Gå til innhold

Hvorfor ikke ha baby på eget rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor sover alle babyer på foreldrene sitt rom? Og over så lang tid? Jar litt vanskelig å forstå det.

Hvis man står opp når baby må ha mat og gråter. Babycall med video og rom vegg i vegg.

Ser ikke helt problemet, men får inntrykk av at det ikke er godtatt.

Hva er vitsen med babyrom da?

Når kan baby sove på eget rom?

Anonymous poster hash: e199f...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sover alle babyer på foreldrene sitt rom? Og over så lang tid? Jar litt vanskelig å forstå det.

Hvis man står opp når baby må ha mat og gråter. Babycall med video og rom vegg i vegg.

Ser ikke helt problemet, men får inntrykk av at det ikke er godtatt.

Hva er vitsen med babyrom da?

Når kan baby sove på eget rom?

Anonymous poster hash: e199f...b79

Vår baby har alltid hatt eget rom. Går fint, fordi det er (åpen)dør mellom vårt soverom og babyens soverom. Det er altså aldri snakk om at vi ikke hører den.

Anonymous poster hash: 1e39f...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby har alltid hatt eget rom. Går fint, fordi det er (åpen)dør mellom vårt soverom og babyens soverom. Det er altså aldri snakk om at vi ikke hører den.

Anonymous poster hash: 1e39f...090

Godt å høre. Har fått inntrykk av at det virkelig er på trynet å ha baby på eget rom.

mtp krybbedød e.l så vil vi jo sjekke til baby selvfølgelig.

Derfor forstår jeg bare ikke hvorfor det er så tabu

Anonymous poster hash: e199f...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sover alle babyer på foreldrene sitt rom? Og over så lang tid? Jar litt vanskelig å forstå det.

Hvis man står opp når baby må ha mat og gråter. Babycall med video og rom vegg i vegg.

Ser ikke helt problemet, men får inntrykk av at det ikke er godtatt.

Hva er vitsen med babyrom da?

Når kan baby sove på eget rom?

Anonymous poster hash: e199f...b79

Fordi det er møkk slitsomt og vanvittig irriterende å måtte forlate sengen et utall gangen iløpet av natten for å bysse, mate, kose osv når man kan slippe dette ved å ha babyen i sengen sin rett ved siden av foreldresengen. Man sover dårlig nok med en baby i hus, om man ikke skal bli lysvåken flere ganger iløpet av natten.

Vitsen med babyrom er liten. Vitsen med barnerom er derimot stor, når barnet sover natten igjennom uten flere oppvåkninger.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. Har fått inntrykk av at det virkelig er på trynet å ha baby på eget rom.

mtp krybbedød e.l så vil vi jo sjekke til baby selvfølgelig.

Derfor forstår jeg bare ikke hvorfor det er så tabu

Anonymous poster hash: e199f...b79

Det hjelper jo lite å sjekke dersom babyen allerede er død. Det som forebygger krybbedød er at baby og foreldre ligger i samme rom slik at baby ikke faller i like dyp søvn, noe som unngås da baby hører foreldrenes lyder. I tillegg vil mor (som gjerne våkner av den minste lyd) kunne våkne av små ubehgaslyder som baby lager før det er for sent, slik at hun kan undersøke hva det er. For eksempel at den ligger sånn at den ikke får puste godt nok.

Når det er sagt så flyttet vi vår baby på eget rom da han var nesten fem måneder gammel. Da holdt vi hverandre våken hele tiden av hverandres smålyder. Ville likevel ikke hatt en nyfødt på eget rom. Både pga. dette med krybbedød, men også av de grunnene SmallTalk kommer med.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Vi hadde bare ett soverom, så vi hadde ikke noe valg. Men hadde nok hatt babyen på vårt rom uansett. Det er stor forskjell på å gå ut av senga og inn på et helt annet rom for så å ta opp babyen for å gi den mat, og det å bare ta frem puppen og legge babyen til og sove videre. Hadde hvertfall ikke orket å stå opp ørten ganger om natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi la han på eget rom når han var 4 mnd uten særlig problemer. Vi la han på eget rom fordi han ofte våknet av oss når vi skulle legge oss eller om vi snudde oss i sengen.
Han våknet en gang om natten for å få pupp frem til han var 5 mnd. Etter det sov han natten gjennom.
Han sover enda godt på natten og sover mye bedre når han sover på eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lå på eget rom fra han var tre uker gammel. Men det skal sies at han fikk flaske fra han var født så måtte uansett opp og ordne med mat. Men var ikke akkurat noen fare for å få sove uansett da han var våken / skrek opptil 18 timer i strekk de to første mnd ....at foreldre velger ha baby på eget rom eller sammen med seg selv får bli opp til hver enkelt, men egen seng er et must mener jeg .

Anonymous poster hash: d3b4a...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet på eget rom ved 4mnd, hadde aldri orket å ha baby på eget rom før det. Noen netter skal de ha mat kanskje 3 ganger og må ha smokk kanskje 5-6 ganger. Blir ikke mye søvn på deg hvis du skal stå opp 9 ganger og sitte oppreist i en stol der inne og mate.

Anonymous poster hash: 7e967...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lå på eget rom fra han var tre uker gammel. Men det skal sies at han fikk flaske fra han var født så måtte uansett opp og ordne med mat. Men var ikke akkurat noen fare for å få sove uansett da han var våken / skrek opptil 18 timer i strekk de to første mnd ....at foreldre velger ha baby på eget rom eller sammen med seg selv får bli opp til hver enkelt, men egen seng er et must mener jeg .

Anonymous poster hash: d3b4a...0d7

Hvorfor det? Samsoving anbefales av helsestasjon. Det forebygger krybbedød forutsatt at visse kriterier innfries som at ingen av foreldrene røyker, baby har egen dyne etc. Har ikke samsovet selv, klarer det ikke, men bare lurer på hvorfor du mener det er et must for alle?

Endret av Teriyaki
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er møkk slitsomt og vanvittig irriterende å måtte forlate sengen et utall gangen iløpet av natten for å bysse, mate, kose osv når man kan slippe dette ved å ha babyen i sengen sin rett ved siden av foreldresengen. Man sover dårlig nok med en baby i hus, om man ikke skal bli lysvåken flere ganger iløpet av natten.

Vitsen med babyrom er liten. Vitsen med barnerom er derimot stor, når barnet sover natten igjennom uten flere oppvåkninger.

Dette!

Jeg hadde blitt (enda mer) ravende gal og hatt et (enda mer) gigantisk søvnunderskudd av å måtte fysisk gå rundt i huset hver gang Liten våknet de første 5 månedene. Med baby i hus vet man å verdsette den søvnen man kan få, er min erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig mye mindre stress å ha babyen på foreldrene sitt rom. Derfor. Jeg gidder ikke fly rundt på natta. Bedre å ha babyen nær, så verken mor eller baby behøver å våkne helt opp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har sovet i egen seng rett ved siden av min seng de første 9 månedene. Syns det er enklest sånn når de skal ammes om natten, for da slipper jeg å gå ut av sengen. Bare løftet de over i min seng, ammet, løftet tilbake og sov videre. Når nattammingen skulle kuttes var det derimot bedre å ha de på eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, da forstår jeg mer :)

Samsoving blir det ikke, men setter da babykurven inn på vårt rom den første tiden.

Anonymous poster hash: e199f...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste er 7 mnd og spiser fortsatt en gang om natta. Når hun slutter med det, får hun eget rom. Med første flyttet vi baby på eget rom da hun var 4 mnd, og måtte løpe mellom rommene flere ganger hver natt. Det gidder vi ikke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da forstår jeg mer :)

Samsoving blir det ikke, men setter da babykurven inn på vårt rom den første tiden.

Anonymous poster hash: e199f...b79

Jeg skulle heller ikke samsove med mine, men har måttet gjøre det begge gangene... Begge mine to har vært helt avhengige av å ligge inntil noen på natten den første måneden for å få sove, men da har de til gjengjeld sovet ekstremt godt. Med andre ord: Samsoving var et lett valg når valget sto mellom å dele rom med en urolig baby i egen seng eller en sovende baby i vår seng. Førsteprioritet som nybakte foreldre er nok søvn, og den skaffer man seg på den enkleste måten til å begynne med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skulle heller ikke samsove med mine, men har måttet gjøre det begge gangene... Begge mine to har vært helt avhengige av å ligge inntil noen på natten den første måneden for å få sove, men da har de til gjengjeld sovet ekstremt godt. Med andre ord: Samsoving var et lett valg når valget sto mellom å dele rom med en urolig baby i egen seng eller en sovende baby i vår seng. Førsteprioritet som nybakte foreldre er nok søvn, og den skaffer man seg på den enkleste måten til å begynne med. :P

Akkurat det samme her! Etter to tre netter med mye byssing og trøsting gav vi opp. Nå slipper babyen og våkne når han spiser og sover bare videre. Babyen er jo vant til å være inni mors mage og høre hjertelyd osv, de vil ikke automatisk legges bort.

Anonymous poster hash: d73be...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke samsove, men endte opp meg å gjøre det i nesten to år :P Men gikk fint å få han på eget rom, han var selv klar for det da, og han ville det :)



Anonymous poster hash: 77a6a...f9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man skal ha ungene ut av både rom og seng omtrent fra de er født. Er bare nå i nyere tid at det er så "must" at ungene skal sove alene. I alle tider har familier delt både rom og sengeplasser hele veien, fortsatt gjøres dette i mange land og kulturer. Og det er ikke bare pga fattigdom, men for trygghet og enkelhet bl.a i spedbarnstiden. Man spør seg hvorfor så mange vestlige barn får stadig flere problemer, og jeg er sikker på at det at ungene omtrent skal klare seg selv fra de er født er en stor grunn til det (eget rom, skal ikke "skjemmes bort" med trøst og kos, ut i barnehage fra de er under året, osv..)



Anonymous poster hash: e3e84...47b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...