Gå til innhold

Alenemor og Penger

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Har en veninne som har gått fra forloveden sin.De har et barn på 4,5 år sammen. Hun skal bo i huset de eier sammen,men de skal betale halvparten av husutgiftene(lån etc.) hver.Dette koster henne ca.5500 i mnd. Han har flyttet inn i en leilighet ikke langt fra.

Går ut ifra hun får bostøtte(ca.1000-3500??)hun vet ikke selv heller.

Så får hun ca.1700 dekket i b.hage utgifter.

Dobbel barnetrygd.2000 (?)

Barnetrygd fra faren ca.2500.

Ovegangsstønad ca.6500.

Så skal hun studere:

Stipend og lån er på ca. 50000 i halvåret.

ca.9000 i mnd. tror jeg.

Hun sier hun ikke kommer til å klare seg økonomisk osv. og vi har regnet og regnet på dette,men HERREGUD, er dette virkelig sant. hun kommer jo til å ha ca.20000 i mnd. Dette synes jeg er MYE,men er det virkelig sant...for godt til å være sant synes da jeg.Hun jobber ikke,men skal begynne på skole til høsten.Er det VI som skal finansiere dette?eller må hun ta opp lån som alle oss andre(får håpe det)? Hun er min beste veninne,og jeg ønsker henne alt vel,men visst det er slik at staten "fråtser" ut, blir jeg nesten litt sinna....

Selv har jeg 2500 i mnd. å betale på studielånet,

12000 i inntekt i mnd.

6000 i husleie(deler 50/50 med samboeren på egen leilighet)

500 strøm

1000 tlf.

9500 i faste utgifter. Da har jeg ikke bil engang !!!!!!

Har da 2500 å leve for MAT,OSV. OSV OSV.

Hun klager osv. ,men jeg kjefter nesten på henne.Javisst er det synd for ungen osv. osv. at de går fra hverandre,men penger er noe man må jobbe for ,IKKE FÅ gratis !!

Vi har mange diskusjoner rundt emnet.

Så, er det noen som vet hva hun kommer til å få i penger osv.når hun begynner på skole?

Lene

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ei venninne som skal begynne på skole nå. Hun får dekka husleie, 70 eller 80% av barnehage/dagmamma, barnebidrag, barnetrygd og til livets opphold...tror det dreier seg om 800 kr dagen, kommer an på hvilken lønn du hadde når du jobba!!!

Det er JÆVLIG :evil: surt å tenke på at når du er alene med ungen, så klarer du deg økonomisk, mens vi som prøver å holde sammen må gå med kalkulator på butikken for å se om vi har råd til ditt og datt! Jeg HATER penger!!!!!

• Liker 2
Skrevet

....dette er vel hva jeg har prøvd å belyse i lange tider....

og som jeg har sagt tidligere.... en vakker dag må pendelen svinge den andre veien...vi kan ikke holde på slik i all evighet.... damer, jeg sier det bare en gang til, dere graver deres egen grav.....

I 1987 mener jeg å huske, stilte Hagen spørsmålet....hva skal vi gjøre med lettsindige damer.... ramaskrik ble det....

Kanskje han hadde litt rett allikevel?

Waco

...irriterer meg over hva mine skattepenger går til....

Gjest Anonymous
Skrevet

Man bør huske på at studelånet også skal betales tilbake en gang, enten man er alenemor eller ei. Alle kan nå tjene opptil 100.000 uten å få redusert studielån, hvorfor skal da alenemødre få mindre enn andre.

Riktignok kan de være heltidstudenter uten å måtte jobbe i tillegg, men det er da jobb å være alene om å ta seg av et barn og. En barnløs har bare seg selv å tenke på!

Skrevet

må innrømme at jeg for noen år siden var ganske sjokkert etter at en veninne av meg, student og alenemor til to barn, brukte 25000 på å reise rundt i tailand... alle andre studenter jeg kjenner jobber ved siden av studiene og i alle ferier for å klare seg, mens hun altså kunne dra på tur, og generelt bruke feriene til å kose seg med familien sin (som student har man ofte nesten 3 mnd sommerferie)...

men vet samtidig at det er mange alenemødre som sliter veldig. synes dette burde behovsprøves i mye større grad, og at ordningene burde være tilpasset økonomien til begge foreldrene så lenge begge har kontakt med barna. kjenner flere fedre som etter bidrag og reiseutgifter sitter "skrapet" igjen, uten mulighet til å finne på noen ting når de har barna på besøk.

• Liker 1
Skrevet

Vel studielånet vil kun bli lån. Så om hun er fornuftig så setter hun disse pengene inn på konto. Hun vil jo få veldig mye lån, siden stipenddelen vil bli omgjort til lån senere på grunn av alle disse andre inntektene.

Så dersom hun ikke er fornuftig vil hun ende opp som alenemor og gjeldsslave!!

Skrevet

Om en enslig mor som lever på trygder kan betale 25 000 på en ferie vil det sikkert bety at hun er rimelig flink til å spare. I dag må en enten være reell arbeidssøker eller student for å motta overgangsstønad. Fordi stønaden nettopp ER det. En overgang. Den kan EN omsorgsperson for barnet få i tre år, og ikke lenger enn til at barnet er åtte år. Overgangsstønaden er er ikke skatte fri. Enslige foreldre topper enda listene på hvem som kommer dårligest ut økonomisk. Noen vil alltid finne en måte å tyne penger ut av den fantastiske norske stat, men folkens... kom igjen... Hvorfor er det slik at en alltid skal sette grupper opp mot hverandre?? Norge er et velferdsland. Bør vi ikke også da ordninger som gjør at en mor eller en far kan sitte med omsorgen for barnet sitt selvom h*n blir alene??

Jeg har en bror på 20 år. Han er lærling. Nylig overtok han omsorgen for sin to år gamle datter fordi barnets mor er syk. Han ville ALDRI ha klart å forsørge sin lille datter på lærling lønn. Han har knapt nok klart å forsørge seg selv på lønnen han får. Om ett år er han ferdig utdannet og tjener sine egne penger. Men i mellom tiden er han avhengig av at systemet hjelper ham litt. Hjelper ham å forsørge sin datter.

Er det så ille..??

• Liker 1
Skrevet
Hei,

Har en veninne som har gått fra forloveden sin.De har et barn på 4,5 år sammen. Hun skal bo i huset de eier sammen,men de skal betale halvparten av husutgiftene(lån etc.) hver.Dette koster henne ca.5500 i mnd. Han har flyttet inn i en leilighet ikke langt fra.

hei,

vet ikke helt om hun får bostøtte.... når deling er på denne måten.

Men ja - hun får dekket 70% av utgiftene til barnehagen (regner ikke med matpenger).

Ja, hun får dobbel barnetrygd det er riktig.

Overgangsstønad får hun som skrevet av en annen her, og den er avhengig av inntekt.

At hun skal studere og får stipend og lån har forsåvidt ingenting med barnet og den situasjonen hun er i - så dette synes jeg er urettferdig å trekke frem.

Hun vil jo også få bidrag fra far, men fra høsten av så vil dette bidraget bli regulert i forhold til hvor mye han har omsorg for barnet.

I bunn og grunn så blir ikke dette så forferdelig mye, og ikke skjønner jeg at hun er i stand til å fortsette å bo i huset ........

Du kan kanskje anbefale henne å ta kontakt med trygdekontoret å få hjelp der til de ulike støtteordningene osv, slik at hun ser hva hun vil sitte igjen med til slutt.

mvh fia

Går ut ifra hun får bostøtte(ca.1000-3500??)hun vet ikke selv heller.

Så får hun ca.1700 dekket i b.hage utgifter.

Dobbel barnetrygd.2000 (?)

Barnetrygd fra faren ca.2500.

Ovegangsstønad ca.6500.

Så skal hun studere:

Stipend og lån er på ca. 50000 i halvåret.

ca.9000 i mnd. tror jeg.

Gjest Lottemor
Skrevet

Hel enig Cassandra.....

en person som er enslig forsørger og får overgangs stønad motar max beløp på 7000

og det er lønnen......

Så får de som alle andre får som har barn undre tre år :

kontant stønad 3000kr (hvist de er hjemme med barnet)

Barnetrygd 900kr

småbarnstilegg 600kr

Barnetryg og småbanstlegget får de dobbelt opp hvist de har et barn....

og minstebidrag på 1200 kr

hvist du legger dette sammen så har du et beløp på litt over 14000 kr

detter hvist du har et barn under tre år......og dette får de frem til barnet er tre år og der etter så må de fleste i jobb og mister da 10 000kr av disse penegen.....

de får ikke lån på leilighet somregel etter nye lover og regler....

detter er ikke mye i norge i dag og det vet de fleste.....

når du har en minimums husleie på en tre roms leilighet i dag på 4-5000 kr

så skal du betale strøm og telefon bleier og mat er ikke noe serlig igjenn da......

så myten om at ensligforsørgere har det så utrolig bra økonomisk er helt feil......

det som man kan være "misunnelig" på er at enslig forsørgere får dekket skole gang og barnepass og noen får utvidet hjelp til barnet er fem år hvist de går på skole eller er unnder utdanning.....

Skrevet

detter er ikke mye i norge i dag og det vet de fleste.....

når du har en minimums husleie på en tre roms leilighet i dag på 4-5000 kr

så skal du betale strøm og telefon bleier og mat er ikke noe serlig igjenn da......

så myten om at ensligforsørgere har det så utrolig bra økonomisk er helt feil......

Jaha....ok....slik å forstå....nå skjønner jeg.

Og jeg som trodde man fikk barn når man hadde økonomi til det...

Waco

...hvor feil kan en ta....

Gjest Lottemor
Skrevet

*smiler* ja Waco du får sakt det :)

ja det er sant det at det at det er ikke så lurt å planlegge barn før man har penger til det....

så er det mye som kan gjøre at den drømmen om mor og far og barn med hus og hage og bil i garasjen går i stykker så får man hjelp så man klarer seg.....

Og slik at man har en sjangs til å kunne ha det bra og få en utdanning.....

Gjest gjest1
Skrevet

Er det jeg som er skrudd her eller? Jeg hadde ikke klart meg på 2500 kr i måneden alene, hvordan i all verden skulle jeg greid å i tillegg ha et barn å kjøpe klær og mat til på disse pengene? Synes dere virkelig at det er mye???

Det er jo som flere har nevnt her, kun i 3 år at alenemoren får denne overgangsstønaden. Nå sier jeg kanskje noe som er feil, men vil hun få denne stønaden hvis hun tar opp studielån? Trodde ikke det jeg... Eller omvendt; hun får vel ikke stipend og lån så lenge hun mottar overgangsstønad? Men i hvert fall, det er kun i 3 år, og det vil være en fornuftig investering av staten å sørge for at moren får seg en utdannelse. Hvorfor i all verden vil folk på død og liv helst ha sultne, lidende alenemødre? Det er vel et poeng at man unngår å straffe barna fordi foreldrene ikke klarer holde sammen?

Jeg synes faktisk det er merkelig hvordan folk klarer hisse seg opp over at alenemødre får hjelp, penger som i realiteten går til barn. For jo, jeg tror faktisk de fleste alenemødre er gode mødre, som ikke fester opp alle pengene de får (jfr tidligere diskusjoner her inne). Se hva som skjedde i Storbritannia da Thatcer kom til makten, og alenemødre mistet all støtte. DA ble det mye sosiale problemer da. Og det ønsker vi vel ikke?

Gjest Anonymous
Skrevet

Lottemor:

Meningen er vel at også alenemødre SKAL jobbe og ikke bare MOTTA penger.Du sier at overgangsstønaden blir borte osv. sov. Men Selvfølelig er dette både rett og rimelig.Hadde mange av disse mødrene jobbet ser jeg ikke problemet,da hadde de jo hatt en inntekt. Selv om de er alenemødre betyr det ikke at de IKKE skal jobbe.Det er når de går og ikke gjør noenting(misforstå meg rett),og plutselig har tre år gått og de ikke har penger eller jobb de får dårlig råd.

Hva med å planlegge fremtiden litt,og ikke bare tro at pengene kommer på skinner...

Nei,hardt arbeid gjelder ALLE også alenemødre.Alle som kan må jobbe for livets opphold, BASTA !!!!

Lene

Skrevet

Jeg er litt enig med siste innlegg her. Jeg tror holdningene til folk henger igjen fra før lovendringen.

Her jeg bor er det en stor prosentandel av alenemødre. Tidligere fikk disse overgangsstønad til barnet var ti år, veldig ofte kom det et nytt barn i et ustabilt forhold rett før overgangstønaden opphørte. Her er heller ikke leieprisene så høye som i sentrale strøk, og når de da hadde råd til to fester annenhver helg reagerte folk. Dette har nå endret seg, og jeg tror flere alenemødre er mer bevist sin livssituasjon, og gjør mer for selv å bedre situasjonen.

Likevel må jeg si at det stikker litt når jeg som gift ønsker å studere. Jeg får ikke støtte til noe utover vanlig stipend og lån, men jeg blir trukket for min manns inntekt.

Vi har to barn, som trenger pass, og da har jeg rett og slett ikke råd til å studere, da vi er avhengig av en viss inntekt fra meg. Jeg vil ikke ta fra studerende eller andre alenemødre noe, men kunne gjerne ønsket kanskje lavere barnehagepriser for ALLE studenter.

Bare noen løse usammenhengende tanker fra meg som foreløpig har slått fra meg å studere.

Skrevet

Trukket for din manns inntekt??? Ja du blir trukket i forsørgerstipendet fordi han klarer å forsørge seg selv!!

Du blir også trukket i forsørgerstipend for barn, fordi han skal forsørge dem.

Men du mottar det samme som enhver enslig student gjør!

De nye reglene for studielån gjør at en alenemor vil få fullt opp med lån/stipend i første omgang. Men så vil stipendet bli omgjort til lån på grunn av inntekten (overgangsstønaden). Da vil hun sitte igjen med nærmere 100 000 i LÅN per studieår. Ergo vil de fleste bli gjeldsslaver etter tre år med studier og overgangsstønad. Jeg misunner dem ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Diddi.

Kan du forklare hvorfor det samlete stipend/lån blir omgjort til kun lån når man mottar full overgangstønad. Trodde ikke full overgangsstønad oversteg inntektsgrensen på 100.000...eller tar jeg helt feil?

Alenemødre/-fedre som studerer trenger vel ikke å bli gjeldsslaver noe mere enn andre studenter. Man er vel litt fornuftig når man tar utdanning, og uansett så må det vel være bedre med utdanning enn uten!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er alene med 2 barn og har fått innvilget overgangsstønad dette året fordi et av barna mine trenger mye oppfølging av meg da hun har noe som kalles emosjonelle adferdsvansker.

Jeg eier en 4-roms leilighet som jeg betaler 5600kr. pr. mnd. på i lån. Husleia her er på 3100kr. pr. mnd. Strømmen er på 800kr. pr. kvartal. Sfo regninga er på 1400 kr. og barnehageregninga er på 775kr. (nå som jeg kun mottar overgangsstønad.) Dette er faste avgifter som utgjør ca. 11.125 kr. pr. mnd.

Jeg får utbetalt følgende: Overgangsstønad kr. 8800, barnetrygd kr. 2900 og barnebidrag kr. 2600. Det utgjør da tilsammen 14.300 kr. pr. mnd.

Så når jeg har betalt alle faste avgifter, sitter vi igjen med ca. 3175kr. som vi da skal ha til telefon, mat, klær m.m.

Jeg får utbetalt bostøtte hver 4. mnd. som utgjør ca. 7000 kr. Vi klarer oss bra og så lenge vi har tak over hodet og mat i skapet så har vi det fint. Men jeg ser fram til den dagen jeg kan begynne å jobbe igjen.

Når det gjelder å tenke seg om med hensyn til økonomi o.s.v. før man får barn så må jeg bare si at da elsdte barnet mitt ble født bodde far og jeg sammen. Jeg var under utdanning og han hadde en godt betalt jobb, men etter andre mann ble jeg alene, jobbet, men måtte slutte pga. at jentungen trengte min oppfølging hjemme. Så ikke alt blir som planlagt selv om det meste er tilrettelagt.

Skrevet

Dette er fra Lånekassens sider:

6 FRÅDRAG I STIPEND

6.1

Utdanningsstipend og forsørgjarstipend kan bli reduserte på grunnlag av inntekta til søkjaren. Har søkjaren ei personinntekt over kr 100 000 ved skattelikninga for det året støtta blei tildelt, blir stipenda reduserte med 60 prosent av inntekt over grensa. Dersom søkjaren har fått støtte i 7 månader eller mindre i eit kalenderår, blir inntektsgrensa heva til kr 250 000.

For søkjar som mottek trygd eller pensjonsytingar, blir stipendet redusert når trygd eller pensjonsytingar er over kr 53 500. Dersom søkjaren har fått støtte i 7 månader eller mindre i eit kalenderår, blir grensa heva til kr 150 000.

Overgansstønad er trygd/pensjon. Derfor er det kr 53500 som gjelder.

Jeg sier bare at dersom man ikke er fornuftig, så ender man lett som gjeldsslaver. Man får jo ikke så mye mer utbetalt når man en gang begynner å jobbe. Og dersom man da sitter igjen med studielån på nærmere 300 000, så sliter mange.

At det finnes SVÆRT MANGE som bruker litt mer når de har pengene på konto er vel ingen hemmelighet!! Men de som er disiplinerte og klarer å la lånet stå på konto til studiet er ferdig, uten å bruke mer enn strengt tatt nødvendig. For DEM er det en gullgruve.

Utdanning er IKKE det samme som å være fornuftig.

Skrevet

Også må dere huske på at kontantstøtte, småbarnstillegg og barnetrygd er noe alle får, ikke bare alenemødre.

Og hun har rett på alt dette uansett hvordan man vrir og vender på det.

Og studielånet må betales tilbake og da.

Jeg har ikke mye peiling på dette, men jeg synes det er grådig mye nedrakking av alenemødre.

3 av tingene de får, får jo vi også.

Vi har like mye som din venninne i mnd og vi klarer oss fint.

Og da har vi to barn, en inntekt OG bil....

Når man blir alene, så må man tenke litt mer økonomisk, for da har man ikke to inntekter. Man får ikke mer enn man har rett på.

Skrevet

Hei!

Vil bare rette på noen tall her. Overgangsstønaden ligger på 7918 kr,

barnetrygd og småbarnstillegg på 3250 kr og dekt barnetilsym med 70%.

I tillegg til bidrag, kontantstøtte..

Det er nesten sånn at systemet er for alenemødre, når man ser hvordan de får sydd puter under armene.. Er man ung og har barn lønner det seg ikke bestandig å bo sammen..

Man får forresten ikke fullt stipend /lån av lånekassen som alenemor. De nye reglene er at du kan tjene/få trygd inntil 52 000 kr året. Får man overgangsstønad vil dette overskride 52 000 året.

Var alenemor for en periode og merket jo at det kom mer inn på kontoen enn tidligere. Men en blir jo også alene om husleie og alle andre utgifter.

Fråtset ikke akkurat i penger men klarte meg bra.

Er selv student og har husleie på under 4000 kr. Hvordan venninen din vil være i stand til å klare en så høy boutgift kan jeg ikke skjønne, av egen erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...