Gå til innhold

infeksjon eller betennelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sydd et sår på søndag og i går begynte det å gjøre veldig vondt. Sånn at jeg ikke fikk sove fordi det var smerter i det. I dag er det litt mer rødt rundt såret enn det var i går og det kommer grønt/gult puss ut når jeg trykker på det. Smertene er ekstreme, kjenner det hele tiden. Det er litt hevelse og har ingen følelse der, det hadde jeg så og si ikke fra før av heller, men vet ikke om det spiller noen rolle uansett da.

Har sydd endel sår før og det har aldri vært sånn som dette. Har ett til sydd sår men det gjør ikke vondt, er bare litt rødt.

Jeg vil ikke løpe på legevakta med mindre det nødvendig, ja, det gjør veldig vondt, og skulle gjerne ha fått ut stingene med engang!

Anonymous poster hash: 65b02...8a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*det er veldig varmt også.

Men trodde man fikk feber og greier det fikk jeg iallefall sist

Gjest incognita
Skrevet

Du fikk det sydd på legevakt eller? Isåfall ringer du dit og forklarer.

Skrevet

Høres ut som en infeksjon. Dra på legevakta!

Gjest Blondie65
Skrevet

Infeksjon og betennelse er det samme?

Ring legevakten, det skal ikke være puss og rødt og heller ikke gjøre så vondt.

Skrevet

Du fikk det sydd på legevakt eller? Isåfall ringer du dit og forklarer.

Ja, det ble sydd der. Men føler meg så teit siden jeg har gjort det selv... men vil jo beholde armen min for det.

Skrevet

Infeksjon = betennelse, og det høres det ut som om du har. Dra til legevakta i kveld eller kontakt fastlegen med en gang de åpner tlf. I morgen tidlig. Du trenger antibiotika.

Anonymous poster hash: c1afb...32f

Skrevet

Kommer det grønt puss når du klemmer på det, det er rødt og varmt, og ille vondt, i et sår som var stort/dypt nok til at det måtte syes? Ja, da ringer du i alle fall legevakten, jeg ville vel bare dratt inn. Men, føler du ikke for det, så snakk med dem i alle fall. Det kan være så mye puss der at såret må tømmes, før det er noe hjelp i antibiotika.

Skrevet

Infeksjon og betennelse er ikke det samme. En infeksjon kan være septisk, og vil ha en skyhøy verdi på CRP måling hos legen. Høres ut som om det er kommet bakterier i såret før de sydde igjen. Ta kontakt med legevakt eller fastlegen din for måling av CRP.

Kilde: http://www.vondt.net/hva-er-crp-c-reaktivt-protein/

Skrevet

Kommer det grønt puss når du klemmer på det, det er rødt og varmt, og ille vondt, i et sår som var stort/dypt nok til at det måtte syes? Ja, da ringer du i alle fall legevakten, jeg ville vel bare dratt inn. Men, føler du ikke for det, så snakk med dem i alle fall. Det kan være så mye puss der at såret må tømmes, før det er noe hjelp i antibiotika.

Når jeg trykker på det kommer det jo ut, så kan jo tømme det selv?

Skrevet

Når jeg trykker på det kommer det jo ut, så kan jo tømme det selv?

NEI, nei, nei!

Et betent sår trenger profesjonell behandling, og det er ikke usannsynlig at du må få medisiner i tillegg. Ring legevakta ASAP. Dette er ikke noe du skal prøve å gjøre noe med selv. Det kan ende med å gjøre vondt verre.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde betennelse etter en operasjon og var timer unna å måtte amputere da jeg kom meg på legevakten... Jeg hadde jo ikke feber :klaske:

Anonymous poster hash: 355d3...d38
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok infisert når det gjør vondt og er varmt. Ring legevakten som sydde såret i går.

Skrevet

Jeg hadde betennelse etter en operasjon og var timer unna å måtte amputere da jeg kom meg på legevakten... Jeg hadde jo ikke feber :klaske:

Anonymous poster hash: 355d3...d38

Hjelpes.

Skrevet

Tegnene på en infeksjon er rødt, varmt og hovent. Man må ikke ha feber. Når et sydd sår blir infisert så bør du få en lege til å se på det. Er ikke sikkert det er noe problem i det hele tatt, men greit å få konstantert det.

Siden det hovner opp og pusset presser på vevet rundt så gjør det også vondt. Ikke prøv å press det ut selv.

Anonymous poster hash: e4969...924
Skrevet

Men er ikke så lenge siden jeg tok stivkrampa, da..

Men kom nettopp på at bladet ikke var nytt.

Skrevet

Men er ikke så lenge siden jeg tok stivkrampa, da..

Men kom nettopp på at bladet ikke var nytt.

Stivkrampevaksine hjelper kun mot stivkrampe, og alle infeksjoner er ikke stivkrampe.

Jeg ble og sydd i går og fikk streng beskjed av legen å ta kontakt selv om jeg får kun ett symptom på infeksjon. Som f.eks enten vondt, enten rødt, enten puss/væske, enten feber osv. Så ring legevakten NÅ!

Anonymous poster hash: da7b4...931

• Liker 2
Skrevet

Infeksjon = betennelse pga mikrober

Betennelse = beskyttende reaksjon av kroppen vev til irritasjon eller skade, som er preget av fire kardinal tegn: rødhet (rubor), varme, hevelse (tumor) og smerter, ledsaget av tap av funksjon.

Betennelse behøver ikke komme av mikrober. Det kan komme av for eks autoimmune sykdommer eller slitasje også.

Anonymous poster hash: 59de9...f72

Skrevet

Men ts har helt klart en bakteriell i feksjon, pga alle betennelsestegnene og det grønne pusset.

Legevakt/lege asap.

Anonymous poster hash: 59de9...f72

• Liker 1
Skrevet

spurte mamma og ho bare "neida, ser bra ut det, er jo åpent sår" (derav det røde osv..)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...