Gå til innhold

1-2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok en cb idag og den viste 1-2 uker :D hva gjør jeg nå? Går jeg til legen? Har vært borte fra jobb 2 dager for jeg har vært så dårlig(trodde det var spysyken). Kan jeg få en sykemld for å unngå stress? Livredd for SA..

Hva gjør jeg nå? Når er første UL? Kan vi begynne å glede oss? Hvor langt er jeg på vei? Noe jeg må holde meg unna?

Anonymous poster hash: ab90c...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Da er du vel ca 4 uker på vei. Legen fin tar deg nok ikke inn før i uke 6 om du ikke er skikkelig dårlig. I løpet av svangerskapet får du en ul og den er mellom uke 17 og 20. Ellers er det jordmor timer og legetimer. Du kan velge å ta en tidlig ul privat for egen skyld, vi gjorde det, og det hjalp veldig. Jeg har gledet meg fra første stund, var 5 uker når jeg fant det ut. Sjansen for å miste er der frem til uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke måten du omtaler sykmelding på. Du får garantert ikke sykmelding for å unngå stress så tidlig i svangerskapet. Ligger du og spyr dagen lang er situasjonen derimot en annen. Men de færreste gjør det når de er så kort på vei.

Ang sykmelding skal du huske på at lege vil sykmelde deg for kort tid av gangen (ned til en uke) og at gradert sykmelding er mest sannsynlig. Altså at du går ned til feks 70 % stilling på jobb.

Anonymous poster hash: c1bfa...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker? Hvorfor viser da testen 1-2?forvirret..

Anonymous poster hash: ab90c...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi testen viser embryoets alder, men svangerskapet regnes fra første dag i siste mens, altså ca 14 dager før befruktning.

Anonymous poster hash: 9fe76...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ca 2 uker siden befruktning.

Anonymous poster hash: c7639...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 uker? Hvorfor viser da testen 1-2?forvirret..

Anonymous poster hash: ab90c...e4a

Testen viser uker siden befruktning. Svangerskapet regnes fra første dag av siste mens, som er ca 2 uker før befruktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Så da har jeg 8 mmd igjen eller 8.5?

Anonymous poster hash: ab90c...e4a

Ja! Når hadde du sist menstruasjon? Det er den du må regne etter helt frem til du får fastsatt en termin på OUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med positiv test:)

- man trenger ikke å oppsøke lege dør rundt uke 10-12, men er du sårlig tar du kontakt før. Jeg var veldig dårlig allerede fra uke 5-6 og måtte ha sykemelding. Men så lenge du klarer deg på jobb så prøv det, anbefaler ikke å gå hjemme hele første trimester sluk jeg har måtte gjøre. Tiden går vanvittig seint og man blir litt gal av å kun ligge hjemme og være dårlig..

- SA kan dessverre skje, men med mindre du har en veldig fysisk krevende jobb så er det ikke stor sjanse for at jobben fremkaller det. De fleste SA skjer tidlig pga avvik hos fosteret, og det er det dessverre ikke så mye å gjøre med.

- man får tildelt en UL i Norge og den får man mellom uke 17-20. Ønsker man kan man som solstråla sier bestille privat og betale en selv det koster som regel rundt 1000 kr.

- hvor langt du er på vei må du regne ut selv. Bruk eks. Babyverden sin terminkalkulator, der skriver du inn første dag i siste mens og får da en midlertidig termindato og vite hvor langt du er på vei. På UL får du datoen du skal forholde deg til derfra.

- les kostholdsguiden for gravide på nett. Mener det er helsedirektoratet som har lagt den ut? Her ser du hva du bør få i deg og hva du må unngå. Tar du ikke folsyre allerede så bør du begynne med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...