Gå til innhold

Hva er rett og rimelig å kreve av en 18 åring som bor hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det å kreve penger av en 18 åring er helt på trynet, er vansklig nok å komme inn i boligmarkedet fra før. Jeg hjelper til hjemme og setter av 15 000 i måneden som jeg skal bruke på bolig. Etableringsfasen er vanskelig for unge, hvorfor skal man da som foreldre som sitter godt i det gjøre det enda verre for barna sine?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt ikke greit å sløse alle penger man har. Hvor mye man setter av bør avhenge av hvor mye man tjener, men ca 5000 i forbruk ved jobbing bør være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som er 18 år. Jeg er redd for at jeg er for snill... Han har ingen plikter men hjelper meg stort sett om det er noe jeg ber han om. Er det vanlig at han feks må betale en symbolsk sum i mnd? Han mottar kun stipend på 1500 i mnd, er under utdannelse. Er det vanlig at man jobber ved siden av? Betaler en form for husleie? Anonymous poster hash: d6a04...d86

Man begynner da vel ikke plutselig å betale husleie om man bor hjemme! Om man derimot flytter ut, og så hjem på et senere tidspunkt hvor man har jobb, synes jeg husleie er OK.

Anonymous poster hash: e48f4...3a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke greit å sløse alle penger man har. Hvor mye man setter av bør avhenge av hvor mye man tjener, men ca 5000 i forbruk ved jobbing bør være ok.

5000 i rent forbruk i måneden? Jeg kjenner utrolig få voksne som kan tillate seg å sløse slike summer hver måned..

Anonymous poster hash: b1860...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som er 18 år. Jeg er redd for at jeg er for snill... Han har ingen plikter men hjelper meg stort sett om det er noe jeg ber han om. Er det vanlig at han feks må betale en symbolsk sum i mnd? Han mottar kun stipend på 1500 i mnd, er under utdannelse. Er det vanlig at man jobber ved siden av? Betaler en form for husleie?

Anonymous poster hash: d6a04...d86

Dette med den symbolske summen er ikke noe man kan kreve. Foreldre har forsørgerplikt frem til barnet er ferdigutdannet / ute i jobb. Han er ingen av delene. Men husarbeid må han da bidra med. For all del!:)

Anonymous poster hash: 0cd89...eec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg synes ikke du skal kreve noe av ham nå, han går tross alt bare på videregående og er såvidt blitt 18 år gammel. Men når han etter hvert begynner å studere og tjene mer, er det rimelig å kreve inn en liten sum i husleie eventuelt andre utgifter. Men det er ikke vanlig å betale husleie til foreldrene mens man enda går på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5000 i rent forbruk i måneden? Jeg kjenner utrolig få voksne som kan tillate seg å sløse slike summer hver måned..

Anonymous poster hash: b1860...5a9

Tenker da på alt utenom bensin og mat. Jeg har vel et forbruk på nesten 10 000 i måneden, men nå er jo jeg ganske ung så blir jo endel festing ol. Jobber ganske mye så føler jeg kan gjøre det med god samvittighet. De fleste jeg kjenner som jobber har et forbruk rundt der.. Når man sitter med høy gjeld osv stiller sikkert ting seg annerledes, men jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet da jeg sparer 25 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man krever da ikke husleie av en sønn på 18 år! Jeg blir dypt sjokkert over alle disse trådene! Jeg syntes det er rett og rimelig at han tar sin del av husarbeidet ( det gjør min7 åring og min 11 åring også) de gjør innsats etter evne... Men å kreve penger av en 18 åring syntes jeg er helt hinsides!

Anonymous poster hash: 9cfda...106

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man krever da ikke husleie av en sønn på 18 år! Jeg blir dypt sjokkert over alle disse trådene! Jeg syntes det er rett og rimelig at han tar sin del av husarbeidet ( det gjør min7 åring og min 11 åring også) de gjør innsats etter evne... Men å kreve penger av en 18 åring syntes jeg er helt hinsides!

Anonymous poster hash: 9cfda...106

Der verste er at det stort sett er 64-ere som har fått alt i henda ifht til boligmarkedet og jobbmarkedet som sitter og kaller 18 åringer egoistiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kommet helt an på om han i det hele tatt hadde hatt jobb, og evt. hva han hadde tjent. Hadde vært fint med et økonomisk bidrag, men hadde ikke ønsket å flå ham heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som er 18 år. Jeg er redd for at jeg er for snill... Han har ingen plikter men hjelper meg stort sett om det er noe jeg ber han om. Er det vanlig at han feks må betale en symbolsk sum i mnd? Han mottar kun stipend på 1500 i mnd, er under utdannelse. Er det vanlig at man jobber ved siden av? Betaler en form for husleie?

Anonymous poster hash: d6a04...d86

skal en på 18 som går på videregående begynne å betale husleie av de 1500 kr han får i mnd? Hva slags mor er du da? han er dutt ansvar til han er ferdig med videregående. Dette sier seg selv! Hadde han bodd hjemme og jobbet - ergo ikke gått på skole så hadde saken stilt seg anderledes. Blir helt sjokkert av enkelte foreldre her inne, hvorfor fikk dere egentlig barn hvis dere er drit lei dem så fort de er myndige?

Anonymous poster hash: 24e28...bd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 måtte jeg lage middag én dag i uken, gå ut med søppel, vaske og støvsuge en gang, bad og toalett og være barnevakt ved behov. I tillegg var jeg ansvarlig for hele familiens sokkevask, måtte vaske, henge opp og legge sammen sokkene.

Etter jeg fikk min første jobb som 17-åring, hvor jeg tjente rundt 1000kr hver måned, fikk jeg ikke mer penger hjemmefra.

Synd det er urimelig å kreve husleie fra en 18-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som er 18 år. Jeg er redd for at jeg er for snill... Han har ingen plikter men hjelper meg stort sett om det er noe jeg ber han om. Er det vanlig at han feks må betale en symbolsk sum i mnd? Han mottar kun stipend på 1500 i mnd, er under utdannelse. Er det vanlig at man jobber ved siden av? Betaler en form for husleie?

Anonymous poster hash: d6a04...d86

Herregud, hvor gjerrig skal man være? Hadde det vært snakk om en 25 åring som bodde hjemme mens han jobbet fulltid med 20.000 i mnd så hadde jeg skjønt det, men vi snakker om en skoleelev som går på skole fulltid, sikkert tar lappen osv. Haner jo bare en tenåring! Du har vel strengt tatt ansvar frem til han er 20, og burde støtte HAN økonomisk når han etterhvert blir en fattig student med lån og stipend på 7000 kr i mnd og husleie på ca 5000 kr. Vær en ressurs

Anonymous poster hash: 69429...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge min studerer så kommer jeg ikke til å kreve husleie, men jeg forventer at hun hjelper til hjemme på lik linje med andre voksne (og unger for den saks skyld). Og dersom hun har egen jobb så skal dét finansiere forbuk utover basis.

Dersom min evt tar et friår og begynner å jobbe fullt i stedet for å studere etter VGS, vil jeg vurdere det på nytt. Å bo og spise gratis mens man samtidig har full lønn til eget forbruk er ikke aktuelt. Spesielt ikke om man er godt over 20. Men dersom hun velger å bo hjemme for å spare størstedelen av lønna til BSU så kommer jeg heller ikke til å kreve stort i "husleie"



Anonymous poster hash: 1647b...1f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han går på vgs, så synes jeg det holder at han gjør det du ber ham om. Evt at han får faste plikter som å støvsuge 2 ganger i uken, lage middag et par dager e.l.

1500 i stipend er ikke særlig mye, så jeg ville ikke tatt en symbolsk sum. Da er det isåfall bedre at han sparer litt hver mnd på BSU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...