Gå til innhold

Harmony-test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager heller en egen tråd om dette emnet.

Er det noen her som har utført dette, og hvorfor?

Er det feks noen som ikke er over 38 (?), eller har en annen økt fare for kromosonfeil som har tatt testen, bare for egen del?

Hva er det som kan oppdages, som er en reell sjanse for? Det er vel andre ting enn feks Downs, som og så er aktuelt å finne ut av.

Fordeler/ulemper?

Kan man utføre det i Sverige eller er det kun Danmark?

Ja, man kan Google mye, men syns det er interessant å høre direkte fra noen :)

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og har dere som har utført denne testen vært åpne om det?

Fått reaksjoner på det?

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som har svart i den andre tråden, men jeg kan jo legge til de opplysningene jeg ikke kom med der.

Vi har økt risiko for å få barn med kromosomfeil, uten at jeg ønsker å gå i detalj. Derfor valgte vi å betale for harmony test i København, framfor å ta fostervannsprøve i Norge, som vi hadde krav på. Fostervannsprøve har en risiko for abort, det har ikke harmony testen. Vi har vært åpne til de nærmeste om testingen.

Harmony test er veldig utbredt i England og USA etter at den kom på markedet, og brukes nå etter hvert i større grad enn fostervannsprøve, fordi den er helt ufarlig for mor og barn, det er kun en blodprøve.

Jeg har én venninne som har tatt harmony testen privat i London, der er det litt rimeligere enn i Danmark. Hun hadde ingen spesielle grunner til å ta den, annet enn frykt for barn med Downs syndrom. Det snakket hun ikke høyt om, for å si det sånn. Man kan ikke se Downs syndrom på vanlig ultralyd. De barna som blir født med downs syndrom i Norge i dag blir født av mødre som ikke ante at fostrene hadde syndromet, altså kvinner under 35 år, som ikke får tilbud om fostervannsdiagnostikk.

Hittil har det vært vanlig å ta dobbeltest kombinert med sjekk av nakkefold i Sverige eller Danmark når man ville sjekke for downs. Noen steder i Norge får man også tilbud om dette, men de liker ikke å markedsføre tilbudet. Denne metoden er ca 80% sikker. Harmony testen er 100% sikker.

I tillegg til å teste for downs syndrom, tester harmony testen for edwards syndrom, pataus syndrom, klinefelters syndrom og turner syndrom. De to første er uforenlig med liv, og er hovedgrunnen til at vi ønsket testen. Det må være helt jævlig å gjennomgå et helt svangerskap før man føder et barn som bare kan leve noen timer.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg føler det er mange som blir uglesett hvis de tar en slik test uten "god grunn". Men da er det faktisk ikke noe bedre med de som tar UL i uke 12, for å sjekke tegn til downs spør du meg. Og det er det jo MANGE som gjør!

Hva er en slik duo-test?

Har fars alder noe å si, eller er det alene mors alder for evt tester?

Jeg er snart 36 og mannen min er 44 år, og selv om vi ikke er "utsatt", så føler jeg litt på det..

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som har svart i den andre tråden, men jeg kan jo legge til de opplysningene jeg ikke kom med der.

Vi har økt risiko for å få barn med kromosomfeil, uten at jeg ønsker å gå i detalj. Derfor valgte vi å betale for harmony test i København, framfor å ta fostervannsprøve i Norge, som vi hadde krav på. Fostervannsprøve har en risiko for abort, det har ikke harmony testen. Vi har vært åpne til de nærmeste om testingen.

Harmony test er veldig utbredt i England og USA etter at den kom på markedet, og brukes nå etter hvert i større grad enn fostervannsprøve, fordi den er helt ufarlig for mor og barn, det er kun en blodprøve.

Jeg har én venninne som har tatt harmony testen privat i London, der er det litt rimeligere enn i Danmark. Hun hadde ingen spesielle grunner til å ta den, annet enn frykt for barn med Downs syndrom. Det snakket hun ikke høyt om, for å si det sånn. Man kan ikke se Downs syndrom på vanlig ultralyd. De barna som blir født med downs syndrom i Norge i dag blir født av mødre som ikke ante at fostrene hadde syndromet, altså kvinner under 35 år, som ikke får tilbud om fostervannsdiagnostikk.

Hittil har det vært vanlig å ta dobbeltest kombinert med sjekk av nakkefold i Sverige eller Danmark når man ville sjekke for downs. Noen steder i Norge får man også tilbud om dette, men de liker ikke å markedsføre tilbudet. Denne metoden er ca 80% sikker. Harmony testen er 100% sikker.

I tillegg til å teste for downs syndrom, tester harmony testen for edwards syndrom, pataus syndrom, klinefelters syndrom og turner syndrom. De to første er uforenlig med liv, og er hovedgrunnen til at vi ønsket testen. Det må være helt jævlig å gjennomgå et helt svangerskap før man føder et barn som bare kan leve noen timer.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Vil de også se på om generell utvikling av fosteret, og ikke kun sjekke kromosonfeil?

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg føler det er mange som blir uglesett hvis de tar en slik test uten "god grunn". Men da er det faktisk ikke noe bedre med de som tar UL i uke 12, for å sjekke tegn til downs spør du meg. Og det er det jo MANGE som gjør!

Hva er en slik duo-test?

Har fars alder noe å si, eller er det alene mors alder for evt tester?

Jeg er snart 36 og mannen min er 44 år, og selv om vi ikke er "utsatt", så føler jeg litt på det..

Anonymous poster hash: fa003...926

Jeg skjønner veldig godt at du føler på det! Og ja, det er myyye dobbeltmoralisme ute og går, de aller fleste ønsker seg jo et friskt barn, og tar tidlig ultralyd. Dét er liksom greit, men nærmere testing er ikke greit... Fars alder har ingenting å si. Jeg synes det er absurd at en 38-åring helt kurant skal kunne få sjekke fosteret for downs på statens regning, men at en 36-åring som ønsker det samme er ond! Trodde grensa var på 35 år i Norge, jeg.

Et annet poeng: Jeg vet om en jente på 19 som fikk et barn med downs i fjor. Hun ante ingenting, selv etter fire ultralyder. Hun er alene med ansvaret. Jeg vil tro at de fleste mødre på 38 år har mye bedre forutsetninger, på alle måter, for å ta vare på et barn med downs enn én på 19. Likevel skal ikke 19-åringen få vite om det... Absurd.

En dobbeltest eller duotest er også en blodprøve, som taes i kombinasjon med ultralyd og sjekk av nakkefold/neseben. Mye rimeligere enn harmony test. Sjekk området rundt deg for klinikker som tilbyr dette.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil de også se på om generell utvikling av fosteret, og ikke kun sjekke kromosonfeil?

Anonymous poster hash: fa003...926

På den klinikken jeg var, var de ekstremt grundige på ultralyden, ja. Hun målte neseben og nakkefold, absolutt alle kroppsdeler og mål. Dette var uke 11. Fikk med en lang rapport hjem til legen. Altså i tillegg til harmonytesten, inkludert i prisen.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den klinikken jeg var, var de ekstremt grundige på ultralyden, ja. Hun målte neseben og nakkefold, absolutt alle kroppsdeler og mål. Dette var uke 11. Fikk med en lang rapport hjem til legen. Altså i tillegg til harmonytesten, inkludert i prisen.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Det var dette dere betalte 5000,- for? Og ultralyd kommer i tillegg?

Kan alt gjøres samme dag, slik at man feks drar dit på fredag og kombinerer med en hyggelig helg i København feks?

Tusen takk for at du svarer på alt jeg lurer på :)

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette dere betalte 5000,- for? Og ultralyd kommer i tillegg?

Kan alt gjøres samme dag, slik at man feks drar dit på fredag og kombinerer med en hyggelig helg i København feks?

Tusen takk for at du svarer på alt jeg lurer på :)

Anonymous poster hash: fa003...926

Bare hyggelig :) Vi brukte myyyye tid på å sette oss inn i dette og vurdere situasjonen. Alt gjøres på én gang, ja. Men jeg ser på hjemmesiden at både kurs og pris har gått opp, så det ser ut til at du må ut med nærmere 6000 nå.... Den prisen inkluderer alt, også ultralyd. Mye penger!

Et alternativ kan jo være å dra til den samme klinikken og ta en dobbeltest og grundig ultralyd til en lavere pris. De var virkelig ekstremt dyktige og hadde veldig godt utstyr til diagnostikk.

De er vant til pasienter fra Norge som tar helgeturer, ja, og tar også imot pasienter på lørdager. Bare ring dem, de er veldig imøtekommende. Det var akkurat dét vi gjorde, kombinerte romantisk kosetur med et besøk ved klinikken.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen. Jeg føler jeg har blitt mye klokere :)

Denne duotesten, er det slik at den i hovedsak tar for seg downs, eller også andre?

Jeg føler 80 % er en god pekepinn sånn sett, hvis det er mye rimeligere å ta en slik test kontra harmony.

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen. Jeg føler jeg har blitt mye klokere :)

Denne duotesten, er det slik at den i hovedsak tar for seg downs, eller også andre?

Jeg føler 80 % er en god pekepinn sånn sett, hvis det er mye rimeligere å ta en slik test kontra harmony.

Anonymous poster hash: fa003...926

Og hvor mye viser en duotest sammenlignet med fosterdiagnostistikken i Norge?

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mye viser en duotest sammenlignet med fosterdiagnostistikken i Norge?

Anonymous poster hash: fa003...926

Jeg googlet litt, og fant svaret selv ;)

Ser at den ikke er like sikker som diagnistikken ved fostervannsprøve, men likevel bra.

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg googlet litt, og fant svaret selv ;)

Ser at den ikke er like sikker som diagnistikken ved fostervannsprøve, men likevel bra.

Anonymous poster hash: fa003...926

Absolutt! Jeg ville definitivt gått for en dobbeltest hvis jeg ikke hadde noen risikofaktorer for kromosomfeil. Dette er den vanligste testen. Og som sagt, her finner du klinikker i Norge også som tar de testene. Ring rundt og hør med private klinikker, de tilbyr det ofte selv om de ikke markedsfører det.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Jeg ville definitivt gått for en dobbeltest hvis jeg ikke hadde noen risikofaktorer for kromosomfeil. Dette er den vanligste testen. Og som sagt, her finner du klinikker i Norge også som tar de testene. Ring rundt og hør med private klinikker, de tilbyr det ofte selv om de ikke markedsfører det.

Anonymous poster hash: 385ae...a10

Takk for all info :)

Vet du om noen konkrete som utfører denne testen? Østlandet for min del.

Hvis ikke får man ta seg en ringerunde, det jeg spør om tidlig UL kombinert med duotest om vi bestemmer oss for å sjekke ut mer enn kun UL.

Anonymous poster hash: fa003...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...