Gå til innhold

hvordan føles rier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har termin om par dager..føstegangs.. lurer på hvordan rier føles, utenom vondt. Trenger mer detaljer.. har hatt mensmurringer hver dag nå og kynnere blitt mer og mer ubehagelig de siste ukene.. kynnerene er blitt så kraftige at det noen ganger er vanskelige å puste.magen strammer seg samtidig som om det er noe som sparker mot hjertet/brystet i den tiden..det er skikkelig vondt, og veldig vanskelig å puste..

Men.hvordan er rier?? Skal det gjøre vondt i øverste del av magen, i midterste del ved navlen, nederst ved bekkenet, eller på siden av magen..? Har i de siste timene vondt i ryggen! Dette er ikke mensmurringer, da det er en annerledes følelse..det svir/stikker litt i ryggens nedre del ved bukselinningen..

Hvordan er deres rier?? Kan også si at kynnerene er mye mye hyppigere nå.. pleier å komme 8-9ggr om dagen.og oftere denne uken. Men i den siste timen så har denkommet sånn ca2 ggr hver 5min.men ikke vondt, bare veldig ubehagelig og vanskelig å puste da magen blir hard og "dyttes" opp mot brystet/hjertet...føles det som....

Anonymous poster hash: b0f45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å beskrive. Klarer ikke beskrive sterke rier, men svake rier kunne minne litt om sterke menssmerter, men som hadde en litt annen lokalisasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som veldig sterke menssmerter, og etterhvert følte jeg det som en konstant krampe i korsryggen og nederst på magen. Vanskelig å forklare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

For meg var det konstant krampe som i et avgrenset belte nederst på magen, og et kraftig trykk i hele ryggen nedadgående mot bakenden(eller; det var jo babyen og ikke riene kanskje).

Når de ble sterkere skalv jeg intenst og hadde intens brennende følelse ned til lårene fra hoftene(stoppet ca ved første halvdel av lår). Var veldig vanskelig å konsententrere seg om pust og slikt som ved svakere rier.

Minnet ingenting om menssmerter for min del, og jeg har hatt relativt kraftige smerter før i den forbindelse.

Kynnere hadde jeg er over nesten hele magen, eller lengre oppe. Først i fødsel kjente jeg at det virkelig ikke var å ta feil av.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det KAN også føles i ryggen..?? Menssmertene mine er veldig kraftige.. i det siste har jeg kun hatt mensmurringer, som er 2/10 del av menssmertene.. nå har jeg en sviende stikkende smerte i ryggen men likevel ikke sterk nok som menssmerter.. og ingen smerter i magen.. kanskje dette er åpningsstadiet, det er lov å håpe..

Anonymous poster hash: bbec3...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske forskjellig. Noen har rier i ryggen, noen i mage, lår osv. Jeg kjente ingenting i ryggen, men ekstremt sterke menssmerter i mage og underliv. Etterhvert brennende følelse nedover lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det kjentes ut som ekstremt sterke menssmerter, som jeg sa til mannen min "it feels like period pains on steroids" :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Så det KAN også føles i ryggen..?? Menssmertene mine er veldig kraftige.. i det siste har jeg kun hatt mensmurringer, som er 2/10 del av menssmertene.. nå har jeg en sviende stikkende smerte i ryggen men likevel ikke sterk nok som menssmerter.. og ingen smerter i magen.. kanskje dette er åpningsstadiet, det er lov å håpe..

Anonymous poster hash: bbec3...b44

Det kan være det ja.

Selv hadde jeg konstant vondt og sterke mensaktige smerter/følelse av knivstikk i underlivet/ryggvondt i ca 3-4(vondere enn kynnere osv-type holde på å falle sammen av smerter og måtte puste dypt/tårene kunne presse på/vanskelig å snakke) uker i strekk før fødsel måtte igangsettes, så ikke alle smerter leder noen vei.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kynnerene var mye vondere enn riene jeg hadde de første timene.

Jeg hadde også gått og lurt på hvordan jeg vet forskjellen, pga at jeg alleredehadde hatt kraftige kynnere et par uker før fødsel. Men så fort jeg fikk enn rie så merket jeg det. Det var på en måte som en varm forsiktig bølge gjennom kroppen de første par gangene, og helt ærlig så tok det meg et par timer før riene ble vondere enn kynnerene.

Jeg har også til vanlig så menssmerter at jeg omtrent svimer av, så jeg synes også det tok en stund før det lignet noe særlig på de menssmerter jeg har.

Anonymous poster hash: 5fbe8...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det bare er et år siden jeg fødte og hadde en fantastisk opplevelse med vonde, gode rier så kan jeg ikke forklare! De første koseriene minnet ikke om menssmerter for meg, og jeg var heller ikke i tvil da det eskalerte. Dette var virkelig rier.hadde hatt lurerier et par ganger før fødsel, men det var, for meg, ingenting likt med da det virkelig var start på fødsel.

jeg skal etter planen føde igjen innen et par mnd, og grugleder meg til å oppleve kroppen på denne måten igjen.

lykke til! :)

Anonymous poster hash: ae7e9...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det føltes som sterke menssmerter, og hos meg var de lokalisert nederst i magen. Jeg gikk med murringer et dag eller noe, og på natta startet riene. I Glad likevel

Til tross for stort plaster i ansiktet, så er lille A like glad:)

Tror han plages av noe, han sover svært urolig...jeg gikk med murringer en dag eller noe, og deretter startet riene på natta. I det de startet var det ikke tvil i min sjel om at dette var rier - ikke pga smerter, men fordi de på en måte fløt inn, og fløt ut, som en bølge. I starten var det ikke vondt, mer irriterende...

Når riene senere ble veldig sterke, kjentes det som en sviende krampe, fremdeles nederst i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok veldig fra person til person. Jeg hadde vondt i korsryggen (noe som jeg har pleid å ha jevnlig gjennom hele livet). Skjønte ikke at det var noe på gang før etter jeg hadde hatt fostervannslekkasje i ca 12 timer. Da dro jeg til jm å fikk testet meg for det. Kjørte deretter til sykehuset. De tok ctg å spurte om jeg hadde rier. "Nei" svarte jeg. Ungen ble født 90 minutter senere. Kom på fødestuen 45 minutter før ungen var ute med 8 cm åpning.

Ei veninne derimot rådet meg til å vente lengst mulig etter første tegn da hun hadde måtte vente i ca 48 timer fra hun kom på sykehuset til hun var i aktiv fødsel. Da vi har 2 timer å kjøre hadde jeg ikke rukket det om jeg hadde hørt på henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en av fødslene utbrøt jeg "Det føles som om det rives et hull inne i magen min!". Og det er vel i grunnen ganske riktig, det :ler:

Det føles nok ganske forskjellig fra person til person. For min del er det intenst vondt nederst i magen, rundt livmorhalsen, i starten. Etter hvert som det skrider frem får jeg ryggsmerter også, og fra overgangsfasen og utover kjennes riene i hele kroppen... Fryktelig intenst, og kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt i starten var det som lette menssmerter, men gradvis går det mot relativt heftige menssmerter. Mine rier sitter mest i korsryggen, selv om menssmertene da jeg var yngre satt mest i magen. De siste åpningsriene kjennes ut som om rumpa skal revne, men da er det nesten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det slik at jeg våknet av noe som føltes som ekstrem magekramp, da var det umulig å sove og eller ligge stille. Lå i fostestilling til jeg forstod hva det var. Når riene ble kraftigere kunne jeg ikke ligge eller sitte, kun gå å puste (i stadiet hvor de kom hvert 5 min). Men totalt overkommelig så lenge man samarbeidet med kroppen. Fortsatt magekrampe sammentrekning vondt. Lå allerede på sykehus så legen fikk sjekket hvordan det lå ann og hadde på dette tidspunkt 5cm og de tok vannet som førte til et annet smerte nivå (føltes som ting der nede holdt på å revne),og her fikk jeg hjelp av mr lystgass som var min bestevenn til jeg måtte presse. Ble satt i gang med ballongkateter som bare datt ut derfor jeg lå på sykehuset, så håpet på mirakler ila natten visst ikke ble det piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...