Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015

Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Huff da me2u!

Det må ha vært utrolig skremmende!

Men bra de tok det på alvor og at det gikk bra.

Jeg har hatt med mannen på begge kontrollene hos jordmor hittil, han vil så gjerne være med på mest mulig, og det er jo bare koselig. Kontrollene jeg har hatt hos legen derimot har jeg gått alene, der er det jo stort sett bare inn og ut uten noe særlig 'koseprat', så han går ikke glipp av noe der.

Når det kommer til fødselen så opprettholder jeg fortsatt det samme avstands forholdet jeg har hatt siden jeg fikk positiv test. Ønsker ikke å tenke så mye på det, er for min del 10 uker igjen til termin så har det ikke travelt heller. Men har meldt oss på fødsels-forberedende kurs, og tenker på at jeg skal starte med puste og avslapnings øvelser snart for å trene meg opp.

Bra du fikk sjekket det med skikkelige apparater. Dopler er litt vanskelig nå som vi har kommet så langt nettopp pga aktive barn. Vi har brukt ctg vertfall den siste halvannen måneden. Og det er veldig greit. Men synes det er bra du har sånn en aktiv unge. Det lover godt, ein aktiv unge får nok næring ifra moren. Vi ligger litt i øvre sikt på fs mål, men dem har no fulgt med veksten på ultralyd. Å den har vært fint. :) Dere kan no snakke med jordmor om det at dere ligger under på sf mål, ho kan jo evt sende dere inn til vekstkontroll og sjekk av blodstrømmen til navlestrengen.

Ja, er bra lettet nå :) Angående SF mål så skal jeg som sagt inn til sjekk om 14 dager igjen for å se om han fortsetter i samme kurve eller går ned. Fortsetter han likt så er det ikke noe stress så lenge det går oppover, men går han ned så ville føden ha meg inn til UL.

JM sa at han har lagt seg godt ned nå så det kan også forklare at SF målet er en smule lavere, men vi snakker kun om mm under selve streken for fremdeles godt innenfor den grønne linjen så er ikke noe stort dropp siden sist. Men er lettet over at de følger meg så godt opp :)

Satser på at neste JM kontroll går knirkefritt og at eneste dramaet som skjer i ettertid er rier og fødsel. Det satt en støkk i meg kjenner jeg.

Men i hele går kveld satt jeg og mannen og koste og snakket med mini og han var kjempeaktiv i flere timer og bare småsparket og "High Fivet" oss gjennom magen ❤️❤️❤️ Skulle nesten tro at han skjønte at vi var litt ekstra bekymret ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike besøk hos føden tar på.

Selv har jeg vært innom der to ganger på ei uke. Forrige lørdag fikk jeg lite respons etter mat og drikke, og kjente bare noen svake dult. Ringte for å høre om det var grunn til bekymring, og de ville ar jeg skulle sjekkes, for sikkerhetsskyld.

Så var det et nytt besøk på torsdag. Samme greia, men da hadde jeg nesten ikke kjent han i det hele tatt. Sånn type ett spark på fire timer. Jeg fikk fullstendig meltdown og fikk mannen til å ringe. Også fordi jeg ikke hadde stemme pga kraftig forkjølelse.

Jordmora trodde kanskje at både hostinga mi og at jeg var i dårlig form kunne ha noe med saken å gjøre. Kjørte full registrering og tassen hadde fin puls. Men tok mye isvann og lang tid før han gjorde seg til kjenne,

Utrolig letta, for jeg var redd for at vi plutselig ikke skulle høre hjerteslag. Endte med en ekstra UL, siden det var andre gangen på kort tid at jeg var innom. Der sto alt bare bra til.

I natt derimot har bekymringene kommet på nytt. I går kveld så jeg at denne mye omtalte slimproppen hadde gått. Roet meg likevel ned med at det ikke trengte å bety så mye.

Helt til jeg våkna klokka 4 med skikkelige menssmerter. Som har vart i hele dag, av og på.

Ringte føden i dag tidlig for å høre om det var grunn til å tro at noe var i gang. Hun sa at denne slimproppen er noe de nesten ikke forholder seg til, for det trenger ikke bety noe som helst. Og i forhold til smertene, så syns hun det hørtes ut som kynnere.

Jeg skulle uansett bare ta kontakt om jeg ble usikker.

Akkurat nå vet jeg ikke hva som skjer. Jeg er 35+5, så sånn sett er det ingen krise. Annet enn at han fortsatt er litt liten. Men jeg vil jo ikke at det skal skje ennå.

Har googlet en del og syns dette virker som såkalte masrier. Som mange kan ha i flere uker før fødselen. Jammen ikke lett å bli klok på.

Det vil jo være utrolig slitsomt om jeg skal gå som dette i fire uker..

Om det er like ille i natt og deler av morgendagen må jeg bare ringe på nytt. Men merker at panikken tar meg litt innimellom. I frykt for at vannet plutselig går eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike besøk hos føden tar på.

Selv har jeg vært innom der to ganger på ei uke. Forrige lørdag fikk jeg lite respons etter mat og drikke, og kjente bare noen svake dult. Ringte for å høre om det var grunn til bekymring, og de ville ar jeg skulle sjekkes, for sikkerhetsskyld.

Så var det et nytt besøk på torsdag. Samme greia, men da hadde jeg nesten ikke kjent han i det hele tatt. Sånn type ett spark på fire timer. Jeg fikk fullstendig meltdown og fikk mannen til å ringe. Også fordi jeg ikke hadde stemme pga kraftig forkjølelse.

Jordmora trodde kanskje at både hostinga mi og at jeg var i dårlig form kunne ha noe med saken å gjøre. Kjørte full registrering og tassen hadde fin puls. Men tok mye isvann og lang tid før han gjorde seg til kjenne,

Utrolig letta, for jeg var redd for at vi plutselig ikke skulle høre hjerteslag. Endte med en ekstra UL, siden det var andre gangen på kort tid at jeg var innom. Der sto alt bare bra til.

I natt derimot har bekymringene kommet på nytt. I går kveld så jeg at denne mye omtalte slimproppen hadde gått. Roet meg likevel ned med at det ikke trengte å bety så mye.

Helt til jeg våkna klokka 4 med skikkelige menssmerter. Som har vart i hele dag, av og på.

Ringte føden i dag tidlig for å høre om det var grunn til å tro at noe var i gang. Hun sa at denne slimproppen er noe de nesten ikke forholder seg til, for det trenger ikke bety noe som helst. Og i forhold til smertene, så syns hun det hørtes ut som kynnere.

Jeg skulle uansett bare ta kontakt om jeg ble usikker.

Akkurat nå vet jeg ikke hva som skjer. Jeg er 35+5, så sånn sett er det ingen krise. Annet enn at han fortsatt er litt liten. Men jeg vil jo ikke at det skal skje ennå.

Har googlet en del og syns dette virker som såkalte masrier. Som mange kan ha i flere uker før fødselen. Jammen ikke lett å bli klok på.

Det vil jo være utrolig slitsomt om jeg skal gå som dette i fire uker..

Om det er like ille i natt og deler av morgendagen må jeg bare ringe på nytt. Men merker at panikken tar meg litt innimellom. I frykt for at vannet plutselig går eller noe.

Huff:( Høres ikke kjekt ut. Har hørt om slimpropper som ryker tidlig da uten at det har noe å si :)

Men skjønner du er litt ekstra stresset og bekymret. Kjenner på det selv etter i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos siste kontroll før nedkomst om to uker. Ein stor unge som fyller godt :) kjennes når det humper i vegen. Så nå e det bare å holde på spenningen frem til vi skal til det andre sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos siste kontroll før nedkomst om to uker. Ein stor unge som fyller godt :) kjennes når det humper i vegen. Så nå e det bare å holde på spenningen frem til vi skal til det andre sykehuset.

Oi oi, bare to uker igjen! 

Hvordan føler du deg?

Føler du at du har fått alt på plass eller har du mye igjen som du føler du vil ordne før lille kommer? 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 2.5 uker igjen til termin nå. Alt er klart for at hun skal komme (tror ikke det er mulig å kjøpe mer nå :P), men er allikevel godt å få litt alene tid nå på slutten. Tror ikke hun kommer før termin egentlig. Har ikke det på følelsen i hvert fall, men det har vel ikke så mye å si. ;)

Så bra å høre at deres menn følger godt opp! Man leser jo så mye merkelig her inne for å si det mildt! Men, tror og håper vi er de normale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vært en gravid dag gitt...skulle møte en venninne på café i ettermiddag og jeg ble akutt sliten og hoven i beina.

Føltes som om føttene skulle sprenge ut av skoene og det gjorde faktisk vondt noen ganger. Skikkelig ubehagelig! Måtte ta av skoene og sette beina opp i sofaen på cafeen, haha, ikke meg i det hele tatt.

Og så er det som om noen med jevne mellomrom biter meg i brystvorten, hva er dét for noe liksom? Ikke noe ømme bryster ellers, men det er da disse "stikkene" som føles som om noen vrir eller biter, men varer bare noen sekunder om gangen. Har også hatt noe stråling nedover høyre bein og litt kynnere.

Og så er forstoppelse tiden definitivt over. Nå er det ikke noe problem lengre å gå på do, snarere tvert imot. Mye nytt på kort tid her gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke vært i denne terminklubben i det hele tatt jeg, gitt.

For her kom lille Vetle til verden i uke 36+1. Fire uker før tida.

Alt er bra med både han og meg (og pappa'n ;)

Veide 2650 gram og var 45cm lang. Masse mørkt hår og selvsagt verdens skjønneste.

Han overrasket alle, inkludert meg, med å ville ut såpass tidlig. Jeg var jo ikke ferdig med alt jeg skulle ordne.

Men det faller på plass :)

Blir litt ekstra på sykehus, siden han krever litt ekstra mat og må passes litt på i forhold til temperatur og blodsukker.

Men vi gleder oss til at alt er på plass. Håper vi får til ammingen også, så vi kan komme oss hjem.

Selv har jeg vært på sykehuset siden natt til lørdag og er litt rastløs. Vetle kom først natt til mandag.. Den 15. juni klokken 01.36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen lille Vetle, passer no bra navnet å da :) Han hadde vel ikke tid i å vente lenger. Gratulere med lille guten :)

Vi har sikkert ikke alt på plass, men ein bor nå så sentralt at om det er noe ein mangler eller ser ein trenger så er det kort veg å få tak i det. Mest meg det skorter på tror jeg, er på eit vis forberedt, men samtidig ikke. Greier ikke å se for meg ein lykkelig slutt enda. Har dessverre ingen god opplevelse med keisersnitt ifra før, så skrekken er der til det siste tror jeg. Tar nå mest ein dag om gangen, så å griper an det deretter. Det som er det fine nå er at det er så trangt til ungen at ein kjenner godt det er liv å røre. Slipper å vente å tenke noe lenge på om det er liv :)

Graviddager ja hehe :) dem har jeg mange av ja... Svettetokter, svimmel, hovne hender og bein, kink i ryggen, gåsegange, sove sittende, kamp for å snu seg i senga å kom seg ut av bilen... Hihi ja måtte flire igår, var vel bare jeg som hadde på fine sommersandaler på i øs pøsende regn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke vært i denne terminklubben i det hele tatt jeg, gitt.

For her kom lille Vetle til verden i uke 36+1. Fire uker før tida.

Alt er bra med både han og meg (og pappa'n ;)

Veide 2650 gram og var 45cm lang. Masse mørkt hår og selvsagt verdens skjønneste.

Han overrasket alle, inkludert meg, med å ville ut såpass tidlig. Jeg var jo ikke ferdig med alt jeg skulle ordne.

Men det faller på plass :)

Blir litt ekstra på sykehus, siden han krever litt ekstra mat og må passes litt på i forhold til temperatur og blodsukker.

Men vi gleder oss til at alt er på plass. Håper vi får til ammingen også, så vi kan komme oss hjem.

Selv har jeg vært på sykehuset siden natt til lørdag og er litt rastløs. Vetle kom først natt til mandag.. Den 15. juni klokken 01.36.

Oj!!! Det var tidlig! Men gratulerer :) Godt å høre at alt er bra med deg og Vetle(så søtt navn ❤️)

Må være litt sjokk at han kom såpass mye før. Deter jo bare 2 uker til for meg(!!!!) Iiik :P

Velkommen lille Vetle, passer no bra navnet å da :) Han hadde vel ikke tid i å vente lenger. Gratulere med lille guten :)

Vi har sikkert ikke alt på plass, men ein bor nå så sentralt at om det er noe ein mangler eller ser ein trenger så er det kort veg å få tak i det. Mest meg det skorter på tror jeg, er på eit vis forberedt, men samtidig ikke. Greier ikke å se for meg ein lykkelig slutt enda. Har dessverre ingen god opplevelse med keisersnitt ifra før, så skrekken er der til det siste tror jeg. Tar nå mest ein dag om gangen, så å griper an det deretter. Det som er det fine nå er at det er så trangt til ungen at ein kjenner godt det er liv å røre. Slipper å vente å tenke noe lenge på om det er liv :)

Graviddager ja hehe :) dem har jeg mange av ja... Svettetokter, svimmel, hovne hender og bein, kink i ryggen, gåsegange, sove sittende, kamp for å snu seg i senga å kom seg ut av bilen... Hihi ja måtte flire igår, var vel bare jeg som hadde på fine sommersandaler på i øs pøsende regn... :)

Det VAR noe nytt som skjedde i går gitt. Stikkingen var melk! Riktignok bare litt seig klar væske, men jeg har fått melk!

Mistenkte det måtte være noe sånt siden det kom så plutselig og var så sårt og ømt. Så da ser det iallefall ut som jeg får muligheten til å amme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med termingruppas første baby PositivPessimist :hjerte: glad for å høre at alt er bra med dere, og nydelig navn dere har valgt! veldig kjekt om du har lyst å dele noe av fødselshistorien din etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye PositivPessimist!  :blomst:

Er så rart å tenke på at nå kommer de små snart ut som perler på en snor for alle her.

Selv har jeg 10 uker igjen til termin, (er jeg kanskje den siste her?) og det føles fortsatt veeeldig lenge til og vi har nesten ikke handlet inn noe ennå.  :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby - veldig fint navn!! Så kjekt med første i gruppen. Nå begynner ting virkelig å føles virkelig.. 🙈

Jeg tenkte å se litt på pusteøvelser nå den siste tiden. Hvor finner man info om sånt, noen som vet? Prøvde å Google, men ble ikke så klok av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med baby - veldig fint navn!! Så kjekt med første i gruppen. Nå begynner ting virkelig å føles virkelig..

Jeg tenkte å se litt på pusteøvelser nå den siste tiden. Hvor finner man info om sånt, noen som vet? Prøvde å Google, men ble ikke så klok av det.

Youtube :)

https://m.youtube.com/watch?v=5TRnHcdQE6E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da er det bare å begynne å puste.. :P

Alle sier jo at fødsel er så naturlig siden kvinner har gjort det i alle de år, men som med alt annet her i verden blir man jo bedre av å øve så dette har jeg også så vidt startet med! :) 

Jeg har en bok jeg leser som riktig nok er veldig gammel, og utdatert på flere områder (anbefaler blant annet et godt glass vin som en god måte for gravide å slappe av på :fnise: ).. Men den har en del gode poenger rundt akkurat dette med fødsel, forberedelser osv som jeg håper å dra nytte av. 

Og en av tingene er nettopp det å sette av 5-15 min hver dag hvor man bare øver på å puste og å kontrollere muskler. 

Har noen av dere forresten tatt i bruk noen av rådene mot revning og har erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg rakk på en måte ikke å forberede meg i det hele tatt.

Men mitt triks ble å puste sånn jeg gjør på harde treningsøkter, når pulsen blir for høy.

Inn gjennom nesa og ut gjennom munnen. Rolig og kontrollert. Tenk kun på pusten.

Når det gjelder revning har jeg ikke så mange andre råd enn å lytte til jordmora. Press rolig når hun sier du skal, og la være å presse når hun sier det.

Jeg fikk ikke en eneste rift. Og hun mente det var fordi jeg hørte på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghhh! I dag vil jeg klage!

Er så lei av ertestørrelse på magesekken!!!! I dag hadde jeg en liten antydning til appetitt(er 2 uker siden sist). Jeg prøver å ikke spise for store porsjoner og selv da er de i miniatyr størrelse, men i dag kom hele middagen opp igjen. Spiser jeg større porsjoner enn en liten kaffekopp så klarer ikke magen det. Klarte å spise litt vannmelon og pære etterpå og er nå sprengmett.....

I tillegg er det som om noen vrir på brystvortene mine. Har funnet ut at det er melken som er kommet i gang og det er jo supert, men AUA!

Og Alien har tydeligvis dårlig med plass for han strekker seg som en katt og både armer og bein stikker ut overalt og det er jo fantastisk at han er så aktiv. Er jo ingen tvil om at han er frisk og sterk.

Men med sprengfull mage, supervonde brystvorter og i tillegg til en Alien som dulter overalt og ekstra mye i den allerede følsomme magesekken så synes jeg lit synd i meg selv nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme her... Brystene utvikler melkeganger, var værre det første svangerskapet mitt. Om det skal være noen trøst. :) Begynt med nattlige dorunder kl 0300 her... Åssa kommer det nesten ingenting. Litt slitsomt, men en må bare sove litt lengre på morgenen om en kan. Herlig medbevegleser, dem må ein nyte til det fulle. For ein kommer faktiskt til å savne de bevegelsene etterpå. :)

Endret av HulderTussa99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme her... Brystene utvikler melkeganger, var værre det første svangerskapet mitt. Om det skal være noen trøst. :) Begynt med nattlige dorunder kl 0300 her... Åssa kommer det nesten ingenting. Litt slitsomt, men en må bare sove litt lengre på morgenen om en kan. Herlig medbevegleser, dem må ein nyte til det fulle. For ein kommer faktiskt til å savne de bevegelsene etterpå. :)[/quoter komme

Ser ikke for at jeg kommer til å savne bevegelsen. Eneste grunn til at bevegelsen er positiv nå er fordi jeg vet at han da har det bra, men når han er ute og jeg kan se ham så vil jeg ikke savne å bli sparket i ribbeina og føle at magen er i ferd med å sprenge innvendig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...