Gå til innhold

Hvordan introdusere mat til baby som ikke vil ha?


Gjest Doh

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på 7 måneder som nekter å spise fast føde. Jeg får ikke i han grøt, men får i han litt banan fra Ellas Kitchen hvis han får det rett fra posen og får holde på den selv. Med en gang jeg prøver med en skje nekter han. Prøvde å gi grøt med fingeren i stad, men etter at han skjønte at det var grøt på den skulle han ikke ha fingeren i munnen heller. Skje uten grøt som han får holde selv skal han gjerne ha i munnen (det og absolutt alt annet så lenge det ikke er mat på det). Forsøkte med litt forskjellige moser for en stund siden, det fikk jeg heller ikke i han. Skal teste igjen nå, men tviler på at det blir noen suksess.

Så er det noen som har tips til hvordan jeg kan få i han noe mat? Det begynner å haste med å få i han mat, for nå hadde han gått ned 15 gram på fire uker og jeg er blitt undervektig (bmi på under 18, veide 11 kg mer enn nå før jeg ble gravid) og lurer på om melka begynner å bli borte/bli lite næringsrik. Prøver å gå opp i vekt igjen altså, vil ikke være så tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AllisHagtorn

Du har sikkert prøvd dette,men; har du testet sånne fruktnett?

Og tar han flaske?

Isåfall kan du begynne å gi avocado/diverse i nett så han kan holde selv(her funker det ikke) og gi tynnere grøt i flaske/tutekopp.

Har han vært sånn siden 4 mndalder?

Det viktige er at han ikke får negative assosiasjoner til mat, så det er bedre å bruke lengre tid, da får han bare mer vegring.

Selv ville jeg bedt om råd fra noen andre enn helsesøster siden jeg regner med rådene fra dem ikke har virket helt foreløpig.

Du kan jo også enn så lenge forsøke næringsdrikker fra apotek i tillegg til vanlig mat?

Semyfyde her på KG har gitt mye gode råd om fast føde i litt strevete situasjoner, så kanskje hun har tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode råd :)

Fruktnett tenkte jeg å kjøpe ja, håper det kan hjelpe litt. Han drikker bittelitt fra flaske, og prøvde å lage tynn grøt og gi i flaske i går og jeg tror han fikk i seg litt. På langt nær nok, men det er jo en start :)

Den første gangen han smakte mat (var nesten 5 mnd) syntes han det var godt, men fikk vondt i magen etterpå. Etter det har det vært vanskelig å få i han noe. Prøvde å lure det i han en periode, men var redd han skulle få negative assosiasjoner så sluttet helt å gi mat noen uker for å la han få en pause (og kanskje glemme hele greia, de har jo ikke så god hukommelse ennå). Men dessverre ser det ikke ut som om det hjalp.

Var i går jeg fant ut at han hadde gått lite opp i vekt, så har ikke fått testet rådene fra helsesøster noe særlig ennå. Hun sa hvertfall at vi kunne prøve med tynn grøt i flaske og gi mat på fingeren samtidig som vi spiser om han er interessert i vår mat. Og han er vel litt interessert, men konsentrasjonen til den gutten er ikke så god så han skal jo gjøre alt annet samtidig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: Hvor lenge har dere prøvd med tilvenning?

Og har du forsøkt med mat i biter? Dette med mat har vel så mye med konsistens å gjøre som smak. Han virker også å respondere bedre på å holde på selv enn at dere mater. Hva med å teste ut at han får brødbiter og mørkokte grønnsaker? Gjør ingenting om tennene ikke er på plass enda. De små gommene tygger igjennom det meste ;-)

Endret av Semydfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Vi begynte da han var 5 måneder, og så hadde vi en pause før vi begynte for fullt igjen for en måned siden.

Har ikke prøvd mat i biter, men skal definitivt prøve. Han spiser sånne skumpinner av mais og hirse, så det virker som om han skal spise selv ja. Har vurdert å sette han i bare bleia med en grøtbolle foran seg så han kan finne ut av dette sjæl :fnise: Hvor store skal brødbitene være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte med skive da han var nesten 8 mnd. Likte heller aldri grøt (eller middagsglass). Har du prøvd små biter banan? Liker han mme?

Anonymous poster hash: 72dd5...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velling i flaske er bra for å venne dem til smaken av grøt. Lille likte godt å holde flasken selv også, så ble litt bonus der! Ellers er dampet/mørkokte brokkolibuketter fine å holde, samme med staver av gulrot. Brødbiter ca 1,5x1,5cm er passe. Veldig fristende å maskere hele rommet og la dem utforske grøtbollen selv ja! Kan hende det er akkurat det som skal til! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Velling skal vel ikke såpass tidlig?

Virker uansett som om han kanskje ikke liker å bli matet- så da hadde iallefall jeg prøvd å sørge for høyest mulig næringstetthet i maten.

Grønnsaksmos kan han og få i tutekopp om det går, iblandet en teskje olje eller smør(oljebasert). Du kan blande det med mme for å få det tynnere og sikre mer næring.

Hos oss er problemet konsistenser, han brekker seg fryktelig fort og får spisevegring resten av dagen om det har skjedd flere ganger. Så brødbiter funker veldig dårlig, men det vil jo kanskje være noe din liker om han klarer tygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velling skal vel ikke såpass tidlig?

Virker uansett som om han kanskje ikke liker å bli matet- så da hadde iallefall jeg prøvd å sørge for høyest mulig næringstetthet i maten.

Grønnsaksmos kan han og få i tutekopp om det går, iblandet en teskje olje eller smør(oljebasert). Du kan blande det med mme for å få det tynnere og sikre mer næring.

Hos oss er problemet konsistenser, han brekker seg fryktelig fort og får spisevegring resten av dagen om det har skjedd flere ganger. Så brødbiter funker veldig dårlig, men det vil jo kanskje være noe din liker om han klarer tygge.

Det er bare i Norge at man er så restriktiv på dette med velling (uten at jeg helt skjønner hvorfor, velling er laget av det samme som babygrøt, bare med mer MME og mindre mel/korn). I Sverige er det helt vanlig å gi velling fra ca 6 mnd alder.

Anonymous poster hash: 1265e...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han en halv skive eller 1/4 også spiser han biter av det. Vi delte aldri opp brødet i små biter, han skjønte fort at han måtte bite av biter og etterhvert rev han av biter selv og. Gir du han småe biter så får han ikke gjort annet enn å putte de i munnen, er mer stas vil jeg tro å styre brødskiven og tempoet selv. Men funker det ikke å gi en halv skive så gi små biter.

Frukt og grønnsaker i små biter. Noen bare hater mos. Min hatet fruktnettet så det ble lite brukt, men er tryggere.

Anonymous poster hash: 627b9...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om de som knapt har fått i babyen fast føde før babyen ble nesten 1 år og de som sliter etter da og. Man må bare finne ut hva babyen liker og iallefall gi det.

Anonymous poster hash: 627b9...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babystyrt avvenning! La ungen spise selv,da blir det bbåde lek og utforskning. Han er jo allerede godt igang med pinnene.

Finnes mye lesestoff om dette på nett.

Min var seks måneder da han spiste brødskiva selv. Ble mye prøving og feiling, men spise gjorde han. Grøt slo derimot aldri an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Vi prøvde brød i kveld, og selv om 90% av brødskiva havnet på gulvet fikk han i seg et par biter. Så blir nok mer brødskive framover. Skal sjekke ut babystyrt avvennig, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar!

Vi prøvde brød i kveld, og selv om 90% av brødskiva havnet på gulvet fikk han i seg et par biter. Så blir nok mer brødskive framover. Skal sjekke ut babystyrt avvennig, takk for tipset :)

Morsomt!

Du kan feks lese litt om babystyrt mattilvenning her.

Anonymous poster hash: 88b3b...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde også moser, grøter og små biter av brødskive osv uten hell. Men så fort brødskiva var kvart i stedet, eller det var andre ting hun kunne holde skikkelig i, f.eks kokte grønnsaker som gulrot, blomkål og brokkoli, så løsnet det hos oss. Håndkle under tripp-trapp-stolen og hel smekke med ermer, så fikk hun prøve seg frem med alt vi spiste (minus det de minste ikke skal ha så klart). Mye gris i starten ja, men hun spiser så godt som alt i dag, og syns det er moro å prøve ny mat. :) Visste ikke at det het babystyrt tilvenning da, men det var det som skulle til her. Mye mer spennende å få holde, kjenne og styre helt selv tipper jeg.



Anonymous poster hash: 93cc6...836
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En annen ting: det er helt sikkert ikke noe "galt" med melken din. Han begynner bare å bli såpass stor at han trenger noe mer enn den - samme hvor god og næringsrik den er. :)



Anonymous poster hash: 93cc6...836
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte et sånt underlag til kontorstol på Ikea, og la det under plassen til lille da han begynte å styre med mat selv. Helt genialt, ligger der enda og beskytter mot melkeglass og andre ting som dundrer i parketten med jevne mellomrom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velling skal vel ikke såpass tidlig?

Virker uansett som om han kanskje ikke liker å bli matet- så da hadde iallefall jeg prøvd å sørge for høyest mulig næringstetthet i maten.

Grønnsaksmos kan han og få i tutekopp om det går, iblandet en teskje olje eller smør(oljebasert). Du kan blande det med mme for å få det tynnere og sikre mer næring.

Hos oss er problemet konsistenser, han brekker seg fryktelig fort og får spisevegring resten av dagen om det har skjedd flere ganger. Så brødbiter funker veldig dårlig, men det vil jo kanskje være noe din liker om han klarer tygge.

Hvorfor oljebasert smør (eller margarin som det heter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Hvorfor oljebasert smør (eller margarin som det heter)?

De skal vel helst ikke ha melkeprodukter før 1 år(bortsett fra litt syrnet etterhvert).

Bittelitt i matlaging skal visst være greit.

Står i brosjyren til helsedirektoratet som ligger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...