Gå til innhold

Sak mot barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kort fortalt.

Min samboer har ett barn på 9 år som bor i fosterhjem Han har nå gått til sak mot barnevernet for å få mere samvær med barnet. Barnevernet er selvfølgelig ikke enig i dette (Bare for å ha det sagt, så er det ikke noe galt med oss som tilsier at vi er uegnet til å ta oss av et barn) da de mener at barnet ikke er trygg nok på far. Far har kun fire samvær i året. Selvfølgelig er ikke barnet trygg nok på far, det er jo derfor han vil ha flere samvær for at de faktisk skal klare å bli kjent. Men uansett fikk brev her med en lang avhandling på hvorfor de ikke støtter forslaget på mere samvær.

Så spørsmålet mitt er: Tar fylkesnemda som regel parti med barnevernet?

Skal også sies at vi har en god advokat som akkurat har hatt en sak mot samme barnevern. Advokaten mente også at barnevernet har behandlet min samboer dårlig.



Anonymous poster hash: 00c20...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fylkesnemda er viden kjent for å lande på samme konklusjon som barnevernet. Taper man der kan man anke til tingretten og sjansen for gjennomslag er bedre der.



Anonymous poster hash: bf4dd...682
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har nå gått i bort ifra at det biologiske er det beste. Tidligere var det mye fokus på dette. Nå er barnas beste at barnet får beholde den tryggheten de har. Husk at mange barn sliter veldig før og etter besøkene hos biologiske foreldre. Synes dere skal tenke på barnet først!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bor barnet i fosterhjem? Ble det flyttet fra mor? Hvor lenge har barnet bodd der, og har barnet bodd med far? Alt dette er jo veldig viktige ting.



Anonymous poster hash: cea74...4b3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har nå gått i bort ifra at det biologiske er det beste. Tidligere var det mye fokus på dette. Nå er barnas beste at barnet får beholde den tryggheten de har. Husk at mange barn sliter veldig før og etter besøkene hos biologiske foreldre. Synes dere skal tenke på barnet først!

Barnevernet har da ikke offisielt gått bort fra det biologiske prinsippet.

Anonymous poster hash: bf4dd...682

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har bodd med far frem til neste et- årsalderen.. Nesten ingen kontakt med barnet frem til barnet var ca. 6 år.

Jeg forstår at barnets velbefinnende kommer først, men vi prøver også og tenke litt langsiktig her. Barnet vil jo også få igjen for det om h*n har et godt forhold til sin far og hans familie. Her snakker vi besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn som barnet ikke har noen mulighet til å bli kjent med. Og også etterhvert søsken når vi får barn.

Det jeg tenker mye på er. Hva når barnet blir 18 år, hva om fostermor ikke lenger har noe interesse av og følge opp barnet lengere? Da står jo barnet igjen med et veldig lite nettverk. Har hørt flere historier om dette, og må si det er hjerteskjærende.

Familien til mor er dessverre ressurs svak, så vil tro det vil være liten støtte for barnet å få der



Anonymous poster hash: 00c20...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor hadde han ikke kontakt med barnet før? Og hva er begrunnelsen til barnevernet for at de ikke vil legge opp til mer samvær. Har dere et greit forhold til fosterforeldrene?



Anonymous poster hash: cea74...4b3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig med så sjeldent samvær for barnevernsbarn. Men hvor var far i årene mellom 1 og 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig med så sjeldent samvær for barnevernsbarn. Men hvor var far i årene mellom 1 og 6?

Blir kanskje litt feil å si at det er helt vanlig, det er jo alt ettersom hvilken situasjon det gjelder.

Kjenner til mange tilfeller der barnet flytter fra mor, og far har tilgang når det passer seg.

Jeg vokste selv opp innenfor barnevernet og da kunne faren min komme på besøk de gangene det passet seg slik. Og nå jobber jeg innen det samme og sånn gjør vi det nå og. Prøver jo å fremme kontakten mellom biologiske foreldre så langt det er mulig. Og så lenge det ikke er noe som taler mot at han skal har kontakt så synes jeg det er merkelig at han har så lite samvær, og at de rundt barnet ikke prøver å legge opp til mer.

Anonymous poster hash: cea74...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet mitt er: Tar fylkesnemda som regel parti med barnevernet?

Det kommer da an på om faren er egnet til å ha mer samvære eller ikke? Det kan jo ikke vi vite.

Hvis det er så mye grunner til at faren ikke skal ha mer samvære, at det er nok stoff til en lang avhandling, så er det vel heller tvilsomt at han får mer samvære.

Og hvor var faren etter at barnet fylte ett år? Ble han fratatt barnet? Hvorfor?

Anonymous poster hash: ea4b7...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en årsak til at samboern din ikke fikk hovedomsorgen når barnemor viste seg uegnet.



Anonymous poster hash: 7f98f...890
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk catch 22 det der. Far får ikke mer samvær fordi far og barn ikke kjenner hverandre godt nok, og kan ikke bli bedre kjent fordi det ikke er mer samvær.

Når det er sagt, vil jeg tro og håpe at fylkesnemnda tar parti med barnet og tar avgjørelser som gavner barnet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din faren til barnet er ordentlig og oppegående så skal han ha rett til samvær.

Kan ikke se problemet med og få utvidet samværsrett

Har selv vært fosterbarn, ble tatt med tvang fra min mor.

Vi har en sak nå der vi prøver og komme i kontakt med våre småbrødre som bor på fosterhjem ennå ,der vi vil

bli bedre kjent med de... Det er sannelig ikke lett.

Jeg og min søster er voksne nå men vi har søsken ennå som er i forsterhjem. Vi var 5 søsken som

ble flyttet i hvert sitt forsterhjem UTEN og ha samvær med hverandre da vi var under barnehvernet.

Vi har mistet SÅ mye, barnets beste? Nå vil mine brødre vite hvem jeg er, barnehvernet har lovet mange ganger at de skal ordne et møte , men det går i glemmeboka..

Til TS, syns dere skal stå på, ikke gi dere. Tiden går fort og gutten blir fort stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fylkesnemda skal ta barnets parti, ingen andres.

Et viktige aspekter her, er: hvorfor har ikke far hatt samvær mellom 1 og 6 år?

Tenk på at dette barnet har vokst opp hos andre, som han nå anser for å være sine foreldre. Han kan ikke huske at han har bodd emd mor eller far.

Det eneste viktige spørsmålet her, er egentlig: Vil økt samvær være bra for barnet?

Dette er ikke en sak hvor dere skal "stå på krava", dette er en sak hvor alle involverte skal ha barnets beste i fokus, ingenting annet. Ellers synes jeg det er flott at far nå ønsker samvær med sønnen sin, og for sønnen er det antagelig positivt.

Jeg har tilgode å ha vært borti fosterbarn som blir ditchet så fort de fyller 18, altså, så jeg tror ikke dere skal bekymre dere over det. Husk, han har vært hos dem fra han var liten, og for dem er han som deres egen. :)



Anonymous poster hash: eed52...faf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var far de fem årene han ikke hadde kontakt med gutten sin? Hvorfor overtok ikke far omsorgen for gutten da mor ikke klarte omsorgen? Dette er spørsmål Fylkesnemnda kommer til å undre seg over. Tingretten og lagmansretten kommer til å stille spørsmål om det samme om saken går så langt - og svaret bør jammen være godt!

Hvorfor er det barnets beste å ha mer samvær med et fremmed menneske? For denne gutten er samboeren din en fremmed. Han har knyttet seg til andre omsorgspersoner og det er det som skal tas hensyn til - ikke at din samboer først nå er klar for å være far. Denne lille gutten skal ha kjennskap til sin biologiske far og mor, og av den grunn har din samboer ikke mer samvær.

En oppegående og omsorgsfull far hadde tatt ansvar for barnet sitt da mor mistet omsorgen, han hadde ikke kommet luskende etter fem år for å be om mer samvær. Han har ikke barnets beste i fokus, men egne behov!

Anonymous poster hash: 4027f...8c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...