Gå til innhold

Regulering av tjenestepensjon ved uførhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha arbeidet i det private næringsliv, ble jeg dessverre ufør for flere år siden.

I utgangspunktet fikk jeg en god uførepensjon som består av ubetaling fra NAV, noen mindre månedlige utbetalinger fra diverse fripoliser, og uførepensjon fra bedriften jeg var ansatt i da jeg ble ufør.

Utbetalingen fra NAV blir som kjent regulert årlig. De øvrige utbetalingene derimot, har nærmest ikke blitt justert i det hele tatt siden jeg ble ufør!


Gjennomsnittlige lønnsøkning i årene 2000 - 2010 var i følge SSB hele 55%. Siden mine utbetalinger fra tjenestepensjonene ikke økes, vil de etterhvert utgjøre en ubetydelig andel av min totale inntekt. Til slutt vil mesteparten at det jeg mottar, kun være fra NAV. Med andre ord reduseres min kjøpekraft med en dramatisk hastighet.

Det som overrasker mest er at disse tjenestepensjonene i sin tid, ble fremstilt som gode. Så lenge utbetalingene nærmest holdes konstant og ikke justeres i forhold til inflasjon og lønnsutvikling forøvrig, er det vanskelig å være enig i det.


Jeg tror mange ikke er klar over hvordan slike tjenestepoliser kan fungere i praksis.

Er det andre her som er i samme situasjon?

Eller har noen tjenestepensjoner som justeres bra i samsvar med grunnbeløpet/ inflasjon / lønnsutviklingen?



Anonymous poster hash: e7a7f...ea7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller har noen tjenestepensjoner som justeres bra i samsvar med grunnbeløpet/ inflasjon / lønnsutviklingen?]

Ikke etter at man har sluttet å jobbe. Fripoliser bør derfor konverteres til innskuddspensjon så snart det er mulig hvis man slutter i gammel jobb, slik at pengene kan settes i aksjefond. Dessverre er det ikke mulig å gjøre det før om 8 år eller noe sånt pga. en "langt liv"-justering.

Anonymous poster hash: 50a90...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært offentlig ansatt. Får pensjonen regulert i forhold til endringer i Folketrygdens grunnbeløp.

Når uførepensjonen blir endret til uføretrygd fra 2015 blir der og endringer i denne trygden. Både i kronebeløp, i samordning og andre ting jeg ikke husker i farten. Har fått brev.

Anonymous poster hash: b8984...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært offentlig ansatt. Får pensjonen regulert i forhold til endringer i Folketrygdens grunnbeløp.

Når uførepensjonen blir endret til uføretrygd fra 2015 blir der og endringer i denne trygden. Både i kronebeløp, i samordning og andre ting jeg ikke husker i farten. Har fått brev.

Anonymous poster hash: b8984...961

Ja det offentlige har alltid hatt gode pensjonsordninger, så jeg er ikke overrasket over at årlige tillegg er sikret.

(Og omleggingen til "uføretrygd" med skattlegging som for lønn er verdt en annen tråd, for det kan være mange spørsmål rundt det.)

Men jeg prøver å stille spørsmålet igjen:

Er det virkelig ingen her som har vært ufør i en del år, med både utbetaling fra NAV og utbetaling fra kollektiv pensjonsforsikring / forsikringsordning / tjenestepensjon fra tidligere jobb i privat sektor?

I så fall, blir utbetalingene øket med noen prosent årlig (slik at den holder følge med prisutvikling, inflasjon, økning i grunnbeløpet) ?

Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det offentlige har alltid hatt gode pensjonsordninger, så jeg er ikke overrasket over at årlige tillegg er sikret.

(Og omleggingen til "uføretrygd" med skattlegging som for lønn er verdt en annen tråd, for det kan være mange spørsmål rundt det.)

Men jeg prøver å stille spørsmålet igjen:

Er det virkelig ingen her som har vært ufør i en del år, med både utbetaling fra NAV og utbetaling fra kollektiv pensjonsforsikring / forsikringsordning / tjenestepensjon fra tidligere jobb i privat sektor?

I så fall, blir utbetalingene øket med noen prosent årlig (slik at den holder følge med prisutvikling, inflasjon, økning i grunnbeløpet) ?

Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Har både offentlig tjenestepensjon og annen utbetaling via forsikring og tidligere jobb i det private. Alle tre reguleres på lik linje med grunnbeløpet.

Anonymous poster hash: 3ea7e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både offentlig tjenestepensjon og annen utbetaling via forsikring og tidligere jobb i det private. Alle tre reguleres på lik linje med grunnbeløpet.

Anonymous poster hash: 3ea7e...339

Forsikring? Mener du da type kollektiv pensjonsforsikring / tjenestepensjon, eller mener du privat forsikring?

Kan du oppgi hvilke selskap det er (hvis det er større generelle forsikringsselskap)?

(Jeg har selv utbetalinger fra Nordea og Storebrand, der beløpet ikke har blitt justert opp med ett eneste ett øre de siste årene.)

Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsikring? Mener du da type kollektiv pensjonsforsikring / tjenestepensjon, eller mener du privat forsikring? Kan du oppgi hvilke selskap det er (hvis det er større generelle forsikringsselskap)? (Jeg har selv utbetalinger fra Nordea og Storebrand, der beløpet ikke har blitt justert opp med ett eneste ett øre de siste årene.) Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Da er det noe som slettes ikke stemmer.

Anonymous poster hash: b8984...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe som slettes ikke stemmer.

Anonymous poster hash: b8984...961

Jeg tror det stemmer dessverre. Jeg har tidligere spurt om/klaget over dette, men det er visst slik det er.

I går fant jeg en lang "ofte stilte spørsmål" i innloggingsportalen hos Nordea. Den er dessverre for lang til å kopiere inn, men her er noen utklipp:

Det er ingen automatikk i at pensjonene i en fripolise skal øke årlig. Hvis en kollektiv tjenestepensjon har en avtale om G-regulering (økning) av pensjoner, må bedriften betale for pensjonsøkningene hvert år. En fripolise som utgår fra en kollektiv forsikring arver ikke reguleringsmekanismen, da fripolisen er en ny, selvstendig avtale med ny forsikringstaker (deg – ikke lenger bedriften). Husk at du ikke får tilsendt faktura for premieinnbetaling til fripolisen, da denne er fullt betalt fra din tidligere arbeidsgiver. Man kan derfor ikke vise til tidligere inngåtte avtaler og kreve at selskapet skal oppregulere fripolisens pensjoner.....

1. Synes du at økningen i pensjonene i fripolisen din er dårlig i forhold den avkastningen Nordea Liv oppnår?

Livsforsikringsselskaper i Norge er flere ganger blitt fortalt av sine fripolisekunder at økningen i pensjoner er skuffende lav, at forvaltningen må ha vært dårlig eller at man har fått mer avkastning i banken. Det må vel være noe feil siden økningen i pensjon fra fripolisen er langt lavere enn den avkastningen som premiereserven har fått?

Siden det er snakk om garanterte pensjoner, er premiereserven en kapital som livselskapet til enhver tid må ha for å kunne innfri fripolisens pensjonsløfte. Da den kollektive pensjonsordningen som fripolisen kommer fra ble tegnet, ble det forutsatt at selskapet skulle tilføre en årlig avkastning på premiereserven til hver enkelt i hele medlemmets levetid. Det ga arbeidsgiveren en betydelig lavere premie i forhold til en rentegaranti på 0 %.

Fordelen arbeidsgiver får med dette prinsippet, må man ikke glemme. Den årlige rentegarantien, som ikke kan endres for innbetalte beløp slik du opplever i banksparing, gjør det interessant å tegne kollektiv pensjon. Beregningsprinsippet om årlig rentegaranti kan ikke endre seg selv om du blir utmeldt og får en fripolise. Det er altså dine pensjoner som avgjør størrelsen til enhver tid på selskapets premiereserve.

Det ser ut til å være en vanlig oppfatning at det er premiereserven/kapitalen i fripolisen som bestemmer hva du får i pensjon. Slik er det jo i omtrent alle andre spareprodukter som selskapene tilbyr, og slik er det i fondssparing også. Dersom du har en kapital i slike produkter som gir deg en prognose på for eksempel kr 100.000 i årlig pensjon, vil en økning i kapitalen på for eksempel 5 % gi en prognose på kr 105.000. Der er altså saldoen som benyttes til å regne ut hva du får i pensjon, og det er en én-til-én sammenheng mellom økningen i saldoen og økningen i pensjon.

Slik er det imidlertid ikke for fripoliser. Dette er en misforståelse som har vært grunnlag for mange henvendelser. Selv om du har eiendomsretten til pengene, er det fortsatt pensjonene i fripolisen du skal forholde deg til. Eiendomsretten til pengene betyr at du har en rett til å flytte fripolisen til et annet selskap, og i den forbindelse skal alle pensjonsmidlene flyttes til nytt selskap inkludert eventuelt overskudd i det året du flytter fripolisen. Men du har ikke rett til å få pensjonsmidlene utbetalt som et engangsbeløp.

En fripolise er en fullt betalt forsikring, men selskapet har likevel en årlig renteforpliktelse i hele fripolisens levetid. Denne må innfris først før det kan bli snakk om overskudd, og dermed grunnlag for økning i pensjonene.

Ikke helt enkelt å forstå alt, bortsett fra konklusjonen, - som er at man ikke har krav eller kan forvente noe..

Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe som slettes ikke stemmer.

Anonymous poster hash: b8984...961

Og jeg må bare tilføye til svaret jeg nettopp skrev over, at: ja, dette virker utrolig, men som sagt, jeg har flere ganger forhørt meg med forsikringsselskapene. Det er nettopp derfor jeg syns det hadde vært fint å høre om det er flere som opplever dette.

Og jeg vil også advare de som kanskje tror de er godt sikret med en tjenestepensjon i privat sektor. Selv om det skrytes av at utbetalinger f.eks. vil bli 66% av lønn, er et minst like viktig spørsmål, hvordan dette blir regulert. Hvis beløpet ikke blir justert betyr det at størsteparten av verdien av beløpet forsvinner i løpet av noen år...

Anonymous poster hash: e7a7f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...