AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #1 Skrevet 15. oktober 2014 Hei. Jeg er plaget med migrene ca en gang i måneden, og har i forkant av migrenen lammelser og synsforstyrrelser. Syns ikke immigran hjelper mot migreneanfallet så lurer på hva som hjelper deg når du får dette? Har lyst å fortsette å fungere på jobb når dette kommer, men slik det er nå må jeg dra hjem etter ti minutter..Anonymous poster hash: 615be...46e
lillemeg90 Skrevet 16. oktober 2014 #2 Skrevet 16. oktober 2014 Imigran fungere for meg, både med ut uten aura:) er det tbl eller nesespray du har?
Minya Skrevet 16. oktober 2014 #3 Skrevet 16. oktober 2014 Imigran er ikke sterkt nok for HrMinya, han må ha Maxalt for å ta knekken på migrenen, men da med det resultatet at han er litt "småfull" resten av dagen og gjerne sover av seg både migrenen og "rusen". Vi har vært gjennom tre prøveperioder med x antall migrenemedisintyper, Relpax feks fungerte veldig godt og tok knekken på migrenen uten at han ble "full", men ulempen var at han fikk ekstrem kvalme som bivirkning, så den måtte vi skrinlegge. Imigran, Zomig, Sumatriptan (alternativ til Imigran) og et par andre jeg ikke lenger husker navnet på, tok bare toppene av migrenen, mens hovedubehaget fortsatt satt i, slik at han i praksis hadde migrene i både en og to dager uten at det gikk over. Almogran tar knekken på de verste toppene for ham, og er uten rød varseltrekant, så den har han alltid med seg på jobb i fall han får et anfall på jobb, slik at han klarer å kjøre hjem. Vel hjemme tar han en Maxalt og går og legger seg og omtrent tre timer senere står han opp migrenefri, men som sagt litt "brisen". Snakk med legen din om å prøve ut forskjellige typer triptaner for å se om du finner en som fungerer bedre enn den du bruker nå.
lillemeg90 Skrevet 16. oktober 2014 #4 Skrevet 16. oktober 2014 Imigran er ikke sterkt nok for HrMinya, han må ha Maxalt for å ta knekken på migrenen, men da med det resultatet at han er litt "småfull" resten av dagen og gjerne sover av seg både migrenen og "rusen". Vi har vært gjennom tre prøveperioder med x antall migrenemedisintyper, Relpax feks fungerte veldig godt og tok knekken på migrenen uten at han ble "full", men ulempen var at han fikk ekstrem kvalme som bivirkning, så den måtte vi skrinlegge. Imigran, Zomig, Sumatriptan (alternativ til Imigran) og et par andre jeg ikke lenger husker navnet på, tok bare toppene av migrenen, mens hovedubehaget fortsatt satt i, slik at han i praksis hadde migrene i både en og to dager uten at det gikk over. Almogran tar knekken på de verste toppene for ham, og er uten rød varseltrekant, så den har han alltid med seg på jobb i fall han får et anfall på jobb, slik at han klarer å kjøre hjem. Vel hjemme tar han en Maxalt og går og legger seg og omtrent tre timer senere står han opp migrenefri, men som sagt litt "brisen". Snakk med legen din om å prøve ut forskjellige typer triptaner for å se om du finner en som fungerer bedre enn den du bruker nå. Det er veldig forskjellig ja.. Her var ikke maxalt sterk nok:)
Minya Skrevet 16. oktober 2014 #5 Skrevet 16. oktober 2014 Det er veldig forskjellig ja.. Her var ikke maxalt sterk nok:) Ja ikke sant Kona til pappa bruker Relpax og er fornøyd med den, så det er veldig store individuelle forskjeller på migrene og reaksjoner på medisiner. Det er jo også derfor det er så viktig å prøve ut de forskjellige for å finne ut hvilken som passer best.
FruRaeder Skrevet 16. oktober 2014 #6 Skrevet 16. oktober 2014 Bruker MaxAlt i kombinasjon med naproxen. Av og til bra nok, andre ganger ikke. Tar knekken på auraen uansett, men du må bare prøve deg frem. Det som funker for noen, funker ikke nødvendigvis på deg.
kanelsnurr Skrevet 16. oktober 2014 #7 Skrevet 16. oktober 2014 Bruker Imigran injeksjon. Virker mye bedre for meg med sprøyte enn det gjorde med tablett el. nesespray, fordi det virker raskere. For meg er det viktig å få tatt medisin så raskt som mulig når anfallet setter inn. Jo raskere jeg får tatt medisin, jo bedre fungerer medisinen.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2014 #8 Skrevet 16. oktober 2014 Jeg har stille migrener, med vanvittig plagsom aura. Maxalt tar i hvertfall knekken på auraen for min del, innen 10-15 minutter. Smeltetablett med fæl, fæl smak. Men det gjør i hvertfall jobben! Anonymous poster hash: e6c92...337
klatremusa Skrevet 16. oktober 2014 #9 Skrevet 16. oktober 2014 Har nesespray. Eneste den gjør for meg er å bli trøtt/døsig og sovner. Men jeg håper det finnes en medisin som gjør slik at jeg kan fortsette å jobbe med migreneanfallet. Det har jeg ikke sjangs til med immigran. Ja jeg har bestilt meg time til lege, men kjekt å høre andres erfaringer fordi takk for svar dere. Flere innspill? -ts
hopeful Skrevet 16. oktober 2014 #10 Skrevet 16. oktober 2014 jeg har mild migrene, en sjelden gang. men har skikeig plagsom aura samtidig. og den er ikke mild. jeg fikk imigran av legen, og denne tar auraen etter ca 20 minutter kanskje. men jeg har en mild hodepine resten av dagen, og fungerer ikke noe godt. mulig det ville funket med paracet og ibux for meg mot hodepinen. men migrenemedisinen funker ikke mot hodepinen. for jeg får alltid bare en mild hodepine etterpå, og kvalme.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #11 Skrevet 7. februar 2020 Hei😊 Dette er jo en gammel tråd, jeg fant den i et Googlesøk, og ville ta opp igjen tråden. Mest sannsynlig er dere ikke her lenger, men hvem vet😊 Flere av dere sier at dere syns Imigran og Maxalt tar aura-anfallet. Er dere klar over at man ikke skal ta triptaner i aura-fasen? Jeg har nylig begynt å prøve ut triptaner for migrene med aura, og har derfor prøvd å sette meg inn i dette. Jeg får nemlig flere aura-faser under et migreneanfall, enten lile etter hverandre, eller med noen timers mellomrom. Og siden man ikke skal ta triptaner i aurafasen, ble jeg derfor litt usikker🤔 Det sies at triptaner ikke virker så godt under aurafasen, men det sol verre er, er at blodårene trekker seg sammen i aurafasen, og triptanene gjør også at blodårene trekker seg sammen, så denne «dobbeleffekten» er ikke visst helt bra. Etter aurafasen, når migrene/hodepinen kommer, så utvider blodårene seg, og det er dette triptanene skal motvirke. - Hvor skummelt tror dere det er å ta triptaner i aurafasen? Noen tanker og erfaringer? Noen som har lært dette hos spesialist? Anonymkode: b5db1...c0c
Kalevala Skrevet 7. februar 2020 #12 Skrevet 7. februar 2020 Dette skriver Nasjonal kompetansetjeneste for hodepine om her: Søk etter ordet "aurafasen" på siden, så finner du det. https://nevrologi.legehandboka.no/handboken/sykdommer/hodepine/migrene/migrene2/ Nasjonal kompetansetjeneste for hodepine har ansvaret for å lage prosedyrer om behandling av hodepine i Norge.
Hr. Aktiv Skrevet 7. februar 2020 #13 Skrevet 7. februar 2020 Det jeg har funnet ut er at Fenazon-Koffein de sterke virker helt greit. Da blir man ikke så ødelagt etterpå. Bare drikk godt med vann. Jeg dobbler eller trippler det som står på boksen alt etter som hvor ille hodepina er, men den er stort sett ille et par dager om jeg ikke får tatt tablettene den halvtima det går fra jeg aner et anfall kommer til hodepina er et faktum. Når hodepina har satt seg blir den ofte sittende lenger ihvertfall. Ikke unormalt at den da sitter i et par tre dager.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #14 Skrevet 7. februar 2020 9 minutter siden, Kalevala skrev: Dette skriver Nasjonal kompetansetjeneste for hodepine om her: Søk etter ordet "aurafasen" på siden, så finner du det. https://nevrologi.legehandboka.no/handboken/sykdommer/hodepine/migrene/migrene2/ Nasjonal kompetansetjeneste for hodepine har ansvaret for å lage prosedyrer om behandling av hodepine i Norge. Takk for link! Her ser jeg det jeg har lest tidligere, og som skremmer meg: «Forsiktighetsregler: Triptaner skal aldri tas under aurafasen, da de ikke er effektive her, og det øker risikoen for at auraen utvikles til et hjerneinfarkt» Jeg nevnte dette for legen min, men hun virket ikke særlig bekymret. Jeg får ofte aura flere ganger, noen ganger rett etter hverandre, andre ganger noen timer senere, og hva skjer om jeg har tatt triptaner da? Jeg har lett forhøyet blodtrykk og lett forhøyet kolesterol, altså litt risikofaktorer. Jeg sa jeg var bekymret i forhold til dette. Da sa hun at dette kunne være noe å tenke på når det gjaldt Imigran, men ikke Maxalt, som jeg fikk med for å prøve idag. Men maxalt er vel mye det samme som Imigran, lik risiko? Anonymkode: b5db1...c0c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #15 Skrevet 7. februar 2020 6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Det jeg har funnet ut er at Fenazon-Koffein de sterke virker helt greit. Da blir man ikke så ødelagt etterpå. Bare drikk godt med vann. Jeg dobbler eller trippler det som står på boksen alt etter som hvor ille hodepina er, men den er stort sett ille et par dager om jeg ikke får tatt tablettene den halvtima det går fra jeg aner et anfall kommer til hodepina er et faktum. Når hodepina har satt seg blir den ofte sittende lenger ihvertfall. Ikke unormalt at den da sitter i et par tre dager. Vil ikke koffein trigge nye migreneanfall? 🤔 Anonymkode: b5db1...c0c
Hr. Aktiv Skrevet 7. februar 2020 #16 Skrevet 7. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil ikke koffein trigge nye migreneanfall? 🤔 Anonymkode: b5db1...c0c Ikke til meg ihvertfall. Det bidrar til at blodårene øker volumet istedet for det motsatte. Det var ved en slump jeg fant ut dette.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #17 Skrevet 7. februar 2020 Siste gangene jeg har fått aura har jeg slukt en paracet, ibux og en kvalmestillende, og gått i en varm dusj. Hver gang har jeg ikke fått migrenehodepine etterpå! Anonymkode: 87771...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #18 Skrevet 7. februar 2020 13 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Ikke til meg ihvertfall. Det bidrar til at blodårene øker volumet istedet for det motsatte. Det var ved en slump jeg fant ut dette. Interessant😊 Anonymkode: b5db1...c0c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #19 Skrevet 7. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siste gangene jeg har fått aura har jeg slukt en paracet, ibux og en kvalmestillende, og gått i en varm dusj. Hver gang har jeg ikke fått migrenehodepine etterpå! Anonymkode: 87771...3f9 Paracet og Ibux har jeg også tatt, men det hjelper ikke. Har ikke gått i en varm dusj da, har lagt meg i sengen i et mørkt og kaldt rom og prøvd å få sove. Men jeg får flere anfal etter hverandre, flere aurafaser, og kan ha hodepinen i 2-3 uker på det verste. Håper var at triptaner skal stoppe dette med en gang, men samtidig er jeg redd for å ta dem😬 Anonymkode: b5db1...c0c
Kalevala Skrevet 7. februar 2020 #20 Skrevet 7. februar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nevnte dette for legen min, men hun virket ikke særlig bekymret. Det er vel kanskje slik med denne anbefalingen som med flere andre, at det som oppgis som ikke anbefalt i pakningsvedlegget kan være annerledes i klinisk praksis, dvs. hva legene erfarer gjennom flere år med pasienter som bruker medisinen. Legen din kjenner dine risikofaktorer, og jeg ville stolt på henne i dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå