Gå til innhold

Nesespray?


Gjest Snuttepi

Anbefalte innlegg

Gjest Snuttepi

Jeg er i første trimester, og som så mange andre helt potte tett i nesa. Nå er jeg forkjølet i tillegg, men jeg var tett før jeg ble forkjølet, og er sikkert tett etterpå også. Jeg holder på å bli gæren. Begge nesebor er helt tette, og jeg får jo ikke puste. Går og peser hele dagen. Spesielt om natta er dette helt forferdelig, og søvnkvaliteten er elendig.

De siste nettene har jeg brukt otrivin for barn før jeg legger meg, for å i det hele tatt få sove. Tenkte å dra på apoteket i morgen for å spørre, jeg mener å huske at man kan bruke Rhinox når man er gravid.

Hva gjør dere andre? Jeg kan jo umulig være den eneste som holder på å bli gal av tett nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var både forkjølet og "hormontett" i første halvdel av svangerskapet, og tok vanlig Otrivin mentol før jeg skulle legge meg eller når det ble så ille at jeg holdt på å gå på veggen. Da gikk det faktisk over etter ikke mange dager, tim å bli mulig å holde ut uten spray. Forhørte meg med søstern som er lege, og hun sa at det var greit med spray i små mengder. Som hun sa, det er viktig å få sove skikkelig også! Vet ikke om andre merker er bedre, for meg er Otrivin mentol det eneste som virker. Prøvde samtvannrdråper også, men da ble det bare verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært tett i nesen siden før jeg ble gravid.

Brukte Otrivin for barn i begynnelsen, men når pollen sesongen kom var den ikke bra nok. Gikk så over til vanlig otrivin en stund før jeg gikk over på Rhinox som legen sa var trygt å bruke.

Med unntak av de verste ukene med pollenallergi bruker jeg bare et spray i hvert nesebor før jeg legger meg. Er helt umulig å sovne uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tett i nesen fra 3-4 mnd og ut hele svangerskapet. Jeg leste og hørte at man ikke bør bruke nesespray siden det kan trekke sammen blodårene i morkaken. Vet ikke om det er sant, men jeg turte ikke å bruke nesespray. Var grusomt å være tett i nesen hele tiden i mange måneder. Det gikk over få timer etter fødselen - deilig!



Anonymous poster hash: 3cceb...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Det er helt merkelig hvor satt ut man kan bli av en sånn filleting. Tett i nesa liksom, det høres jo ikke såååå ille ut.

Jeg holder ut på dagtid, men om kvelden er jeg bare helt nødt til å bruke spray. Må spørre legen, men jeg mener å huske at jeg fikk klarsignal for Rhinox da jeg gikk gravid sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Legen min har sagt det er bedre å få sove enn å ta hensyn til nesespray regelen. Det som skjer er jo at man blir avhengig. Så jeg har brukt vanlig zymelin siden uke 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min lege så fint sa; "har ikke lov til å si at det er greit og ufarlig, men hadde det vært min kone, da hadde jeg uten tvil latt henne bruke otrivinen"

Jeg var potte tett hele svangerskapet, og tok otrivin med mentol nesten hver kveld. Både hormoner og pollenallergi ble rett og slett for mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zymelin, som kan kjøpes på apotek, kan trygt brukes hele svngerskapet og er funker like bra som otrivin:) hilsen ei som er 25 uker på vei og kronisk tett i nesa;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte otrivin for voksne hele svangerskapet

Anonymous poster hash: ac1b8...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk resept på Nasonex av legen da jeg var gravid med første. Hun mente det var helt ok, ingen fare å bruke, men det er kanskje ulike meninger blant leger om dette. Hjalp veldig, og jeg ble ikke avhengig av å bruke den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/Physiomer-nesespray-jet-strong/PID-817200.aspx Er ikke gravid men kjøpte i dag en ny (tror jeg) type nesespray som inneholder sterilisert sjøvann, den spruter mye vann og hardt. Så den renser veldig godt. Anbefaler deg å prøve den, bihulebetennelsen min ble mye bedre bare av å bruke den en gang per nesebor :) Den kan alle bruke (de har en annen utgave for barn fra 0 år) og man kan bruke den så mye man vil og over så lang tid man vil. Så man slipper å måtte ta pause som med andre nesesprayer siden andre kan skade slimhinnene. Og man kan bruke en flaske i 28 dager før den må hives (den er stor) og ikke bare to uker som de fleste andre. Er jo bare saltvann, noe som ikke pleier å hjelpe meg men denne hjalp veldig! :) Den kan brukes forebyggende noe jeg absolutt skal gjøre siden jeg er plaget med langvarige forkjølelser og bihulebetennelse om hverandre hele høsten og vinter.

Anonymous poster hash: cc0fd...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk resept på Nasonex av legen da jeg var gravid med første. Hun mente det var helt ok, ingen fare å bruke, men det er kanskje ulike meninger blant leger om dette. Hjalp veldig, og jeg ble ikke avhengig av å bruke den heller.

Nasonex er reseptfri nå og virker lokalt, så går an som gravid. Og den kan man bruke uten å ta pause. Men jeg gikk på den i 3 mnd og blødde neseblod daglig, i variernede grad, så ga opp den.

Anonymous poster hash: cc0fd...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...