Gå til innhold

Hertuginne Kate trosser kvalmen?


yxnyx

Anbefalte innlegg

Altså, jeg må innrømme at jeg reagerte litt da jeg så denne på vg.

http://www.vg.no/rampelys/william-og-kate/gravid-hertuginne-kate-paa-vift/a/23321813/

Kate har vært hjemme og blitt behandlet for ekstrem svangerskapskvalme, en tilstand som bare rammer 2 % av alle gravide kvinner. Nå er hun 12-13 uker på vei og ute på oppdrag, pyntet og fresh. Hun ser frisk ut for meg, har fått en liten babykul og har i alle fall ikke gått ned i vekt (hun var jo syltynn i utgangspunktet).

Jeg vet ikke helt hvor kommunikasjonen svikter? Er det pressen eller det britiske slottet? Hvis man har ekstrem svangerskapskvalme er det virkelig ikke bare å "skjerpe seg" og ta fram sminkekosten, slik det her blir antydet. Jeg kjenner et par stykker som har hatt det, de var innlagt på sykehus i lengre perioder og jeg så ikke noe til dem på flere måneder. Jeg fikk aldri denne diagnosen selv, men var ganske dårlig i ett av mine svangerskap, ble lagt inn på sykehus et døgn og behandlet med intravenøs næring. Aldri i verden om jeg kunne vært "på vift" i denne perioden.

Det blir en bagatellisering av tilstanden, noe de stakkars kvinnene som lider av dette virkelig ikke trenger. Media får heller skrive at hun er over perioden med ekstrem svangerskapskvalme.

De tilfellene av ekstrem svangerskapskvalme jeg har hørt om har forøvrig vært dårlige mye lengre enn til uke 12-13, så jeg synes hele diagnosen høres ut som en overdramatisering i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du misforstår hele artikkelen, det handler ikke om å bagatellisere hyperemesis, det handler om at hun stiller opp på arrangementer til tross for at hun er kvalm. Og hun er da ikke så dårlig som sist gang.

Anonymous poster hash: 4d016...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg tenkte litt motsatt jeg, at hun føler seg bedre og dermed er i stand til å delta på noen offentlige arrangementer. Ikke at hun føler seg dausjuk men trosser kvalmen og stiller opp likevel.

Anonymous poster hash: 6c5a7...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg tenkte litt motsatt jeg, at hun føler seg bedre og dermed er i stand til å delta på noen offentlige arrangementer. Ikke at hun føler seg dausjuk men trosser kvalmen og stiller opp likevel.

Anonymous poster hash: 6c5a7...ba5

Det står da vitterlig i brødteksten

"Hertuginne Kate (32) har flere ganger den siste uken trosse den ekstreme svangerskapskvalmen og iført seg finstas og høye hæler."

Du misforstår hele artikkelen, det handler ikke om å bagatellisere hyperemesis, det handler om at hun stiller opp på arrangementer til tross for at hun er kvalm. Og hun er da ikke så dårlig som sist gang.

Anonymous poster hash: 4d016...b6b

Det står også: "Den ekstreme svangerskapskvalmen som rammet den vordende moren for to år siden, er angivelig like ille denne gangen, og det var derfor vanskelig å holde omstendighetene skjult for omverdenen."

Selv om det kanskje ikke er tenkt slik, gir artikkelen inntrykk av at det er fullt mulig å skjerpe seg hvis man lider av ekstrem svangerskapskvalme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje ikke er tenkt slik, gir artikkelen inntrykk av at det er fullt mulig å skjerpe seg hvis man lider av ekstrem svangerskapskvalme.

Det går jo an å skjerpe seg i den forstand at man stiller opp på ting selv om man er ekstremt kvalm? Ikke å skjerpe seg ut av kvalmen, men gjøre ting til tross for kvalmen?

Anonymous poster hash: 8eed3...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

men gjøre ting til tross for kvalmen?

Anonymous poster hash: 8eed3...08c

Om man kaster opp av den minste bevegelse, så går ikke det nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å skjerpe seg i den forstand at man stiller opp på ting selv om man er ekstremt kvalm? Ikke å skjerpe seg ut av kvalmen, men gjøre ting til tross for kvalmen?

Anonymous poster hash: 8eed3...08c

Da vet du ikke hva ekstrem svangerskapskvalme er. Det er en diagnose, ikke slik kvalme mange gravide får. Var selv innlagt på sykehus store deler av graviditeten på grunn av det

Anonymous poster hash: 4dd01...97e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du ikke hva ekstrem svangerskapskvalme er. Det er en diagnose, ikke slik kvalme mange gravide får. Var selv innlagt på sykehus store deler av graviditeten på grunn av det

Anonymous poster hash: 4dd01...97e

Jo jeg vet det.

Anonymous poster hash: 8eed3...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på artikkelen jeg og, selv om jeg ikke har hatt slik kvalme selv. Er ikke bare å skjerpe seg om det er veldig ekstremt. Det blir som at jeg skulle skjerpet meg og danset breakdance med min ekstrem vonde bekkenløsning, nei det går ikke!



Anonymous poster hash: 20c18...e97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke an å trosse ekstrem svangerskapskvalme. Men kanskje hun har fått medisiner som fungerer? Uansett er det sikkert bare sladrepressen som formulerer seg teit.

Anonymous poster hash: a95bd...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt diagnostisert med hyperemesis men har de siste ukene blitt litt bedre. Siden uke 14. Slik det var hadde beg ALDRI kunnet ta på meg finstasen og gå ut. Hadde flere sykehus besøk og så var jeg poliklinisk pasient over lengre tid.

Vi vet jo ikke om hun har fått inteavenøs ernæring for å unngå vektnedgang denne gangen. I norge er det slik at det vurderes om man har et vekttap på 10%, før det er det stort sett væske det går i for å vedlikeholde elektrolyttbalansen:)

Men jeg synes hun ser sliten ut jeg, gjør hun ikke det? Uansett helt feil vinkling av media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg må innrømme at jeg reagerte litt da jeg så denne på vg.

http://www.vg.no/rampelys/william-og-kate/gravid-hertuginne-kate-paa-vift/a/23321813/

Kate har vært hjemme og blitt behandlet for ekstrem svangerskapskvalme, en tilstand som bare rammer 2 % av alle gravide kvinner. Nå er hun 12-13 uker på vei og ute på oppdrag, pyntet og fresh. Hun ser frisk ut for meg, har fått en liten babykul og har i alle fall ikke gått ned i vekt (hun var jo syltynn i utgangspunktet).

Jeg vet ikke helt hvor kommunikasjonen svikter? Er det pressen eller det britiske slottet? Hvis man har ekstrem svangerskapskvalme er det virkelig ikke bare å "skjerpe seg" og ta fram sminkekosten, slik det her blir antydet. Jeg kjenner et par stykker som har hatt det, de var innlagt på sykehus i lengre perioder og jeg så ikke noe til dem på flere måneder. Jeg fikk aldri denne diagnosen selv, men var ganske dårlig i ett av mine svangerskap, ble lagt inn på sykehus et døgn og behandlet med intravenøs næring. Aldri i verden om jeg kunne vært "på vift" i denne perioden.

Det blir en bagatellisering av tilstanden, noe de stakkars kvinnene som lider av dette virkelig ikke trenger. Media får heller skrive at hun er over perioden med ekstrem svangerskapskvalme.

De tilfellene av ekstrem svangerskapskvalme jeg har hørt om har forøvrig vært dårlige mye lengre enn til uke 12-13, så jeg synes hele diagnosen høres ut som en overdramatisering i dette tilfellet.

Men dette er en offentlig, søkkrik person. Med et tungt faglig personell i ryggen og tilgang på Storbritanias beste helsehjelp så stiller hun i en HELT annen klasse enn Anna fra Lier. Det brukes uten mye om og men ti ganger så mye penger for å få Kate på beina enn en tilfeldig småbarnsmor. Og da kan en medisinere så hun kommer seg opp og ut i små perioder.

Dessuten ser dere bort fra en viktig ting: I Norge antar man at kvalmestillende ikke har effekt og kostholdsendring kan hjelpe. I England? Der antar man det motsatte. Det er trolig mulig å ha det bedre enn en har det med kun offentlig basic-hjelp, med andre ord.

Anonymous poster hash: 0df13...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten ser dere bort fra en viktig ting: I Norge antar man at kvalmestillende ikke har effekt og kostholdsendring kan hjelpe. I England? Der antar man det motsatte. Det er trolig mulig å ha det bedre enn en har det med kun offentlig basic-hjelp, med andre ord. Anonymous poster hash: 0df13...f85

Hvor har du dette fra? Jeg fikk ingen råd om kostholdsendring men derimot mange ulike typer kvalmestillende da jeg hadde hyperemesis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der lurer jeg også på.. Har prøvd de kvalmestillende som finnes ig det var ikke jeg som maste om det på sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke har så ekstrem kvalme som før?

Jeg hadde ikke hyperemesis, men kastet opp 5-7 ganger daglig fra uke 5 og frem til fødsel. Hadde med en plastpose med meg overalt som jeg kastet opp i, rart hva en blir vant til. Neste gang hadde jeg hørt på legen og blitt sykemeldt lenge før, da det stresset meg veldig ved å sitte på t-banen og tenke "Kommer jeg til å kaste opp nå?" for jeg visste aldri når det kom. Det hemmet meg ganske mye sosialt også.

Dagsformen kan jo svinge veldig, og fint for Kate at hun har en del mer overskudd nå.

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må ikke sluke rått alt du leser i avisen. Ikke sikkert VGs journalister har helt riktige medisinske opplysninger om Kate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...