Gå til innhold

Alenemor og Penger

Fremhevede innlegg

Gjest tidligere alenemor
Skrevet
I 1987 mener jeg å huske, stilte Hagen spørsmålet....hva skal vi gjøre med lettsindige damer.... ramaskrik ble det....

Snakker vi om jomfrufødsler her, eller er menn fritatt for alt ansvar for egne unger?;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest kvinnerkvinner
Skrevet

Jeg tenkte at jeg skulle skrive et langt innlegg og særlig påpeke at TS snakker om at Vi (altså samfunnet) skal betale alt det venninnen får som student.

Men når man er så dum at man tror samfunnet betaler bidraget fra far og når man er så dum at man tror at ikke aleneforeldre må betale tilbake studielån så er det ikke verdt det.

Jeg blir bare så ufattelig sliten av å stigmatiseres hele tiden; alenemødre er noen late drog som får alt i hendene hele tiden. Dette er ikke sant, de fleste av oss jobbet 100% i tillegg til at vi er alene om det aller meste, Mange av oss har ikke sett alle disse fantastiske fedrene som ønsker å ha som utrolig mye med ungene sine, de fleste sliter med å få far til å ha noe samvær i det hele tatt.

Jeg har jobbet hele mitt liv, studert før jeg fikk barn, jeg selv sørger for tak over hodet og mat på bordet og allikevel så er jeg lat og grådig fordi jeg får dekket 64% av SFO utgifter og fordi jeg får 900 ekstra i barnetrygd per måned. Disse tilsammen 2000 skal jevne ut forskjellen mellom en inntekt og to inntekter som de andre har og sikre ungene mine et normalt liv.

At barnas far skal være med å sørge for sine egne unger tar jeg som en selvfølge, men det er tydligvis ikke greit det heller, da er man bare en bitter x som har sugerør ned i lommeboka til x.

Jeg er så utrolig lei av å bli sett ned på når hele min tid går med på å sikre ungene mine det de trenger for å vokse opp og jeg blir lei meg på vegne av alle aleneforeldrene som jobber ræva av seg, for det vi gjør er aldri nok og det er alltid noen besserwissere som sitter og gnir seg i misunnelse uten å ha gått våre sko en eneste meter.

Noen som vil bytte?

• Liker 1
Gjest Også alenemor
Skrevet

Jeg er også alenemor og har klart det aldeles utmerket til tross for lite støtte fra far.. han betaler ikke bidrag, og har barnet annenhver helg.

Jeg har fått dobbel barnetrygd og skatteklasse to, samt fradrag og klarer meg bra økonomisk.

Men jeg har en kamerat som jeg synes mer synd på og da ser jeg hvor skjevt systemet er:

Han betaler 3 750,- i bidrag til mor, de har privat avtale. Hun er samboer (men har ikke meldt det), hun har ekstra stønad pga vanskelige barn, 3 x barnetrygd, og alle fradrag. Han har barna sine 35% av tiden.. og far får ingenting i støtte, fradrag?? Og i tillegg har han alt av utstyr til barna.. sykler, ski, alt av klær.. Moren sender ikke med noe fordi hun en gang ikke fikk alt nyvasket hjem?? Halloooo? Da begynner jeg virkelig å lure.. og hun klager hele tiden på at det er så mye utgifter...

Han har regnet på at hun får 12 000,- i i mnd (med fradrag).. samt sin egen lønn. Og da har hun ikke begynt å bruke av sine egne penger. Også ringer hun han og spør om ikke han kan være med å spleise på ting... Så noen alene mødre bruker helt klart "snille" fedre og systemet for alt det er verdt... Jeg skjønner at det koster penger å ha barn boende hos seg.. men det koster da nesten like mye for far??

ER glad jeg ikke er sånn!

Siwa.

• Liker 1
  • 1 år senere...
Gjest optimisten
Skrevet

Alle som ikke sjøl er alene med barn og ikke får barnebidrag eller har ressursterke foreldre med mye penger burde være litt mindre påståelige. Rettighetene er gode de første åra. Kjempefint. Det skulle bare mangle. Men så...

Kom å bo litt med meg. Eneste inntekten jeg har nå er barnetrygda, riktignok utvidet. Så var det det å finne en jobb som lar seg kombinere med å alltid selv måtte hente/ bringe til barnehage. Det urelukker alle jobber med skift/ turnus/ overtidsarbeid og lignende. Jeg kan tidligst fysisk der jeg bor nå være på en arbeidsplass klokka ti, og må gå før klokka to. Bor i distriktet, fordi det er billig. Har ikke råd til å flytte. Det byr på egne utfordringer å være alene. Utfordinger som penger heller ikke alltid er løsningen på, men et viktig smøremiddel for å holde folk oppegående og istand til å utøve omsorg som ingen penger kan erstatte. Veien til depresjon er kort. Det koster samfunnet jævlig mye mer.

Skrevet

Jeg blir så innmari lei av at folk i 2010 sitter og tror at enslige mødre har det så steika fett! Og ja; lettsindige er de også, får barn med hvemsomhelst for å slippe å å jobbe, og sitte på ræva å bli rik mens samfunnet betaler alt!

Tull!!!

For det første er det ikke alle som velger å bli alenemødre, barnet har vel og en far? Men det er så innmari lettvindt for menn å bli fedre...blir de lei så er det bare å stikke, ingen som stigmatiserer de. Mens mora til barnet kan ikke bare stikke, hva med barnet da?

Jeg har prøvd begge deler... Med min første ble jeg ufrivillig alenemor. Min samboer gjennom flere år valgte å gå tilbake til eksen mens jeg lå på fødeavdelingen. Han var så vennlig å komme og hente meg og barnet, for så å slippe bomben og kjøre hjem til sin eks. Dette var ikke noe JEG valgte fordi jeg skulle få så innmari mye penger! Heller tvert i mot så hadde jeg så lite penger akkurat den uka jeg kom hjem til føden at jeg hadde ikke penger til bind engang.. Han bidro heller ingenting til barnet det første året, og jeg måtte sette igang mølla med å søke overgangstønad i en sjokksituasjon.

På den tiden var jeg student, så jeg hadde ingen permisjonspenger. Pga jeg også fikk et kronisk sykt barn så ble jeg forsinket i utdanningen min og måtte leve i to år på overgangstønad.

Så det jeg hadde å rutte med var ca 7000 i overgangstønad (etter skatt), 1890 i barnetrygd, 1700 i bidrag og småbarnstillegg (tror det var ca 1000kr?). Da barnet ble et år ble det også kontantstøtte som jeg hadde i et år før barnet begynte i barnehage. Dette blir ca 12000 i mnd (før kontantstøtten kom inn), og jeg hadde 5400 i husleie, ca 1000 i mnd i strøm, i tillegg telefon og forsikringer. Bilen solgte jeg (hadde en gammel bil ikke verdt mange kronene), og kjøpte meg heller sykkel og busskort. Vi var aldri på ferier, jeg var aldri med venniner ute på byen, og den eneste luksusen jeg unte meg var å leie en film av og til..

Nå derimot har jeg vært gift i flere år, og vi har og felles barn. Har mye bedre inntekt nå, med to inntekter til å dele på utgiftene. Selv om utgiftene naturlig nok er høyere med studielån, større bolig og flere barn. Men vi har god råd, drar på ferier, ute og spiser, to biler.....

Skrevet

....dette er vel hva jeg har prøvd å belyse i lange tider....

og som jeg har sagt tidligere.... en vakker dag må pendelen svinge den andre veien...vi kan ikke holde på slik i all evighet.... damer, jeg sier det bare en gang til, dere graver deres egen grav.....

I 1987 mener jeg å huske, stilte Hagen spørsmålet....hva skal vi gjøre med lettsindige damer.... ramaskrik ble det....

Kanskje han hadde litt rett allikevel?

Waco

...irriterer meg over hva mine skattepenger går til....

Ikke glem at bak hver lettsindige dame står det en fyr og knepper på seg buksa!

• Liker 1
Skrevet

....dette er vel hva jeg har prøvd å belyse i lange tider....

og som jeg har sagt tidligere.... en vakker dag må pendelen svinge den andre veien...vi kan ikke holde på slik i all evighet.... damer, jeg sier det bare en gang til, dere graver deres egen grav.....

Kanskje han hadde litt rett allikevel?

Waco

...irriterer meg over hva mine skattepenger går til....

For en holdning du fremviser her, rett og slett forkastelig.

Du mener altså at alle enslige er lettsindige? det finnes utallige grunner at folk velger å være alene, også sykdom-har du tenkt på det?

Os er i 3 år slik at livet kan etableres med barn alene, samværsordn skal fungere osv,det er også ett forebyggende tiltak for å holde på likhet i samfunnet, det er svært dyrt å leve som singel- desto dyrere med barn, de skal følges opp.

Alle kan bli alene med barn, vi styrer ikke over liv og død, tenkt på det waco? vær glad du har en jobb og kan bidra til fellesskapet, synes du skal reflektere mer over holdningene dine, de er diskriminerende.

Skrevet

Ei vennine av meg ble enke i en alder av 35, med tre små barn. Altså alenemor.....så da vil det si at hun er lettsindig da? Siden hun valgte å gifte seg med en mann som etter noen år fikk en agressiv kreftform og døde fra henne og sine små barn... Hun mottar også stønader som enslige får...

Og for å sette det litt på spissen den andre veien; en mann jeg kjenner ble alenefar til to små da kona møtte en mann igjennom internett, og hun valgte å dra fra mann og barn for å leve med den store kjærligheten... På en helt annen kant av landet, og kuttet så og si all kontakt med barna. Denne faren ble alenefar, og hadde også alle mulige støtteordninger som også kvinner som blir alene med barn får. For å si det sånn; det var jammen ikke mange som kalte han lettsindig, snylter av staten og andres skattepenger...neida; der var heller låta; stakkars mann!! Og alle tilbød han seg sin hjelp og støtte. Hvor mange menn er der ikke i norges land og rike som gjør det samme? Stikker av fra kone og barn og er fratatt alt ansvar? Nei; da er det som det skal være da, og den stakkars kona som blir forlatt blir sett på som snylter og lettsindig!!!

Sånne utrolige gammeldagse holdninger provoserer meg noe enormt!!! Noen som har disse holdningene som har hørt om Karma? Vær forsiktig; en dag kan det være deg som er i en vanskelig situasjon her i livet.....

• 3 måneder senere...
Skrevet

Kan dere ikke holde bitterheten for dere selv, er dritt lei av myter og fordommer mot enslige forsørgere.

DET ER IKKE EN MYTE MEN FAKTA!!!

Skrevet

Hvem er du? Pass deg så du ikke blir alene med ungene dine! Det går fortere enn du aner!

De aller fleste alenemødre jobber og klarer å førsørge seg og barna sine!

Barnetrygd får alle og bidraget er ikke mye å bli feit av!

Hvis bidraget ikke er mye å bli feit av så skulle du kanskje blitt lenger på skolen, fått en bedre betalt jobb før du la deg ned på ryggen og fikk barn!!!!!!

Skrevet

AMEN! :klappe:

Dette skulle du ha tenkt på før du fikk unge! Og nå får du jammen meg værsågod og leve med det! Ingen syns synd på deg!

Skrevet

Du kan jo prøve hvor gøy det er å ha alt ansvar for økonomi og barn selv,uten å ha noen å dele det med... og prøve noen uker uten å kunne få gått på do alene og så kan du kalge etterpå om hvor urettferdig det er at alenemødre får støtte og hjelp!! jeg sa det samme som deg for en stund tilbake og at det å være alenemor var null problem,men så ble jeg det selv og trekker tilbake det jeg sa! dere aner ikke hvor heldige dere er og de fleste alenemødre havner under fattig grensen her i norge... så FY til alle dere som kritiserer!!

Er det noen som burde skamme seg så er det DEG!

Alenemødre havner ikke under fattigrensen! Det er sikkert!!!

Dere er jo eksperter på å gribbe til dere alt dere kan få av penger!

Det er da vel faen ikke andres feil for at du fikk barn uten å ha penger til ungen og attpåtil at du ikke sparte penger til ungen etter å ha fått den! SKJERP DEG!!

Skrevet

For min del er jeg litt både-og her.

For det første, så bør alle de som hater de "styrtrike" alenemødrene ta inn over seg at det er snakk om en tidsbegrenset stønad. Særlig i kombinasjon med studielån. I motsetning til feks England, der man kan motta aleneforsørgerstønad frem til ungen er 16 (det var også 10 i Norge før), så har vi faktisk en treårsbegrensning. Mao- du kan ikke pule deg rik.

Ikke at overgangsstønaden er noe å bli rik av. Men med diverse tillegg kan det nok bli en del. Jeg studerte juss med en sosionom som var dritlei av å betale ut mer enn det hun hadde i lønn, men de som får til det må være rene finansakrobatene. Studielånet må jo tilbakebetales, eller hur?

Jeg fikk det til å gå rundt som aleneforsørger. Men det var bare såvidt. En tur til Thailand kunne jeg bare ha glemt- det ble Spania fordi stemor eide hus der og far spanderte billetten. Barna fikk alltid det de trengte, men mer enn det ble det aldri.

Nå har jeg en godt betalt jobb, og er gift med en mann som tjener det dobbelte. Det slår meg at situasjonen er omtrent det samme. Nå har vi stort hus og to biler (og fire barn på SFO/barnehage), stort lån, stor strømregning, stort bidrag, stort alt...

Clouet er at om man har små barn, er det dyr. Sånn er det for de fleste. Og når det gjeøder din venninne bør du ikke misunne henne, for hun må snart nok ut i full jobb. Og har hun full jobb, reduseres nettoen betraktelig. Da er hun der hvor du er.

Skrevet

Alle dere som rakker ned på alenemødre....hva med faren til barnet? Tror dere alle alenemødre hadde planlagt å bli alene med et barn?? Hva når en sitter der gravid med et planlagt barn og barnefar plutselig finner sitt livs nye kjærlighet...? Jo,da sitter en der med barnet i magen og skjegget i postkassa... Mens far flytter sammen med sin nye dame,betaler 2000 i mnd.har to inntekter i sitt hjem og god økonomi..problem solved for han!

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Har en veninne som har gått fra forloveden sin.De har et barn på 4,5 år sammen. Hun skal bo i huset de eier sammen,men de skal betale halvparten av husutgiftene(lån etc.) hver.Dette koster henne ca.5500 i mnd. Han har flyttet inn i en leilighet ikke langt fra.

Går ut ifra hun får bostøtte(ca.1000-3500??)hun vet ikke selv heller.

Så får hun ca.1700 dekket i b.hage utgifter.

Dobbel barnetrygd.2000 (?)

Barnetrygd fra faren ca.2500.

Ovegangsstønad ca.6500.

Så skal hun studere:

Stipend og lån er på ca. 50000 i halvåret.

ca.9000 i mnd. tror jeg.

Hun sier hun ikke kommer til å klare seg økonomisk osv. og vi har regnet og regnet på dette,men HERREGUD, er dette virkelig sant. hun kommer jo til å ha ca.20000 i mnd. Dette synes jeg er MYE,men er det virkelig sant...for godt til å være sant synes da jeg.Hun jobber ikke,men skal begynne på skole til høsten.Er det VI som skal finansiere dette?eller må hun ta opp lån som alle oss andre(får håpe det)? Hun er min beste veninne,og jeg ønsker henne alt vel,men visst det er slik at staten "fråtser" ut, blir jeg nesten litt sinna....

Selv har jeg 2500 i mnd. å betale på studielånet,

12000 i inntekt i mnd.

6000 i husleie(deler 50/50 med samboeren på egen leilighet)

500 strøm

1000 tlf.

9500 i faste utgifter. Da har jeg ikke bil engang !!!!!!

Har da 2500 å leve for MAT,OSV. OSV OSV.

Hun klager osv. ,men jeg kjefter nesten på henne.Javisst er det synd for ungen osv. osv. at de går fra hverandre,men penger er noe man må jobbe for ,IKKE FÅ gratis !!

Vi har mange diskusjoner rundt emnet.

Så, er det noen som vet hva hun kommer til å få i penger osv.når hun begynner på skole?

Lene

Hei Lene.

Din venninne er jammen heldig som har en slik snill x. han vil nok det beste for både hun og barna de har sammen. Virjer som en super far på det området. krever hun mer av han,hva skjer da,konflikt? Hun kan ikke være urimlig. Hadde jeg gjort som hennes x ville jeg vært på vakt om hun begynte og klusse med nåverende avtale pga. av utgifter med hsuet 5

Kan hende han har strekt seg langt når de gjør det slik med huset,dvs ikke selge det. Spørs om hun ikke må flytte ut alikevel for å få bostøtte som student, (les nav og husbanken).

Nå eier de sikkert bagge huset sammen og da er også hennes x en part i saken.

Noen damer som skilles krever mye økomisk av x, de burde heller mere forholde seg til det de har krav på. Slik er verden,en gjør ulike valg som får følger,dette gjelde også din venninne. Tror du at om amnnen hadde studert kunne sittet med hsuet ovs. sluppet bidrag,nei han hadde opbarbeidet seg gjeld til nav.

Hun er nok noe bortsjemt din vennine selv om studier og økonomi. Boligutgifer ned tror jeg betyr at hun bor i kommunalbolig i praksis.

Skrevet

Hei,

Har en veninne som har gått fra forloveden sin.De har et barn på 4,5 år sammen. Hun skal bo i huset de eier sammen,men de skal betale halvparten av husutgiftene(lån etc.) hver.Dette koster henne ca.5500 i mnd. Han har flyttet inn i en leilighet ikke langt fra.

Går ut ifra hun får bostøtte(ca.1000-3500??)hun vet ikke selv heller.

Så får hun ca.1700 dekket i b.hage utgifter.

Dobbel barnetrygd.2000 (?)

Barnetrygd fra faren ca.2500.

Ovegangsstønad ca.6500.

Så skal hun studere:

Stipend og lån er på ca. 50000 i halvåret.

ca.9000 i mnd. tror jeg.

Hun sier hun ikke kommer til å klare seg økonomisk osv. og vi har regnet og regnet på dette,men HERREGUD, er dette virkelig sant. hun kommer jo til å ha ca.20000 i mnd. Dette synes jeg er MYE,men er det virkelig sant...for godt til å være sant synes da jeg.Hun jobber ikke,men skal begynne på skole til høsten.Er det VI som skal finansiere dette?eller må hun ta opp lån som alle oss andre(får håpe det)? Hun er min beste veninne,og jeg ønsker henne alt vel,men visst det er slik at staten "fråtser" ut, blir jeg nesten litt sinna....

Selv har jeg 2500 i mnd. å betale på studielånet,

12000 i inntekt i mnd.

6000 i husleie(deler 50/50 med samboeren på egen leilighet)

500 strøm

1000 tlf.

9500 i faste utgifter. Da har jeg ikke bil engang !!!!!!

Har da 2500 å leve for MAT,OSV. OSV OSV.

Hun klager osv. ,men jeg kjefter nesten på henne.Javisst er det synd for ungen osv. osv. at de går fra hverandre,men penger er noe man må jobbe for ,IKKE FÅ gratis !!

Vi har mange diskusjoner rundt emnet.

Så, er det noen som vet hva hun kommer til å få i penger osv.når hun begynner på skole?

Lene

Hei, Du sier din vennine har ca 20000 i mnd. er mange som ikke har mer utbet i lønn,Lån på like mye i bolig, Uten stønader,bidrag ovs.og er i jobb og som har flere barn så hva sutrer hun for, Skjønner det er hardt men hun er ikke alene, det er ikke bidragsmottakerene. klart det er noen som er bedre vant med da må de komme bed på denne jorden.

• 4 uker senere...
Skrevet

Se her, ja, akkurat den diskusjonen jeg var ute etter. Uansett hvor mye dere alenemødre vrir og venner på det, er dere utrolig heldig. Det finnes selvfølgelig forskjellige tilfeller, jeg snakker ikke om den alenemammaen med tre barn fra ti til 16 år, men alenemammaen med et barn under tre år i ung alder... Har ei søster, uten barn, som er aleine, jobber fulltid og vel så det, og som sliter i blant med å få hjulene til å gå rundt. Ikke fordi hun har usedvanlig mer lån eller alle andre eller noe. Også har vi venninnen hennes, med ei datter på to år, "ukjent" far, som lever et ganske allright liv og begymringsfullt liv, økonomisk sett. Hun sitter med de samme månedlige utgiftene på hjem, lån og bil som min søster... Allikevel, så er det altså denne venninnen som er alenemor, som har råd til å gå å kjøpe seg ny tv en måned,, en pc en annen, uten oppsparte midler. I slutten av måned, satt hun igjen med nesten 10 000 kroner til overs! Og det var ikke fordi hun var sparsom, for dama gikk ikke akkurat etter et budsjett når hun var ute og handlet! Klart, det er hardt å være alenemamma, siden man sliter å få seg et ordentlig forhold og er alene, men mange jeg vet om, går faktisk inn for å bli det, fordi det er en utvei økonomisk! Også vet jeg om ei som skrev til nav at hun ikke bodde sammen med barnefaren, enda hun gjorde, for å få mer penger enn når hun faktisk, også på papiret, bor med han. Noen er bare fullt klar over hvordan systemet fungerer, og utnytter dette til det fulle. Hører støtt "å, jeg er så sliten, å, jeg er jo alene" osv., men det er jo i utgangspunktet et valg de har tatt selv!

Et annet eksempel, er min yngre søster, en rebell som ikke har jobbet en full uke i hele sitt liv, og etter hvert funnet ut av at hun faktisk får en del hvis hun får et barn. Der sitter hun med 8-10 000 å leve for når alle utgifter er trukket i fra. Selv har jeg samboer, og så mye sitter ikke vi igjen tilsammen med når våre utgifter er trukket ifra engang! Dere alenemødre som hisser dere opp for slike innlegg som dette, kan oppriktig ikke mene at det er sånn det skal være? Jeg som ikke er alene, får ikke et år engang sammen med mitt barn med 100 % lønn, alternativet er 80 % i ett år, men det har jeg ikke råd til, så jeg må sende barnet mitt i barnehage før det såvidt har begynt å krabbe. Foreldrepengene jeg får, er beregnet på MIN INNTEKT, det jeg ærlig og oppriktig har arbeidet for de ti siste månedene.

Ikke kom her og kom her. Dere kjenner systemet nok til å ta en beslutning om å bare p*** på dere en unge, for det sikrer dere økonomisk i noen år fremover. Og da sikter jeg til de unge alenemødrene. PATETISK.

• Liker 2
Skrevet

Noen skriveleifer i blant der, men sånn går det når man blir provosert og engasjert.

Skrevet

Så mange som mener og mener og mener, og ikke aner hva de snakker om...

Jeg har prøvd begge deler, vært gift og hatt to barn, og vært alenemor for de samme to barna. Det er selvfølgelig ingen tvil om hvilken situasjon som gir den beste økonomien. Regnestykket er jo så enkelt at det er til å grine av. Hvem tror at de stønader og lettelser en aleneforelder måtte ha og motta tilsvarer enda en inntekt??

Jeg har en kurant lønn på ca. 400 000. Jeg bor i et lite rekkehus med to soverom. Jeg har boliglån på 1.6 mill. Jeg har høyere utdanning og hadde i min tid maks studielån, har nedbetalt litt på det og ligger vel nå på noe sånt som 250 000.

Jeg mottar ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn, samt bidrag. Pluss at jeg er i skatteklasse to. Jeg går i null så godt som hver eneste måned, og det er bare takket være feriepenger, hjelp fra foreldre og det at jeg pleier å få igjen litt skattepenger, som gjør at ungene og jeg har mulighet til å reise på ferier.

Jepp. Lukrativt.

Skrevet

Hvorfor skal det være så stor forskjell på unge alenemødre, og de som ikke er så unge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...