Gå til innhold

hiv og smitte...

Fremhevede innlegg

Skrevet

På nach. Jeg kysset/småklinte med en jente og vi laget sugemerke på halsen til hverandre. Etterpå hører jeg fra de andre (nære venner av henne, hun er ikke her lenger) at hun har hiv. Jeg er livredd. Livredd. Vær så snill og si at jeg er trygg....

Anonymous poster hash: c2ffc...042

Er vi ikke kommet lengre....?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer man ikke om hva HIV og AIDS er på skolen lenger? Og om hvordan det smitter? Utrolig mange uopplyste i denne tråden..

Nei, du er ikke smittet.

Anonymous poster hash: d8bd9...8ea
Skrevet

HIV smitter da ikke via spytt. Du kan fint drikke fra den samme kaffekoppen som en som har HIV. Du kan fint kysse uten å bli HIV-smittet. Dersom dette hadde vært tilfelle hadde det vært langt flere HIV-smittede i dag. Du virker rimelig uopplyst. Jeg synes også du er meget respektløs overfor den jenta du lagde sugemerke på.

Anonymous poster hash: 98c1c...dfc

Vel, jeg synes det var respektløst å ikke informere meg om det, for jeg hadde aldri i verden gjort det om jeg visste om det. Det aamme reagerte alle andre på også.

Skrevet

Står du og gråter og trygler om at det må være tull foran kameratene dine? Seriøst? Pga noe så uskyldig. Haha, de må jo bli helt satt ut og lattermild.

Anonymous poster hash: 15877...ce1

Etter nok alko kan jeg gråte av å velte et glass vann. Den kritiske tankegangen var ikke helt på topp kan man si. Jeg var passe sjokkert, om du ikke skjønner det får det være din sak.

Skrevet

Vel, jeg synes det var respektløst å ikke informere meg om det, for jeg hadde aldri i verden gjort det om jeg visste om det. Det aamme reagerte alle andre på også.

Mener du at man har plikt til å oppgi at man har en kjønnssykdom på nach? Mener du virkelig at man har plikt til å fortelle at man har en kjønnssykdom før man kysser noen eller gir noen et sugemerke når slike aktiviteter ikke forårsaker smitte av noe slag? Hva er grunnen til det? Hvorfor hadde du ikke gjort det på henne dersom du visste i forkant at hun var HIV-smittet? Du stigmatiserer HIV-smittede med din uvitenhet.

• Liker 1
Skrevet

Mener du at man har plikt til å oppgi at man har en kjønnssykdom på nach? Mener du virkelig at man har plikt til å fortelle at man har en kjønnssykdom før man kysser noen eller gir noen et sugemerke når slike aktiviteter ikke forårsaker smitte av noe slag? Hva er grunnen til det? Hvorfor hadde du ikke gjort det på henne dersom du visste i forkant at hun var HIV-smittet? Du stigmatiserer HIV-smittede med din uvitenhet. Anonymous poster hash: 98c1c...dfc

Om man har hiv, så kan man jammen ta et minimum av hensyn. Ikke nødvendigvis rope det ut, men kanskje la være å råkline med intetanende personer. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg hadde hiv.

I ekstreme tilfeller har jeg hørt at hiv faktisksmitter ved oralsex, og da kan det hende det kan smitte ved kyssing også - om begge har munnsår for eks. Det er ikke alltid det er hele slimhinner. Viruset kan trenge gjennom mikroskopiske sprekker, om man er uheldig.

Her får man inntrykk av at hiv nærmest ikke smitter. Det er jo feil. Folk blir smittet hver dag. Selv om man kan leve et langt liv med hiv, så er det sterke medisiner, og man risikerer resistensutvikling mot medisinene.

Anonymous poster hash: ccbfa...c52

• Liker 6
Skrevet

Om man har hiv, så kan man jammen ta et minimum av hensyn. Ikke nødvendigvis rope det ut, men kanskje la være å råkline med intetanende personer. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg hadde hiv.

I ekstreme tilfeller har jeg hørt at hiv faktisksmitter ved oralsex, og da kan det hende det kan smitte ved kyssing også - om begge har munnsår for eks. Det er ikke alltid det er hele slimhinner. Viruset kan trenge gjennom mikroskopiske sprekker, om man er uheldig.

Her får man inntrykk av at hiv nærmest ikke smitter. Det er jo feil. Folk blir smittet hver dag. Selv om man kan leve et langt liv med hiv, så er det sterke medisiner, og man risikerer resistensutvikling mot medisinene.

Det er det ikke. HIV er et lite smittsomt virus. Såklart forekommer det smitte, men da hovedsakelig gjennom seksuelt samkvem. Slik som andre sier må det være flere liter med spytt tilstede for at det i det hele tatt kan være snakk om noe smitte på denne måten. Før du uttaler deg om hva du ville ha gjort om du hadde HIV bør du hvertfall være opplyst om hvordan viruset smitter.

• Liker 1
Skrevet

Her får man inntrykk av at hiv nærmest ikke smitter. Det er jo feil. Folk blir smittet hver dag. Selv om man kan leve et langt liv med hiv, så er det sterke medisiner, og man risikerer resistensutvikling mot medisinene.Anonymous poster hash: ccbfa...c52

Hiv er faktisk ikke så veldig smittsomt.

Grunnen til smitte ved oralsex er at man kan få til dels store mengder virusholdig kroppsvæske (sæd) i munnen, ikke fordi man har oral-genital kontakt. Om man har intakte slimhinner uten rifter i munnhulen skal det mye til for å bli smittet på den måten.

Man er avhengig av en viss mengde inokulat for at smitte skal oppstå. Mindre mengder kan stoppes av immunforsvaret før viruset rekker å bli intracellulært. I munnhulen er det også en viss enzymatisk nedbrytning av smittestoffer.

Hiv er ikke lenger noen dødsdom, men man blir avhengig av medisiner livet ut. Det er smittsomt, men man skal ikke overdrive smittefaren, for den er temmelig beskjeden om man ikke har ubeskyttet sex, deler sprøyter eller er uforsiktig med kroppvæsker på andre måter. Er man stabilt medisinert er smittefaren mest teoretisk.

Anonymous poster hash: abbb0...42a

• Liker 1
Skrevet

http://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099%2809%2970021-0/fulltext

0,04% smittesjanse for vanlig vaginalt samleie mellom kvinne og mann. Hva tror du da oddsen er for smitte via spytt?

Skrevet

Mener du at man har plikt til å oppgi at man har en kjønnssykdom på nach? Mener du virkelig at man har plikt til å fortelle at man har en kjønnssykdom før man kysser noen eller gir noen et sugemerke når slike aktiviteter ikke forårsaker smitte av noe slag? Hva er grunnen til det? Hvorfor hadde du ikke gjort det på henne dersom du visste i forkant at hun var HIV-smittet? Du stigmatiserer HIV-smittede med din uvitenhet.

Når det er snakk om noe såpass alvorlig og dødelig som hiv så synes jeg det, ja. Samme hvor liten sjansen er for smitte hadde jeg ikke gjort det om jeg hadde visst noe.

Skrevet

Når det er snakk om noe såpass alvorlig og dødelig som hiv så synes jeg det, ja. Samme hvor liten sjansen er for smitte hadde jeg ikke gjort det om jeg hadde visst noe.

Det er ikke er liten sjanse for smitte, det er INGEN sjanse for smitte. Personer med HIV har ingen opplysningsplikt overfor folk de kysser, skjerp deg!

• Liker 1
Skrevet

Men nå når du er edru: Er du sikker på at hun faktisk hadde HIV? Hvor gammel var hun sånn ca? Jeg tror egentlig ikke helt på at hun har HIV jeg, men jeg syns du skal sjekke deg likevel slik at du kan slappe av. Som de andre sier er så er det nær sagt umulig at du er smittet.

Anonymous poster hash: dfdc6...2eb

Skrevet

Det er ikke er liten sjanse for smitte, det er INGEN sjanse for smitte. Personer med HIV har ingen opplysningsplikt overfor folk de kysser, skjerp deg!

Jeg er ikke ts. Men for å være helt ærlig så skal jeg innrømme at jeg ikke hadde blitt blid jeg heller. Og hadde jeg hatt HIV så hadde jeg ikke klina osv med andre som ikke visste om det. Man må tenke litt på andre også.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke ts. Men for å være helt ærlig så skal jeg innrømme at jeg ikke hadde blitt blid jeg heller. Og hadde jeg hatt HIV så hadde jeg ikke klina osv med andre som ikke visste om det. Man må tenke litt på andre også.

??

Skrevet

??

Hva er det du lurer på?

Skrevet

Det er faktisk en teoretisk mulighet for smitte, som forklart over. Man har faktisk opplysningsplikt om man utsetter folk for smitte. Den klininga faller etter min mening under den opplysningsplikten. Ellers kan man enkelt la være å utveksle kroppsvæsker med intetanende.

• Liker 4
Skrevet

Men nå når du er edru: Er du sikker på at hun faktisk hadde HIV? Hvor gammel var hun sånn ca? Jeg tror egentlig ikke helt på at hun har HIV jeg, men jeg syns du skal sjekke deg likevel slik at du kan slappe av. Som de andre sier er så er det nær sagt umulig at du er smittet. Anonymous poster hash: dfdc6...2eb

Hvorfor tror du ikke hun hadde hiv? Det finnes da unge mennesker med hiv også.

Skrevet

http://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(09)70021-0/fulltext 0,04% smittesjanse for vanlig vaginalt samleie mellom kvinne og mann. Hva tror du da oddsen er for smitte via spytt? Anonymous poster hash: 98c1c...dfc

Ved vaginalt samleie kan risikoen for en kvinne være opptil 0,32 %.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2012/nou-2012-17/16/3.html?id=705043

Det blir feil å si det er helt risikofritt å presse slimhinner mot hverandre, også i munnen. Det kan være sår i munnslimhinnene, det er det ganske ofte, faktisk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg driter i hvilke plikter de ikke har, hadde jeg hatt hiv hadde jeg absolutt advart folk før jeg ba om å få kysse dem. Så får det være opp til dem istedet, istedenfor å få hjertet i halsen. Dersom alle er så opplyste som dere skal ha det til her burde det ikke være noe problem.

Det høres nesten ut som om det er en menneskerett å få gå rundt og kysse på fremmede her.

Skrevet (endret)

Men nå når du er edru: Er du sikker på at hun faktisk hadde HIV? Hvor gammel var hun sånn ca? Jeg tror egentlig ikke helt på at hun har HIV jeg, men jeg syns du skal sjekke deg likevel slik at du kan slappe av. Som de andre sier er så er det nær sagt umulig at du er smittet.

Det vet jeg selvsagt ikke før noen kommer med en positiv test eller noe, men når flere nære venner av henne sier at det stemmer, og det virket som om de fleste der visste det fra før, så trodde jeg dem. Der var ikke noe stygt snakk bak ryggen hennes. De bare lurte på om jeg ikke var klar over det (etter hun var dratt), noe jeg ikke var. Endret av Tamsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...