Gå til innhold

Sykemelding eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kort oppsummert: Jeg har vært plaget av angst siden desember i fjor. Jeg fullførte bachelor graden min med tøffe praksisperioder, men kom meg igjennom (så vidt det var). Jeg hadde fri i sommer og hadde en god sommer uten mye angst. I august startet jeg i ny jobb. Det har både gått opp og ned. Nå kjenner jeg at jeg er så sliten. Og jeg er "livredd" dagen lang. Klarer ikke å fokusere på noe annet enn angsten. Sitter ofte å gråter (uten at kollegaer ser det så klart).

Jeg går til psykolog. Hun mener at jeg ikke bør være borte fra jobb, men stå i det så angsten etter hvert "forstår" at dette ikke er noe farlig. Så vil angsten bli borte etter en viss tid. Legen ga meg i dag sykemelding på 14 dager. Jeg sitter nå og vurderer hva jeg skal gjøre. Skal jeg ta meg 2 uker fri og slappe av og se om angsten minsker? Hva gjør jeg når jeg da skal tilbake på jobb om 14 dager? Vil det da bli enda "verre" å gå tilbake..

Alternativet er å gå på jobb og presse seg gjennom... (Jeg er ikke åpen om dette så ingen vet hvordan jeg egentlig har det)

Tar i mot tips !!!

Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Dersom du ikke vil gå på jobb, hva tenker du å fylle dagene med da? Å være mye inne, og i tillegg kanskje ha få rutiner og dårlig døgnrytme er mat for angsten.

• Liker 1
Skrevet

I min erfaring ble angsten verre siden jeg unngikk de vanskelige situasjonene

Anonymous poster hash: f2724...c6e

Skrevet

Hei!

Kort oppsummert: Jeg har vært plaget av angst siden desember i fjor. Jeg fullførte bachelor graden min med tøffe praksisperioder, men kom meg igjennom (så vidt det var). Jeg hadde fri i sommer og hadde en god sommer uten mye angst. I august startet jeg i ny jobb. Det har både gått opp og ned. Nå kjenner jeg at jeg er så sliten. Og jeg er "livredd" dagen lang. Klarer ikke å fokusere på noe annet enn angsten. Sitter ofte å gråter (uten at kollegaer ser det så klart).

Jeg går til psykolog. Hun mener at jeg ikke bør være borte fra jobb, men stå i det så angsten etter hvert "forstår" at dette ikke er noe farlig. Så vil angsten bli borte etter en viss tid. Legen ga meg i dag sykemelding på 14 dager. Jeg sitter nå og vurderer hva jeg skal gjøre. Skal jeg ta meg 2 uker fri og slappe av og se om angsten minsker? Hva gjør jeg når jeg da skal tilbake på jobb om 14 dager? Vil det da bli enda "verre" å gå tilbake..

Alternativet er å gå på jobb og presse seg gjennom... (Jeg er ikke åpen om dette så ingen vet hvordan jeg egentlig har det)

Tar i mot tips !!!

Hei!

Hva med å få gradert sykemelding?

Da kan du lage en avtale med arb.giver om å enten gå hjem tidligere, eller jobbe annenhver dag.

Har du sagt til fastlegen din at psykologen mener at du skal gå på jobb?

Hva mener legen din?

Skrevet

Jeg sitter ikke mye inne. Jeg går turer i skogen, trener, svømmer. Har litt lyst å bruke de ukene på å forsøke å gjøre ting jeg likte før, som jeg ikke har overskudd til nå. Som å dra til byen, kanskje møte venninner.. Jeg vet ikke. Rett og slett se om angsten blir forværret eller bedre av å ha fri..

Jeg jobber turnus og kjenner at å jobbe helger og kvelder er verre enn å jobbe dag.

Jeg har barn så å ødelegge døgnrytmen er jeg ikke redd for. Jeg spiser og sover normalt. Men det er så vondt å være på jobb og være livredd.

Skrevet

ikke....

Anonymous poster hash: de1ff...63e
Skrevet

Hei!

Hva med å få gradert sykemelding?

Da kan du lage en avtale med arb.giver om å enten gå hjem tidligere, eller jobbe annenhver dag.

Har du sagt til fastlegen din at psykologen mener at du skal gå på jobb?

Hva mener legen din?

Jeg ønsker ikke at arbeidsgiver skal få vite om hvordan jeg har det og hva jeg sliter med.

Jeg har sagt til fastlege at psykologen mener jeg bør jobbe. Men psykologen forsod også at jeg ønsket å ta litt fri for å samle mer krefter for å fighte angsten.

Skrevet

Hei!

Tar i mot tips !!!

Hei! Så lenge du benytter de to ukene til å bearbeide problematikken, for eksempel ved å lese litteratur innen området (artikkel om dette: http://bitly.com/1tOryKg) og utføre de mentale øvelsene som psykologen din har gitt, så kan jo to uker sykmelding være gunstig.

Men kanskje du ville følt deg mer komfortabel med en gradert sykmelding? På den måten slipper du liksom å 'slippe taket' på alt, og da er det lettere å komme tilbake 100% etterpå.

Uansett, håper du føler deg bedre snart.

Gjest incognita
Skrevet

Jeg sitter ikke mye inne. Jeg går turer i skogen, trener, svømmer. Har litt lyst å bruke de ukene på å forsøke å gjøre ting jeg likte før, som jeg ikke har overskudd til nå. Som å dra til byen, kanskje møte venninner.. Jeg vet ikke. Rett og slett se om angsten blir forværret eller bedre av å ha fri..

Jeg jobber turnus og kjenner at å jobbe helger og kvelder er verre enn å jobbe dag.

Jeg har barn så å ødelegge døgnrytmen er jeg ikke redd for. Jeg spiser og sover normalt. Men det er så vondt å være på jobb og være livredd.

Jeg tenker at sykemelding i ditt tilfelle kan være hensiktsmessig. Samtidig tenker jeg at det er en kortsiktig løsning, som vil "slukke brannen" her og nå, men i lengden vil det ikke føre til bedring. Kanskje turnusjobbing ikke er noe for deg? Bruk iallefall disse 2 ukene på å tenke litt på hva du kan gjøre fremover for å få det bedre. Snakk åpent med både psykologen og fastlegen din om dette, kanskje har de gode råd å komme med (siden de kjenner deg bedre).

God bedring. :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare ta ut 3-4uker med ferie?

• Liker 2
Gjest incognita
Skrevet

Man tar ikke ut ferie når man er syk.

• Liker 2
Skrevet

Angsten kommer til å bli verre når du kommer tilbake etter å ha hatt fri. Du må stå i det, som psykologen sier.

Anonymous poster hash: 22d89...36c
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ønsker ikke at arbeidsgiver skal få vite om hvordan jeg har det og hva jeg sliter med.

Jeg har sagt til fastlege at psykologen mener jeg bør jobbe. Men psykologen forsod også at jeg ønsket å ta litt fri for å samle mer krefter for å fighte angsten.

Du trenger ikke å gå i detalj, men det kan være greit å ha en viss åpenhet med arb.giveren din om dette.

Arbeidsplassen din kan være med å legge til rette for at du skal kunne mestre jobben din, som igjen letter trykket i hverdagen din.

Skrevet

jeg har ikke hatt alvorlig angst, men det verste jeg vet er å begynne å jobbe igjen etter å ha vært sykmeldt, det er utrolig slitsomt mentalt. tror det kommer til å være enda verre for deg jo lengre du er borte fra jobb.

Skrevet (endret)

Det er ikke vanlig å bare kunne ta ut 3 eller 4 uker med ferie når en selv ønsker, i hverken offentlig eller privat sektor.

Jeg regner med at Ts har faste utgifter hver mnd som hun betaler på. Om hun hadde fått 3-4 uker med ferie, sånn helt ut av det blå, ville hun ikke hatt inntekt i den perioden.

En tar heller ikke ut ferie når en er syk.

Endret av Snuppi
Skrevet

Huff, dette er et dilemma og en utrolig vanskelig avgjørelse.. Jeg føler jeg trenger fri, men samtidig vet jeg at jeg kommer til å grue meg til å komme tilbake på jobb.

Legen snakket også om cipralex.. Er det noen som har erfaring?

Skrevet (endret)

Huff, dette er et dilemma og en utrolig vanskelig avgjørelse.. Jeg føler jeg trenger fri, men samtidig vet jeg at jeg kommer til å grue meg til å komme tilbake på jobb.

Legen snakket også om cipralex.. Er det noen som har erfaring?

Du må se det an selv, da det er bare du som vet hvordan du har det.

Vi kan bare komme med forslag, men det er til syvende og sist du som kan ta avgjørelsen som er rett for deg.

Om du trenger et pust i bakken for å kunne komme ovenpå, gjør du det.

Du kan også søke jobb andre steder om du ikke trives der du er nå.

Lykke til :)

Endret av Snuppi
Skrevet

Du må se det an selv, da det er bare du som vet hvordan du har det.

Vi kan bare komme med forslag, men det er til syvende og sist du som kan ta avgjørelsen som er rett for deg.

Om du trenger et pust i bakken for å kunne komme ovenpå, gjør du det.

Du kan også søke jobb andre steder om du ikke trives der du er nå.

Lykke til :)

Jeg føler på en måte jeg trenger det. Men jeg tror også at det ikke vil gjøre meg godt det å ikke jobbe. Jeg vet ikke. Synes dette er grusomt vanskelig. Jeg vil både sykemelde meg men samtidig ikke.

Skrevet

Jeg føler på en måte jeg trenger det. Men jeg tror også at det ikke vil gjøre meg godt det å ikke jobbe. Jeg vet ikke. Synes dette er grusomt vanskelig. Jeg vil både sykemelde meg men samtidig ikke.

Når er første fraværsdag på sykemeld?

Skrevet

Man tar ikke ut ferie når man er syk.

Hun er slettes ikke syk. Det høres ut som om hun er sliten/utbrent og dette leder til overnervøsitet på jobben. En tid da vanlige folk tar ferie. Er ikke rart det er høy sykestatistikk hvis alle kvinner tenker slik...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...