Gå til innhold

Alenemor og Penger

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Alenemødre og bønder har stønader i hue og r#va! Hvis ikke alenemødre har råd til å fø ungene sine, er det ingen som har det! I tillegg lopper de eksmennene sine til skinnet!

Jeg er kvinne og flau over mine snyltene medsøstre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle alenemødre er ikke sånn, så ikke skjær dem alle over en kam nå bare fordi noen av dem gjør det:wink:

Skrevet

Sorry Henna, det er nye regler fra høsten. En alenemor vil få fullt ut og forsørgertillegg også. MEN det blir alt sammen bare lån. Det gamle var at men fikk mindre utbetalt. Nå får alle fullt opp. Og dersom du da ikke hadde rett til stipend vil dette bli omgjort til lån. Dette lånet vil være lån på lik linje med lånedelen. Det vil altså ikke bli krevd tilbake før du begynner tilbakebetalingen.

Lånet er avhengig av inntekten. Så det har ingenting å si hvor mye man tjener. Hun vil få fullt lån.

Da vil en alenemor få nærmere 100 000 i lån hvert skoleår.

Og jeg tror ikke alle mennesker er like flinke med økonomien, så noen vil nok bruke mer enn de burde, og dermed slite med høy studiegjeld i lang tid.

MEN jeg gir all honnør til alenemødre. Det er slitsomt nok å være to om omsorgen av et barn. Og når barnet er over tre år, så vil jo overgangsstøneden falle bort (med mindre du får forlenget på grunn av utdanning da), og man sitter med høyere utgifter (barn vokser og trenger mer mat, fler klær, sko osv.).

Det å bli alene med omsorgen er jo som oftest ikke noe man har planlagt. Det kan skje oss alle. Og dersom du ikke tror det skjer DEG fordi du er lykkelig sammen med den du elsker, så skaff deg en god forsikring både for deg og barnet. Man vet intet om morgendagen!

• 6 år senere...
Skrevet

Syns det er urimelig av personer som ikke har barn til å klage på de som er alene mødrene. At de får så masse penger å støtte fra trygden, at de ikke jobber å sånner ting.

Men jeg skal fortelle en ting, det er en jobb i seg selv å være en alene mor, for det vet jeg alt om. Det er masse utgifter å betale: Hus/leilighet skal betales, strøm, telefon regning, +++ andre utgifter, man skal ha mat, å i tillegg skal barnet ha det hun/han trenger, å du skal kunne ta vare på deg selv også.

Å når man er nybakt mamma til den første, skal man ikke begynne å jobbe med engang, man skal ta seg tid til å kjenne barnet, å komme seg etter en fødsel. Noen må ha en lang stund til å komme seg å noen trenger ikke lang tid, alt etter for person til person. For de som ikke har barn skal ikke engang prøve å forklare hvordan det er før at de har fått barn selv.

Alle mennesker må slite for å overleve, enten det er personer med barn eller ikke. Noen alenemødre utnytter det hele med å få penger fra trygden å bruker pengene til masse unødvendige ting, men må dere huske en ting, det er ikke alle alenemødre som er sånn. Det finnes fornuftige mennesker også.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Syns det er urimelig av personer som ikke har barn til å klage på de som er alene mødrene. At de får så masse penger å støtte fra trygden, at de ikke jobber å sånner ting.

Men jeg skal fortelle en ting, det er en jobb i seg selv å være en alene mor, for det vet jeg alt om. Det er masse utgifter å betale: Hus/leilighet skal betales, strøm, telefon regning, +++ andre utgifter, man skal ha mat, å i tillegg skal barnet ha det hun/han trenger, å du skal kunne ta vare på deg selv også.

Å når man er nybakt mamma til den første, skal man ikke begynne å jobbe med engang, man skal ta seg tid til å kjenne barnet, å komme seg etter en fødsel. Noen må ha en lang stund til å komme seg å noen trenger ikke lang tid, alt etter for person til person. For de som ikke har barn skal ikke engang prøve å forklare hvordan det er før at de har fått barn selv.

Alle mennesker må slite for å overleve, enten det er personer med barn eller ikke. Noen alenemødre utnytter det hele med å få penger fra trygden å bruker pengene til masse unødvendige ting, men må dere huske en ting, det er ikke alle alenemødre som er sånn. Det finnes fornuftige mennesker også.

Kjenner mange som er gifte som absolutt ikke har råd til å ta seg lenger permisjon enn den de har betalt for .. tror du ikke de trenger like mye tid på å komme seg og å blr skikkelig kjent med barnet sitt?

De fleste har faktisk ikke råd til annet enn den betalte permisjonen.

Skrevet

Kan dere ikke holde bitterheten for dere selv, er dritt lei av myter og fordommer mot enslige forsørgere.

Skrevet

Vil bare rette opp i en ting, samboende foreldre får ikke småbarnstillegg. kun vanlig barnetrygd og evnt. kontantstøtte.

Vil ikke gå innpå om hvorvidt jeg synes aleneforeldre får mye penger, men søsteren min er alene med barnet, og hun har aldri jobbet i hele sitt liv, likevel kunne hun gå hjemme i 3 år og hadde utbetalt godt over 20.000 i forskjellige støtter hver mnd + at hun fikk engangsstønaden før fødsel. I tillegg fikk hun plass i privat bhg, så hun fikk kontantstøtte + at en del av bhg regningen ble dekket av kommunen.

Så i dette eksempelet så hadde hun mer penger å rutte med enn det jeg og min mann hadde, og da hadde vi begge jobbet fullt i mange år....

Rettferdig?? vel.......

Gjest *nurket*
Skrevet

Noen enslige forsørgere utnytter seg dessverre av muligheten som tilbys her i Norge. Men flesteparten av oss er faktisk normalt arbeidende mennesker. Jeg hadde forøvrig aldri klart å betale alle utgiftene mine ved å leve på enslige stønader fra staten.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Alenemødre og bønder har stønader i hue og r#va! Hvis ikke alenemødre har råd til å fø ungene sine, er det ingen som har det! I tillegg lopper de eksmennene sine til skinnet!

Jeg er kvinne og flau over mine snyltene medsøstre.

Så hvis man er alenemor og jobber ræva av seg, mottar bidrag fra far som aldri ser barnet sitt, og har dobbel barnetrygd, skal man skamme seg?! Vi kan gjerne bytte et halvt års tid, så du kan få se hvordan det er...

Å måtte pante flasker for å få råd til melk og brød. Ungenes støvler er minst ett nummer for små, men de må nok vente en måneds tid før det er mulighet for å kjøpe nye. Ooooops, en uforutsett regning.....jaja, der røyk middag i en uke eller to....

Jeg har levd langt under fattigdomsgrensa som enslig mamma, student og dobbeltarbeidende i tillegg. Jeg utdannet meg nettopp fordi jeg ikke ville "snylte" på samfunnet, men klare meg selv i størst mulig grad. Blir så forbanna på folk som uttaler seg om dette, når de ikke har peiling på hvordan dette føles på kroppen.

Å ligge søvnløs hver kveld, fordi du ikke vet om du kan sette mat på bordet til ungene dine. Eller betale den neste strømregninga...da blir det mørkt og kaldt i heimen...

Gjest alenemor
Skrevet
Lottemor:

Meningen er vel at også alenemødre SKAL jobbe og ikke bare MOTTA penger.Du sier at overgangsstønaden blir borte osv. sov. Men Selvfølelig er dette både rett og rimelig.Hadde mange av disse mødrene jobbet ser jeg ikke problemet,da hadde de jo hatt en inntekt. Selv om de er alenemødre betyr det ikke at de IKKE skal jobbe.Det er når de går og ikke gjør noenting(misforstå meg rett),og plutselig har tre år gått og de ikke har penger eller jobb de får dårlig råd.

Hva med å planlegge fremtiden litt,og ikke bare tro at pengene kommer på skinner...

Nei,hardt arbeid gjelder ALLE også alenemødre.Alle som kan må jobbe for livets opphold, BASTA !!!!

Lene

Hvem er du? Pass deg så du ikke blir alene med ungene dine! Det går fortere enn du aner!

De aller fleste alenemødre jobber og klarer å førsørge seg og barna sine!

Barnetrygd får alle og bidraget er ikke mye å bli feit av!

Gjest Tynn alenemor
Skrevet
Hvem er du? Pass deg så du ikke blir alene med ungene dine! Det går fortere enn du aner!

De aller fleste alenemødre jobber og klarer å førsørge seg og barna sine!

Barnetrygd får alle og bidraget er ikke mye å bli feit av!

Det er fantastisk å være alene med ungene sine og slippe menn.

Jeg jobber fullt. Lønn er heller ikke noe å bli feit av, men hvem vil bli feit.

Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet
Kan dere ikke holde bitterheten for dere selv, er dritt lei av myter og fordommer mot enslige forsørgere.

Jeg også, som om det er noe problem å være alenemor, herregud altså.

Gjest Gjest_Pappa_*
Skrevet

Jeg er alene med min datter og begynner nå igjen som student. Tenkte jeg i den forbindelse kan dele mine erfaringer med hvordan en måned er økonomisk som student kontra når jeg var i full jobb.

Som student, og forutsatt at en går innunder kravene om overgangsstønad kan en få følgende økonomiske ytelser:

- Overgangsstønad: kroner 10 831 (må skattes av).

- Bostøtte: Veldig varierende fra person til person. Kommer an på sted en bor, utgifter til lån\husleie osv. For min del får jeg kroner 2800 med en husleie på kroner 7000.

- Barnebidrag: kroner 1280 (minstebidrag)

- Dobbel barnetrygd: kroner 1940

- Utdaningsstønad: Alt etter hvilken utdanning, men gir penger til skolebøker, skolepenger, utgifter til og fra skole inkludert vei til barnehage\sfo

- Stønad til barnetilsyn. Maks 64% av utgiftene til barnehage og sfo, i mitt tilfelle 1100 utbetalt.

- I tillegg kan en ha ekstra inntekt opp til 4000 pr mnd. Dette kan være lønn, studielån\stipend osv. Over 4000 pr mnd så trekkes det kroner 400 for hver 1000 en tjener.

Så si en jobber deltid og ender rundt 4000 pr mnd før skatt:

- Kroner 14 831 som må skattes av, så 11800 igjen av lønn + overgangsstønad.

- Kroner 1280 i bidrag + 1940 i barnetrygd + 1100 til sfo, totalt kroner 4320

- Kroner 2800 i bostøtte

Min totale inntekt blir da kroner 18920 utbetalt pr mnd.

Om en har fullt lån\stipend så reduseres både bostøtte og overgangsstønad.

Når jeg var i jobb hadde jeg 17 000 utbetalt i lønn, i tillegg fikk jeg bidrag, barnetrygd og 750 til sfo. Hadde da totalt kroner 20970 utbetalt pr mnd.

Som en ser så utgjør det for meg rundt 2000 pr mnd i forskjell mellom student og fulltidsjobb. Disse tallene lyver nok litt, for jeg mister bonus på rundt 10 000 pr år i tillegg til feriepenger. Totalt sett vil jeg anslå at jeg nå har rundt 60 000 mindre å bruke pr år som student enn som heltidsansatt, men utgiftene forblir de samme.

Så min konklusjon er; Ja,vi får mye penger som enslig forsørger, men i mitt tilfellet så vil det faktisk bli tre vanskelige år økonomisk. Utgiftene er de samme nå som før, men jeg har nå 60 000 mindre å bruke pr år, noe som virkelig merkes godt på økonomien.

Synes enkelte her inne kan holde seg for god til tåpelige kommentarer om hvor luksus det er å være enslig forsørger, hvor enkelt vi har det osv. Dette viser kun deres uvitenhet om emnet, så da er det bedre at dere lar være å kommentere noe som helst.

Enslig pappa..

Skrevet

Gjest_Pappa_/Enslig pappa

Studenter ellers må faktisk ta opp lån så jeg tror du skal være takknemlig for at du kommer inn under disse støtteordningene jeg .

Gjest Gjest_pappa_*
Skrevet
Gjest_Pappa_/Enslig pappa

Studenter ellers må faktisk ta opp lån så jeg tror du skal være takknemlig for at du kommer inn under disse støtteordningene jeg .

Har aldri klaget på disse ordningene jeg, ville bare gjøre rede på hva en får som enslig forsørger og student, slik trådstarter spør om. Men om en skal begynne å snakke om hvor luksus en har det så er der faktisk et par vesentlige forskjeller på å være alene, og å være alene med ett barn.

Er en helt alene har en ingen problem med å jobbe 2 dager i uken samt helger innimellom. Dette ville gitt meg ca 70 timer i mnd, og rundt 11 000 pr mnd før skatt. Slik det er nå er eneste gangen jeg har mulighet til å jobbe annenhver helg, noe som gir meg ca 4000 pr mnd.

En kan enkelt bo på en hybel eller i ett bofellesskap om en er alene, dette vil spart meg for rundt 3-4000 i boutgifter pr mnd. I tillegg er ofte slike løsninger inkludert strøm og internett, enda en 1000 lapp spart. Sier seg selv at når en bor med ett barn så gjør en hva en kan for at barnet skal få sitt eget barnerom osv.

En slipper unna utgifter til sfo, 1850 spart pr mnd.

I tillegg kommer utgifter som klær og alt annet ett lite barn trenger i løpet av ett år. Utgiftene her har jeg ikke noe tall på, men det er faktisk en ganske stor og betydelig utgift. Kan ikke leve på nudler og gradiosa lengre nå slik jeg kunne som student i mine yngre dager, og ett variert og sunt kostholdt koster ofte mer enn hurtigmat og "studentmat" ellers.

Venner jeg har som er student og bare har seg selv å tenke på har råd til å gå på byn 2 ganger i uken hver eneste uke, reiser gjerne på 2 ferier i året til syden osv. Dette er ting jeg aldri i livet vil få råd til nå, og er nettopp av den økonomiske grunn jeg velger å ta meg en skikkelig utdannelse nå mens jeg får støtte til det, for uten støtten hadde jeg ikke kunne vurdert skole engang.

Men for all del, jeg er veldig takknemlig for støtten jeg får de neste årene som student. På tide jeg får igjen litt av skattepengene jeg har betalt de siste 8 årene:)

Enslig pappa

Skrevet
Så hvis man er alenemor og jobber ræva av seg, mottar bidrag fra far som aldri ser barnet sitt, og har dobbel barnetrygd, skal man skamme seg?! Vi kan gjerne bytte et halvt års tid, så du kan få se hvordan det er...

Å måtte pante flasker for å få råd til melk og brød. Ungenes støvler er minst ett nummer for små, men de må nok vente en måneds tid før det er mulighet for å kjøpe nye. Ooooops, en uforutsett regning.....jaja, der røyk middag i en uke eller to....

Jeg har levd langt under fattigdomsgrensa som enslig mamma, student og dobbeltarbeidende i tillegg. Jeg utdannet meg nettopp fordi jeg ikke ville "snylte" på samfunnet, men klare meg selv i størst mulig grad. Blir så forbanna på folk som uttaler seg om dette, når de ikke har peiling på hvordan dette føles på kroppen.

Å ligge søvnløs hver kveld, fordi du ikke vet om du kan sette mat på bordet til ungene dine. Eller betale den neste strømregninga...da blir det mørkt og kaldt i heimen...

AMEN! :klappe:

• 1 år senere...
Gjest alenemor
Skrevet
Jeg har ei venninne som skal begynne på skole nå. Hun får dekka husleie, 70 eller 80% av barnehage/dagmamma, barnebidrag, barnetrygd og til livets opphold...tror det dreier seg om 800 kr dagen, kommer an på hvilken lønn du hadde når du jobba!!!

Det er JÆVLIG :evil: surt å tenke på at når du er alene med ungen, så klarer du deg økonomisk, mens vi som prøver å holde sammen må gå med kalkulator på butikken for å se om vi har råd til ditt og datt! Jeg HATER penger!!!!!

Gjest alenemor
Skrevet

Du kan jo prøve hvor gøy det er å ha alt ansvar for økonomi og barn selv,uten å ha noen å dele det med... og prøve noen uker uten å kunne få gått på do alene og så kan du kalge etterpå om hvor urettferdig det er at alenemødre får støtte og hjelp!! jeg sa det samme som deg for en stund tilbake og at det å være alenemor var null problem,men så ble jeg det selv og trekker tilbake det jeg sa! dere aner ikke hvor heldige dere er og de fleste alenemødre havner under fattig grensen her i norge... så FY til alle dere som kritiserer!!

Skrevet

Må bare si at det ikke er alle enslige foreldre som får mulighet til å studere. Tre år på overgangstønad er ikke det samme som at man kan studere i tre år. Da jeg ble alene med tre barn kunne jeg ikke beg å studere pga det ikke fantes barnehageplass å oppdrive til to barn under tre år (de opptar til sammen 4 plasser). Når jeg endelig fikk barnehageplass var det allerede gått 14 mnd av mine 3 år på stønad og noen utvidelse av de tre årene kunne jeg ikke regne med. Trygdereglene er like over hele landet men tolkes ikke alltid likt noe som gjør at enkelte kommer heldigere ut enn andre. Feks tjente jeg 17000 på en sommerjobb og for det blei jeg trekt i overgangsstønad mens ei venninde tjente over 30000 og ble ikke trekt ei krone.

Det er rimelig tøft å være enslig med barn og alene ha ansvar for at man får inn ei inntekt som er til å leve i. Er man to kan man klare å skrape sammen nok penger med å jobbe i deltidsstillinger men som enslig er man avhengig av 100% jobb og det er ikke alltid like lett når mange jobber går på både dag og kveld. Barnehage og sfo er jo bare dagtid og hvem skal passe barna på kvelden når inntekten er så lav at man ikke har råd til vintersko, støvler, tannregulering og div andre ting som tas som en selvfølge...

Gjest tidligere alenemor
Skrevet

Jeg tror at overgangsstønaden ligger på ca 10000 nå. Hun får ikke fullt lån og stipend siden hun får overgangsstønad.

Uansett er hun alene om alle utgiftene. Du burde heller være glad for at venninna di som er alene med et lite barn, IKKE trenger bekymre seg for om hun har penger til mat. Dette er en kort periode. Hun kommer til å jobbe i mange år og betale skatt. Jeg synes man skal ta imot de stønadene man kan få. Det er en rett man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...