Gå til innhold

Ung Gravid - Spørsmål


SyrePrinsen

Anbefalte innlegg

Siden dere har dårlig økonomi kan det være lurt å droppe å anskaffe hund, det er ingen grunn til å påta seg mer kostnader enn nødvendig. Det er bedre å la pengene gå til barn og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å gå bra men du bør virkelig ikkr prøve å svindle samfunnet på den måten. Hvis dere planlegger at hun skal skrives om som aleneforsørger så kan du ikke bo med henne. Da må dere faktisk bo hver for dere og ikke "bo hver for dere".

Eller så tror jeg at dette kommer til å ordne seg for dere:) dere må bare endre holdningene deres til samfunnet litt. Så leng hun går på skolen får hun vl noe støtte fra lånekassen også?

Anonymous poster hash: 3988a...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

Du kan få foreldrestipend i 49 uker for barn født etter 15. august 2014. Er barnet ditt født før 15. august 2014, er perioden med foreldrestipend 44 uker.

Foreldrestipendet tilsvarer basisstøtten, og hele beløpet blir gitt som stipend. Har du rett til forsørgerstipend, blir stipendet større.

Ikke avbryt utdanningen

For å få foreldrestipend må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning eller ha reservert en studieplass. Du får ikke foreldrestipend hvis du avbryter utdanningen din.

Les mer her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/gravid/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på hvor mye foreldrestipend du kan få

Vanlig videregående opplæring - fulltidsutdanning* Per måned - ett barn

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 29 642

= 9 102 kr

Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt høyere enn kr 29 642

= 7 556 kr - 9 102 kr

Enslig forsørger med overgangsstønad = 1 434 kr

Enslig forsørger uten overgangsstønad = 9 102 kr

* Utstyrsstipendet kommer i tillegg. Hvor stort utstyrsstipend du får, avhenger av hvilket utdanningsprogram du tar. Les mer om utstyrsstipend her.

Det er foresten meg som var siste AB, forstår ikke hvorfor den ble det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null moral ihvertfall siden dere planlegger å svindle. Ha ha.

Anonymous poster hash: f7726...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt å svindle! Venninnen.min gjorde det og flyttet sammen med typen rett etter overgangsstønadsperioden og slikt var over. Hun betaler fortsatt på boten hun fikk for å svindle i tre år.

Det er med andre ord supersmart å svindle!

Anonymous poster hash: 22119...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempelurt å svindle! Venninnen.min gjorde det og flyttet sammen med typen rett etter overgangsstønadsperioden og slikt var over. Hun betaler fortsatt på boten hun fikk for å svindle i tre år.

Det er med andre ord supersmart å svindle!

Anonymous poster hash: 22119...96c

Så lenge de ikke bodde sammen da hun fikk pengene er det ikke ulovlig. Jeg ble spurt om vi hadde planer om å flytte sammen og da sa jeg att det hadde vi, men ikke før han hadde jobb(var lærling så tok 1,5 år). Han hadde KUN normalt samvær frem til det og jeg bodde alene. Det er faktisk ikke ulovlig i det hele tatt. Jeg hadde jo alle utgiftene og far hadde bare samvær

Anonymous poster hash: 78ae7...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke. Er hun lærling eller ikke?

Om hun er lærling mens han jobber 100% burde dere klare dere helt fint. Jeg fikk selv barn under lærlingtiden, mens samboeren min jobba 100%, og vi klarte oss helt fint uten å snylte på nav. Om du er lærling har du også krav på foreldrepenger, akkuratt som andre ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare på det med hund: Har dere eller har dere tenkt å skaffe hund? Hvis det er det sistnevnte, ikke gjør det. Det er MASSE jobb med en hund, særlig om dere skaffer valp. Den krever masse, både tid, penger, oppfølging, trening, etc. Det kommer dere ikke til å orke når dere har baby i tillegg. Babyen kommer til å kreve maks av dere, dere får søvnmangel og må følge opp ungen døgnet rundt. Da har dere ikke krefter til hund i tillegg.

Det har ingenting med allergi å gjøre, det er faktisk sunt for barn å vokse opp med dyr, og barn som gjør det har påvist mindre astma og allergi enn de som ikke gjør det.

Det har med sunn fornuft å gjøre.

Har dere allerede hund må dere bruke tid og tålmodighet på å venne dem til hverandre på et tidlig tidspunkt, alltid ha oppsyn med dem sammen, ikke la babyen når den blir eldre herje med hunden, la hunden få ha friområder og tid uten babyen rundt seg uten å bli isolert fra familien og bruke tid på begge hver for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke. Er hun lærling eller ikke?

Om hun er lærling mens han jobber 100% burde dere klare dere helt fint. Jeg fikk selv barn under lærlingtiden, mens samboeren min jobba 100%, og vi klarte oss helt fint uten å snylte på nav. Om du er lærling har du også krav på foreldrepenger, akkuratt som andre ansatte.

Var ikke hun student og han lærling? Da blir det verre med en gang økonomisk, selv om man kan få litt ekstra støtte som gravid student.

Anonymous poster hash: 21172...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også TRENGER alle de pengene jeg kan få, men svindler ikke nav av den grunn.

Anonymous poster hash: 1ae88...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 17, og kjæresten min 19. Jeg ble uplanlagt gravid og har termin i mai. Situasjonen kan nok ikke helt sammenlignes da vi allerede har bodd sammen i et år, har hund fra før, eier egen leilighet og har det greit økonomisk. Men likevel er det jo likheter, det å være ung og få et så stort ansvar kan virke skremmende. Andre menneskers negativitet hjelper jo heller ikke, men det ordner seg nok for dere på den ene eller andre måten :)

Men IKKE skaff dere hund. Det koster mye å ha hund- både tid og penger. Dessuten er det ekstremt vanskelig å få leid en leilighet når du har dyr, og dere kommer antageligvis til å slite nok med å finne en leilighet som passer for dere til lav nok pris.

Og ikke lyv for å få penger, dere kommer uansett ikke til å havne på gata. Dere kommer kanskje til å ha det ganske trangt økonomisk, og må sette dere selv i siste rekke, men det må dere bare leve med. Uansett vil hun nok få en del støtte fra Lånekassen, dere kan jo se på nettsiden deres.

Ønsker dere lykke til, og håper dere tar til dere tips og råd fra andre!

Anonymous poster hash: 7f27d...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer da, og håper det går bra :) Har gått fra tanken med og eie hund de første årene, eller til vi ser at det økonomiske er stabilt og bra :)

Hvor er dere fra? Send gjerne en PM, vi har termin i April :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer da, og håper det går bra :) Har gått fra tanken med og eie hund de første årene, eller til vi ser at det økonomiske er stabilt og bra :)

Hvor er dere fra? Send gjerne en PM, vi har termin i April :)

Regner med det var meg du svarte :) Tusen takk! Vi bor i Drammens området, hvor er dere fra? Så spennende, har termin i slutten av Mai (husker ikke om jeg skrev det i innlegget, så sier det igjen)

Anonymous poster hash: 7f27d...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fra Bergen :) Om du har en bruker så kan du gjerne PM Oss :)

Vi kjenner ingen andre rundt vår alder som skal ha...

:D

Ja det var til deg Anonym :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst ikke få hund. Dere kommer til å ha nok med dere selv og barnet. Det er ingen god grunn i verden til å skaffe dere mer ansvar og enda en munn å mette slik situasjonen er.

Om dere på død og liv vil ha hund så vent til barnet er to-tre æf og dere har fått hodet over vannet. Da vet dere hvordan dere står i forholdet (husk at svæet mange forhold ryker i løpet av barnets første leveår), dere vet hvordan dere takler foreldrerollen og dere vet hvordan deres økonomiske situasjon ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...