Gå til innhold

Redd med en blodsykdom


at2

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er nok kjempe teit å skrive inne på forumet, men jeg klarer ikke la være, men jeg er så redd, kjempe redd!

Jeg er ei jente på 19 år som har en blodsykdom (LEIDENMUTASJON).

Jeg har en kjæreste, veldig snill og fornuftig gutt. Han er fire år eldre enn meg og han vil gjerne at jeg tar en graviditetstest annenhver mnd for å sikre at jeg ikke er gravid enda jeg har p-stav, det er jo helt greit det, men det som er så vondt er at om jeg faktisk blir gravid nå som 19 åring og ta evt tar abort. Så er jeg så redd for at det var min eneste sjanse til faktisk å bli gravid. Jeg har jo sefølgelig lyst å bli mamma en dag, men ikke akkurat nå og det ønsker ikke kjæresten min heller. Han vil jo bare være sikker at jeg ikke er gravid fordi verken han eller jeg er klare for det nå, begge går på skole og han har jobb i tillegg. Det er bare så vondt for meg å tenke på det. Han vet at det er veldig vondt for meg og han vet også at jeg klarer ikke tenke på noe annet enn det. Med sykdommen jeg har er det 90% sjanse for at jeg kan få spotan abort under svangerskap.

Jeg er bare så innmari redd for at jeg kanskje aldri kommer til å bli gravid.

Hva kan jeg gjøre?

Er det noen her inne som har denne sykdommen som er gravid eller noe som ligner denne sitasjonen..

Hjelp meg, gi meg råd.

Fra trist og usikker 19 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta dette opp med legen din:) fortell det som du forteller her. At det ikke er aktuelt enda, men at det er en bekymring for deg:)

Jeg mener å ha lest at det ikke skal være noe særlig problem lenger, og at gravide med leiden går en tettere oppfølging. Mange får også blodfortynnende sprøyter gjennom hele svangerskapet og en stund etter fødsel. Husk at ting forbedres heke tiden og når du er klar for å få barn kan det være de har en helt annen kunnskap om emnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta dette opp med legen din:) fortell det som du forteller her. At det ikke er aktuelt enda, men at det er en bekymring for deg:)

Jeg mener å ha lest at det ikke skal være noe særlig problem lenger, og at gravide med leiden går en tettere oppfølging. Mange får også blodfortynnende sprøyter gjennom hele svangerskapet og en stund etter fødsel. Husk at ting forbedres heke tiden og når du er klar for å få barn kan det være de har en helt annen kunnskap om emnet:)

Tusentakk for at du svarte! Jeg bare håper det går bra den dagen jeg blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for at du svarte! Jeg bare håper det går bra den dagen jeg blir gravid.

Det er helt vanlig å bekymre seg, jeg var av en eller annen grunn sikker på at jeg ikke kunne bli gravid. Men så ble jeg det første mnd vi prøvde.

Med leiden så er det vel foresten ikke problematisk å bli gravid, men å beholde? Jeg tenker at når den tiden kommer at dere er klar så forteller du det til legen din slik at du får vite om det er spesielle ting å ta hensyn til:) h*n vet nok om du må ga blidfortynnende sprøyter allerede da, så fa kan dere planlegge ifht det.:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å bekymre seg, jeg var av en eller annen grunn sikker på at jeg ikke kunne bli gravid. Men så ble jeg det første mnd vi prøvde.

Med leiden så er det vel foresten ikke problematisk å bli gravid, men å beholde? Jeg tenker at når den tiden kommer at dere er klar så forteller du det til legen din slik at du får vite om det er spesielle ting å ta hensyn til:) h*n vet nok om du må ga blidfortynnende sprøyter allerede da, så fa kan dere planlegge ifht det. :klem:

Ja, han vet nok hva som kan gjøres riktig under svangerskapet med sykdommen min. Det er sånn at jeg er den eneste jenta i min familie som har leiden og legen har tiderligere sagt at det kan være vanskelig for meg å bli gravid, han utdypet ikke så mye mer enn det. Ja og det er 90% for at jeg kan miste barnet under svangerskap så, som du har skjønt så er jeg veldig redd.. får bare vente å se den dagen når den kommer. :hug::gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han vet nok hva som kan gjøres riktig under svangerskapet med sykdommen min. Det er sånn at jeg er den eneste jenta i min familie som har leiden og legen har tiderligere sagt at det kan være vanskelig for meg å bli gravid, han utdypet ikke så mye mer enn det. Ja og det er 90% for at jeg kan miste barnet under svangerskap så, som du har skjønt så er jeg veldig redd.. får bare vente å se den dagen når den kommer. :hug::gravid:

Ja, man må jo nesten bare vente å se:)

Men jeg må si at jeg ser ikke helt hvor det kan bli problematisk å bli gravid. Jeg må se om jeg finner litt mer info om det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo bare tull. Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror at at det skal være 90% sjanse for at du mister barnet med Leidenmutasjon?

Jeg har homozygot Leidenmutasjon og har nettopp gått gravid og fått en velskapt gutt. Det eneste jeg gjorde var å ta blodfortynnende sprøyter gjennom svangerskapet. Det er LITT, understreker litt, større sjanse for at du har en seinabort. Men den er ikke kjempestor. Under et eventuelt svangerskap får du tettere oppfølging med ultralyd hver måned for å kontrollere morkake og at barnet vokser normalt.

Herrefred, 5% av norges befolkning har jo en form for leidenmutasjon. Da hadde det vært litt mer snakk om det om 90% av alle svangerskapene hadde endt i spontanabort.

Dersom det er legen din som har fortalt deg at 90% ender i abort tror jeg du skal finne deg en ny. Dette er bare tull.



Anonymous poster hash: 0b307...784
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...