Gå til innhold

Amming som prevensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fungerer det? Jeg ble gravid i første prøveperiode og er ikke klar for å bli gravid igjen helt ennå. Men er det noen som blir gravide fort som har brukt amming som prevensjon? Og har det fungert?

Blir det det samme om man pumper morsmelk og gir det på flaske?

Anonymous poster hash: 4dd4b...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du nattammer veldig mye, så kan det hindre eggløsning. Jeg ammet og nattammet veldig mye i løpet av natten, fikk ikke mensen før jeg sluttet å amme ved 9 mnd.

Anonymous poster hash: 78991...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amming er ikke prevansjon.bruk kondom eller noe annet.om mensen komme etter lang tid så er det fullt muligt å bli gravid før mensen kommer tilbake etter fødsel.



Anonymous poster hash: 329dc...f08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ammet på natten hele veien. Fikk mensen 10 uker ettee fødsel. Så hadde gått på en smell her hadde jeg hatt skikkelig uflaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at de fleste fastleger snakker om prevensjon på 6-ukers kontrollen for mor... Nettopp fordi amming ikke er anbefalt å bruke som prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amming frigjør et hormon som hindrer eggløsning, men for at det skal være sikkert må det være jevn og hyppig amming, også på natta. Selv da kan det skje at det ikke virker, så er det krise å bli gravid bør du supplere med noe annet.

Jeg har ikke fått mensen tilbake før etter at jeg sluttet å fullamme.

Anonymous poster hash: 5d90c...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke mensen tilbake før 1-2 mnd etter at jeg sluttet å fullamme (annenhver time døgnet rundt i 6 mnd så ble uansett ikke igjen særlig energi til sex). Men hadde ALDRI stolt på det som prevensjon, mange får jo igjen mensen fort...



Anonymous poster hash: abaf7...e49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo bare det at det er irrelevant når mensen dukker opp (eller ikke dukker opp) ettersom man vil ha eggløsning i forkant av denne. Da er det en viss risiko for å bli gravid uten bruk av prevensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet er under 6 måneder, kun får morsmelk fra pupp og når og så ofte det ønsker (altså verken MME, flaske eller smokk), og du ammer minst hver tredje (mener jeg det var) gjennom natten, så er det like trygt som annen prevensjon. Men det er vel ytterst få i dag som "oppfyller" disse kriteriene, og dermed bør ta sjansen på det.



Anonymous poster hash: 58845...cbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at med annen prevensjon mener jeg f.eks spiral eller p-piller, der det vel er ca 97% sikkert om man bruker det helt korrekt, det er omtrent det samme med "riktig fullamming" har man funnet ut av.



Anonymous poster hash: 58845...cbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Når du ikke er klar for å bli gravid igjen helt enda ville jeg sett på risikoen (prosenten) for å bli gravid igjen ved alle de ulike prevensjonene som finnes og sammenligne det med om du ønsker å bruke hormonell prevensjon eller ei + sammenligne kostnadene etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt sjansen på det, nei! Er det krise å bli gravid på nytt hadde jeg gått for både hormonell prevensjon OG kondom! Det gjør vi her, i alle fall! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang fikk jeg tilbake mens 2 mnd etter fødsel og kunne i teorien blitt gravid alt 1,5 mnd etter fødsel.

Andre gang 3 mnd etter fødsel og kunne blitt gravid 2,5 mnd etter.

Så jeg hadde ikke tatt sjansen på at amming var prevensjon nok. Fullammet begge gangene.

Endret av lykkelige.meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet er under 6 måneder, kun får morsmelk fra pupp og når og så ofte det ønsker (altså verken MME, flaske eller smokk), og du ammer minst hver tredje (mener jeg det var) gjennom natten, så er det like trygt som annen prevensjon. Men det er vel ytterst få i dag som "oppfyller" disse kriteriene, og dermed bør ta sjansen på det.

Anonymous poster hash: 58845...cbb

Jeg har hørt hver 2 time hele døgnet, og ytterst få oppfyller det. I såfall synes jeg synd på de, hvis de aldri får sove engang en 2,5 timers økt på natten.

Anonymous poster hash: a89c2...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt hver 2 time hele døgnet, og ytterst få oppfyller det. I såfall synes jeg synd på de, hvis de aldri får sove engang en 2,5 timers økt på natten.

Anonymous poster hash: a89c2...f2e

Sånn hadde vi det i 9 mnd, så jo, absolutt noen som har det sånn. Så her var amming sterk prevensjon :)

Anonymous poster hash: 78991...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oldemor fullammet alle barna ganske lenge, fordi de bodde i et land med dårlige sanitærforhold. Til tross for ammingen fikk hun et barn i året, med unntak av de gangene mannen var på reise og den gangen hun flyktet i forveien til Norge med barna.

Min bestemor fikk også tre barn på rappen før mannen fikk en stilling som gjorde at han måtte reise mye. Jeg vet ikke om hun ammet like mye, men jeg tror det.

Med så fruktbare gener tror jeg ikke jeg ville tatt sjangsen på å bruke amming som prevansjon.



Anonymous poster hash: 44d63...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo bare det at det er irrelevant når mensen dukker opp (eller ikke dukker opp) ettersom man vil ha eggløsning i forkant av denne. Da er det en viss risiko for å bli gravid uten bruk av prevensjon...

Helt irrelevant er det vel ikke, siden det at syklusen ikke kommer i gang er en effekt av fullamming. Men du har helt rett i at uansett når syklusen starter igjen vil det være en "usynlig" eggløsning i forkant av første menstruasjon. Men veldig ofte kommer ikke syklusen i gang igjen før det går en tid mellom hver amming.

Gro Nylander opererer med dette:

Barnet må være yngre enn 1/2 år

Mor må ikke ha fått menstruasjon

Regelmessig amming også om natten. Er du heldig og får en sovebaby går det ofte for lang tid mellom ammingene, slik at eggløsningen ikke blir undertrykket like effektivt.

I en annen bok nevnes 4 timer som et maksimumsintervall for å være på den sikre siden. Mer enn det, og det blir ikke prevensjon, men gambling ;)

Anonymous poster hash: 5d90c...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet er under 6 måneder, kun får morsmelk fra pupp og når og så ofte det ønsker (altså verken MME, flaske eller smokk), og du ammer minst hver tredje (mener jeg det var) gjennom natten, så er det like trygt som annen prevensjon. Men det er vel ytterst få i dag som "oppfyller" disse kriteriene, og dermed bør ta sjansen på det.

Anonymous poster hash: 58845...cbb

Gjorde akkurat det, ammet annenhver time på dag, og tredjehver time på natt, men mensen var allikevel tilbake etter tre mnd begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...