Gå til innhold

Når er man for gammel til å få barn, synes DU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke man bør være stort eldre enn 35 ideelt sett. Mine foreldre er (snart) 61 og 59, og broren min fyller 23 i år. Selv er jeg 27, og synes igrunnen min alder er det eldste de burde fått, det til tross for at mine foreldre er langt sprekere enn mange som er 10-12 år yngre enn dem!

Selv ønsker jeg å få mitt siste barn senest når jeg er 33. Har mastergrad og håper å få første barn rundt 29.

Presiserer at dette utelukkende er -min- mening. :)

Endret av Cle0patra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du skille korrelasjon og konsekvens. IVF er dyrt i USA, og må som regel betales for selv. Hvilket betyr at godt voksne kvinner som får barn som regel er del av en liten, ressurssterk elite. Mange har også ventet med barn fordi de prioriterer karriere, hvilket igjen er et signal om hvor i samfunnet man står. I amerikansk helsevesen, enda mer enn i Norge, får du det du betaler for. Jo mer velstående, jo lengre forventet levealder. Disse kvinnene ville sannsynligvis levd lenge uavhengig av når de fikk barn og hvor mange. Hva man kan betale for trumfer i stor grad mindre forskjeller i livsstil. Barnefødsel tærer på kroppen og det å oppdra småbarn er stressende. Selvsagt er det store individuelle forskjeller i kvinners fysiske form. Men jevnt over går helsen nedover, energinivået går nedover og man opplever i storre grad slitasje, ryggplager osv. Kvinner kan få barn når de vil for min del. Men jeg synes det blir å dra det for langt å legge det frem som om det er fordelaktig å presse graviditet til punktet der kroppen nesten sier stopp. Media legger dette kun frem fra en side og veldig mange kvinner har ekstremt dårlig begrep om realitetene rundt fertilitet. Anonymous poster hash: 08329...1fb

Det er helt garantert slik at de kvinnene som allerede har levd til de var 100, ikke har gjennomgått IVF. Verdens første prøverørsbarn ble født på slutten av 70-tallet. Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mitt første barn nå når jeg er 29. Utrolig sliten med nattevåk og passe på baby konstant. Så tror ikke jeg skal gå igjennom slik helvete igjen etter 35.men absolutt ikke etter 40.

Anonymous poster hash: a8bd0...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er 60-70 så vil man jo sannsynligvis dø før barnet er voksen nok til å ta vare på seg selv, så gjerne før det.



Anonymous poster hash: 069b6...a8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del vil jeg ha de barna jeg skal før jeg er 40, ellers tror jeg at jeg kommer til å la være å få barn.

Men jeg tenker ikke så mye over det med andre.

Har selv en far som var over 40 da jeg ble født, og tenkte aldri over at han var eldre enn andre fedre før ei jente i klassen påpekte at pappaen min var like gammel som bestefaren hennes hehe!

Men han var mye mer aktiv og stilte mer opp enn mange av de yngre fedrene, så det har nok mer med typen å gjøre.

For han jobbet også fullt og hadde en hektisk hverdag, men tok seg likevel tid til å være foresatt på håndballcuper, dugnad på skolen og var aktiv sammen med meg og søsknene mine :)

Anonymous poster hash: d358a...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at etter 36 år aå er det større sjanse for genfeil noe vi har dessverre fått oppleve...

Anonymous poster hash: 55b6f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...