Gå til innhold

Sliten mor og baby...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lille frøkna mi er 3,5uke og vil ikke sove på natta... I natt fikk vi 3 timer tilsammen. Hver gang jeg legger henne ned i senga begynner hun å sutre. Etter hun har sutra litt går det over til hysterisk gråt. Da tar jeg henne opp, skifter bleie og ser om hun vil ha pupp. Når jeg tror alt skal være bra legger jeg henne tilbake er det samme runden igjen. Hver gang. Det ender opp med at jeg legger henne oppå eller inntil meg, for da sovner hun. Men da klarer jo ikke jeg å sove. Hun våkner ofte opp hvis jeg prøver å legge henne tilbake...

Jeg tror hun sliter med vondt i magen. Etter vi har ammet prøver jeg å få henne til å rape, men det gjør hun nesten aldri. Hun er mye urolig og lager mye klynkelyder når hun ligger nede. Hun promper også veldig mye! Har dere noen råd for hvordan jeg kan få henne til å sove litt mer om natta? Og hva kan jeg gjøre mot magevondten? Tror ikke det er pga noe jeg spiser, for jeg er veldig forsiktig. Men det høres ut som hun svelger mye luft på puppen.

Anonymous poster hash: e2996...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far har forresten prøvd å roe henne noen ganger på morgenen, men hun vil bare tilbake til mamma... Hun begynner alltid å lete etter puppen, men er ikke sulten likevell når jeg får henne tilbake.

Anonymous poster hash: e2996...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil gå seg til. Hvis hun blir urolig om hun ligger alene, så ha henne med deg i senga. Du vil etterhvert venne deg til det og sovne du også. Evt gå hjelp av faren (regner med du har han der også) Så dere kan bytte på, og få litt mer søvn



Anonymous poster hash: ab9ff...775
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la henne ligge intill deg i senga, du sovner etterhvert du også. Husk at hun skal bli kjent med mammaen sin først og trenger nærheten din nå. Etterhvert klarer du å styre henne til å ligge alene igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et babynest og stor nok voksenseng så kan du ha henne liggende i nestet inntil deg.

Ellers er Helsestasjonen et godt sted å søke råd og veiledning. Husk jobben deres er å være der for mor og barn.

Anonymous poster hash: d7d54...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: dette høres veldig normalt ut. Det er kanskje en mager trøst, men mange har det sånn - og det hår seg til etterhvert.

Mange av de små sliter med magevondt, og det er egentlig ikke så rart i og med at de har et fordøyelsessystem som må "innkjøres". Hvis du søker rundt på nettet så vil du se at det er et hav av tips og råd om dette; mange er bl.a overbevist om at babyen reagerer på noe de spiser. Selv om det skjer, så er det altså MYE MINDRE vanlig enn folk tror, det er bare så lett å se mønstre i slikt selv når det ikke er noen. For all del; vær gjerne obs på hva du spiser og se om det er noen sammenheng, men sjansen er enormt mye større for at det er helt normale startvansker med magen hennes som kun trenger tid for å bli bedre. Du vil også se at mange anbefaler manuellterapaut/kiropraktor/etc. Dette er behandlinger mot magevondt som har null dokumentert effekt, null troverdighet og i verste fall kan gjøre mer skade enn nytte.

Hovedpoenget her er at det trolig ikke er all verdens du kan få gjort med det og at det er bedre å godta situasjonen og prøve å finne små ting som kan gjøre det bedre. Ta gjerne med babyen på helsestasjonen, de kan og ha gode råd når det gjelder amme- og rapeteknikker for å begrense mengden luft. Og så kan du jo få sjekket at det faktisk ikke er noe galt med henne, det er vel verdt å gjøre om det kan gi deg litt fred i sinnet.

Vår lille var også helt avhengig av å sovne på meg til å begynne med. Mange babyer er sånn lenge, men her begynte det å bli litt bedre rundt 6 uker. Det jeg gjorde var:

- Lot henne sovne på brystet mitt i senga. Så ventet jeg 20 min før jeg la henne over i sin egen seng slik at hun rakk å komme i dyp søvn. I senga hennes la jeg en varmeflaske (som jeg tok ut da jeg la henne) slik at hun ikke gikk rett fra min varme kropp til en kald madrass.

- Å amme henne i søvn. Hvis du får til å amme liggende og problemer med luft/gulping ikke blir verre av det, kan det være supert for både mor og baby å gjøre dette. Jeg gjorde dette mens hun hadde sin egen dyne over seg. 20 min etter at hun hadde sovnet, så "tippet" jeg henne over på ryggen, også la jeg meg under min egen dyne ved siden av henne.

- Svøping. Dette roer mange babyer, også de med luft i magen. Vår gikk fra å sove 2 timer av gangen til å sove 4. Du kan google svøping/swaddling for å finne teknikker med et vanlig teppe, eller kjøp et spesialtrente/plagg. Vi har en Ergobaby Swaddler som er helt super, enkel å bruke og ergonomisk riktig.

Anonymous poster hash: cd830...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan få en manuellterapaut eller kiropraktor til å kjenne på henne. Kan hende det er noen låsninger.

Anonymous poster hash: 58580...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bare være en fase, det sjedde også oss rundt 3,5-4 uker. Det er da tarmsystem deres er så pass utviklet at de begynner å få luft i tarmene (altså, de begynner å fise og rape) og det syntes min baby var så pass ubehagelig at han skreik hver gang han skulle fise. Og våknet bratt selvfølgelig. Men det var en kort periode, nå fiser han uten å våkne. :)

Anonymous poster hash: 994ec...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

La henne ligge ved deg i sengen.

Hos oss har søvn på natten trumfet prinsipper om at baby skal sove i egen seng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...