Gå til innhold

Lim til sofaen hver eneste jævla kveld - utslitt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter er snart 7 uker på vei og jeg har raynauld fenomen.

Hun maser stadig etter melk fra ettermiddag og utover kvelden - natt ca 12-01.

Hver kveld/sosial. Ødelegger meg psykisk og utmattelse , også vanskelig å gjøre noe jeg vil om kvelden. Jeg bare gråter og gråter :(

Hun får mat hver ca 3 - 31/2 time og en mme om kvelden :(

Har dere lignende opplevelse? Eller maser ikke babyen når er mett ?

Anonymous poster hash: 60963...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på det er mat hun vil ha og at det ikke er sugebehov?

3-3,5 time er vel vanlig da:)

Anonymous poster hash: 101ff...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det er mat hun vil ha og at det ikke er sugebehov?

3-3,5 time er vel vanlig da:)Anonymous poster hash: 101ff...103

Hun liker ikke smokk :(

Puppene er slappe fra ettermiddagen . Redd at hun ikke får nok mat :( smatter ofte på hendene sine

Anonymous poster hash: 60963...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Smatting generelt er ofte et tegn på sult og/eller sugebehov, men kun smatting på hender kan vøre generelt sugebehov og da kan smokk hjelpe. Har du prøvd litt ulike typer?

Dette er forresten helt vanlig, og om du merker at hun virker mer tilfreds lengre etter å ha fått mme som tillegg kan det hende du har for lite næring i melken.

Ellers ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen og bedt om å få snakke med psykiatrisk sykepleier. Det er normalt å ha det tøft i barseltiden, men du trenger nok noen å snakke litt med.

Etter 7 uker bør den helt vanlige nedturen ha gått over dersom man ikke har noen former for ytterligere nbedstemthet/fødselsdepresjon e.l.

Er barnefar i bildet, eller andre familiemedlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raynaulds fenomen får du jo fordi babyen har feil sugetak. (Jeg fikk det selv med førstemann). Hvis du ammer over lengre tid ned feil sugetak blir brystvortene tilslutt så irriterte og sensitive at de blir ømme og hvite (Raynaulds). Jeg fikk tilslutt orden på sugetaket da min førstefødte var nærmere 2 måneder, og etter det ble det smertefritt å amme (og jeg ammet ham til han var 16 mnd). Med de to neste barna fikk jeg til rett sugetak fra mye tidligere etter fødsel, og fikk derfor heldigvis ikke Raynaulds igjen.

Dra på ammepoliklinikk e.l. og få SKIKKELIG hjelp (ikke bare spør helsesøster, de har som oftest alt for dårlig kompetanse på amming) til å legge babyen til brystet. Ellers vil dette ikke gi seg, og du kommer antakelig ikke til å orke å fortsette å fullamme til babyen er 4-6 måneder...

Anonymous poster hash: 9e343...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raynaulds fenomen får du jo fordi babyen har feil sugetak. (Jeg fikk det selv med førstemann). Hvis du ammer over lengre tid ned feil sugetak blir brystvortene tilslutt så irriterte og sensitive at de blir ømme og hvite (Raynaulds). Jeg fikk tilslutt orden på sugetaket da min førstefødte var nærmere 2 måneder, og etter det ble det smertefritt å amme (og jeg ammet ham til han var 16 mnd). Med de to neste barna fikk jeg til rett sugetak fra mye tidligere etter fødsel, og fikk derfor heldigvis ikke Raynaulds igjen.

Dra på ammepoliklinikk e.l. og få SKIKKELIG hjelp (ikke bare spør helsesøster, de har som oftest alt for dårlig kompetanse på amming) til å legge babyen til brystet. Ellers vil dette ikke gi seg, og du kommer antakelig ikke til å orke å fortsette å fullamme til babyen er 4-6 måneder...

Anonymous poster hash: 9e343...b04

Måtte søke på dette og nå skjønner jeg hvorfor ammingen gikk til hell****! Min baby fikk så feil sugetak fra start att brystvorta var helt sammenklemt/flat. De ble helt hvite og jeg gråt så tårene sprutet ved hver amming. Utenom fødsel har jeg ikke opplevd verre smerte. Ba om att helsesøster skulle observere amming og hun mente det ikke var noe feil og att det gikk seg til. Måtte slutte å amme da hun var 1 mnd for det var helt uutholdelig. Men da vet jeg det til neste unge. Er enda lei meg for att jeg ikke fikk til ammingen

Anonymous poster hash: 449d8...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte søke på dette og nå skjønner jeg hvorfor ammingen gikk til hell****! Min baby fikk så feil sugetak fra start att brystvorta var helt sammenklemt/flat. De ble helt hvite og jeg gråt så tårene sprutet ved hver amming. Utenom fødsel har jeg ikke opplevd verre smerte. Ba om att helsesøster skulle observere amming og hun mente det ikke var noe feil og att det gikk seg til. Måtte slutte å amme da hun var 1 mnd for det var helt uutholdelig. Men da vet jeg det til neste unge. Er enda lei meg for att jeg ikke fikk til ammingenAnonymous poster hash: 449d8...ffd

Så bra at mitt svar kan hjelpe noen andre :) Raynaulds er grusomt vondt, ja, jeg måtte klype mannen i hånda og skrike høyt hver eneste gang babyen skulle koble seg til fordi det gjorde så vanvittig vondt...! Orket ikke amme ute blant folk mens jeg hadde det sånn heller, for jeg greide rett og slett ikke å legge til babyen uten å skrike av smertene :(

Men heldigvis hadde jeg som sagt da lært til nestemann, og visste at alfa og omega er å få RETT hjelp tidlig nok! Så det er absolutt håp for deg også neste gang :klem:

Anonymous poster hash: 9e343...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mitt svar kan hjelpe noen andre :) Raynaulds er grusomt vondt, ja, jeg måtte klype mannen i hånda og skrike høyt hver eneste gang babyen skulle koble seg til fordi det gjorde så vanvittig vondt...! Orket ikke amme ute blant folk mens jeg hadde det sånn heller, for jeg greide rett og slett ikke å legge til babyen uten å skrike av smertene :(

Men heldigvis hadde jeg som sagt da lært til nestemann, og visste at alfa og omega er å få RETT hjelp tidlig nok! Så det er absolutt håp for deg også neste gang :klem:

Anonymous poster hash: 9e343...b04

Merket att noe var galt allerede på sykehuset. Men føler jeg ikke ble tatt på alvor der. Neste gang kommer jeg til å kreve bedre hjelp fra starten av. Blir enda trist når jeg ser ammende mødre og jenta er blitt 10 mnd. Føler flaske ble så "upersonlig" og lite kos. Så takk for att du skrev det der for det er godt å vite hvorfor det ikke gikk.

Anonymous poster hash: 449d8...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raynaulds fenomen får du jo fordi babyen har feil sugetak. (Jeg fikk det selv med førstemann). Hvis du ammer over lengre tid ned feil sugetak blir brystvortene tilslutt så irriterte og sensitive at de blir ømme og hvite (Raynaulds). Jeg fikk tilslutt orden på sugetaket da min førstefødte var nærmere 2 måneder, og etter det ble det smertefritt å amme (og jeg ammet ham til han var 16 mnd). Med de to neste barna fikk jeg til rett sugetak fra mye tidligere etter fødsel, og fikk derfor heldigvis ikke Raynaulds igjen.

Dra på ammepoliklinikk e.l. og få SKIKKELIG hjelp (ikke bare spør helsesøster, de har som oftest alt for dårlig kompetanse på amming) til å legge babyen til brystet. Ellers vil dette ikke gi seg, og du kommer antakelig ikke til å orke å fortsette å fullamme til babyen er 4-6 måneder...Anonymous poster hash: 9e343...b04

Ts her

Jeg skal ta kontakt med ammehjelpen på sykehuset , ønsker å få slutt med tullet . Ønsker å se amming som en positiv opplevelse ;) tusen takk for håp !

Anonymous poster hash: 60963...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatting generelt er ofte et tegn på sult og/eller sugebehov, men kun smatting på hender kan vøre generelt sugebehov og da kan smokk hjelpe. Har du prøvd litt ulike typer?

Dette er forresten helt vanlig, og om du merker at hun virker mer tilfreds lengre etter å ha fått mme som tillegg kan det hende du har for lite næring i melken.

Ellers ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen og bedt om å få snakke med psykiatrisk sykepleier. Det er normalt å ha det tøft i barseltiden, men du trenger nok noen å snakke litt med.

Etter 7 uker bør den helt vanlige nedturen ha gått over dersom man ikke har noen former for ytterligere nbedstemthet/fødselsdepresjon e.l.

Er barnefar i bildet, eller andre familiemedlemmer?

Ja , har prøvd 3 ulike typer.

Det er sjeldent hun liker men får bare prøve frem.

Jo barnefaren er med i bildet men det er kvinner som gjennomgår mest ;)

Anonymous poster hash: 60963...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser hun hver 3. Time? Hva er masete med det? Eller vil hun ha oftere men du venter 3 timer?

Endret av sjøhest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser hun hver 3. Time? Hva er masete med det? Eller vil hun ha oftere men du venter 3 timer?

Altså frem til ettermiddagen , etter det konstant til kvelden :(

Anonymous poster hash: 60963...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså frem til ettermiddagen , etter det konstant til kvelden :(

Anonymous poster hash: 60963...495

Det er helt normalt så tidlig. Alle jeg kjenner med barn satt klistret i sofaen hele kvelden den første tiden. Men har du smerter bør du oppsøke hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at de bruker kvelden til å "spise seg opp" før natta. jeg sleit også med amminga i starten (av andre grunner enn deg), men etter to måneder begynte det å gå bedre. Nå er han tre måneder og endelig begynner amminga å bli en koselig stund hvor jeg kjenner nærhet med babyen og ikke bare stresser og gråter over problemene. Så hold ut hvis du kan, det blir bedre! Men det er helt sikkert lurt å søke hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ammet også veldig mye om kvelden. Innimellom var det bare å sette seg til i sofaen og omtrent bli der til klokken var 22-23.

Tror det regler vanlig og en periode..

Jeg var visst sånn jeg også, så mamma fikk aldri gjort noe mellom kl 17-23 for da han jeg på puppen. Jeg var visst helt ekstrem da jeg omtren var stolt som klokka og drev på sånn lenge. Ingenting galt og jeg fikk nok mat.

Anonymous poster hash: 33990...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rundt 6 uker er vel den mest kjente/vanlige økeperioden, og da er det helt vanlig at baby er limt til brystet. Husk at alt er etterspørsel og produksjon - baby trenger mer mat og må jobbe seg frem dit. Et bryst blir aldri tomt, du har produksjon hele tiden. Og bare på en time er et "tømt" bryst ca 75% fullt igjen. Den melken du har om kvelden er i mindre volum, altså mindre mengde, men den er til gjengjeld fetere og mer næringsrik. Derfor mange babyer "spiser seg opp" til natten. Kvelds- og nattamming er det som øker produksjonen best pga hormoner som dannes bedre da. Så jeg vil ikke anbefale å supplere med MME da, spesielt ikke i en slik periode. Da vil du bare forlenge den, ettersom baby ikke får økt nok selv.

Ikke meningen å virke belærende, men det er er ikke alle som vet slikt, og at det er en grunn til at baby ligger til brystet så mye - det er ytterst sjelden fordi du har for lite melk. :)



Anonymous poster hash: 7259b...1ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...