Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015

Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Hei dere! Må bare titte innom. Jeg trodde jeg fortsatt skulle henge her inne, siden jeg hadde termin på tirsdag.

Men her har minsten blitt én måned allerede.

Fire uker for tidlig har ikke vært noen hindring for han. Frisk, rask og verdens skjønneste med masse mørkt hår :)

Gled dere. Det er mye kos og veldig stas å vise han fram.

Men det har også vært elementer som har vært veldig vanskelig syns jeg. Amminga har vært et kapittel for seg selv.

Det viser seg at "alle" har slitt med det. Men "ingen" snakker om det.

Nå er ikke jeg akkurat et orakel når det kommer til fødsel og barseltid. Men jeg har nå mine erfaringer og opplevelser. Så hvis jeg kan bidra med noe.. Bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38+5.

Sex, lakriste, nattlysolje, kanel, turer, jogging....men ikke noe rier :P Baby har det tydeligvis fint inni meg, jeg og mannen derimot begynner å bli bra utålmodig for å møte han!

Har hatt noen tegn på at ting er i gang som at slimproppen røk for et par dager siden, mye nedpress, mer kynnere, baby virker mer urolig og løs mage, men altså ikke noe tegn på rier.

Så ironisk å sitte å vente og ØNSKE smerte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Må bare titte innom. Jeg trodde jeg fortsatt skulle henge her inne, siden jeg hadde termin på tirsdag.

Men her har minsten blitt én måned allerede.

Fire uker for tidlig har ikke vært noen hindring for han. Frisk, rask og verdens skjønneste med masse mørkt hår :)

Gled dere. Det er mye kos og veldig stas å vise han fram.

Men det har også vært elementer som har vært veldig vanskelig syns jeg. Amminga har vært et kapittel for seg selv.

Det viser seg at "alle" har slitt med det. Men "ingen" snakker om det.

Nå er ikke jeg akkurat et orakel når det kommer til fødsel og barseltid. Men jeg har nå mine erfaringer og opplevelser. Så hvis jeg kan bidra med noe.. Bare spør :)

Så hyggelig å høre at du nyter barselstiden! :) 

Har også inntrykk av at det der men amming kan være noe herk, og legger ikke sjul på at jeg gruer meg veldig til den biten. Ikke så mye fordi jeg tror det blir vanskelig eller slitsomt, men fordi jeg sliter meg uforklarlige negative tanker rundt det og sliter rett og slett litt psykisk med hele ammegreierne... Håper det bare er hormoner og at det løser seg etter fødselen... 

38+5.

Sex, lakriste, nattlysolje, kanel, turer, jogging....men ikke noe rier :P Baby har det tydeligvis fint inni meg, jeg og mannen derimot begynner å bli bra utålmodig for å møte han!

Har hatt noen tegn på at ting er i gang som at slimproppen røk for et par dager siden, mye nedpress, mer kynnere, baby virker mer urolig og løs mage, men altså ikke noe tegn på rier.

Så ironisk å sitte å vente og ØNSKE smerte :P

Nattlysolje og kanel?

Er det noe du spiser i store mengder eller hvordan funker det? :) 

Her er jeg i uke 35 nå, så mest sannsynlig tar det nok en tid til før lille kommer ut. Har en uke igjen på jobb før ferie/perm starter, så jeg håper i alle fall at jeg får et par uker med fri for å slappe av før fødselen. Har fortsatt en del møbler som skal skrues sammen og litt små innkjøp jeg har spart til perm for å ha noe å henge fingrene i. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at du nyter barselstiden! :)

Har også inntrykk av at det der men amming kan være noe herk, og legger ikke sjul på at jeg gruer meg veldig til den biten. Ikke så mye fordi jeg tror det blir vanskelig eller slitsomt, men fordi jeg sliter meg uforklarlige negative tanker rundt det og sliter rett og slett litt psykisk med hele ammegreierne... Håper det bare er hormoner og at det løser seg etter fødselen...

Nattlysolje og kanel?

Er det noe du spiser i store mengder eller hvordan funker det? :)

Her er jeg i uke 35 nå, så mest sannsynlig tar det nok en tid til før lille kommer ut. Har en uke igjen på jobb før ferie/perm starter, så jeg håper i alle fall at jeg får et par uker med fri for å slappe av før fødselen. Har fortsatt en del møbler som skal skrues sammen og litt små innkjøp jeg har spart til perm for å ha noe å henge fingrene i. :)

Nattlysolje inneholder masse prostaglandiner akkurat som sæd og det er det de bruker når de skal sette igang fødsel. Spiser 3 ampuller 3 ganger om dagen. Er en moden så kan det hjelpe å få fart på ting :)

Kanel skal visstnok også hjelpe på å sette i gang rier, men er ikke noe bevist, men det er godt så jeg heller det oppi saft/te :P Verdt å teste ut, haha :)

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg veldig enig med det med amming!! Nå hadde jeg riktignok blitt litt advart på forhånd om at det ikke var bare-bare, men jøjemeg så slit det har vært likevel. I dag er mini 3 uker og først nå føler jeg ammingen går sånn noenlunde. Har heldigvis mer enn nok med melk, men mye mer i det ene brystet, så ser ganske så skjev ut her nå. 😜

De første dagene fikk jeg blødende sår og blemmer på brystvortene pga feil sugetak, noe som gjorde at jeg måtte pumpe og gi flaske en uke for at ting skulle gro ordentlig. veldig styr med sterilisering av pumpe og flasker hver 3. Time, men det gjorde i hvert fall sånn at jeg ble enda mer motivert for å få til ammingen. Så lettvint det er å alltid ha med mat, perfekt temperert, over alt!

Heldigvis ble ikke baby sugeforvirret av flaskematingen (anbefaler veldig medela swing og calmaflaskene), og hun tok brystet fint med en gang vi prøvde igjen. Har ikke blitt sår igjen etterpå heller, så nå går matingen mye lettere. Men, må innrømme at det ikke akkurat er veldig kos med amming enda. Håper det kommer seg!

Ellers må dere være forberedt på Sprengen som kommer i brystene noen dager etter fødsel. Jeg var forberedt på såre brystvorter, men den Sprengen var det ingen som hadde fortalt meg om. Herregud så vondt det gjorde (og fy så store puppene ble, selv for meg og mine ikke eksisterende pupper!)! Og, så vondt det gjør om det går for lang tid mellom ammingen. Savner de gamle puppene mine... Håper det går seg til etterhvert.

En liten utblåsning fra Meg om amming der altså.. Men igjen - utrolig lettvint å ha med seg mat overalt som ikke trenger noen tilbereding. For min del er det verdt ganske mye å slite seg gjennom for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til amming har jeg kastet inn håndkleet. Ingen enkel avgjørelse, men det hele ødela så mye at jeg ikke klarte kose meg med noe. Og sånn skal det ikke være.

Årsaken til at det ikke gikk er mange.

Den lille kom som nevnt 4 uker før tiden og havnet i kategorien prematur. Det innebærer 3 timersstell med så så mye mat i forhold til kroppsvekten.

Siden melka hos meg ikke var i gang fikk han erstatning fra kopp.

Jeg fikk beskjed om å prøve å amme han hver 3. time, så pumpe. Jeg kunne ikke amme for lenge siden han måtte få den andre maten også.

Mye mat, pluss gulsott gjorde han trøtt og slapp. Med andre ord ikke enkelt å amme noen som ligger som en sekk ved brystet.

Han ble veid før og etter amming for å se hvor mye han fikk fra meg.

Hele regimet ble veldig stressende, noe som ikke virker på melka. Vi lå på sykehuset i 5 dager og måtte fortsette med tilleggsmat hjemme.. Da fra flaske.

I tillegg var det amming og pumping hver 3. time.

Melka mi økte ikke. Så skulle jeg pumpe annenhver time, i en time.. 30 min på hver side. Mens mannen matet han lille med pumpa melk og erstatning hver 3. time.

Måtte ha på vekkerklokka om natta også.

Melka kom fortsatt ikke for fullt. Ganske sikkert fordi det ble et evig jag jeg ikke klarte å slappe av med. Selv om alle sa jeg måtte ikke stresse.

Enklere sagt enn gjort.

Da vi bare skulle prøve å amme viser det seg at han lille ikke er sterk nok i sugetakene. Han klarer ikke tømme brystet, noe pumpa heller ikke klarer fullstendig. Som gjør det nærmest umulig å få til å øke produksjonen.

Jeg har fått akupunktur, syntocinon spray, amme-te og ørten råd.

Etter mye om og men fant jeg ut at jeg orker ikke at hverdagen kun består i pumping.. Og en følelse av å aldri bestå en slags eksamen.

Etter tre intense uker sa jeg stopp. Nå pumper jeg stadig sjeldnere, og ammer litt for kosens del. Men maten er nå hovedsakelig erstatning.

Han er mett, fornøyd og har en mer opplagt mamma. Som ikke er i ferd med å bli totalt nedbrutt.

Jeg har gjort det jeg kunne, og stått på. Selv om alt i starten dreier seg om den lille, så må en huske på seg selv også. Det er ikke verdt å bli helt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg føler virkelig med deg, positiv pessimist! Vet fra pumpeuken min hvor mye det tar på med lite søvn og så og si kun bruke tid på å pumpe seg.

Jeg hadde hele tiden i bakhodet noe jeg hørte en gang om at det er bedre for baby med en glad mamma og mme, enn en trist mamma og mm. Det er jo absolutt ikke sånn at baby får en dårligere start med mme (selv om det kan virke sånn på ulike forum - hva skjer med det ammepresset?) synes det er litt propagandatilstander i Norge hva gjelder amming og synes det er trist at mange som må kaste inn håndkle føler seg som en dårligere mamma av den grunn.

Det viktigste er at du koser deg med babyen din nå! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er jo nærmest en religion i Norge. Et enormt press fra dag én.

Jeg har til tider følt meg dårlig fordi jeg kanskje ga opp for tidlig. På den andre siden måtte jeg bare stoppe, for jeg var i ferd med å grave meg dypt ned.

Jeg er ikke interessert i å la et slikt problem overskygge de første månedene med babyen. Og i verste fall utløse en depresjon som jeg vil slite med i lengre tid.

Noen ganger må en bare si at nok er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja det hørtes ut som veldig mye styr det der. 

Jeg merker det at det er en del press på at amming er så flott og fin og koselig og alle de andre positivt ladede ordene. 

Men jeg er veldig forberedt på å kaste inn håndkleet dersom det ikke funker for meg. 

Som dere sier, heller en glad mamma og mme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke mengden morsmelk som avgjør hvorvidt man er en god mor :)

Hver og en må gjøre det som passer og fungerer for en selv. Det er faktisk så enkelt som det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er super pro amming og at det er det mest ideelle og at man skal ikke skal skamme seg for at en ammer på café etc. Jeg kommer til å satse alt for at ammingen skal funke.

MEN jeg gidder ikke å amme koste hva det koste vil. Om både jeg og baby er dønn ulykkelig, ammingen går til helvete, blødende brystvorter, baby som ikke får i seg nok næring osv osv så vil ikke jeg se på det som et nederlag om baby må få flaske.

Det viktigste er at baby vokser, trives, sover godt og at vi har det så harmonisk og koselig sammen som vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeeeeeeiiiiiii!!!

Er jo ikke antydning til action jooooo :( Er så utålmodig og klar nå! I dag løp jeg i 12 km/t for å se om det kunne trigge noe kynnere/rier, men neida :P

Knasker fremdeles nattlysolje som godteri og venter i spenning, men baby har det tydeligvis veldig fint inni magen. Strekker, sparker og albuer meg for harde livet. Det er jo så mye bedre plass her ute vennen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeeeeeeiiiiiii!!!

Er jo ikke antydning til action jooooo :( Er så utålmodig og klar nå! I dag løp jeg i 12 km/t for å se om det kunne trigge noe kynnere/rier, men neida :P

Knasker fremdeles nattlysolje som godteri og venter i spenning, men baby har det tydeligvis veldig fint inni magen. Strekker, sparker og albuer meg for harde livet. Det er jo så mye bedre plass her ute vennen!

Jeg hørte i dag at de skulle hjelpe å spise sardiner... 

Uten at jeg har googlet det videre. 

At du er i stand til å løpe 12km synes jeg er helt ufattelig, jeg blir sliten og må sette meg etter å ha gått en time sammenhengende på jobb.  :sjokkert:

Når er terminen din da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte i dag at de skulle hjelpe å spise sardiner... 

Uten at jeg har googlet det videre. 

At du er i stand til å løpe 12km synes jeg er helt ufattelig, jeg blir sliten og må sette meg etter å ha gått en time sammenhengende på jobb.  :sjokkert:

Når er terminen din da?

Sardiner? Blæh....kanskje om unge kan kastes opp :P Haha :)

Ikke 12 km, men løp i 12 km/t. Turen var 6 km ;)

Er 39 uker i dag så én uke til termin! Du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sardiner? Blæh....kanskje om unge kan kastes opp :P Haha :)

Ikke 12 km, men løp i 12 km/t. Turen var 6 km ;)

Er 39 uker i dag så én uke til termin! Du?

Fortsatt mektig imponert over 6km! Du er tøff! :)

35+4 her, med familie hvor de fleste er gått på overtid, så smører meg med en god dose tolmodighet enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mektig imponert over 6km! Du er tøff! :)

35+4 her, med familie hvor de fleste er gått på overtid, så smører meg med en god dose tolmodighet enda. :)

Takk :) Har løpt i noen år og løpeformen har holdt seg fin hele veien, så har vært heldig sånn sett :)

I dag har jeg hatt MYE kynnere og mini har vært veldig urolig. Magen har også vært urolig og ting har gått fort igjennom systemet så håper at det er tegn på at kroppen begynner å bli klar for å føde. Men har ikke hatt noe rier enda. Noen får jo ikke maserier så håper jeg er en av dem som starter rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg er egentlig med i September-Oktober-klubben, men på grunn av alvorlig svangerskapsforgiftning har jeg nå vært mamma til en liten i 8 dager. Lillebror ble tatt med haste KS i 31+0, så det blir en lang sommer på sykehus og nyfødt intensiv for oss. Det samme skjedde forøvrig med førstemann også, men hun ble tatt i 33+3, så hun var en del større/moden.

Tenkte det var greit å diskutere litt med andre som også nettopp har fått, for jeg husker ikke alt fra første gang.

Jeg hadde som sagt keisersnitt for 8 dager siden og jeg har enda temmelig vondt i magen, spesielt under pumping. Det er vel livmoren som trekker seg sammen og det kjennes siden det sikkert irriterer såret. Jeg er også stiv og støl i rygg og nakke pga pumping - fytti det er tungt!

Ønsker lykke til til alle som går å venter på fødsel! :blomst: Jeg forstår dere er leie, men prøv å se det positive i det også! Det er ganske tøft å bli frarøvet over 2 mnd graviditet og så plutselig få en baby i armene (en del tid før en kanskje er mentalt forberedt for dette!!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er egentlig med i September-Oktober-klubben, men på grunn av alvorlig svangerskapsforgiftning har jeg nå vært mamma til en liten i 8 dager. Lillebror ble tatt med haste KS i 31+0, så det blir en lang sommer på sykehus og nyfødt intensiv for oss. Det samme skjedde forøvrig med førstemann også, men hun ble tatt i 33+3, så hun var en del større/moden.

Tenkte det var greit å diskutere litt med andre som også nettopp har fått, for jeg husker ikke alt fra første gang.

Jeg hadde som sagt keisersnitt for 8 dager siden og jeg har enda temmelig vondt i magen, spesielt under pumping. Det er vel livmoren som trekker seg sammen og det kjennes siden det sikkert irriterer såret. Jeg er også stiv og støl i rygg og nakke pga pumping - fytti det er tungt!

Ønsker lykke til til alle som går å venter på fødsel! :blomst: Jeg forstår dere er leie, men prøv å se det positive i det også! Det er ganske tøft å bli frarøvet over 2 mnd graviditet og så plutselig få en baby i armene (en del tid før en kanskje er mentalt forberedt for dette!!) 

Velkommen hit til oss!!

Og gratulerer så mye med den lille! :) 

Hørtes ganske skummelt ut med hastesnitt og så tidlig, kan godt forstå at det kommer som et sjokk.

Godt å høre at det går bra med dere, hvor lenge må dere bli på sykehuset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm!!!!! Lurer på om jeg akkurat lakk fostervann??? Jeg vet det ikke er urin og jeg har ikke hatt noe utflod. Var veldig tyntflytende.

Ringte føden og hun ba meg følge litt med utover dagen, men mini er ikke festet(var ikke det igår iallefall), men kan han allikevel blokkere siden det bare kom litt?

Og jeg kan ikke jogge før jeg vet om det er fostervann eller ikke....bah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm!!!!! Lurer på om jeg akkurat lakk fostervann??? Jeg vet det ikke er urin og jeg har ikke hatt noe utflod. Var veldig tyntflytende.

Ringte føden og hun ba meg følge litt med utover dagen, men mini er ikke festet(var ikke det igår iallefall), men kan han allikevel blokkere siden det bare kom litt?

Og jeg kan ikke jogge før jeg vet om det er fostervann eller ikke....bah!

Åh så spennende! Fikk du lukta noe på det? De sier jo at det lukter søtlig (vammel litt kvalm lukt). Jeg har trodd at jeg har lekket litt jeg også, men ser ut for at det har vært litt tynnflytende utflod (det har forandret seg litt på slutten, har ikke hatt noe av det tidligere). Kommer ofte når jeg har vært i vannrett tilstand en stund :-)

Har du noen tegn ellers da? Tror at hodet kan blokkere selv om det ikke er helt festet, så lenge det er nede i bekkenet. JM snakket om at man kan stå og vri på hoftene hvis man mistenker at det lekker fostervann. Hvis du står og vrikker hofter og det ikke skjer noe mer, så er det gjerne litt mindre sannsynlig at det er fostervann.

Endret av j86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...