Gå til innhold

Gravid og tidligere røyker. Samboer fortsetter å røyke inne.


Bolla*

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 19, og har siden jeg fant ut at jeg var gravid vært røykfri, så godt det lar seg gjøre.

Samboer røyker også, og når vi begge røyket, så gjorde vi det gjerne inne (kjip uvane, I know), men etter at jeg ble gravid fikk samboer beskjed om at skulle han fortsette å røyke, måtte det skje under vifta på kjøkkenet eller utendørs, både pga baby i magen og passiv røyking og at jeg skal slippe røykesuget som gjerne oppstår ved siden av ham, dette var ok.

Helt frem til ikke så lenge siden har dette gått bra, han har røykt under vifta/ute når jeg har vært hjemme og også når jeg har vært borte. Men i det siste har han begynt å røyke inne igjen når jeg er borte og han er hjemme, og jeg kjenner jeg blir gal. Så fort jeg kommer innom døra hjemme, slår røykelufta imot meg, og jeg blir like provosert hver gang. Jeg synes ikke det er nødvendig at han gjør det selv om jeg er borte, det stinker jo like forjævlig fordetom..

Når jeg tar det opp med ham, får jeg bare beskjed om at det må jeg tåle, og at jeg er jo ikke hjemme likevel. At han er flink når jeg er her, og går vekk for å røyke.. Men jeg synes han bør klare det når jeg er borte også, for det stinker jo røyk inne i huset.. Jeg får beskjed om å slutte å overreagere, og dette er noe han ikke ser på som et problem.. Vel, det er et problem for meg! Jeg blir jo aldri kvitt røyksuget når det er som det er, og huset stinker. Det er ikke noe jeg vil ha baby inn i..

Huffameg, tror jeg trengte en liten utblåsning.. Alt jeg ønsker er jo at han kan ta litt hensyn til meg og baby, og gjør en innsats. Gå ut for å ta den jævla røyken, hvorfor skal det være så vanskelig?? :grine::murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har han tenkt å gjøre når babyen kommer??

Misforstå meg rett, han bør uansett ta hensyn nå når du er gravid også. Men nå fikk jeg bilder i hodet av en ettåring som stabber rundt i en dis av sigarettrøyk... :tristbla:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har han tenkt å gjøre når babyen kommer??

Misforstå meg rett, han bør uansett ta hensyn nå når du er gravid også. Men nå fikk jeg bilder i hodet av en ettåring som stabber rundt i en dis av sigarettrøyk... :tristbla:

Han må virkelig ta seg sammen, og tenke lenger enn på seg selv. Da får han gå ut å røyke, og ikke utsette alle andre i huset som ikke røyker for noe de ikke ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan skade forsteret i utviklingen. Det er så enkelt at røyking skal skje på utsiden av huset og langt unna deg!!

Anonymous poster hash: 29b44...376

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Det er ikke OK å røyke under vifte i huset heller.

Dere kan heller ikke samsove om han røyker når barnet kommer, selv om han røyker inne grunnet fare for krybbedød.

Ta han med til jordmor og lege, og få ham til å innse hvilken risiko han utsetter fosteret for allerede nå.

Hva mener du med at du har sluttet så godt det lar seg gjøre? Tenker du da på passiv røyking)som også er skadelig), eller at du ikke har sluttet helt og fullt?

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke OK å røyke under vifte i huset heller.

Dere kan heller ikke samsove om han røyker når barnet kommer, selv om han røyker inne grunnet fare for krybbedød.

Ta han med til jordmor og lege, og få ham til å innse hvilken risiko han utsetter fosteret for allerede nå.

Hva mener du med at du har sluttet så godt det lar seg gjøre? Tenker du da på passiv røyking)som også er skadelig), eller at du ikke har sluttet helt og fullt?

Ja, tenker han skal få være med en gang eller to til jordmor, så kan hun også få fortelle han litt. Jeg satt hos jordmor tidligere i svangerskapet og skrøt så av samboer fordi han ikke røyka inne lenger, men må nok ta tilbake det, gitt. :glare:

Jeg har sluttet helt og fullt nå, men tidligere i svangerskapet hadde jeg en glipp da jeg virkelig var deprimert og langt nedi kjelleren. Men nå, bortsett fra passiv røyking, har jeg slutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid i uke 19, og har siden jeg fant ut at jeg var gravid vært røykfri, så godt det lar seg gjøre.

Samboer røyker også, og når vi begge røyket, så gjorde vi det gjerne inne (kjip uvane, I know), men etter at jeg ble gravid fikk samboer beskjed om at skulle han fortsette å røyke, måtte det skje under vifta på kjøkkenet eller utendørs, både pga baby i magen og passiv røyking og at jeg skal slippe røykesuget som gjerne oppstår ved siden av ham, dette var ok.

Helt frem til ikke så lenge siden har dette gått bra, han har røykt under vifta/ute når jeg har vært hjemme og også når jeg har vært borte. Men i det siste har han begynt å røyke inne igjen når jeg er borte og han er hjemme, og jeg kjenner jeg blir gal. Så fort jeg kommer innom døra hjemme, slår røykelufta imot meg, og jeg blir like provosert hver gang. Jeg synes ikke det er nødvendig at han gjør det selv om jeg er borte, det stinker jo like forjævlig fordetom..

Når jeg tar det opp med ham, får jeg bare beskjed om at det må jeg tåle, og at jeg er jo ikke hjemme likevel. At han er flink når jeg er her, og går vekk for å røyke.. Men jeg synes han bør klare det når jeg er borte også, for det stinker jo røyk inne i huset.. Jeg får beskjed om å slutte å overreagere, og dette er noe han ikke ser på som et problem.. Vel, det er et problem for meg! Jeg blir jo aldri kvitt røyksuget når det er som det er, og huset stinker. Det er ikke noe jeg vil ha baby inn i..

Huffameg, tror jeg trengte en liten utblåsning.. Alt jeg ønsker er jo at han kan ta litt hensyn til meg og baby, og gjør en innsats. Gå ut for å ta den jævla røyken, hvorfor skal det være så vanskelig?? :grine::murvegg:

Og det er nettopp dette du må si til ham i klartekst! At han er så ego at han ikke er villig til å ta hensyn til det, jeg skal ikke si at jeg synes det er spesielt greit heller, men at han er så ego at han mener at barnet kan vokse opp i et hjem som stinker røyk, DET er meg uforståelig. Hva skal han gjøre når barnet kommer? Fortsette å røyke inne?

Og forøvrig, det å røyke under kjøkkenvifta er bare å lure seg selv. Det er like greit å begynne å endre vanen med å røyke inne allerede nå. Og det gjelder f.eks i bilen osv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flyttet ut inntil han kutter innerøykinga helt. Ikke for å vise et poeng, men for å skjerme barnet i magen.

Ta det fra en allergiker - å bare røyke inne når ingen andre er hjemme hjelper LITE. Han må kutte røykinga inne fullstendig, og dere må rundvaske hele boligen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du stå opp for ditt ufødte barn som ikke har bedt om å bli født.

Ut av huset til han har sluttet.

Anonymous poster hash: b692e...b05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man velger å sette barn til verden, da velger man samtidig at man må kvitte seg med vanene som kan skade dette barnet



Anonymous poster hash: b1095...d88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt ut/kast han ut frem til han slutter å røyke inne. Under viften er lureri, det blåser rundt og lukten blir værende. Dere bør lufte og nedvaske hele leiligheten før barnet kommer, det er ikke bra å vokse opp i et hjem der det røykes. At han ikke klarer å slutte å røyke inne disse månedene er utrolig. Du går gravid, og må kutte ut mye rart, da må han klare å gå en liten tur ut for å røyke.

Jeg henger meg på de andre som sier du må få han med til legen/jordmor slik at de kan forklare han hvor ille det er. Kanskje han er lite opplyst på temaet, og tror du overdriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut/kast han ut frem til han slutter å røyke inne. Under viften er lureri, det blåser rundt og lukten blir værende. Dere bør lufte og nedvaske hele leiligheten før barnet kommer, det er ikke bra å vokse opp i et hjem der det røykes. At han ikke klarer å slutte å røyke inne disse månedene er utrolig. Du går gravid, og må kutte ut mye rart, da må han klare å gå en liten tur ut for å røyke.

Jeg henger meg på de andre som sier du må få han med til legen/jordmor slik at de kan forklare han hvor ille det er. Kanskje han er lite opplyst på temaet, og tror du overdriver.

Det blir nok eneste muligheten, flytte ut for en periode/kaste han ut.

Helt merkelig at han ikke klarer å legge om litt på livet sitt, når jeg som er gravid må gi opp enda mer..

Det er egentlig det jeg også tror, at han ikke har så god peiling på teamet og er veldig lite opplyst når det gjelder saken. Men han sier selv han vil være med til jordmor en gang, så da må jeg få henne til å snakke litt alvorsord med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok eneste muligheten, flytte ut for en periode/kaste han ut.

Helt merkelig at han ikke klarer å legge om litt på livet sitt, når jeg som er gravid må gi opp enda mer..

Det er egentlig det jeg også tror, at han ikke har så god peiling på teamet og er veldig lite opplyst når det gjelder saken. Men han sier selv han vil være med til jordmor en gang, så da må jeg få henne til å snakke litt alvorsord med han.

Da trenger han å lære. Du får vise han forskning mens dere venter på time hos jordmor. Du kan si i fra til jordmor når du bestiller time, at det er viktig at hun forteller mannen din om skadene passiv røyking kan føre til.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...