Gå til innhold

Naken i mixed dusj, etkjønnsdusj eller singelkabinett?


AnonymBruker

  

143 stemmer

  1. 1. Hvilke garderobe/dusj/badstu vil du benytte?

    • Kvinne: Mixed felles
      17
    • Kvinne: Felles kun damer
      30
    • Kvinne: Garderobe/dusj for en
      58
    • Mann: Mixed felles
      23
    • Mann: Felles kun menn
      6
    • Mann: Garderobe/dusj for en
      9


Anbefalte innlegg

Dette er det faktisk lover og regler for i Norge.

Menn og kvinner skal ha seperate dusjer.

Treningssentre og svømmehall skal ha kjønnsdelte dusjer/garderober.

Universell utforming = egen garderobe for funksjonshemmede.

Teningssentre blir ikke godkjent uten kjønnsdelt garderobe/dusj.

Må tenke litt for å huske hvilken lov dette er.

Anonymous poster hash: 9ca9f...52a

Tror du missforstår litt. Det er ikke slik at "menn og kvinner skal ha separate dusjer" og intet annet er lov. Dette er et minimum. Man kan i tillegg tilby mixed fellesdusj, dusjkabinetter for enkelt personer, eller for mindre grupper. Det siste er man ikke pålagt. I store treningsanlegg kunne man f.eks. sette av noen garderober/dusjer til fellesbruk. F.eks. har studentidretten i Oslo i sitt hovedanlegg ca 20 (kjønnsdelte) felles garderober/dusjer. Hvis interessen/behovet er reelt kunne man avsatt en eller flere til mixed bruk avhengig av interesse.

Det er heller ikke slik at man må tilby kjønnsdelt hele tiden selv om man bygningsmessig er forbredt for det. Man kan godt bestemme f.eks. at på tirsdager etter kl 18 så er en/flere/alle fellesgarderober. Det er helt opptil eieren.

Når interessen er så stor for enkeltkabinetter som svarene her tyder på så burde man også i større grad vurdere det. Dette koster vesentlig mer og er selvfølgelig noen man bør innføre hvis folk er villig til å betale for det.

Mixed felles er litt billigere enn kjønnsdelt felles men neppe så mye billigere at man vil spare noe vesentlig på det. Motivet vil dermed i hovedsak være at brukerene ønsker det.

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får ikke helt tak i hva du mener/spør om. Betyr det at du mener at man like gjerne kan ha mixed garderobe/dusj?

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Ja, det syns jeg. Det er ikke noe seksuelt i å dusje etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager finner man steder der menn og kvinner bruker samme dusjer? Om det har vært badeanlegg eller treningsanlegg har jeg alltid sett separate dusjer/garderober for menn og kvinner.

Anonymous poster hash: 311b7...702

I Norge finnes det vel ingen steder nå untatt når naturistforeninger eller andre grupper leier et anlegg for en begrenset tid.

Men mixed felles bruk av dusj og badstu har vært mer eller mindre vanlig i ganske mange land. f.eks. Finnland, de baltiske stater, Nederland, Tyskland, Østrike, Polen og Japan.

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil ha enkeltgarderobe/dusj: Våtrom er dyrt og dette er en ineffektiv bruk av arealet. Det vil derfor koste mer. Vil dere være villig til å betale 30% mer for å få enkeltgarderobe/dusj?



Anonymous poster hash: beda8...c7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vil ha enkeltgarderobe/dusj: Våtrom er dyrt og dette er en ineffektiv bruk av arealet. Det vil derfor koste mer. Vil dere være villig til å betale 30% mer for å få enkeltgarderobe/dusj?

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Jeg spør igjen, hva har dette med sex å gjøre? Hører ikke dette hjemme på "Hus og Hage" forumet?

Eventuelt "Kosthold og trening"?

Endret av KateW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes undersøkelsen er lagt frem feil. Hva jeg er komfortabel med er jo ikke nødvendigvis det samme som jeg foretrekker. Jeg dusjer jo helst alene (eller alene med kjæresten), men kunne fint dusjet i en mix dusj.



Anonymous poster hash: b706e...be4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemte fellesdusj pr kjønn fordi:

Synes det er ubehagelig å dusje sammen med andre, men jeg synes selv at det burde være greit, da vi har godt av å se andres kropper slik de faktisk ser ut (altså uten retusjering osv).

Samtidig som jeg ikke hadde hatt noen problemer med å skifte/dusje sammen med menn, men jeg føler også at noen ting burde man kunne holde privat, og føler at det er greit at kjæresten min er den eneste som får se meg naken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for mixed. Tror det hadde vært fint om det var en naturlig ting at både kvinner og menn hadde samme garderobe.

Enig med KateW at jeg ikke syns denne hører inn under seksualitetsforumet, men heller på generell debatt eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes undersøkelsen er lagt frem feil. Hva jeg er komfortabel med er jo ikke nødvendigvis det samme som jeg foretrekker. Jeg dusjer jo helst alene (eller alene med kjæresten), men kunne fint dusjet i en mix dusj.

Anonymous poster hash: b706e...be4

Nei, man kan vel være komfertabel med flere alternativer enn de man foretrekker. Her spørres det jo om hva man foretrekker. Men det vil jo heller ikke være konstant. Hvis man trener sammen med en mixed vennegjeng eller kjæresten (av motsatt kjønn) vil man kanskje en gang velge mixed garderobe. En annen gang trener man sammen med en gjeng av samme kjønn. Kanskje man da vil velge en fellesgarderobe for samme kjønn? Eller kanskje man alikevel velger mixed garderobe hvis det er litt bedre plass der akkurat da? Eller kanskje man føler seg litt utafor, har kraftig mens eller annet og vil ha et rom for seg selv? Det er også et viktig spørsmål om i hvilken grad man synes det er greit hvis man møter opp og ikke får det man helst vil ha (f.eks. fordi det er fullt). Har man kjørt langt for å sitte med mixedgjengen i badstua etter trening blir man neppe fornøyd hvis bare adskilte garderober/dusjer er ledig.

Målet med undersøkelsen er å få et visst inntrykk av hvordan man kan kombinere forskjellige typer garderobeløsninger i et treningsanlegg. Hvis dette er formulert uklart så beklager jeg det (og hører gjerne hvordan det skulle vært formulert annerledes). I dag tilbyr alle treningssentere/badeanlegg samme løsning: Fellesgarderober for menn og fellegarderober for kvinner. Veldig lite kreativt og tilpasset! Men man vet samtidig at noen ønsker mixed og noen ønsker alene. Hvorfor ikke tilby noe til de? Men hvor mange er de? Mixed krever ikke ombygning på de steder som har nok garderober så der kunne man starte en testordning ganske så raskt (bare at man få ryddet unna noen fordommer først). Enkeltkabinetter krever ombygging og tar mere tid. Men det forutsetter at folk er villig til å betale for det. Hvis et treningssenter lager en masse enkeltkabinetter og dermed må legge på prisen så er det selvfølgelig synd om kundene flykter til fellesgarderobene på et konkurrerende treningssenter som nå er billigere. Det aller billigste er selvfølgelig en stor felleshall for begge kjønn. Men det er selvfølgelig ikke mange nok som synes det er greit til at det ville bli nok kunder.

Jeg vet at det er noen som vil ha mixed og noen som vil ha enkelt og tenkte at denne undersøkelsen kunne gi en liten indikasjon på prosentfordelingen. Jeg er overrasket over resultatet (for mange mixed og for mange single) og er dessverre veldig skeptisk til om resultatet er representativt da jeg tror de to ekstremene er overrepresentert.

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Felles ett-kjønn eller hva du nå kalte det. Grunnen er at jeg føler jeg har mer privatliv på en måte når jeg bare dusjer med andre kvinner. Hadde risikert at menn hadde glodd om jeg dusjet sammen med menn ig det hadde vært ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør igjen, hva har dette med sex å gjøre? Hører ikke dette hjemme på "Hus og Hage" forumet?

Eventuelt "Kosthold og trening"?

Så poenget ditt er om denne ligger på feil forum? Tja, tråden det refereres til i åpningsinnlegget lå på dette forumet og hørte klart hjemme her. Noen mener tydeligvis at det å dusje sammen er en seksuell greie mens mange er uenig. Ombygning av dusjer går kanskje under "Hus og hage" men det er vel samtidig litt søkt. Selv om det er snakk om treningssentere så er det vel ikke akkurat treningsaspektet som er det dominerende her (annet enn å eventuelt trene seg i å dusje med noen man ikke er vant til å dusje sammen med). Enig i at den passer ikke veldig godt her men jeg ser ikke noe annet sted den passer så veldig godt heller. Det måtte i så tilfelle være "Generell debatt". Men siden jeg ikke ser noe opplagt svar ser jeg ikke noe poeng i å bruke så veldig mye mer tid og oppmerksomhet på det...

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hele problemstillingen jeg ikke forstår. Mener ikke være vrang. Jeg forsøker igjen:

Lurer du på om vi kvinner foretrekker å dusje alene etter trening, sånn at menn ikke skal bli kåte på oss?

Personlig foretrekker jeg faktisk å dusje med menn, snarere enn kvinner. Føler meg ikke særlig komfortabel uten klær sammen med andre kvinner, føler de glaner og er dømmende. Selv tenner jeg gjerne på kvinner, men jeg tenker ikke på sex når jeg dusjer sammen med dem i en slik setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles ett-kjønn eller hva du nå kalte det. Grunnen er at jeg føler jeg har mer privatliv på en måte når jeg bare dusjer med andre kvinner. Hadde risikert at menn hadde glodd om jeg dusjet sammen med menn ig det hadde vært ubehagelig.

I teorien risikerer du det uansett, ettersom homofile dusjer sammen i den garderoben som "de tilhører kjønnet", eller hvordan man skal si det.

Om vi hadde vært vant til at slik skulle det være, at det var noe vi hadde vokst opp med, så tror jeg ikke det hadde vært noe særlig stirring. Det er sikkert enkelte individer som aldri hadde klart å holde øya unna uansett, men når man er vant til det er det ikke så spennende tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemmer for mixed. Tror det hadde vært fint om det var en naturlig ting at både kvinner og menn hadde samme garderobe.

Enig med KateW at jeg ikke syns denne hører inn under seksualitetsforumet, men heller på generell debatt eller noe slikt.

Takk! :kyss:

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har trening med sex å gjøre? :klo:

Tror nok de fleste trener for å få sex. Der har du hvertfall en sammengeng.

Anonymous poster hash: 9d93d...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de fleste trener for å få sex. Der har du hvertfall en sammengeng.

Anonymous poster hash: 9d93d...2d1

Jeg trener for å holde meg i form. Ikke for å pule.

Poenget mitt er at det skal for veldig mange mer til å bli kåt enn å være naken med folk av motsatt kjønn. Dette gjelder både kvinner og menn. Faktisk. Naturiststrand er et godt eksempel på dette. Mennene der går ikke rundt med konstant ståtpikk. På samme måte er dusjing etter trening en ikkeseksuell-setting, hvor de fleste mennesker klarer å styre seg, og ikke løpe rundt med ståpikk mens de roper "Fittefittefittefittefitte!!!!". Faktisk. Ergo klarer jeg ikke helt å se sammenhengen her. Men det er nå meg.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er hele problemstillingen jeg ikke forstår. Mener ikke være vrang. Jeg forsøker igjen:

Lurer du på om vi kvinner foretrekker å dusje alene etter trening, sånn at menn ikke skal bli kåte på oss?

Ja jeg lurer på det også.

Det tok en stund før jeg forsto at det var forumplasseringen som var problemet ditt.

Problemstillingen: Det har overrasket meg litt at det er ganske mange som ønsker noe annet enn det treningsenterene/svømmehallene tilbyr og jeg er nysgjerrig på hvordan folks ønsker egentlig er. Derfor denne tråden. Grunnen til at tråden havnet her var at det plutselig dukket opp en to år gammel tråd på dette forumet som indikerte at mange flere var åpen for mixed felles enn det jeg trodde. Jeg registrerer også at flere menn er åpne for mixed enn kvinner og antar at det har sammenheng med (redsel for uønsket) sex. Jeg vet også at noen forbinder fellesdusjing med sex (også noen innvandrere forbinder fellesdusj med samme kjønn med homosex). Jeg fant ikke noe godt sted å plassere tråden så det ble dermed litt tilfeldig. Dette er som sagt ganske tilfeldig og hvis noen moderatorer har glede eller nytte av å flytte tråden så gjerne for meg (men helst ikke til et lite lest forum...)

Det virker på meg som om det er en tydelig interesse for f.eks. mixed fellesgarderober. Da er det litt merkelig at det f.eks. i Oslo ikke er noen som tilbyr det. Jeg kjenner noen fra andre land som forteller at halve moroa er å sitte med gjengen i badstua etter trening. Jeg hører også om folk som kjører en times tid for å være med på bading med naturistforeninger. Så et marked er det tydeligvis.

Mange ønsker å være helt alene når de skifter og dusjer. Det blir også i liten grad imøtekommet. Hvor mange er det, hvor mye vil de betale for det og hvor langt vil de reise for å kunne få det slik de vil?

Selv vil jeg ikke misjonere for noe spesielt men er klar over at det er en del fordommer spesielt i forhold til mixed dusjing. Folk er forskjellig og jeg synes at man skal tilby for forskjellige ønsker og behov og ikke presse alle inn i samme standard. Så jeg er veldig nysgjerrig på hva folk tenker om dette.

Anonymous poster hash: beda8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg har liten og ingen interesse av en mixed dusj. Men jeg har stor interesse av å holde på en kultur der det å være nakne sammen, uavhengig av kjønn, ikke er en seksuell ting i seg selv. Derfor klør jeg meg i hodet sammen med kateW og eventuelle andre meningsfeller over plasseringen av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

I teorien risikerer du det uansett, ettersom homofile dusjer sammen i den garderoben som "de tilhører kjønnet", eller hvordan man skal si det.

Om vi hadde vært vant til at slik skulle det være, at det var noe vi hadde vokst opp med, så tror jeg ikke det hadde vært noe særlig stirring. Det er sikkert enkelte individer som aldri hadde klart å holde øya unna uansett, men når man er vant til det er det ikke så spennende tenker jeg?

Det er ikke like mange homofile som heterofile i verden, så jeg har en ganske mye lavere sjanse for å bli nedstirret i en kvinnegarderobe.

Det må være lov å mene dette. Jeg har selv ingen problem med å være naken foran samme kjønn uansett seksuell legning (fordi de har pupper og vagina og alt det samme som jeg har) eller min samboer, men føler at mitt privatliv forsvinner om alle menn (og gutter) skal se meg naken. Det trives jeg ikke med rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...