Gå til innhold

Jeg vil så gjerne ha barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 2år med prøving, uten ett eneste resultat, har vi innsett at vi kommer til å trenge hjelp.

Fastlegen min rådet meg til å vente til våren, men føler at tålmodigheten min er slutt, og vi blir eldre. (33 og 39)

Jeg har uregelmessig syklus, det går mellom 40 til 60 dager mellom menstruasjon, og legen mener det er helt normalt.

Har noen råd og tips å komme med? Vi vurderer privatklinikk. Kan noen anbefale og hvor mye det vil koste? Gode og dårlige erfaringer?

Vi bor i Oslo.



Anonymous poster hash: da27a...03d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere hadde rett på utredning for 1 år siden, og det er lav sannsynlighet for spontan graviditet etter 2 år. 40-60 dager er ikke normal syklus, legen din har ikke peiling. Du kan forlange henvisning nå, eller komme kjapt til hos privat gyn eller ivf-senter for utredning. Vi bor på Vestlandet, så jeg er ikke kjent med Oslo-legene. I det offentlige er det ventetid er på alt, så ikke la legen din forsinke behandling fordi han ikke gidder å henvise;-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde rett på utredning for 1 år siden, og det er lav sannsynlighet for spontan graviditet etter 2 år. 40-60 dager er ikke normal syklus, legen din har ikke peiling. Du kan forlange henvisning nå, eller komme kjapt til hos privat gyn eller ivf-senter for utredning. Vi bor på Vestlandet, så jeg er ikke kjent med Oslo-legene. I det offentlige er det ventetid er på alt, så ikke la legen din forsinke behandling fordi han ikke gidder å henvise;-)

Takk.

Fastlegen mente at det ikke feiler meg noenting, siden jeg ikke er syk eller går på medisiner. Hun mener at det vil gå av seg selv. Ja, jeg har mast. Hun har vært veldig bestemt på at barn vil komme av seg selv.

Jeg har søkt gynekolog i oslo nå, og bestiller time der asap.

Anonymous poster hash: da27a...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Fastlegen mente at det ikke feiler meg noenting, siden jeg ikke er syk eller går på medisiner. Hun mener at det vil gå av seg selv. Ja, jeg har mast. Hun har vært veldig bestemt på at barn vil komme av seg selv.

Jeg har søkt gynekolog i oslo nå, og bestiller time der asap.

Anonymous poster hash: da27a...03d

Ville byttet fastlege. Etter ett år kan dere søke hjelp, så rart at h*n har satt seg helt på bakbeina.

Lykke til! Håper det blir bebis på dere snart!

Anonymous poster hash: ccf8e...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager råder legen dere til å vente til våren? Det er det virkelig ingen grunn til. Som Biloba sier burde han ha henvist deg til gynekolog for et år siden. Fastlegen din har tydeligvis ikke hørt om "uforklarlig barnløshet"; det er mange tilsynelatende fungerende friske folk som sliter med å få barn. Jeg og mannen min har fått denne diagnosen, men vi har vært heldige og har blitt tatt alvorlig av fastlege.

Ulempen med å bo i Oslo er at det ofte en del ventetid. Da jeg startet på utredningen for ca 1.5 år siden etter å ha prøvd lenge uten suksess, var det rundt fire måneders venteliste på gynekologene i Oslo som fastlegen min hadde tipset om, så jeg valgte å betale selv for privat gynekolog. Det koster jo en del (1300,- per gang hos Majorstuaklinikken der jeg var, tror det er ca sammenliknbart for andre private som f.eks Aleris), men det er omtrent ikke ventetid, og man blir tatt alvorlig fra første stund.

Vi driver nå med IVF, igjen privat fordi vi ikke orker tanken på køene i det offentlige. Det koster ca 30 000 for ett forsøk (uten medisiner), og pakkepris for tre forsøk er snaue 60 000. Igjen er vi veldig fornøyde med måten vi har blitt mottatt på der. I Oslo er det i alle fall to private IVF-klinikker, den ene heter Fertilitetssenteret (http://www.fertilitetssenteret.no/) og den andre heter IVF-klinikken (ivfoslo.no).

Lykke til, uansett hvordan du måtte velge å ta steget videre! :)

Endret av miore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager råder legen dere til å vente til våren? Det er det virkelig ingen grunn til. Som Biloba sier burde han ha henvist deg til gynekolog for et år siden. Fastlegen din har tydeligvis ikke hørt om "uforklarlig barnløshet"; det er mange tilsynelatende fungerende friske folk som sliter med å få barn. Jeg og mannen min har fått denne diagnosen, men vi har vært heldige og har blitt tatt alvorlig av fastlege.

Ulempen med å bo i Oslo er at det ofte en del ventetid. Da jeg startet på utredningen for ca 1.5 år siden etter å ha prøvd lenge uten suksess, var det rundt fire måneders venteliste på gynekologene i Oslo som fastlegen min hadde tipset om, så jeg valgte å betale selv for privat gynekolog. Det koster jo en del (1300,- per gang hos Majorstuaklinikken der jeg var, tror det er ca sammenliknbart for andre private som f.eks Aleris), men det er omtrent ikke ventetid, og man blir tatt alvorlig fra første stund.

Vi driver nå med IVF, igjen privat fordi vi ikke orker tanken på køene i det offentlige. Det koster ca 30 000 for ett forsøk (uten medisiner), og pakkepris for tre forsøk er snaue 60 000. Igjen er vi veldig fornøyde med måten vi har blitt mottatt på der. I Oslo er det i alle fall to private IVF-klinikker, den ene heter Fertilitetssenteret (http://www.fertilitetssenteret.no/) og den andre heter IVF-klinikken (ivfoslo.no).

Lykke til, uansett hvordan du måtte velge å ta steget videre! :)

Tusen takk!

Jeg ringer klinikken imorgen. Nei, vi har satt av penger til dette nå, for å slippe å kaste bort enda mer tid. Det føles bittert å kaste bort 2år på dette, når jeg leser av andres erfaringer. Det straffer seg å tro blindt på alt legen sier.

Anonymous poster hash: da27a...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager råder legen dere til å vente til våren? Det er det virkelig ingen grunn til. Som Biloba sier burde han ha henvist deg til gynekolog for et år siden. Fastlegen din har tydeligvis ikke hørt om "uforklarlig barnløshet"; det er mange tilsynelatende fungerende friske folk som sliter med å få barn. Jeg og mannen min har fått denne diagnosen, men vi har vært heldige og har blitt tatt alvorlig av fastlege.

Ulempen med å bo i Oslo er at det ofte en del ventetid. Da jeg startet på utredningen for ca 1.5 år siden etter å ha prøvd lenge uten suksess, var det rundt fire måneders venteliste på gynekologene i Oslo som fastlegen min hadde tipset om, så jeg valgte å betale selv for privat gynekolog. Det koster jo en del (1300,- per gang hos Majorstuaklinikken der jeg var, tror det er ca sammenliknbart for andre private som f.eks Aleris), men det er omtrent ikke ventetid, og man blir tatt alvorlig fra første stund.

Vi driver nå med IVF, igjen privat fordi vi ikke orker tanken på køene i det offentlige. Det koster ca 30 000 for ett forsøk (uten medisiner), og pakkepris for tre forsøk er snaue 60 000. Igjen er vi veldig fornøyde med måten vi har blitt mottatt på der. I Oslo er det i alle fall to private IVF-klinikker, den ene heter Fertilitetssenteret (http://www.fertilitetssenteret.no/) og den andre heter IVF-klinikken (ivfoslo.no).

Lykke til, uansett hvordan du måtte velge å ta steget videre! :)

Ba oss vente og hvis vi ikke fikk til på egenhånd til våren, så skulle vi begynne med å undersøke oss (meg og mannen) Men som jeg kan lese på forum her, tar det lang tid.

Anonymous poster hash: da27a...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Fastlegen mente at det ikke feiler meg noenting, siden jeg ikke er syk eller går på medisiner. Hun mener at det vil gå av seg selv. Ja, jeg har mast. Hun har vært veldig bestemt på at barn vil komme av seg selv.

Jeg har søkt gynekolog i oslo nå, og bestiller time der asap.

Anonymous poster hash: da27a...03d

Normal syklus er opptil 35 dager. Lange, uregelmessige sykluser betyr ofte eggmodnings problemer og evt sjelden eller helt manglende eggløsning. Da kan det ta år etter år, eller man kan få hjelp til å kontrollere syklus. Jeg fikk 2 diagnoser uten symptomer da vi ble utredet, var også frisk og medisinfri, og har normal sykluslengde. At du er frisk og medisiner garanterer heller ikke for din manns sædkvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent! Gå privat eller bytt fastlege. Utredningen kan ta lang tid og det er ventetid også for prøverør med mindre dere går privat. Vi brukte 1,5 år på utredning og 3 forsøk for å bli gravid, enda 8 nye mnd. Vi slapp ventetid fordi vi gikk privat.

Dette tar tid og det er like greit å få satt i gang med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...