Løvetanten Skrevet 19. januar 2011 #61 Skrevet 19. januar 2011 Hvorfor skal det være så stor forskjell på unge alenemødre, og de som ikke er så unge? Fordi unge mødre i større grad er uetablerte og uten utdanning eller særlig jobberfaring. De har større sjans for å falle "utenfor" og bli trygde-/bidragsmottakere.
Gjest En mann Skrevet 19. januar 2011 #62 Skrevet 19. januar 2011 Sosialsystemet er laget slik at de som ikke har noe skal få hjelp, det er vel og bra. MEN noen utnytter det, dette synes de som har klarer seg selv, både kvinner og menn er urettferdig. Det er nok noen "dumsnille" menn som føler "skyld" når mor til deres felles barn klager på økonomien. Jaja de er da bare menn, en kan ikke forvente mer,de går på limpinnen gang på gang. Musejakta gir kvinner makta.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #63 Skrevet 19. januar 2011 At jeg ble alenemor i godt voksen alder og etter 16 års samliv var ikke mitt valg. Jeg vet ikke hvordan andre alenemødre har det eller hvordan de klarer å få tak i masse penger. Men jeg føler meg ikke i båsen "alenemor" dersom det betyr å sitte på ræva og få penger fra han STAT. Jeg jobber som mellomleder i et privat firma og har ok betalt. Men det betyr at arbeidsdagen ikke er over kl. 16.00, hjemmekontor og kveldsjobbing er helt vanlig. Jeg måtte ut på boligmarkedet og sitter alene med et boliglån på 2 mill. Jeg har den daglige omsorgen for 2 barn hvorav jeg har utgifter til pass til den ene. Barna er hos sin far annenhver langhelg. Jeg mottar barnetrygd for ett barn mer enn jeg har og jeg er i skatteklasse 2. Jeg mottar ikke noe bidrag fra barnas far, men han betaler noen regninger relatert til deres aktivitet samt bidrar noe til klær og utstyr. Så jeg anser meg selv ikke for å ha noe sugerør i statskassa!
Gjest En mann Skrevet 19. januar 2011 #64 Skrevet 19. januar 2011 At jeg ble alenemor i godt voksen alder og etter 16 års samliv var ikke mitt valg. Jeg vet ikke hvordan andre alenemødre har det eller hvordan de klarer å få tak i masse penger. Men jeg føler meg ikke i båsen "alenemor" dersom det betyr å sitte på ræva og få penger fra han STAT. Jeg jobber som mellomleder i et privat firma og har ok betalt. Men det betyr at arbeidsdagen ikke er over kl. 16.00, hjemmekontor og kveldsjobbing er helt vanlig. Jeg måtte ut på boligmarkedet og sitter alene med et boliglån på 2 mill. Jeg har den daglige omsorgen for 2 barn hvorav jeg har utgifter til pass til den ene. Barna er hos sin far annenhver langhelg. Jeg mottar barnetrygd for ett barn mer enn jeg har og jeg er i skatteklasse 2. Jeg mottar ikke noe bidrag fra barnas far, men han betaler noen regninger relatert til deres aktivitet samt bidrar noe til klær og utstyr. Så jeg anser meg selv ikke for å ha noe sugerør i statskassa! Det er du nok heller ikke, du er av de som går på jobb hver ovs. De fleste er nok enig med deg, at du ikke er noen byrde for noen. Flott det finne slike som deg, og det finnes flere av de. Her tenkes vel det påde som er nevnt i eksempel til TS. OBS. De aller fleste er 2 foreldre selv de ikke bor sammen, så alene/singelmor finnes det egnetlig ikke så mange av.
Gjest Ærlig Skrevet 19. januar 2011 #65 Skrevet 19. januar 2011 400 000 pluss diverse stønader og skatteklasse TO, i alle dager, og da går du i null?! DET får ikke jeg til å stemme. Da må du ha et hverdagslig forbruk som er ganske høyt, eller diverse andre smålån som kreditt osv. som du unnlater å nevne. Og tydeligvis har du ikke så dårlig råd, siden du faktisk får tatt deg ferie. Samboeren min og jeg får vårt første barn nå i slutten av mars, og ser allerede nå at vi IKKE får ferie sommeren 2011. Og en ordentlig ferie har vi aldri hatt sammen heller, i løpet av de fem årene vi har vært sammen. Jeg er ikke alenemor, men fra jeg var ti år, så bodde jeg og mine to søstre på henholdsvis seks og tolv år, alene med vår far, for mamma valgte å flytte. Han fikk ingenting ekstra, var syk, trygdet og satt med 16 000 etter skatt. DA kan du snakke om å ha det trangt. Men noen dårlig oppvekst har ikke jeg hatt av den grunn, det har bare lært meg å sette pris på de viktige ting her i livet og evnen til å jobbe for å tjene penger/klare meg selv. Men det er trist å se unge jenter, uten noe fast følge, som bevisst blir gravide, for de får en del penger. Og det er en ond trend.
Gjest Ærlig Skrevet 19. januar 2011 #66 Skrevet 19. januar 2011 Dessuten vil jeg poengtere at jeg ikke drar alle under én kam, men skiller mellom alenemødre som jobber og unge alenemødre som ser det på en enkel løsning å få barn, fordi de er for late til å jobbe...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #67 Skrevet 21. januar 2011 Hvorfor skal det være så stor forskjell på unge alenemødre, og de som ikke er så unge? Er ikek forskjell, men er vel det at kun de unge som ikke er etablert fra før som faktisk kan overleve på overgangsstønad som hovedinntekt. Ingen jeg kjenner hadde i dag klart å gå fra samboer/ektemann og levd på overgangsstønad alene. Til det er den for lav. Det veldig mange i denne debatten glemmer er at mottakere for overgangsstønad er ekstremt liten i forhold til antallet enslige forsørgere her i landet.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2011 #68 Skrevet 22. januar 2011 Hvis TS betaler 2500 kr i mnd i studielån og har en inntekt på 12 000, så vil jeg tro at du jobber redusert (ikke 100%)? Selv har jeg utbetalt til sammen 29 000 i mnd (er "alenemor") og er slett ikke rik. Det er jo uansett dyrere å bo alene enn sammen med noen. Single folk uten barn, eller single uten hovedansvaret for barn kommer nok dårligst ut økonomisk vil jeg tro- hvis de ikke har en godt betalt jobb.
Gjest En mann Skrevet 23. januar 2011 #69 Skrevet 23. januar 2011 Hvis TS betaler 2500 kr i mnd i studielån og har en inntekt på 12 000, så vil jeg tro at du jobber redusert (ikke 100%)? Selv har jeg utbetalt til sammen 29 000 i mnd (er "alenemor") og er slett ikke rik. Det er jo uansett dyrere å bo alene enn sammen med noen. Single folk uten barn, eller single uten hovedansvaret for barn kommer nok dårligst ut økonomisk vil jeg tro- hvis de ikke har en godt betalt jobb. Single folk uten barn, eller single uten hovedansvaret for barn kommer nok dårligst ut økonomisk vil jeg tro- hvis de ikke har en godt betalt jobb. Dette har du nok helt rett i, det er de som har bosted på barna som kommer best ut. spes når de har en BF som betaler store bidrag og i tillegg følger opp på alle måter. Forøvrig kommer nå du selv godt ut(ikke rik som du selv skriver),dette pga. at du har en ok jobb og mottar jevnlig barnebidrag som har helt ok str.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2011 #70 Skrevet 23. januar 2011 Er selv enslig forsørger. Det var godt å få økonomisk støtte i starten når jeg ble enslig, takket være det fikk jeg kommet i gang med utdanning. Vi klarte oss fint økonomisk. Med "fint" mener jeg at vi holdt hodet over vannet så lenge vi bodde trangt og ikke unnet oss noe spesielt. Sønnen min nærmer seg 18 nå. Vi bor fortsatt trangt, og har aldri vært på en skikkelig ferie. Sånn i praksis er vi "to voksne" på én inntekt. Men vi klarer oss fint, da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå