Gå til innhold

infeksjon eller betennelse?


Fremhevede innlegg

Skrevet

spurte mamma og ho bare "neida, ser bra ut det, er jo åpent sår" (derav det røde osv..) Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Det er feil.

Anonymous poster hash: 59de9...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten!!!! Er det så vanskelig? Er ikke noe å diskutere her inne, diskutert det med legevakten. Kanskje de sier at du ikke trenger å komme, selv om det er tvilsomt.



Anonymous poster hash: da7b4...931
Skrevet

Infeksjon og betennelse er det samme.



Anonymous poster hash: 26f7c...242
Skrevet

Ring legevakten!!!! Er det så vanskelig? Er ikke noe å diskutere her inne, diskutert det med legevakten. Kanskje de sier at du ikke trenger å komme, selv om det er tvilsomt.

Anonymous poster hash: da7b4...931

Ja, har veldig telefonskrekk. Men prøver jo å gjøre det

Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Skrevet

Infeksjon og betennelse er det samme. Anonymous poster hash: 26f7c...242

Som sagt er det ikke det. Infeksjon er betennelse pga mikrober. Betennelse kan komme av andre ting også, som autoimmune sykdommer, vevsskade m.m, uten at det er mikrober som gir vevsskaden.

Det er noe av det første man lærer på sykepleien, å skille de to :)

Men ts har tydelig en infeksjon, slik det lett kan komme i sår, fordi det er en i ngangsport for bakterier. Grønt puss tyder nettopp på bakterier.

Moren din tar feil, ts, det er viktig å oppsøke lege. Ellers risikerer man stygge arr og i verste fall at infeksjonen sprer seg og gir sepsis (blodforgiftning). Det er ikke noe å lure på, egentlig.

Anonymous poster hash: 59de9...f72

Skrevet

Normalt vil jeg si at folk her inne er lettere hysteriske som drar til legen for minimale ting. Det er ikke måte på hva man skal dra til legen for. Jeg skjønner jo hvorfor det er så lange ventelister hos legene etter å ha lest her inne. Sunn fornuft er visst blitt byttet ut med hysteri.

Når det er sagt så er det greit å få en lege til å se på såret. Det er umulig for oss her inne å si noe om alvorlighetsgrad. Så om ikke moren din er helsepersonell med erfaring fra sår ol. så synes jeg du bør ringe legevakten og høre med dem.



Anonymous poster hash: e4969...924
Skrevet

Sydd sår som er infisert må åpnes. Ditt sår høres helt klart infisert ut. Dra på legevakten i kveld, det vil bare bli verre hvis du venter.

  • Liker 1
Skrevet

Regner med at det er 10000058458 tusen folk på legevakten nå. Så må sikkert sitte halve natten. Går det greit å vente til i morgen tidlig?



Anonymous poster hash: 65b02...8a6
Skrevet

Regner med at det er 10000058458 tusen folk på legevakten nå. Så må sikkert sitte halve natten. Går det greit å vente til i morgen tidlig?

Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Nei. Ring i kveld. Da får du i det minste snakket med dem, og de vil enten be deg komme ned i kveld eller vente til i morgen.

Beklager at jeg er ufin nå, men har du virkelig lyst til å risikere å få blodforgiftning fordi du ikke gidder å ta en telefon til legevakta?

  • Liker 2
Skrevet

Infeksjon = betennelse pga mikrober

Betennelse = beskyttende reaksjon av kroppen vev til irritasjon eller skade, som er preget av fire kardinal tegn: rødhet (rubor), varme, hevelse (tumor) og smerter, ledsaget av tap av funksjon.

Betennelse behøver ikke komme av mikrober. Det kan komme av for eks autoimmune sykdommer eller slitasje også.Anonymous poster hash: 59de9...f72

Gud hjelpes meg ikke rart at denne tråden tar av, men en slik forståelse av infeksjon og betennelse.

Ser forøvrig ut som om du har kopiert dette fra ett eller annet sted uten å oppgi kilde.

Anonymous poster hash: c1afb...32f

Skrevet

Ja, har veldig telefonskrekk. Men prøver jo å gjøre det Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Vet hvordan det er men ring for det. Du vil få et tidspunkt og trenger ikke sitte der i mange timer. Håper du allerede har vært der!

Anonymous poster hash: da7b4...931

Skrevet

Gud hjelpes meg ikke rart at denne tråden tar av, men en slik forståelse av infeksjon og betennelse.

Ser forøvrig ut som om du har kopiert dette fra ett eller annet sted uten å oppgi kilde.Anonymous poster hash: c1afb...32f

Hvilken forståelse har du selv å bidra med, annet enn å kritisere min? Betennelse er en tilstand som kan komme av flere ting, mens infeksjon kun kommer av mikrober. Det er en stor forskjell, faktisk, i forhold til behandling.

Jeg deler det jeg har lært selv på sykepleiestudiet. Jeg kopierte den ene setningen for enkelhets skyld, herfra:

http://wikbio.com/nb/Ordbok/definisjon-av/betennelse

Anonymous poster hash: 59de9...f72

Skrevet

Kan dere ikke krangle om infeksjon og betennelse en annen plass. Akkurat det har TS fått svar på. Det viktigste er at TS får behandling.

Anonymous poster hash: da7b4...931

Skrevet

Var der i dag. De fjernet stingene, la på strips og bandasje. Det var egentlig det, så var nok ikke store vits i.

Men det var infeksjon i det, men de rensa det ikke eller noe. Merkelig men.



Anonymous poster hash: 65b02...8a6
Skrevet

Var der i dag. De fjernet stingene, la på strips og bandasje. Det var egentlig det, så var nok ikke store vits i.Men det var infeksjon i det, men de rensa det ikke eller noe. Merkelig men. Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Infeksjon trenger ikke bestandig være så alvorlig, men bør sjekkes av lege uansett.

Håper du får hjelp mot kuttingen.

Skrevet

Infeksjon trenger ikke bestandig være så alvorlig, men bør sjekkes av lege uansett.

Håper du får hjelp mot kuttingen.

Var veldig deilig å få ut stinga for å si det sånn :)

Anonymous poster hash: 65b02...8a6

Skrevet

Greate sjekka det nå og ser det ser dobbelt så ille ut .. hvordan ere mulig???

åå..h...



Anonymous poster hash: 65b02...8a6
Skrevet

Ringe legevakta igjen? :(



Anonymous poster hash: da7b4...931
Skrevet

Så lenge du ikke har høy feber og nedsatt allmenntilstand drar du ikke på legevakten. Du drar til fastlegen i morgen.

Synes folk er alt for kjapp med å løpe til legevakten (ikke ment til deg TS). Når skal folk forstå at det er for akutte tilfeller, alt annet tar man hos fastlege. Er ikke rart det er flere timers venting når folk renner ned dørene for hver minste ting.

Anonymous poster hash: 39c71...faa

  • Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har høy feber og nedsatt allmenntilstand drar du ikke på legevakten. Du drar til fastlegen i morgen.

Synes folk er alt for kjapp med å løpe til legevakten (ikke ment til deg TS). Når skal folk forstå at det er for akutte tilfeller, alt annet tar man hos fastlege. Er ikke rart det er flere timers venting når folk renner ned dørene for hver minste ting.

Anonymous poster hash: 39c71...faa

På en måte enig, vet om de som har dratt på legevakta for å sjekke om de er gravid. Men en infeksjon syns jeg at man skal ta alvorlig, og bare en telefon (som jeg foreslo) gjør ikke at det blir flere timer venting for de andre pasientene. Og det er opp til legevakta å avgjøre om de vil ta inn TS, ikke din eller min avgjørelse.

Anonymous poster hash: da7b4...931

  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...