Gå til innhold

Lommemannen løslates nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

USA er jo et skrekkens eksempel, der regjeringen ofte forsøker å omgå den demokratiske kontrollen med utforming av lover, gjennom å utnevne høyesterettsdommere. Nå er det amerikanske systemet litt spesielt i og med at høyesterettsdommer gir en sterk presedens som man ikke kan se bort fra i andre saker. Eksempelvis så er så vidt jeg husker den amerikanske abortloven avhengig av en konkret høyesterettsdom. Uten at jeg husker detaljene der.

Slik er det i Norge også. Rettspraksis er en bindende rettskilde som andre jurister og lavere domstoler må forholde seg til i etterkant. Også her er det mange lovbestemmelser som må forstås på en bestemt måte fordi Høyesterett har lagt et konkret tolkningsresultat til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er det i Norge også. Rettspraksis er en bindende rettskilde som andre jurister og lavere domstoler må forholde seg til i etterkant. Også her er det mange lovbestemmelser som må forstås på en bestemt måte fordi Høyesterett har lagt et konkret tolkningsresultat til grunn.

Jada, men regjeringen kan ikke "salte" med å utnevne høyesterettsdommere på politisk grunnlag. Dvs, det er jo "Kongen i Statsråd" som utnevner høyesterettsdommere, men så vidt jeg har forstått, så gjøres det vanligvis etter en innstilling fra Høyesterett selv, og en vurdering av et instillingsorgan, for å redusere faren for at man får en Høyesterett som er farget av partipolitiske hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...