Gå til innhold

En litt annerledes uføretråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke noe om hvordan du tilbringer ferien din og jeg er 100% at du ikke gjør sånn du sier. Det er jo rart at du orker og reise hele tiden.. Visst du trur det er og være på ferie som er så slitsomt så tar du jo feil. Det er reisingen som tar på kroppen, men tydeligvis er du ikke syk nok til sånt. Reise rundt tar mer energi ut av personer enn en liten arbeidsdag.

Anonymous poster hash: 81762...e77

Da lurer jeg på hvordan du reiser, hvis det er så stress? Vi tar oss god tid, tar direkte fly og koser oss under reisen. Ikke noe stress :)

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det stor forskjell på hva folk har utbetalt i uføretrygd. Den gang jeg hadde det, så hadde jeg ca 12 000 kr utbetalt, og 2 barn, enslig mor. Ingen familie. Sier seg selv at det var veldig tøft.

Mens naboen min er ufør og enslig, han har ca 22 000 utbetalt, og har fått bil gratis, og de dekker forsikring og årsavgift på bilen.

Man kan jo og være ufør, og gift med en som tjener bra. Uansett er man da 2 om utgiftene.

Og de fleste mennesker ønsker ikke å være ufør. Jeg er fortsatt mye syk, men studerer, for å kunne få en bra jobb. Og satser på å jobbe til jeg blir gammel og grå. Har ikke lyst til å bli ufør igjen.



Anonymous poster hash: 9bf98...773
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har ofte lurt på i disse talløse uføretrådene med tusenvis av innlegg opp i gjennom...har det aldri noensinne vært en far som klager over at han er hjemme med ungene og at det er tungt? Det er uten unntak mødrene som klager?

Hvordan kan dette ha seg? Man må da utgå fra at uføre fedre også har barn?



Anonymous poster hash: 4ead7...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kronisk syk, 80% med denne sykdommen ender opp som uføre, helt eller delvis. Derfor er jeg svært bevisst pengebruk, og sparer mye i tilfelle. Vi har lavt boliglån og jeg har grei inntekt, så blir neppe av de uføre som må snu hver krone. Heldigvis.

Anonymous poster hash: 58f73...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Vet du, i dag har jeg hatt en fantastisk dag. Jeg våknet og hadde energi. Endelig, etter å ha vært så og si sengeliggende i 6 uker. ...

Anonymous poster hash: ae00a...697

Og "venninner" og naboer treffer deg bare på de dagene, og feller sin dom som trygdesnylter når de ser deg smilende og i godt humør ute på byen på de dagene.

Anonymous poster hash: dbe2b...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som har kronisk angst, nå går hun på AAP men da hun jobbet ( og det var i MANGE år) gråt hun i bilen på vei til jobb og hjem fra jobb fordi hun var så redd, etter ca 10-15 år på denne måten brøt hun totalt sammen, og ble sykemeldt og har nå fått diagnosen alvorlig sosial angst, dette har hun slitt med i over 30 år, helt siden hun var 12 år. Hun er nå skilt og hvis hun skal på date er hun så nervøs at hele hun skjelver, og da kan dere jo tenke hvordan daten går, hvis hun skal gå i butikken må hun skifte på hvilke kassedame/ mann hun går til slik at hun ikke blir for godt kjent med dem for da slår angsten ut noe voldsomt. Hvis hun skal gå rundt i byen er hun livredd for å møte på kjente for da slår også angsten ut i fullt monn og sånn går dagene hennes, år ut og år inn, og dette helt siden hun var barn. Hvis du hadde vært en bekjent av denne damen og hadde vært blant de fordømmende ( som det tydeligvis er mange av= skam dere!! ) , så hadde du/ dere sagt " Hjelpemeg!! Hvorfor jobber hun ikke?? Hun er jo helt frisk og da jeg så henne i byen i dag gikk hun rundt og smilte?! Hjelpemeg det er ikke rart at Norge går på dunken med så mange latsabber!!". Men siden jeg er veldig tett på denne damen så vet jeg hvor mye hun sliter, hun har heldigvis mye selvironi og humor tross alt og det er vel det som holder henne oppe ellers hadde hun nok vært innlagt i dag, men dere som tror at dere kan se utenpå en person om de er syk eller ikke, dere tar så gruelig feil.Hvem er det egentlig som vil flashe alle sine problemer og lidelser til bekjente? Grunnen til at jeg vet alle disse detaljene om henne er at hun stoler på meg, og vet at jeg ikke dømmer henne nord og ned fordi hun ikke jobber, og hvilke friske vil egentlig bytte med henne?? Har DU lyst å bytte din kjedelige, dårlig betalte jobb mot å være sykmeldt slik som henne, og samtidig få alle hennes plager?? Så slutt å være så forbaska fordømmende, det gjør meg rasende!!



Anonymous poster hash: d7c1d...f6a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er denne tråden laget for at du skal kunne kjefte opp alle som er frekke nok til å leve på uføretrygd?

Absolutt ikke. Hadde du lest innleggene mine, hadde du sett at jeg selv er uføretrygdet.

Var litt lei alle trådene om hvor fælt alle uføre har det, for det er ikke tilfelle. Selvsagt er det ikke kjekt å leve med smerter og være ute av arbeidslivet.

Men vi uføretrygdede er ikke en gruppe mennesker som er lik, slik man av og til får inntrykk av.

Vil få fram at jeg på ingen måte prøver å framstå som bedre enn noen annen. Jeg er fullstendig klar over at mange sliter, og jeg har all medfølelse med de.

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa misunnelig, med sur i parentes. Jeg mente ikke sur slik du forstår, men misunnelse kan for tolkes som at folk er sure.

Selv synes jeg kanskje at folk som har det så bra som TS skriver kanskje burde fått litt mindre støtte, ettersom det er så stort trykk allerede.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Jeg er da like avhengig av støtten jeg får. Har da absolutt ikke noe luksusliv. Min mann har helt gjennomsnittlig inntekt, og med våres inntekter sammenlagt har vi fått boliglån. Vi har da regninger å betale vi som alle andre.

Vi er flink med økonomi, jeg er sjelden ute av huset (bortsett fra en spasertur) så jeg bruker minimalt med penger.

Jeg er i den heldige situasjonen at mine foreldre av og til spanderer reise til oss, noe jeg er veldig takknemlig for.

Og på grunnlag av dette mener du altså at jeg skal få mindre støtte. Da burde jo min mann få mindre lønn i samme sleng. Hvorfor skal han få penger så han har råd til bolig og reiser. Huff, det er jo skikkelig urettferdig.

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager , men dette tror jeg ikke på. Jeg tror du bevisst legger ut slik info for å nøre oppunder de som er skeptiske til trygdesystemet i slike tråder som dette. Og du lykkes...

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Hva om personen har en uførepensjon på 6G og jobber ved siden av og tjener 1G på det? Det er fullt mulig,

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tjene 50 000 i mnd lovlig, og fremdeles heve trygdepenger. Ikke prøv å innbill noen det.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Jo, les innlegget mitt over. (Selv om dette ikke gjaldt denne personen, han har klart seg bra med juletrærproduksjon. Og all ære til han som får dette til)

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om personen har en uførepensjon på 6G og jobber ved siden av og tjener 1G på det? Det er fullt mulig,

Anonymous poster hash: ae00a...697

Man har ikke en uførepensjon på 6G. 6G er max av hva pensjonen blir utregnet fra. 66% av 6G, max.

Så den høyest mulige uførepensjon noen kan ha i Norge er 349945. Kan og ha spesialtillegg oppå dette. Og 1G som inntekt ved siden av.

Men ikke etter 2015.

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, les innlegget mitt over. (Selv om dette ikke gjaldt denne personen, han har klart seg bra med juletrærproduksjon. Og all ære til han som får dette til)

Anonymous poster hash: ae00a...697

Her snakket vi om to forskjellig ting. Når jeg sa tjene som i lønn er det ikke lov å tjene mer enn 1 g.

Kapitalinntekt er ikke inntekt som i lønn, men regnes mer som penger som avler penger. Som renter på penger, husleie og som juletrebonden som har eget firma.

Jeg missforsto hva ha mente med å tjene penger, for meg ble det da å arbeide og heve lønn.

At noen lovlig kan ta ut mange hundre tusen i kapital inntekt og fremdeles heve trygd er for meg ufattelig, men det er lovlig.

Men når vi diskuterer uføretrygd, så er det ikke mange som har den muligheten.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke en uførepensjon på 6G. 6G er max av hva pensjonen blir utregnet fra. 66% av 6G, max.

Så den høyest mulige uførepensjon noen kan ha i Norge er 349945. Kan og ha spesialtillegg oppå dette. Og 1G som inntekt ved siden av.

Men ikke etter 2015.

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Ok, da beklager jeg. Takk for informsjon, man lærer så lenge man lever :)

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her snakket vi om to forskjellig ting. Når jeg sa tjene som i lønn er det ikke lov å tjene mer enn 1 g.

Kapitalinntekt er ikke inntekt som i lønn, men regnes mer som penger som avler penger. Som renter på penger, husleie og som juletrebonden som har eget firma.

Jeg missforsto hva ha mente med å tjene penger, for meg ble det da å arbeide og heve lønn.

At noen lovlig kan ta ut mange hundre tusen i kapital inntekt og fremdeles heve trygd er for meg ufattelig, men det er lovlig.

Men når vi diskuterer uføretrygd, så er det ikke mange som har den muligheten.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Interressant.

Så du mener altså at en trygdet skal bli tatt fra denne muligheten også? Hva skiller da en trygdet fra en lønnsmottaker når det gjelder kapitalinntekter? Det være seg aksjeutbytte, renter på bankinnskudd eller fond, osv.

Om jeg får aksjeutbytte fra Statoil, Coop eller eget AS. Hvordan skiller jeg meg fra en lønnsmottaker her?

Nå er jeg jaggu spent...???

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har råd til hus og ferie, og har mer penger på bok en de fleste. Og samtidig tar du gladelig imot pengene til staten. Du ser hvorfor noen kanskje ikke er helt fornøyd med den ordningen?

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Ok, nok en ting vi uføre ikke får lov til, nemlig å spare penger og ha dem stående på f.eks høyrentekonto.

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe om hvordan du tilbringer ferien din og jeg er 100% at du ikke gjør sånn du sier.

Anonymous poster hash: 81762...e77

For et slitsomt liv du må ha. Må jo slite på deg å være så mistroisk til alt her i livet.

Hvorfor skulle jeg lyge? Hvordan tror du at jeg tilbringer feriene mine, da?

La meg gjette; du bor alene(eventuelt barn), jobber i et lavtlønte yrke. Du har dermed ikke råd til ferier og spare opp en god slump penger.

Isåfall kan jeg forstå at du blir missunnelig på de som har mer enn deg. Det er en naturlig reaksjon, Men da burde du jo også klaget på de som tjener mer enn deg, ikke bare personer som har fått livet sitt snudd opp ned pga sykdom.

Om jeg tar feil og du har god inntekt, råd til ferie og sparing. Vel, da synes jeg nesten du er et ondt menneske (pga dine uttalelser om at uføre ikke burde få ha god råd).

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva om personen har en uførepensjon på 6G og jobber ved siden av og tjener 1G på det? Det er fullt mulig,

Anonymous poster hash: ae00a...697

Man får ikke uførepensjon på 6G, men maks 66% av 6G, dersom inntekt i årene i forkant av uføretidspunkt var 6G eller høyere.

Man kan for øvrig ha millioner i kapitalinntekt uten at det reduserer uførepensjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er en "annerledes" ufør. Jeg er aleneforelder til tre barn, men har en svært god økonomi. Uføretrygden er på litt over snittet. Jeg har arbeidet og skattet i mange år. Vi har levd nøkternt, og spart opp en del midler. Jeg får en tilleggspensjon, og vi klarer oss godt. Ingenting ekstra til barna fra NAV, kun vanlig barnetrygd, slik alle får. Ikke bidrag, da min trygd er langt bedre enn barnefars. På konto har jeg 2.5 millioner kroner som skal dekke tapt arbeidsinntekt etter at en arbeidsulykke gjorde meg lam.

Anonymous poster hash: 88a60...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle litt om min situasjon. Jeg ble født med en kronisk fysisk sykdom som synes godt utenpå, og var typisk det barnet på skolen som hadde hjelp pga det.

Jeg gjorde ALT jeg kunne for å få en god utdannelse, og det fikk jeg, men jeg har blitt så syk at jeg nå i begynnelsen av 30 årene er blitt ufør på minstesatsen. Hipp hurra.

Når jeg leser tråder om uførhet her på forumet så lurer jeg av og til på hva som egentlig feiler enkelte, når de kan ha mann og barn, hus og hjem, fritid, kapitalinntekter, ferier stadig vekk osv osv. Hvis ikke uførheten påvirker livet utenfor en jobb også, så synes jeg det er noe rart et sted. Noen virker nesten som de har laget en karriere av uførheten, og enkelte her inne skryter av kapitalinntekter og nøye planlagte inntekter i forhold til reglementet, så det nesten høres ut som de utnytter systemet.

Så ikke kall uføre "Vi". For jeg som er så stygg på grunn av min sykdom, og som må tilbringe mesteparten av året innendørs, kan se lenge etter mann og barn, ferieturer og annet.



Anonymous poster hash: b13f2...475
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle litt om min situasjon. Jeg ble født med en kronisk fysisk sykdom som synes godt utenpå, og var typisk det barnet på skolen som hadde hjelp pga det.

Jeg gjorde ALT jeg kunne for å få en god utdannelse, og det fikk jeg, men jeg har blitt så syk at jeg nå i begynnelsen av 30 årene er blitt ufør på minstesatsen. Hipp hurra.

Når jeg leser tråder om uførhet her på forumet så lurer jeg av og til på hva som egentlig feiler enkelte, når de kan ha mann og barn, hus og hjem, fritid, kapitalinntekter, ferier stadig vekk osv osv. Hvis ikke uførheten påvirker livet utenfor en jobb også, så synes jeg det er noe rart et sted. Noen virker nesten som de har laget en karriere av uførheten, og enkelte her inne skryter av kapitalinntekter og nøye planlagte inntekter i forhold til reglementet, så det nesten høres ut som de utnytter systemet.

Så ikke kall uføre "Vi". For jeg som er så stygg på grunn av min sykdom, og som må tilbringe mesteparten av året innendørs, kan se lenge etter mann og barn, ferieturer og annet.

Anonymous poster hash: b13f2...475

Nuvel.

Bare fordi DU er så elendig at du ikke får gjort noe pga uførheten din, må du da forstå at noen kan gjøre noe. Det sier seg selv med 310.000 på trygd, at man har det forskjellig som ufør.

Forøvrig skal du passe deg for å si at noen skryter og tilpasser seg regelverket. Om jeg var sengeliggende 24/7 pga dårlig kropp, hadde da hodet fungert for det. Det går an å bygge opp et selskap med noe hjelp, og betale folk for å gjøre fysisk arbeid for seg når man ikke klarer det selv.

Om dette går greit kan man ta ut kapitalinntekter fra sengen. Noe annet kan man heller ikke gjøre, da man har 0% arbeidsinnsats fra et sengeliggende stå(?)sted. Altså ingen lønnsinntekt.

Anonymous poster hash: 4ead7...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...