Gå til innhold

hiv og smitte...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare et lite svar til dere som sier at hiv er et dødelig virus og dødelig sykdom: dette stemmer ikke. For noen år siden ble det fjernet fra listen over dødelige sykdommer, da pasienter med viruset lever så lenge med deg. (Tror grensen for dødelig sykdom er 20 års overlevelse). Det er nesten så man kan sammenligne det med å ha diabetes; man er avhengig av medisiner resten av livet, og man KAN dø av det, men man lever et ganske greit liv. Jeg prøver absolutt ikke å si at man ikke skal være redd for hiv-smitte, men det er altså ikke lenger definert som dødelig!

Når det gjelder denne jenta, dersom hun har hiv, så går hun nok på medisiner mot det, og da blir virusmengden så redusert at man ikke kan påvise det. Og da er det så og si umulig å smitte andre, iallefall i gjennom klining! Blir litt skremt av at det ennå finnes så mye fordommer mot hiv. ..

Anonymous poster hash: 7bfa2...972

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et lite svar til dere som sier at hiv er et dødelig virus og dødelig sykdom: dette stemmer ikke. For noen år siden ble det fjernet fra listen over dødelige sykdommer, da pasienter med viruset lever så lenge med deg. (Tror grensen for dødelig sykdom er 20 års overlevelse). Det er nesten så man kan sammenligne det med å ha diabetes; man er avhengig av medisiner resten av livet, og man KAN dø av det, men man lever et ganske greit liv. Jeg prøver absolutt ikke å si at man ikke skal være redd for hiv-smitte, men det er altså ikke lenger definert som dødelig!

Når det gjelder denne jenta, dersom hun har hiv, så går hun nok på medisiner mot det, og da blir virusmengden så redusert at man ikke kan påvise det. Og da er det så og si umulig å smitte andre, iallefall i gjennom klining! Blir litt skremt av at det ennå finnes så mye fordommer mot hiv. ..Anonymous poster hash: 7bfa2...972

"Lever så lenge med DET" skulle det være så klart, ikke "med deg"

Skrevet

Når det gjelder denne jenta, dersom hun har hiv, så går hun nok på medisiner mot det, og da blir virusmengden så redusert at man ikke kan påvise det. Og da er det så og si umulig å smitte andre, iallefall i gjennom klining! Blir litt skremt av at det ennå finnes så mye fordommer mot hiv. ..Anonymous poster hash: 7bfa2...972

Selv om du ikke dør av hiv i dagens Norge, reduserer sykdommen livskvaliteten til altfor mange av dem som rammes. Man må gå på en coctail av sterke medisiner hver dag livet ut.

Man kan ikke kalle alt for fordommer. Det smitter mest sannsynlig ikke via spytt, men samtidig kan folk ha munnsår. Da er det en liten risiko for smitte, om begge har det. Dessuten er det etter min mening normal høflighet å ikke bevisst utsette andre for utveksling av kroppsvæsker, når man vet man er smittet. Da må man i det minste informere dem.

Anonymous poster hash: ccbfa...c52

• Liker 2
Skrevet

Selv om du ikke dør av hiv i dagens Norge, reduserer sykdommen livskvaliteten til altfor mange av dem som rammes. Man må gå på en coctail av sterke medisiner hver dag livet ut.

Man kan ikke kalle alt for fordommer. Det smitter mest sannsynlig ikke via spytt, men samtidig kan folk ha munnsår. Da er det en liten risiko for smitte, om begge har det. Dessuten er det etter min mening normal høflighet å ikke bevisst utsette andre for utveksling av kroppsvæsker, når man vet man er smittet. Da må man i det minste informere dem.

Anonymous poster hash: ccbfa...c52

I følge Folkehelseinstituttet er det aldri påvist smitte via kyssing. Som helsearbeider bør du ikke gå rundt å spre frykt for noe som i praksis ikke skjer.

Hivpositive blir ikke frarådet fra kyssing og det sees da ikke som nødvendig at de opplyser om dette i forkant. Har personen åpne blødende sår i munnen, vil det selvfølgelig være uansvarlig å kysse andre på tidspunktet, selv om mulighet for smitte forutsetter at den andre parten også har åpne sår i munnen.

Drar du ned på feks olafiaklinikken og ber om HIVtest fordi du har kysset en med hiv, vil du mest sannsynlig få beskjed om at test er unødvendig, selv om du sikkert ikke blir nektet.

Til TS, når du først har begynt å kverne på tanken, er det vanskelig å gi slipp på denne, uansett hvor mye du blir fortalt at du mest sannsynlig ikke er smittet. Ta en hivtest. I de fleste tilfeller vil smitte påvises etter to-tre uker.

Anonymous poster hash: 47ed3...cab

Skrevet

Hvis det er kjent at denne personen har hiv, er det også rimelig sannsynelig at hun har aids, og at hun går på medisiner. Når en hiv-positiv går på medisiner og medisinene har fungert i kroppen en stund og fungerer slik de skal, sier man at de i praksis ikke er smittefarlige. Selv om man skulle ha sex med denne personen, har man ikke dokumentert smittetilfeller.

HAART-behandlingen fører blant annet til at virustallet i blodet senkes til det man kaller et "ikke målbart" nivå. Viruset lever likevel i kroppen ettersom det vil øke i mengde igjen dersom man slutter på medisinene sine.

Hvis denne personen er medisinert vil en blodprøve vise at hun har 0 i virus etter kun noen måneders behandling. En hiv-positiv som ikke går på medisiner vil kunne gi et testresultat som ligger på flere millioner viruspartikler på en enkelt blodprøve. Selv da regnes det som rimelig usansynelig å bli smittet gjennom kyssing/klining.

Føler med deg, da jeg vet akkurat hvordan du har det nå.

Hvorfor er det sannsynlig at hun har aids? Vet du hva definisjonen på aids er?

Anonymous poster hash: b95b9...d28

Skrevet

Hvorfor er det sannsynlig at hun har aids? Vet du hva definisjonen på aids er?Anonymous poster hash: b95b9...d28

Man ikke utvikler ikke AIDS med HAART-behandling.

Anonymous poster hash: abbb0...42a

Skrevet

Hvis det er kjent at denne personen har hiv, er det også rimelig sannsynelig at hun har aids, og at hun går på medisiner. Når en hiv-positiv går på medisiner og medisinene har fungert i kroppen en stund og fungerer slik de skal, sier man at de i praksis ikke er smittefarlige. Selv om man skulle ha sex med denne personen, har man ikke dokumentert smittetilfeller.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du sier dette - på hvilken måte er det sannsynlig at hun har AIDS? Det tar lang tid for at HIV går over i AIDS, og medisinene man går på jobber for å motarbeide dette.

AIDS er det siste stadiet av sykdommen med minimalt immunforsvar der man faktisk er alvorlig syk.

Dersom TS og vennekretsen er relativt unge, er sjansen for at hun har AIDS minimal.

Anonymous poster hash: dbc08...0ab

Skrevet

Man ikke utvikler ikke AIDS med HAART-behandling.

Anonymous poster hash: abbb0...42a

Hva har det med innlegget mitt å gjøre?

Anonymous poster hash: b95b9...d28

Skrevet

Hva har det med innlegget mitt å gjøre?Anonymous poster hash: b95b9...d28

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du sier dette - på hvilken måte er det sannsynlig at hun har AIDS? Det tar lang tid for at HIV går over i AIDS, og medisinene man går på jobber for å motarbeide dette.

AIDS er det siste stadiet av sykdommen med minimalt immunforsvar der man faktisk er alvorlig syk.

Dersom TS og vennekretsen er relativt unge, er sjansen for at hun har AIDS minimal.

Anonymous poster hash: dbc08...0ab

Det er sant, sykdommen bruker lang tid før den slår ut i kroppen og gir symptomer. Grunnen til at jeg mente det var sannsynlig er fordi man ikke vet om man har blitt smittet før symptomene slår ut, altså da man har utviklet aids, med mindre man har gått og tatt en hiv-test.

Dersom det i tillegg er kjent i vennekretsen, tenkte jeg at det kanskje var en grunn til dette, slik som at hun hadde vært alvorlig syk og hadde forklart dem hva slags sykdom hun hadde eller liknende. Det er tradisjonelt knyttet mye skam til denne sykdommen, og det er liksom ikke noe du sier til andre enn kanskje de aller nærmeste, eventuelt andre som trenger å vite det.

Uansett, nå snakker jeg til deg TS, å forske på hvordan viruset smitter er vanskelig, så ekspertene pleier vel å berolige seg med at det er helt usansynelig istedenfor å si at det er teoretisk umulig. Som noen andre nevner her, er munnen ikke et godt miljø for viruset, da enzymene i spyttet dreper viruset. Det vil også magesyren gjøre dersom spytt svelges for eksempel. Oralsex sies derfor å i praksis ikke være smittefarlig. Kyssing er jo da selvsagt heller ikke smittefarlig. De seksuelle situasjonene man bør unngå er derfor i hovedsak samleie, og da spesielt analsex. Så lenge man bruker kondom anses man som beskyttet.

Jeg skjønner godt at du bekymrer deg, men spesialistene ville sagt det samme som meg. Du har ikke blitt smittet. Ta en hiv-test, så får du det ut av hodet. Det er ikke noen vits å ta noen tester før en måned etter situasjonen (tror det er en måned). Inntil da må du bare være sterk, og prøve så godt du makter å få dette ut av hodet ditt. Du kan prøve noen avslapingsøvelser eller liknende hvis du kjenner til noen av disse.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Når det gjelder denne jenta, dersom hun har hiv, så går hun nok på medisiner mot det, og da blir virusmengden så redusert at man ikke kan påvise det. Og da er det så og si umulig å smitte andre, iallefall i gjennom klining! Blir litt skremt av at det ennå finnes så mye fordommer mot hiv. ..

Så vidt jeg har fått referert fra en meget troverdig kilde, mente man tidligere at hiv-positive skulle kunne forvente tilnærmet normal levetid. Etter å ha sett hvor godt medisinene funket har de strøket tilnærmet. Medisinene dreper både hiv-viruset (utrydder det dog ikke helt), og sørger også for at immunforsvaret styrkes, da hiv-viruset har som oppgave å bryte immunforsvaret ned, og hiv-positive uten medisiner kan ende opp nesten uten immunforvsar og dermed kunne dø av en liten forkjølelse eller likende. Uansett, disse medisinene gjør at personen kan ha en tendens til å få et faktisk godt over gjennomsnittet velfungrende immunforsvar.

Endret av Flibidy Flæbidy
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet i henhold til retningslinjene for Kropp og helse-rommet.

Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer etc. Kvinneguiden har ingen mulighet til å verifisere om menneskene bak innleggene faktisk sitter med kompetansen de gir uttrykk for å ha, og vi kan derfor ikke la slike innlegg bli stående.

Tekola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...