Gå til innhold

Lite melk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg både pumper og gir pupp, men når jeg pumper kommer det så lite! Og før tok babyen pupp 5-10min og var fornøyd (la på seg 200gr i uka, så fikk nok melk altså), men nå kan han gjerne henge på i over en halvtime. Derfor mistenker jeg altså at jeg har lite melk.

Jeg har ikke tid til å spise så mye som jeg burde. Jeg må jo vaske klær, hus og styre med babyen. Så hvis jeg endelig har litt tid prøver jeg å sove. Kan det at jeg spiser lite eller stresser for mye/er helt utslitt påvirke produksjonen? Hva kan jeg gjøre for å få den opp igjen?

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du må gjøre er å prioritere mat og drikke. Så må du amme ofte og slappe av. La husarbeid være husarbeid en stund. Det kan også være helt normalt at barnet plutselig dier lenger. Ta en vektkontroll om du et usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Så vidt jeg vet kan stress, lite mat og lite drikke påvirke produksjonen. Ville forsøkt og tatt det litt med ro en periode nå, og se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skrevet et langt innlegg til deg, men ble borte da jeg skulle poste via mobil...

Tar en kortversjon nå.

Mangel på mat og drikke vil for de fleste påvirke produksjonen. Pass derfor på å alltid å ha en vannflaske tilgjengelig. Ha med når du går tur, når du ammer og når du bretter klær. Kjøp også inn mat som gir næring, men er kjapp å ordne til. Frukt og grønt, knekkebrød, yoghurt, kjeks, frokostblanding etc. Og huset tåler å ikke være helt shinet. Prioriter heller mat og søvn! Viktig at du stesser ned og slapper av.

Det er også vanlig å få ut mindre med pumpe enn det baby får ut. Det kan også hende baby har økeperiode, og h*n vil da die både lengre og oftere.

Hvis du fortsatt tror du har lite melk, så kan du prøve apotekenes ammete.

Endret av Semydfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skrevet et langt innlegg til deg, men ble borte da jeg skulle poste via mobil...

Tar en kortversjon nå.

Mangel på mat og drikke vil for de fleste påvirke produksjonen. Pass derfor på å alltid å ha en vannflaske tilgjengelig. Ha med når du går tur, når du ammer og når du bretter klær. Kjøp også inn mat som gir næring, men er kjapp å ordne til. Frukt og grønt, knekkebrød, yoghurt, kjeks, frokostblanding etc. Og huset tåler å ikke være helt shinet. Prioriter heller mat og søvn! Viktig at du stesser ned og slapper av.

Det er også vanlig å få ut mindre med pumpe enn det baby får ut. Det kan også hende baby har økeperiode, og h*n vil da die både lengre og oftere.

Hvis du fortsatt tror du har lite melk, så kan du prøve apotekenes ammete.

Takk for tips:) får prøve å få litt hjelp av mannen til ting i hus sånn at jeg kan konsentrere på meg selv og babyen!

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips:) får prøve å få litt hjelp av mannen til ting i hus sånn at jeg kan konsentrere på meg selv og babyen!

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Havregrøt kan også hjelpe :-)

Mannen bør også hjelp til. Er greit å dele på huslige sysler. Men er ikke alltid mennene forstår hvor tidkrevende det er å amme og stelle + få baby til å sove på dagtid. En del av de tror at vi bare slapper av ;-) Kan derfor være lurt å forklare mer hva hverdagen består i mens de er på jobb.

Og ps! Du har permisjon for å dekke babienes behov, ikke for å være "hushjelp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt kan også hjelpe :-)

Mannen bør også hjelp til. Er greit å dele på huslige sysler. Men er ikke alltid mennene forstår hvor tidkrevende det er å amme og stelle + få baby til å sove på dagtid. En del av de tror at vi bare slapper av ;-) Kan derfor være lurt å forklare mer hva hverdagen består i mens de er på jobb.

Og ps! Du har permisjon for å dekke babienes behov, ikke for å være "hushjelp".

Ja du sier noe der! Har fått høre noen ganger at det bare er rettferdig at jeg vasker, siden jeg kan slappe av hjemme hele dagen! Sånn som i natt var minien vrang og jeg fikk bare tre timers søvn, da frister det ikke noe særlig med masse vasking.

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg vaskehjelp i denne perioden. Jeg har en på 6 uker og kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å vaske huset nå. Det betaler vi oss ut av i denne perioden og mannen tar sin andel av rydding og matlaging når han kommer hjem.

Anonymous poster hash: 62c94...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både pumper og gir pupp, men når jeg pumper kommer det så lite! Og før tok babyen pupp 5-10min og var fornøyd (la på seg 200gr i uka, så fikk nok melk altså), men nå kan han gjerne henge på i over en halvtime. Derfor mistenker jeg altså at jeg har lite melk.

Jeg har ikke tid til å spise så mye som jeg burde. Jeg må jo vaske klær, hus og styre med babyen. Så hvis jeg endelig har litt tid prøver jeg å sove. Kan det at jeg spiser lite eller stresser for mye/er helt utslitt påvirke produksjonen? Hva kan jeg gjøre for å få den opp igjen?

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Mitt barn la på seg 1 kg + i måneden de første månedene og jeg kunne sitte med elektrisk pumpe og ikke få ut noe mer enn en spisesskje med melk..

Anonymous poster hash: ff13b...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, de gangene jeg har pumpa før har det ikke tatt lange tiden før melka har kommet strømmende, så er rart det liksom skulle slutte å være sånn nå. Syns nå fortsatt det virker som det er lite melk, lillemor jobber og jobber, men tenker å prøve ammete og se om det hjelper:)

Noen som har prøvd å gi fennikelte til baby mot magevondt?

Anonymous poster hash: e6325...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt en ny vekt før jeg konkluderte med lite melk. Noen ganger kommer det mindre når jeg pumper også. Etter den første tiden så kjennes ikke brystene like stinne ut når de er fulle, men det som baby har forsynt seg av kjennes slappere ut etter amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha med deg en flaske vann til natta også, så er det lettere å få i seg nok væske i løpet av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...