Gå til innhold

babyen bare sover og våkner kun for mat..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vår jente er 5dager gammel, og bare sover og sover og våkner kun for mat.noen ganger sover hun så mye at vi må vekke henne. Spesielt om natta da vi satte grensen ved 6timer. Uansett, når hun våkner for mat, så sovner hun UNDER ammingen, så hun tar bare en bryst i ca 10min og sovner igjen. Burde vi vekket henne og gjort alt for å forhindre at hun sover så mye?? Eller er dette normalt??

Anonymous poster hash: 1276b...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt. Men prøv allikevel å gi henne mat hver tredje time og jobb litt for at hun får i seg nok, og det høres det ut som hun gjør om hun dier 10 min på ett bryst.



Anonymous poster hash: 3089d...9e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi må vekke henne for å gi mat hver 3.time. på natten hender det at det går lengre tid mellom måltidene.

Anonymous poster hash: 1276b...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at spedbarn sover døgnet rundt de første 14 dagene. Hvis hun sovner etter 10 min amming og virker fornøyd, er hun sikkert så effektiv At hun får i seg nok. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. :) føler du at hun ikke får i seg nok mat så akn du eks. Kile henne under foten når du ammer slik at hun holder seg våken:)

Anonymous poster hash: 133d4...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske normalt.

Ellers hadde de vel ikke laget disse? :-)

6d63d718886af9812176396f61248aac.jpg



Anonymous poster hash: 76b37...283
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal du være obs.

Hadde en i familien som foretrakk å sove som nyfødt. Ved 6 uker hadde hun lavere vekt enn da hun ble født. Ble innlagt for sondemating.

Kan eu låne deg en babyvekt vil jeg anbefale deg dette for å følge med at hun legger på seg slik hun skal.

Anonymous poster hash: b76d3...0b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du være obs.

Hadde en i familien som foretrakk å sove som nyfødt. Ved 6 uker hadde hun lavere vekt enn da hun ble født. Ble innlagt for sondemating.

Kan eu låne deg en babyvekt vil jeg anbefale deg dette for å følge med at hun legger på seg slik hun skal.

Anonymous poster hash: b76d3...0b9

Det du beskriver her er meget sjeldent. De aller fleste babyer våkner og skriker når de er sultne, og man trenger ikke å stresse med å vekke de - hvis de våkner etter 3-5 timers søvn. (Eller lar seg vekke, og suger godt.)

Foreldre vil fort forstå at barnet får for lite, hvis det sover over flere måltider og generellt virker slapt. Da bør det ringe en klokke hos foreldrene LENGE før det har gått 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver her er meget sjeldent. De aller fleste babyer våkner og skriker når de er sultne, og man trenger ikke å stresse med å vekke de - hvis de våkner etter 3-5 timers søvn. (Eller lar seg vekke, og suger godt.)

Foreldre vil fort forstå at barnet får for lite, hvis det sover over flere måltider og generellt virker slapt. Da bør det ringe en klokke hos foreldrene LENGE før det har gått 6 uker.

Dette stemmer desverre ikke. Foreldrene følte skyld fordi barnet var undervektig. Lege og helsestasjon fortalte at dette ikke var uvanlig.

Anonymous poster hash: b76d3...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

normalt! Nyt det mens du kan! Min var også sånn, første to uker, og jeg var lettere bekymret. Han er nå 10 uker og sover svært lite på dagtid, og da kun i vogna mens vi triller. Kan ikke skjønne at jeg stresset med at han sovet "for mye"...

Anonymous poster hash: f1847...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bekymret for det samme med mi lille:) hun sover også MYE, må ofte vekkes for mat, sovner på puppen og er fort ferdig. Jeg var stressa og dro til helsestasjonen et par ganger i uka i starten. Hun gikk opp mye mer enn jeg hadde trodd, og er frisk som en fisk! Så ta turen til helsestasjonen hvis du er i tvil, for både veiing og en betryggende prat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vår jente er 5dager gammel, og bare sover og sover og våkner kun for mat.noen ganger sover hun så mye at vi må vekke henne. Spesielt om natta da vi satte grensen ved 6timer. Uansett, når hun våkner for mat, så sovner hun UNDER ammingen, så hun tar bare en bryst i ca 10min og sovner igjen. Burde vi vekket henne og gjort alt for å forhindre at hun sover så mye?? Eller er dette normalt??

Anonymous poster hash: 1276b...789

Husker jordmor sa at man kunne ta et bleieskift før amming, for da våknet barnet litt og da amme.

Min var også sånn, sov hele tiden og ammet svært lite og da veldig lite om gangen. Jeg ble veldig redd, og da barnet var ca 6-7 dager gammel så dro vi på helsestasjon og veide fordi jeg var så bekymret. Barnet hadde lagt på seg alt det hadde gått ned etter fødsel og vel så det.. Med andre ord så hadde han lagt på seg veldig bra! :)

Men jeg skjønner godt at du blir bekymret og da er det veldig godt og ta en tlf til barsel/jordmor også få høre at det oftest er normalt, eller hvor du skal henvende deg for å sjekke.

Anonymous poster hash: 1f907...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Mine har begge sovet det meste av døgnet de første månedene. Kun med noen korte oppvåkninger for mat.

Er du bekymret for vekt kan du bare dra innom helsestasjonen og veie den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dratt og veid henne på helsestasjonen for sikkerhets skyld. Mitt andre barn orket ikke å die skikkelig pga gulsott, og jeg var nødt til å pumpe meg og gi på flaske i 4-5 dager, slik at han fikk nok styrke til å die skikkelig. Fra flaska kom jo melka gratis, mens hos meg måtte han både få i gang utdrivingsrefleksen og drikke opp både den tynne formelka og fete ettermelka. Han sovnet som regel før han rakk å drikke ettermelka... Gikk ned fra 3550 g til 3220 g i løpet av en uke før det snudde.



Anonymous poster hash: a6fac...4b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...