pantora Skrevet 29. oktober 2014 #41 Skrevet 29. oktober 2014 Før jeg fikk diagnosen i en alder av 24, hadde jeg aldri i verden trodd jeg hadde aspergers jeg heller, men jo mer jeg lærer og leser om det, jo flere brikker faller på plass. 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #42 Skrevet 29. oktober 2014 Dersom du tror adhd er kun hyperaktivitet, da syns jeg du burde google adhd og lese mer om det selv. For her er det sidevis av kunnskap du mangler som ville ta en evighet å gjengi her. TS, dersom behandleren din ikke passer, se om du kan få en ny. Kan godt hende du har ADHD. Jeg ble selv først henvist fordi jeg ville utredes or ADHD. Jeg sliter veldig med konsentrasjon. Angst og pderesjon kan for så vidt ha invirkning på konsentrasjon. Anonymous poster hash: 835f7...52e Jeg vet ikke om det blir annerledes med en annen behandler. Jeg har litt problemer med å forholde meg til autoriteter, har lav selvtillit og føler meg så mindreverdig dem. Og kanskje neste behandler vil være verre, så jeg tror jeg bare blir hos behandleren jeg har. Det er ikke alltid behandlere har peiling. Noen ganger har de en hypotese og klamrer seg til den uansett. Dette er også vanlig blant fastleger når det gjelder litt mer uvanlige sykdommer som ikke er type lungebetennelse eller andre enkle sykdommer. Av og til tar behandlere feil. Men det er også mulig at TS har et feilktig inntrykk av hva det innebærer å ha asperger. Syns heller ikke man skal legge press på folk i behandling ved å si at det blir vanskeligere å behandle dem om de er tilbakeholdne. Dette gir bare enda større press på de personene som allerede stresser i slike intime stuasjoner og gjør det enda vanskeligere å være åpen. Anonymous poster hash: 835f7...52e Ja, de kan vel ta feil de som alle andre. Men behandleren min har altså ikke sagt at h*n tror jeg har aspergers. H*n har sagt at vanligvis er h*n mer sikker på hva som er "galt" med folk, men med meg var h*n ikke sikker på noe. Og helt på slutten av timen foreslo h*n å utrede for aspergers neste time, og sa at jeg kunne lese om det til neste gang. Det har jeg nå (og tidligere) gjort, og jeg kjenner meg ikke igjen i det som beskrives for å få diagnosen. Jeg vet jeg må prøve å være mer åpen, men det er vanskelig. En del av en utredningsprosess er å utelukke diverse diagnoser. Selv om psykologen utreder deg for Asperger så er det ikke sikkert han tror du har det. Jeg skjønner hvorfor du ikke vil ha Asperger-diagnose; fordi du tror det er feil diagnose. Diagnoser kan være til stor hjelp HVIS de stemmer. Autisme-"teknikker" på en som ikke har det, er bortkastet! Du bør fortelle psykologen hva du tror du har, og hvilke problemer du har som du mener tyder på at du har det. Fortell også at du ikke er helt "deg" når du er der, og at du er redd for at psykologen da ikke vil "lese" deg riktig og dermed gi deg feil diagnose.Anonymous poster hash: 695e7...48e Ja, det skjønner jeg. H*n har ikke sagt h*n tror jeg har det heller. Jeg synes bare det hadde vært greiere å bli utredet de diagnosene jeg har tenkt mer på at kan stemme for meg. Men skal prøve å snakke litt mer tydelig med behandleren neste gang, og hvis h*n fortsatt vil gjennomføre aspergers-utredningen så får det gå greit, men jeg har ikke noe tro på at jeg kommer til å få Asperger-diagnose. Mye fint som er sagt her. Det er ikke flaut å foreslå diagnoser. Så hvis du kjenner deg igjen i ADHD og angst, så si det. Men personer med Asperger syndrom er veldig, veldig forskjellige. Hvis du faktisk har trekk, så kan en diagnose hjelpe med forståelse. Det går også ann å utredes for en diagnose og si "nei takk" til å få det skrevet ned. Mange med Asperger syndrom har også ADHD. Angstlidelser er også vanlig, så det er jo ikke umulig at du også har autistiske trekk. Jeg visste ikke at det var "greit" å foreslå diagnoser selv, men har skjønt ut i fra flere svar her at det er helt greit. Så jeg skal prøve å gjøre det Visste heller ikke at det var lov å si nei takk til å få diagnosen skrevet ned. Jeg syns ikke det virker til at du har et godt forhold med behandleren din. Du skulle hatt noen du kunne være mer oppriktig og ærlig mot. En du kan stole på. Hvis du vil bli utredet for sosial angst, så må du si det, Noe annet nytter ikke. Du kan ikke gå å vente på at noen skal nevne diagnosen du tror du har før du snakker om det. Samtidig så det er viktig å huske at mange symptomer for forskjellige tilstander/sykdommer er veldig like. Jeg sa det rett ut til behandleren min hva jeg trodde jeg hadde, og forlangte å bli utredet for det. Nå viste det seg at det bare var en periode i livet mitt, og at det var det fysiske som påvirket meg psykisk. Ikke omvendt. Nå har jeg en diagnose som ikke stemmer. Jeg tror ikke det blir så mye bedre med en annen behandler. Hvis jeg bytter kan det jo hende det vil bli verre i stedet. Skal fortelle hva jeg tenker selv neste gang. Ja, det er mye som er likt i de forskjellige diagnosene. ADD ligner mye på mine problemer, men det gjør depresjon og sosial angst og. Men nedstemthet og konsentrasjon/oppmerksomhet er mine største problem. TS Anonymous poster hash: 83c4a...c3a
Millimani Skrevet 29. oktober 2014 #43 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg vet ikke om det blir annerledes med en annen behandler. Jeg har litt problemer med å forholde meg til autoriteter, har lav selvtillit og føler meg så mindreverdig dem. Og kanskje neste behandler vil være verre, så jeg tror jeg bare blir hos behandleren jeg har. Ja, de kan vel ta feil de som alle andre. Men behandleren min har altså ikke sagt at h*n tror jeg har aspergers. H*n har sagt at vanligvis er h*n mer sikker på hva som er "galt" med folk, men med meg var h*n ikke sikker på noe. Og helt på slutten av timen foreslo h*n å utrede for aspergers neste time, og sa at jeg kunne lese om det til neste gang. Det har jeg nå (og tidligere) gjort, og jeg kjenner meg ikke igjen i det som beskrives for å få diagnosen. Jeg vet jeg må prøve å være mer åpen, men det er vanskelig. Ja, det skjønner jeg. H*n har ikke sagt h*n tror jeg har det heller. Jeg synes bare det hadde vært greiere å bli utredet de diagnosene jeg har tenkt mer på at kan stemme for meg. Men skal prøve å snakke litt mer tydelig med behandleren neste gang, og hvis h*n fortsatt vil gjennomføre aspergers-utredningen så får det gå greit, men jeg har ikke noe tro på at jeg kommer til å få Asperger-diagnose. Jeg visste ikke at det var "greit" å foreslå diagnoser selv, men har skjønt ut i fra flere svar her at det er helt greit. Så jeg skal prøve å gjøre det Visste heller ikke at det var lov å si nei takk til å få diagnosen skrevet ned. Jeg tror ikke det blir så mye bedre med en annen behandler. Hvis jeg bytter kan det jo hende det vil bli verre i stedet. Skal fortelle hva jeg tenker selv neste gang. Ja, det er mye som er likt i de forskjellige diagnosene. ADD ligner mye på mine problemer, men det gjør depresjon og sosial angst og. Men nedstemthet og konsentrasjon/oppmerksomhet er mine største problem. TS Anonymous poster hash: 83c4a...c3a Du vet jo aldri hvordan det blir med en annen behandler før du eventuelt har prøvd. Å utrede for Asperger er ikke vanskelig når man har kvalifikasjoner som behandleren din har. H*n vil bare det beste for deg. Det er vanskelig å være mer åpen, men det er det du må være for å bli hørt, ikke sant? Så lenge du ikke klarer å være åpen kommer du ingen vei dit du ønsker deg med behandleren din.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 #44 Skrevet 29. oktober 2014 Jeg VILLE bli utredet for Asperger og ADD, men måtte utelukke en masse andre ting først. Fikk masse rare spørsmål, som om jeg så spøkelser, hørte stemmer som tilsynelatende ikke var der, om jeg var synsk, hadde en sjette sans osv. Hadde jeg ikke vært ganske oppegående kunne jeg jo tro hun synes jeg var klin gærn. Men jeg besto heldigvis "testen" Anonymous poster hash: 695e7...48e 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #45 Skrevet 13. november 2014 Er i gang med utredning nå. Har flest kryss på "har aldri stemt", så jeg tviler på at jeg får AS-diagnosen. Og behandleren gir også uttrykk for at h*n ikke tror jeg har AS. Fikk faktisk en test som er helt lik den jeg tok på internett også. Er greit å utelukke ting ja, har jo fundert på om jeg kan ha asperger før, så da er det greit å bare vite om jeg har det eller ikke. TS Anonymous poster hash: 83c4a...c3a
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #46 Skrevet 13. november 2014 Å være høysensitiv har en del tilsvarende trekk som både Asperbeger og ADD, men høysensitivitet er ikke en diagnose , men et personlighetstrekk. Du kan lese deg litt opp på det og se om du synes det passer til din person og eventuelt diskutere det med behandleren din. Anonymous poster hash: 155aa...303
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #47 Skrevet 13. november 2014 Dersom du har aspergers er det ikke sikkert at de vanlige behandlingene mot depresjon og sosial angst vil virke så om du håper på å bli bedre er rett diagnose viktig. På samme måte som fysiske sykdommer er rett diagnose veldig viktig for å gi rett medisin, så om du motsetter deg utredning er det ikke sikkert du vil få behandling en gang fordi man vil være så usikker på hva som er riktig behandling for deg.Anonymous poster hash: 5d17d...bfa
Millimani Skrevet 13. november 2014 #48 Skrevet 13. november 2014 Å være høysensitiv har en del tilsvarende trekk som både Asperbeger og ADD, men høysensitivitet er ikke en diagnose , men et personlighetstrekk. Du kan lese deg litt opp på det og se om du synes det passer til din person og eventuelt diskutere det med behandleren din. Anonymous poster hash: 155aa...303 Man kan være høysensitiv samtidig som man har Asperger også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå