har gitt meg postafen. Og det hjelper, så det er deilig. Men jeg blir jo så trøtt? Har sovet hele dagen, og hele natten i tillegg.... Fikk postafen fordi jeg virkelig ikke fungerte med kvalmen, men strengt tatt fungerer jeg jo ikke noe bedre når jeg bare sover. (Selv om det er fantastisk å ikke være kvalm!)

I tillegg er det jo rød trekant på de, så skal vel ikke kjøre heller. Det hemmer jo også endel.

Noen som har erfaring med postafen? Er det vanlig å være så sykt trøtt? Er det andre ting mot kvalmen man kan få som ikke gjør en så trøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde postafen uten effekt. Jeg måtte ha Afipran, selv om den heller ikke tok all kvalmen:) det er helt normalt å bli veldig trøtt av postafen:)

Ta det opp med legen din om du heller ville prøvd noe annet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde postafen uten effekt. Jeg måtte ha Afipran, selv om den heller ikke tok all kvalmen:) det er helt normalt å bli veldig trøtt av postafen:)

Ta det opp med legen din om du heller ville prøvd noe annet..:)

Takk for svar! Ja, lurer på om jeg må det. Jeg tok en igår kveld, og først nå føler jeg at jeg begynner å våkne :)

Blir man like trøtt av afipran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, lurer på om jeg må det. Jeg tok en igår kveld, og først nå føler jeg at jeg begynner å våkne :)

Blir man like trøtt av afipran?

Nei. Har hørt noen ble trøtte, men opplevde ikke det selv.

Bare husk at postafen er førstevalget, og det er ikke sikkert du har effekt av afipran:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en del postafen i sommer, da kvalmen var som verst. Ble en del soving på dagtid, men jeg hadde ferie, og foretrakk det fremfor kvalme. Kjørte også bil, kjente godt i forkant når jeg ble trøtt, og kunne bytte.

Afipran prøvde jeg også ved et par anledninger, og da merket jeg ikke trøtthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg måtte kutte ut Postafen fordi jeg holdt på å sovne på jobb.

Min mann bruker Afipran mot kvalme ifm kreftbehandling og de virker veldig godt på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/postafen-ucb-562911

Som du ser står det at Postafen er et Antihistamin, dvs. Allergimedisin og av den gamle sorten antihistamin. Bivirkningene på de tidligere antihistaminene var tretthet, som du og plages med.

Du har ikke oppgitt hvilken dose legen har sagt at du skal bruke. Men du kan som det og står, forsøke å ta dem om kvelden for å se om dette endrer noe på trettheten.

Ellers får du kontakte legen og få en annen kvalmestillende medisin.

Anonymous poster hash: 75598...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovner bare jeg ser pakken med Postafen! Ikke langt unna iallefall, blir kjempe trøtt og MÅ sove, er fysisk umulig å være våken med Postafen i kroppen min. Og jeg får veldig hangover hele neste dag.

Prøvd seabånd? Det er akupunkturbånd som man får kjøpt på apoteket, fungerer kjempe bra mot kvalme på meg. Bare husk å plassere det rett.

Ingefær i te eller i maten kan og hjelpe, men i store mengder kan det være blodfortynnende så derfor må gravide unngå store mengder.

Anonymous poster hash: 50627...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg føler jeg har prøvd det meste annet, seaband, akupunktur, ingefær osv. Så dette er fordi det er nødvendig. Legen har skrevet ut 1 tablett inntil 3 ganger daglig, synes kanskje det høres mye ut. Snakket med en venninne som har brukt postafen, og hun tok en på kvelden. Da var hun ikke så trøtt, og ikke kvalm på morgenen. Jeg er kvalm hele dagen, men tenkte å prøve å gjøre det på den måten. Ser det er anbefalt over her og, håper det hjelper litt. Er jo hyggelig å være litt våken innimellom :)

Er 12 uker, så hadde egentlig håpet kvalmen skulle gi seg.... Ikke øke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg føler jeg har prøvd det meste annet, seaband, akupunktur, ingefær osv. Så dette er fordi det er nødvendig. Legen har skrevet ut 1 tablett inntil 3 ganger daglig, synes kanskje det høres mye ut. Snakket med en venninne som har brukt postafen, og hun tok en på kvelden. Da var hun ikke så trøtt, og ikke kvalm på morgenen. Jeg er kvalm hele dagen, men tenkte å prøve å gjøre det på den måten. Ser det er anbefalt over her og, håper det hjelper litt. Er jo hyggelig å være litt våken innimellom :)

Er 12 uker, så hadde egentlig håpet kvalmen skulle gi seg.... Ikke øke!

Kan det være andremårsaker til at du er kvalm?

Har du diare eller løs mage i tillegg?

Anonymous poster hash: 75598...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at postafen hjalp mot kvalme, trodde var reisesyketabletter bare. Må skaffe meg sånne :P

Ellers kan du vel få afipran? De tar kvalme på meg, men har måttet slutte med de pga bivirkninger. Det er noe jeg har fått nylig da, aldri bivirkninger de 10 første årene jeg har brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være andremårsaker til at du er kvalm?

Har du diare eller løs mage i tillegg?Anonymous poster hash: 75598...30f

Hmmm... Nei, kan ikke si det. Hva tenker du kunne vært grunnen hvis jeg hadde hatt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapskvalme kan drøye, jeg er fremdeles kvalm men trenger ikke kvalmestillende lenger:) begynte å bedre seg rundt uke 14. Håper det bedrer seg for deg snart!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte afipran, noe som hadde helt grei effekt. Nå var jeg jo skikkelig dårlig, og gikk til å bli ok dårlig, om du skjønner. Hadde nok ikke fungert noe særlig om jeg ikke hadde hatt dem! Tror jeg ville snakket med legen og hørt om å ikke få prøve noe annet. Jeg merket i alle fall aldri at jeg ble trøttere av afipran :)

Lykke til! Håper det bedrer seg for deg snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er anbefalt av legen å ta en halv eller en tablett postafen før kvelden og så en halv om morgenen for å unngå trøtthet. Og hvis du bruker den en liten stund så merker du mindre av bivirkningene:p afipran var tidligere anbefalt som andrevalg for gravide, men nå er det kun postafen som er anbefalt. Sterkere medisiner skal man visst ikke få før det er fare for liv og helse og man kan si at risikoen for bivirkninger er mindre enn risikoen for skade dersom man ikke tar dem...

Rød trekant betyr forøvrig at man har et ansvar for å vurdere om man er i stand til å kjøre bil selv;) jeg har enkelte medisiner der jeg kjører uten å ofre det en tanke, og andre som jeg må vente med å ta til jeg er trygt hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte postafen i siste svangerskap, kastet opp bare jeg flyttet blikket,

en tablett morgen og en kveld holdt kvalmen på avstand slik at jeg kunne fungere, og vere mamma for mine barn på dagen,

legen sa at første uka måtte jeg regne med at jeg ville vere veldig trett, men det slapp jeg unna,

jeg hadde kvalmen nesten et halvt år fra ca uke 10 til etter fullgåtte 7 mnd

men siden jeg slapp den trettheten, og jeg følte ikke at jeg ikke var årvåken, siden dette var på den tiden det var fase 1 og fase 2 på førerkort, så jeg var på glattkjøringsbane og overalt og fikk fullført fase 2 den perioden jeg brukte postafen

håper kvalmen gir seg raskt for dere som sliter med den



Anonymous poster hash: d1bb5...b03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte postafen med god effekt i andre svangerskap. Tok én tablett hver kveld og jobba 80% slik at jeg kunne komme litt seinere på jobb om jeg var veldig trøtt. Og ja, jeg ble trøtt! Jeg sov vel stort sett når jeg ikke var på jobb eller sammen med treåringen. Rundt halvveis i svangerskapet kunne jeg slutte med postafen.

Jeg kjørte litt bil, men minst mulig og helst ikke med treåringen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...