Gå til innhold

Migrene med aura-medisin?

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg får flere anfal etter hverandre, flere aurafaser, og kan ha hodepinen i 2-3 uker på det verste.

Men da bør du jo også ha noe forebyggende. Har du snakket med legen din om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, Kalevala skrev:

Men da bør du jo også ha noe forebyggende. Har du snakket med legen din om det?

Ja, det har jeg, men jeg må prøve flere triptaner først, iallefall en til. Jeg har tidigere prøvd Imigran, den var uten virkning og jeg kjente ekle bivirkninger. Nå skal jeg prøve maxalt neste gang. Virker ikke den, så blir det forebyggende, betablokkere. Jeg har tidligere villet unngå blodtrykksmedisin for lett forhøyet blodtrykk pga bivirkninger, så jeg vet ikke helt hva jeg syns om å skulle begynne på betablokkere for migrene. Men må man, så må man. En vikarlege Keg var hos nylig, sa faktisk jeg ikke burde begynne på betablokkere, pga bivirkningene. Jaja, så ikke vet jeg hva som er best. Men noe må man ta for å kunne fungere.

Dere som har greie på det; sånn rent bivirkningsmessig, hva er best å ta av triptaner ved anfall eller betablokkere forebyggende?

Og ja, jeg vet jeg er litt opphengt i bivirkninger, føler egentlig jeg har mer enn nok fysiske plager til at jeg trenger å hanskes med enda mer som kommer av bivirkninger. Men det er litt som å velge mellom pest eller kolera..

Anonymkode: b5db1...c0c

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg, men jeg må prøve flere triptaner først, iallefall en til. Jeg har tidigere prøvd Imigran, den var uten virkning og jeg kjente ekle bivirkninger. Nå skal jeg prøve maxalt neste gang. Virker ikke den, så blir det forebyggende, betablokkere. Jeg har tidligere villet unngå blodtrykksmedisin for lett forhøyet blodtrykk pga bivirkninger, så jeg vet ikke helt hva jeg syns om å skulle begynne på betablokkere for migrene. Men må man, så må man. En vikarlege Keg var hos nylig, sa faktisk jeg ikke burde begynne på betablokkere, pga bivirkningene. Jaja, så ikke vet jeg hva som er best. Men noe må man ta for å kunne fungere.

Dere som har greie på det; sånn rent bivirkningsmessig, hva er best å ta av triptaner ved anfall eller betablokkere forebyggende?

Og ja, jeg vet jeg er litt opphengt i bivirkninger, føler egentlig jeg har mer enn nok fysiske plager til at jeg trenger å hanskes med enda mer som kommer av bivirkninger. Men det er litt som å velge mellom pest eller kolera..

Du har ikke vært hos nevrolog enda, er du henvist? Jeg ser at det er deg jeg pratet med sist ut ifra det du skriver. 

Jeg går både på betablokker (Selo-zok) og toprimater (Topimax) som forebyggende, samt at jeg da tar Imigran ved anfall. Det jeg merket i starten med Selo-zok var hjertebank, men jeg hadde nøye oppfølging av både lege og nevrolog, noe jeg har hatt hele veien som nevnt tidligere, spesielt nevrolog, da legen min kan lite om migrene, noe som gjorde at jeg følte meg trygg på medisinering. Jeg har astma også, så derfor hadde jeg god oppfølging. Grunnen til at jeg nå tar både betablokker og toprimater som forebyggende er fordi at migrenemønsteret mitt endret seg etter tre år på betablokker som gjorde at jeg måtte ha andre forebyggende i tillegg. Hva som er best for deg, og hva som er best mellom forebyggende og anfallsmedsiner kan kun du i samarbeid med lege (hels nevrolog og lege) finne ut av. Vi kan ikke svare på det for deg, da oppskriften for hva som fungerer for hver og en er forskjellig. For noen fungerer det fint med kun anfallmedisin (noen inneholder toprimater, andre ikke), for andre holder det kun med forebyggende (betablokker, toprimater, ibumetin, paracetamol) og andre må ha en kombinasjon av begge deler. Jeg startet jo kun med imigran, så måtte jeg har betablokker, også måtte jeg har toprimater som forebyggende også etterhvert. Migrene er sjeldent en quick fix, dessverre.. Hva slags bivirkninger er du engstelig for? Det er sjeldent en får bivirkninger med betablokker, hvis en bruker medisinene riktig, ihvertfall ifølge nhi.no

Det som er viktig å tenke på hvis du starter på betablokker er at man må gå på de en stund for å vite virkning, fordi de er forebyggende. Samt at man ikke kan slutte på de på dagen, det må trappes ned i samråd med lege. Legen din har nevnt dette, eller? Om ikke, så er dette en grunn til at jeg ville ha pratet med en nevrolog, fordi migrene er fagfeltet til nevrologen, de kan det bedre enn de fleste leger. Legen min innrømmer heldigvis at han er dårlig på migrene-emnet, så han anbefaler meg ikke ting han ikke har peiling på eller er sikker på selv. 

Endret av Matas
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant😊

Paracet og Ibux har jeg også tatt, men det hjelper ikke. Har ikke gått i en varm dusj da, har lagt meg i sengen i et mørkt og kaldt rom og prøvd å få sove. Men jeg får flere anfal etter hverandre, flere aurafaser, og kan ha hodepinen i 2-3 uker på det verste. Håper var at triptaner skal stoppe dette med en gang, men samtidig er jeg redd for å ta dem😬

Det er bare å teste, TS. Koffein hjelper broren min, men ikke meg. Vet at det hjelper en del andre også. Det kan hjelpe meg hvis jeg kun har vanlig hodepine, men da i form av kaffe😅

En varm dusj og smertestillende hjelper faren min, men ikke meg. Forsøk alle triks du får, er mitt tips ihvertfall😊

Jeg legger meg forøvrig på mørkt og kaldt rom i total stillhet, slik som du har gjort hittil, om jeg så må ligge der i 20 timer, så er det ikke noe annet som hjelper. 

Eventuelt kan det hjelpe noen ganger i starten av anfallet å gå på iskalde overflater barbent/i sokkene, f.eks. på en veranda eller lignende. Det kan dempe anfallet mitt en del, men det er med varierende hell. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊 Dette er jo en gammel tråd, jeg fant den i et Googlesøk, og ville ta opp igjen tråden. Mest sannsynlig er dere ikke her lenger, men hvem vet😊

Flere av dere sier at dere syns Imigran og Maxalt tar aura-anfallet. Er dere klar over at man ikke skal ta triptaner i aura-fasen? Jeg har nylig begynt å prøve ut triptaner for migrene med aura, og har derfor prøvd å sette meg inn i dette. Jeg får nemlig flere aura-faser under et migreneanfall, enten lile etter hverandre, eller med noen timers mellomrom. Og siden man ikke skal ta triptaner i aurafasen, ble jeg derfor litt usikker🤔 Det sies at triptaner ikke virker så godt under aurafasen, men det sol verre er, er at blodårene trekker seg sammen i aurafasen, og triptanene gjør også at blodårene trekker seg sammen, så denne «dobbeleffekten» er ikke visst helt bra. Etter aurafasen, når migrene/hodepinen kommer, så utvider blodårene seg, og det er dette triptanene skal motvirke. 

- Hvor skummelt tror dere det er å ta triptaner i aurafasen? Noen tanker og erfaringer? Noen som har lært dette hos spesialist? 

Jeg har migrene med aura og tar maxalt og cataflam når synet begynner å tulle seg, for da får jeg ikke vondt i hodet i det hele tatt. 
Legen sa at dersom det funket best da, var det bare til å ta medisiner i aurafasen. 

Anonymkode: f3c4d...33e

Skrevet
6 timer siden, Matas skrev:

Du har ikke vært hos nevrolog enda, er du henvist? Jeg ser at det er deg jeg pratet med sist ut ifra det du skriver. 

Jeg går både på betablokker (Selo-zok) og toprimater (Topimax) som forebyggende, samt at jeg da tar Imigran ved anfall. Det jeg merket i starten med Selo-zok var hjertebank, men jeg hadde nøye oppfølging av både lege og nevrolog, noe jeg har hatt hele veien som nevnt tidligere, spesielt nevrolog, da legen min kan lite om migrene, noe som gjorde at jeg følte meg trygg på medisinering. Jeg har astma også, så derfor hadde jeg god oppfølging. Grunnen til at jeg nå tar både betablokker og toprimater som forebyggende er fordi at migrenemønsteret mitt endret seg etter tre år på betablokker som gjorde at jeg måtte ha andre forebyggende i tillegg. Hva som er best for deg, og hva som er best mellom forebyggende og anfallsmedsiner kan kun du i samarbeid med lege (hels nevrolog og lege) finne ut av. Vi kan ikke svare på det for deg, da oppskriften for hva som fungerer for hver og en er forskjellig. For noen fungerer det fint med kun anfallmedisin (noen inneholder toprimater, andre ikke), for andre holder det kun med forebyggende (betablokker, toprimater, ibumetin, paracetamol) og andre må ha en kombinasjon av begge deler. Jeg startet jo kun med imigran, så måtte jeg har betablokker, også måtte jeg har toprimater som forebyggende også etterhvert. Migrene er sjeldent en quick fix, dessverre.. Hva slags bivirkninger er du engstelig for? Det er sjeldent en får bivirkninger med betablokker, hvis en bruker medisinene riktig, ihvertfall ifølge nhi.no

Det som er viktig å tenke på hvis du starter på betablokker er at man må gå på de en stund for å vite virkning, fordi de er forebyggende. Samt at man ikke kan slutte på de på dagen, det må trappes ned i samråd med lege. Legen din har nevnt dette, eller? Om ikke, så er dette en grunn til at jeg ville ha pratet med en nevrolog, fordi migrene er fagfeltet til nevrologen, de kan det bedre enn de fleste leger. Legen min innrømmer heldigvis at han er dårlig på migrene-emnet, så han anbefaler meg ikke ting han ikke har peiling på eller er sikker på selv. 

Hei Matas😊

Takk for innlegget ditt, det er god hjelp å høre andres erfaringer. Godt å høre at du er så godt oppfulgt. Jeg har ikke vært hos nevrolog enda, fastlegen vil ikke henvise meg før jeg har prøvd flere medisiner, hun sier at henvisningen garantert vil komme i retur uansett dersom jeg ikke har prøvd flere medisiner. Syns det er kjipt at det må være sånn. Kanskje ulik praksis ute og går? Men nå er planen å prøve maxalt ved neste anfall, og hjelper ikke den, så skal vi prøve forebyggende, blodtrykksmedisiner. Og det virker som det er hun som skal kjøre skuta, uten nevrolog foreløpig. 

Bivirkningene jeg er redd for når det gjelder blodtrykksmedisin, er muskelsmerter (har mye muskelsmerter allerede, klarer ikke enda mer), dårlig søvn (som jeg også allerede er plaget av), og depresjon (som jeg også sliter litt med i perioder, grunnet helsen som gir meg mange vanskelige dager).

Bivirkningene jeg er mest redd for når det kommer til triptaner, er hjerneslag og hjerteinfarkt. Og siden risikoen for dette øker hvis man tar triptaner i aurafasen, er jeg ekstra oppmerksom på dette at jeg får aura flere ganger. Jeg får rett og slett angst av å tenke på det, og grur meg nå veldig til beste aurasituasjon når jeg skal prøve maxalt for første gang.

Og ja, jeg vet at jeg helt sikkert er over gjennomsnittet engstelig for dette, men derfor har jeg altså behov for å undersøke litt på egenhånd. Ja jeg må nok gjennom prøvingen og finne ut hva som er best for meg😊 Måtte bare forhøre meg litt om dette med aura og medisiner i denne omgang😅 Det virker som flere av de som skriver her har leger som ikke bryr seg om denne problemstillingen, så kanskje er det ikke så skummelt som jeg tenker🤞

Tar man forresten mindre dose betablokkere når man tar det for migrene, enn om man tar det for høyt blodtrykk?

Skrevet

Jeg har migrene med aura og tar maxalt og cataflam når synet begynner å tulle seg, for da får jeg ikke vondt i hodet i det hele tatt. 
Legen sa at dersom det funket best da, var det bare til å ta medisiner i aurafasen. 

Anonymkode: f3c4d...33e

Merkelig at legene sier så mye forskjellig, både legen min og de på apoteket sa jeg ikke skulle ta triptaner i aurafasen, de nevnte bare at den virket dårligere i aurafasen. Det er jeg som har lest at det også øker faren for hjerneslag, men det er godt mulig det er så sjelden at dette skjer at legene ikke henger seg opp i det. Egentlig er det trygt for meg å høre at du tar triptaner i aurafasen og at det har gått helt fint😊 Kan jeg spørre om du har noen risikofaktorer, som litt høyt blodtrykk eller kolesterol? Det har jeg, føler kanskje jeg må være litt ekstra forsiktig pga det, men legen mente ikke det. Legen mente også at skulle være obs på dette når det gjaldt Imigran, men at man ikke trengte å bry seg om dette med maxalt. Det føler jeg er direkte feil, er det ikke? Triptaner er triptaner?

Skrevet
11 timer siden, Kalevala skrev:

Det er vel kanskje slik med denne anbefalingen som med flere andre, at det som oppgis som ikke anbefalt i pakningsvedlegget kan være annerledes i klinisk praksis, dvs. hva legene erfarer gjennom flere år med pasienter som bruker medisinen.  Legen din kjenner dine risikofaktorer, og jeg ville stolt på henne i dette.

Ja dette kan det kanskje være noe i, legenes erfaring opp mot et pakningsvedlegg. Pakningsvedlegg kan jo generelt virke ganske skremmende uansett medisin. 

Skrevet
På 16.10.2014 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har stille migrener, med vanvittig plagsom aura. Maxalt tar i hvertfall knekken på auraen for min del, innen 10-15 minutter. Smeltetablett med fæl, fæl smak. Men det gjør i hvertfall jobben!

Anonymous poster hash: e6c92...337

Hva er stille migrener? 

Skrevet

Dere som skriver at triptaner tar knekken på auraen, noen skriver på 10-15 min, andre skriver på 20 min,- aura varer jo uansett bare ca 20 min? Det skrives at aura kan vare 5- 60 min, men er ikke det mest vanlige ca 20 min? Da kan det jo hende auraen faktisk hadde vært ferdig på lile lang tid uansett triptaner eller ei?

Selve aurafasen gjør meg ikke så mye, egentlig, den får jo uansett raskt over, det som bekymrer meg når aurafasen kommer, er tanken på hvor langvarig og kraftig migrene skal bli denne gangen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei Matas😊

Takk for innlegget ditt, det er god hjelp å høre andres erfaringer. Godt å høre at du er så godt oppfulgt. Jeg har ikke vært hos nevrolog enda, fastlegen vil ikke henvise meg før jeg har prøvd flere medisiner, hun sier at henvisningen garantert vil komme i retur uansett dersom jeg ikke har prøvd flere medisiner. Syns det er kjipt at det må være sånn. Kanskje ulik praksis ute og går? Men nå er planen å prøve maxalt ved neste anfall, og hjelper ikke den, så skal vi prøve forebyggende, blodtrykksmedisiner. Og det virker som det er hun som skal kjøre skuta, uten nevrolog foreløpig. 

Bivirkningene jeg er redd for når det gjelder blodtrykksmedisin, er muskelsmerter (har mye muskelsmerter allerede, klarer ikke enda mer), dårlig søvn (som jeg også allerede er plaget av), og depresjon (som jeg også sliter litt med i perioder, grunnet helsen som gir meg mange vanskelige dager).

Bivirkningene jeg er mest redd for når det kommer til triptaner, er hjerneslag og hjerteinfarkt. Og siden risikoen for dette øker hvis man tar triptaner i aurafasen, er jeg ekstra oppmerksom på dette at jeg får aura flere ganger. Jeg får rett og slett angst av å tenke på det, og grur meg nå veldig til beste aurasituasjon når jeg skal prøve maxalt for første gang.

Og ja, jeg vet at jeg helt sikkert er over gjennomsnittet engstelig for dette, men derfor har jeg altså behov for å undersøke litt på egenhånd. Ja jeg må nok gjennom prøvingen og finne ut hva som er best for meg😊 Måtte bare forhøre meg litt om dette med aura og medisiner i denne omgang😅 Det virker som flere av de som skriver her har leger som ikke bryr seg om denne problemstillingen, så kanskje er det ikke så skummelt som jeg tenker🤞

Tar man forresten mindre dose betablokkere når man tar det for migrene, enn om man tar det for høyt blodtrykk?

Jeg ble nok ekstra godt oppfølgt ettersom jeg har astma, og derfor kan være ekstra følsom for bivirkninger når det gjelder betablokker. Så merkelig.. Ja, det må være ulik praksis som er ute og går. Jeg prøvde jo andre typer anfallsmedsiner i samråd med fastlegen samt en periode med Sarotex (forebyggende), før jeg begynte på Imigran, men når jeg skulle starte på forebyggende betablokkere så ble jeg henvist til nevrolog for å kartlegge migrenen osv. for å finne ut hvilke forebyggende som mest antageligvis fungerte best. Dette også fordi at det gikk utenfor hva legen følte seg komfortabel med i forhold til kunnskap. Men hvis du føler at legen din kan det hun snakker om, er det det viktigste. Så lenge du stoler på at hun tar de riktige valgene sammen med deg for din helse. 

Nå er det heldigvis ikke vanlig at betablokkere gir muskelsmerter, men de kan gi muskeltretthet av det jeg leser. Dette avhenger jo av hvilken type du og legen i samråd velger at du skal prøve ut. 

Jeg leser ingen sted at triptaner har hjerneslag som bivirkning? Hverken under Imigran eller Maxalt? Dette er dog første gang jeg leser bivirkningene på Imigran, så mulig jeg er litt blind på det. Hjerteinfarkt er da 1/10 000, veldig sjelden bivirkning, heldigvis. Faktisk står det under ukjent bivirkning på Imigran f.eks. noe som er enda bedre. Det vil si at det er ekstremt få eller ingen som har opplevd dette, men at det er en risiko. Jeg forstår du er bekymret, men det er heldigvis ekstremt sjeldene symptomer. Det er dog bedre å spørre enn å Google, selv om du sikkert har gjort det også, slik vi alle gjør🤭 Google kan skremme en, skikkelig. 

Det er ikke lov å skrive om doseringer her inne på kvinneguiden, men send meg en pm dersom du vil, så kan jeg eventuelt si hva jeg har av erfaring rundt dette med betablokker da jeg har et familiemedlem som har gått på det pga. hjertet. 

Endret av Matas
Skrevet (endret)

Jeg har likedan migreneanfall, bruker Sumatriptan, har prøvd mange typer men er bare denne som funker på meg. Blir litt smårar noen timer men heller det enn migrene :) 

Delryddet for medisindosering.  
_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
Skrevet

Jeg er helt av reseptbelagt medisin mot migrene etter at jeg ved en tilfeldighet fikk en Treo brusetablett av noen da jeg var borte uten medisinene mine. Brusetabletten med koffein. Vanlig aspirin med koffein funker ikke, så må til sverige for å kjøpe brusetablettene.

De tar auraen etter 20 min, og migrenen blir mer som en vanlig hodepine, og jeg er ikke lenger ødelagt i mange dager. Verdt å prøve

Anonymkode: b872a...1c4

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Matas skrev:

Jeg leser ingen sted at triptaner har hjerneslag som bivirkning?

De har ikke egentlig det, men hypotetisk kan de øke risikoen for hjerneslag hvis man tar dem mens man har aura. 

Migrene med aura gir i seg selv litt høyere risiko for hjerneslag. 

Skrevet
4 timer siden, Tessa12 skrev:

Hva er stille migrener?

Migrene med alle symptomer utenom hodepinen.  Typisk kvalme, uvelhet, lyssky etc. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har greie på det; sånn rent bivirkningsmessig, hva er best å ta av triptaner ved anfall eller betablokkere forebyggende?

Det spørsmålet klarer jeg ikke helt å svare på, for det vanlige er:

Å ta betablokkere eller annen forebyggende for å få færre anfall, og unngå at migrenen forverres og blir kronisk (smerte avler smerte, og ubehandlet migrene blir ofte verre med årene). 

og

Å ta triptaner ved anfall. 

Begge deler altså, ikke enten/eller. 

Skrevet
5 minutter siden, Kalevala skrev:

De har ikke egentlig det, men hypotetisk kan de øke risikoen for hjerneslag hvis man tar dem mens man har aura. 

Migrene med aura gir i seg selv litt høyere risiko for hjerneslag. 

Var det jeg regnet med at hun mente, men jeg ble litt usikker😊

Skrevet

Og ja, jeg vet at jeg helt sikkert er over gjennomsnittet engstelig for dette, men derfor har jeg altså behov for å undersøke litt på egenhånd. Ja jeg må nok gjennom prøvingen og finne ut hva som er best for meg😊 Måtte bare forhøre meg litt om dette med aura og medisiner i denne omgang

Hvis du opplevde mye bivirkninger med betablokkere, kan du bare be fastlegen din om å få teste en annen type forebyggende. Det er flere forskjellige å velge i. I og med at du også er plaget av langvarig aura, kan det hende det er en spesiell type forebyggende som egner seg bedre for deg. Er du medlem i pasientforbundet Hodepine Norge?  Der kan du chatte gratis en-til-en med hodepinespesialist. De to legene som svarer på chatten der er nok de i landet som har behandlet flest migrenepasienter, så der er det gode tips å få. 

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Matas😊

Jeg har tatt betablokker på lav dose 50 mg i noen år. Merker ingen andre bivirkninger enn at pulsen er roligere. Men bivirkninger kan komme gradvis. I det siste har jeg følt meg trett, og fastlegen har spurt om jeg har hatt den bivirkningen. Det er jeg usikker på. 

Det antar jeg siden jeg har vært lagt inn rett etter et kraftig anfall med aura. De endret ikke på dosen på betablokker, men tror de ga blodfortynnende. Ble grundig undersøkt og fikk også hjelp av nevrolog. Jeg har en annen sykdom i bunn som kan utløse aura med migrene, men uten hodepine. Ble spurt om jeg hadde hatt det tidligere og måtte tenke. 

Hadde hatt, men ikke et så kraftig anfall. Det føltes ikke bra ut, og de mistenkte slag. Husker jeg tenkte at jeg ikke har tid til å få slag. 

Visste at jeg var i kyndige hender. 

56 minutter siden, Kalevala skrev:

Migrene med alle symptomer utenom hodepinen.  Typisk kvalme, uvelhet, lyssky etc. 

svimmelhet, begynnende tåkesyn, og flimmersyn. Jeg var bevisst og lurte på hva er det som skjer.

Har unngått rødvin og ost. Det kan være en kraftig trigger, sammen. Man kan reagere på enkelte ting. For mye skjermbruk har jeg lest kan være en trigger. Man kan få briller som skjermer for lys og stråling, men vet ikke om man får det dekket ved migrene. Levende lys kan trigge migrene. Og kanskje pærecider lite, i tillegg til å gi diare og boblende mage, også gi migrene? 

Men de brillene er verd å sjekke ut. 

Endret av Jytte
Skrevet
2 minutter siden, Jytte skrev:

Man kan få briller som skjermer for lys og stråling, men vet ikke om man får det dekket ved migrene.

Filterbriller er gull!   Har hørt at disse skal være gode, og har lyst til å bestille et par.  https://www.axonoptics.com/

Men man får ikke dekket dessverre. Det dekkes kun ved øyesykdommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...