Gå til innhold

hiv og smitte...

Fremhevede innlegg

Skrevet

På nach. Jeg kysset/småklinte med en jente og vi laget sugemerke på halsen til hverandre. Etterpå hører jeg fra de andre (nære venner av henne, hun er ikke her lenger) at hun har hiv. Jeg er livredd. Livredd. Vær så snill og si at jeg er trygg....

Anonymous poster hash: c2ffc...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er nok helt trygg :)
Det skal egentlig være mulig å bli smittet gjennom spytt, men holder ikke med småklining altså.. Tror det må 7 liter spytt eller noe sånt til for at det i det hele tatt skal være noen mulighet.
Men klart, om dere begge hadde åpne,store sår i munnen så går det jo an.

edit:

Kan jo være disse vennene bare tuller med deg da? Selv om det ville vært en latterlig dårlig spøk

Endret av rangle
Skrevet

På nach. Jeg kysset/småklinte med en jente og vi laget sugemerke på halsen til hverandre. Etterpå hører jeg fra de andre (nære venner av henne, hun er ikke her lenger) at hun har hiv. Jeg er livredd. Livredd. Vær så snill og si at jeg er trygg....Anonymous poster hash: c2ffc...042

Det finnes ingen dokumenterte smittetilfeller på denne måten.

Anonymous poster hash: abbb0...42a

• Liker 1
Gjest Kvinneline
Skrevet

Veldig sikker på at du ikke er smittet. HIV smitter ved at blod, sæd eller annen væske som sårsekret/slim osv kommer inn i ditt blod, noe som er svært lite sannsynlig via et sugemerke. Det skal litt til, så jeg ville ikke bekymret meg :)

Hvis du er veldig redd, så drar du å tester deg.

• Liker 1
Skrevet

Men blodsmaken man får i munnen når man lager sugemerker da? Er det ditt eget eller den andre sitt blod?

Skrevet

Du er nok helt trygg :)

Det skal egentlig være mulig å bli smittet gjennom spytt, men holder ikke med småklining altså.. Tror det må 7 liter spytt eller noe sånt til for at det i det hele tatt skal være noen mulighet.

Men klart, om dere begge hadde åpne,store sår i munnen så går det jo an.

edit:

Kan jo være disse vennene bare tuller med deg da? Selv om det ville vært en latterlig dårlig spøk

De spøker nok ikke. Jeg står her med tårer som renner på gulvet og trygler dem om å si at de tuller. Verste nach i mitt liv.

Skrevet

Det skal uansett en del til for å bli smittet av hiv, til og med hvis den som har det ikke går på medisiner. HVIS hun har hiv og går på medisiner er det så og si umulig å bli smittet av henne.

Anonymous poster hash: 5c40f...8c0
  • Liker 3
Skrevet

Men blodsmaken man får i munnen når man lager sugemerker da? Er det ditt eget eller den andre sitt blod?

Dette har jeg aldri tenkt på^^, men man får jo fortsatt ikke fysisk blod i munnen sin? Tror blodsmaken er mer sånn, man får jo blodsmak noen ganger av å løpe også sant

De spøker nok ikke. Jeg står her med tårer som renner på gulvet og trygler dem om å si at de tuller. Verste nach i mitt liv.

Skjønner at det føles ekkelt, men det skal veldig mye til og virker som det er kun i teorien at det er mulig å smitte gjennom spytt. Men du kan jo sjekke deg til uka bare for å få det helt ut av hodet. Selv om du nok kommer til å teste negativt altså :)

Skrevet

Jeg vil egentlig bare vite om det er trygt å kysse kjæresten min når jeg kommer hjem. Det er det jeg er redd for nå. Jeg har lov til å kysse jenter men nå skal jeg aldri gjøre det igjen.

Skrevet

Jeg vil egentlig bare vite om det er trygt å kysse kjæresten min når jeg kommer hjem. Det er det jeg er redd for nå. Jeg har lov til å kysse jenter men nå skal jeg aldri gjøre det igjen.

Ja, det er trygt.

For at du skal smittes med HIV, må en tilstrekkelig mengde virus komme inn i blodbanen din. Selv om man kan ha små rifter i slimhinnene i munnen under kyssing, er dette neppe nok. Lepper mot intakt hud er ikke farlig.

Om man er eksponert, skal det begynnes profylaktisk (forebyggende) antiviral terapi umiddelbart, og det tas jevnlig blodprøvestatus i inntil 6 måneder. Man kan ikke utelukke smitte før serokonversjonen, som kommer etter seks uker.

Hvis du er veldig bekymret, skal du ringe legevakten. Det er ekstremt liten sjanse for smitte slik du beskriver dette.

Anonymous poster hash: abbb0...42a

• Liker 2
Skrevet

På nach. Jeg kysset/småklinte med en jente og vi laget sugemerke på halsen til hverandre. Etterpå hører jeg fra de andre (nære venner av henne, hun er ikke her lenger) at hun har hiv. Jeg er livredd. Livredd. Vær så snill og si at jeg er trygg....

Anonymous poster hash: c2ffc...042

Jeg vet at det skal mye til fordi jeg kom ut på et uhell med å kutte meg på en kniv der en hivpositiv kuttet seg i sekundet før meg. Dette var en arbeidsulykke. Og maks uhell. Jeg ble helt fortvilt og skikkelig redd. Ringte eksperter og de sa at selv onm dette har skjedd så vil mest sannsynligvis mitt blod og immunforsvaret fraskyve seg dette. Det son skjedde var at jeg var ikke smittet. Tok hivtest og den viste at jeg var frisk og ikke hivpositiv. Personen som hadde hiv er død i dag av sykdommen. Hun fikk aids og døde.

Anonymous poster hash: aad05...9b6

Skrevet

Hvis det er kjent at denne personen har hiv, er det også rimelig sannsynelig at hun har aids, og at hun går på medisiner. Når en hiv-positiv går på medisiner og medisinene har fungert i kroppen en stund og fungerer slik de skal, sier man at de i praksis ikke er smittefarlige. Selv om man skulle ha sex med denne personen, har man ikke dokumentert smittetilfeller.

HAART-behandlingen fører blant annet til at virustallet i blodet senkes til det man kaller et "ikke målbart" nivå. Viruset lever likevel i kroppen ettersom det vil øke i mengde igjen dersom man slutter på medisinene sine.

Hvis denne personen er medisinert vil en blodprøve vise at hun har 0 i virus etter kun noen måneders behandling. En hiv-positiv som ikke går på medisiner vil kunne gi et testresultat som ligger på flere millioner viruspartikler på en enkelt blodprøve. Selv da regnes det som rimelig usansynelig å bli smittet gjennom kyssing/klining.

Føler med deg, da jeg vet akkurat hvordan du har det nå.

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

Helt umulig å bli smittet ved kyssing,skal som tidligere nevnt være over 7 liter med spytt for at virusmengden skal være stor nok,i tilegg er hiv viruset veldig sårbart,lever ikke lenge utforkroppen og munnen er et særdeles dårlig miljø for viruset,du kan trygt slappe av:)) tro meg jeg vet hva jeg snakker om:)))

Skrevet

Nei, du er ikke blitt smittet med HIV. Det smitter ikke gjennom kyssing eller "sugemerke".

Anonymous poster hash: dbc08...0ab
Skrevet

Du blir smittet via blod, ikke berøring eller kyssing (med mindre dere hadde sår). :)

Jeg kjenner til et par hvor han har hiv, og hun ikke har hiv - 15 år etterpå er det fortsatt sammen og kun han har hiv. :)

Håper det er litt betryggende? :)

Anonymous poster hash: 4509c...44f
  • Liker 1
Skrevet

HIV smitter da ikke via spytt. Du kan fint drikke fra den samme kaffekoppen som en som har HIV. Du kan fint kysse uten å bli HIV-smittet. Dersom dette hadde vært tilfelle hadde det vært langt flere HIV-smittede i dag. Du virker rimelig uopplyst. Jeg synes også du er meget respektløs overfor den jenta du lagde sugemerke på.

Anonymous poster hash: 98c1c...dfc

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for avsporing.

Stjernesol, mod.

Skrevet

Står du og gråter og trygler om at det må være tull foran kameratene dine? Seriøst? Pga noe så uskyldig. Haha, de må jo bli helt satt ut og lattermild.

Anonymous poster hash: 15877...ce1

Skrevet

Det skal mye til for at du er blitt smittet, i såfall så måtte hun hatt et stort kjøttsår i munnen som blødde og det måtte du også. Hvis du er evldig bekymret så er det ikke værre en å ta en tur til legen og ta en blodprøve for å utelukke det.

Anonymous poster hash: 98f44...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...