Gå til innhold

Når slutter "søvn avler søvn".?


duja

Anbefalte innlegg

Har to små som sover fryktelig urolig på natten, og våkner tidvis veldig tidlig. De er 10mnd. Lurer på om de kanskje sover for mye på dagtid? Første dupp kan vare opptil 2-2,5 time, og siste i 1,5. De sover aldri etter klokka 3. Legger seg ca kl 19. Tror ikke en dupp er mulig, fordi de står opp så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvn avlet aldri søvn her, men det er jo sånn at når de nærmer seg 1 år er det ofte st søvn forandrer seg, går fra to til en lang dupp f.eks, er jo veldig individuelt. De er jo ikke ordentlig babyer lenger :)

Min har sovet to små dupper a 30-45 min om dagen og rundt 8 for natten.

Nå sover hun fra 20.00 til 06.00 og har en dupp fra 10-11 og en 30 mij dupp fra 15.30 til 16.16-15.

Ahun er litt over året og har aldri sovet lenge av gangen.

Anonymous poster hash: 6bdb4...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tidvis veldig tidlig? Min brukte å være oppe i halv seks-tiden i den alderen, og det tror jeg er relativt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min eldste avlet aldri søvn, søvn. (For en setning. :ler: ) Der måtte vi være strenge på sovingen omtrent fra dag 1. Husker vi hadde mange regler, som å aldri sove lenger enn til 17 da hun var minst, så aldri lenger enn til 15 osv. Hun var en av dem som bare som 30 minutter av gangen.

Hos yngste var det omvendt. Jo mer hun sov, jo mer...sov hun. Jeg mener ganske bestemt at vi kuttet ned til max 2 timer én gang om dagen da hun var rundt 15-16 måneder. Frem til da sov hun så lenge hun ville én gang om dagen. Vi kuttet ned til én lur ikke lenge etter at hun begynte i barnehagen da hun var 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidvis tidlig som i klokka 0430 idag. Tror også at det hadde vært best med en lang dupp, men når dagen starter mellom 0500 og 0530, klarer jeg ikke å holde de våken lenge nok, om dere forstår. Den ene duppen kan jo ikke komme fortidlig heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del så var det slik helt frem til hun var over 3 år. Da sov hun fortsatt ca 1 time i barnehagen samt 12-13 timer på natten. Sov hun ikke på dagtid ble kveldene trøblete og hun våknet tidligere. Hun var vel rundt 3 år og 3-4 mnd når hun begynte å ha vansker med å sovne om hun sov på dagen. Når hun var 3,5 så sluttet vi med dagsoving helt, da begynte hun også på stor avdeling i barnehagen, så det falt ganske naturlig.



Anonymous poster hash: 2df33...06f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidvis tidlig som i klokka 0430 idag. Tror også at det hadde vært best med en lang dupp, men når dagen starter mellom 0500 og 0530, klarer jeg ikke å holde de våken lenge nok, om dere forstår. Den ene duppen kan jo ikke komme fortidlig heller..

Jeg ville prøvd å kutte ned på den siste luren, og prøvd å hale ut tiden til første lur. Når sover de første gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det at de våknet 4.30 i dag, regnes kanskje som et unntak? Mine våknet også rundt da i dag, noe de aldri gjør, pga klokkestilling i går. Halv seks er ikke veldig tidlig i min bok. Altså, flott hvis man får dem til å sove lengre, men det kan godt være man må leve med det også.

Men jeg skjønner problemet ditt med at det er vanskelig å kutte ned til en blund. Barn er så forskjellige når det gjelder søvn, men med vår eldste (nærmer seg 3 nå) har vi alltid fulgt hans behov. Det betyr at vi aldri har jobbet for å kutte ned blunder, men latt det komme naturlig ettersom han av seg selv har klart å være våken lenger. Vi vekker ham heller aldri fra en blund, selv om det noen ganger kan bety senere legging om kvelden, hvis han sover lenge og sent på dagtid. Vi prøvde f.eks. å kutte dagsoving helt en periode fordi vi har slitt med legging i perioder det siste året. Og ja, han konket raskere om kvelden, men var ganske mye sur om ettermiddagen. Og da syns ikke jeg det er verdt det. Men det må jo en hver vurdere og prøve ut. Jeg vet at noen barn krever mer strikte føringer for dsgsoving enn mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn har aldri avlet søvn hos sønnen min.

Anonymous poster hash: d7055...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel sover de fra 0830 og våkner alt imellom 1000-1100. Og sover igjen fra 1330 og til 1500. Bruker å vekke de kl 1500. Kanskje feil av meg det? Huff, vanskelig dette med søvn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Tidvis tidlig som i klokka 0430 idag. Tror også at det hadde vært best med en lang dupp, men når dagen starter mellom 0500 og 0530, klarer jeg ikke å holde de våken lenge nok, om dere forstår. Den ene duppen kan jo ikke komme fortidlig heller..

Mitt barn på nesten samme alder våkner også da.

Han sover 1-2 timer på formiddagen og en liten lur i 15-15.30 tiden på 30 min.

Han vil konsekvent legge seg kl 18.00, og søvn avler ikke søvn her. Senere legging påvirker ikke når han våkner om morgenen, han har alltid hatt sine egne indre rutiner som bare er slik uansett hva vi forsøker eller ei.

Han kan våkne på natten, og våkner somregel i 5tiden, noen ganger sovner han igjen kanskje 30 min(han får jo ikke respons av søsken slik som dine gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...